PDA

View Full Version : Buizen zonder standby en bias



Jeroenvanhulsteijn
20 mei 2006, 07:32
Dag lieve mensen,

ik heb gister mijn versterker open gehaald om mijn potmeters eens door te smeren.

Nu had ik al heel scherpzinnig opgemerkt dat mijn versterker geen standby functie heeft. Maar binnenin zag ik ook nergens een biaspotmeter.

Nu wilde ik eens weten wat dat voor effect heeft voor de werking en het onderhoud van mijn versterker.

Het is een ATT Little Willie. 30 watt. EL84. 2 voorversterkerbuisjes in de vorm van 12ax7. Het stikt binnenin trouwens ook van de vermogensweerstanden.

Nu heb ik ooit wel eens ergens gelezen dat een standby knop niet persé noodzakelijk zou zijn. Maar hoe dat precies zit met bias? Of moeten er dan weerstandswaarden aangepast als er een nieuw setje buizen in gaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!





P.S. Iemand mss interesse om de versterker te reverse engineeren? Want ik heb er nu geen schema of technische gegevens van. Dat is mss lastig als ik de versterker door iemand wil laten servicen.

Negative K3 fan
20 mei 2006, 11:49
Dit soort versterkers werken op een spanning van rond de 250V-300V. Kennelijk zit er geen buizen gelijkrichter in (EZ80 of EZ81) maar is er gebruik gemaakt van een diode gelijkrichter. Dit betekent dat de hoogspanning direct op de voedingslijn zit. Echter door de lage spanning is de kans op het overspringen van een vonk tussen de Anode en Kathode te klein gezien de afstand van beide in de buis. De kondensatoren zijn meestal geschikt voor 400V en hoger dus een sluiting via die weg is eveneens uitgesloten.

gaat dit over de stand by switch? is het overspringen van een vonk de enige reden daarvoor? ik meende dat het ook met levensduur te maken had... ik denk dat het sowieso in ieder geval geen kwaad kan om er 1 te hebben of desnoods bij te (laten) bouwen...

Jeroenvanhulsteijn
20 mei 2006, 14:49
ik dank u allen hartelijk! Zeer informatief. Ik ga mijn theorie weer eens oprakelen. Ik zal proberen deze week een schemaatje hier neer te ploffen.

Prettig weekend allen!

Negative K3 fan
21 mei 2006, 13:37
levensduur van de buizen...

bas bus
14 maart 2007, 17:00
ik zal eens kijken of ik een schemaatje ervan kan maken. Is eenvoudiger dan reverse engineering van software dus....
Little Willie, Klein versterkertje Grote sound!

Negative K3 fan
14 maart 2007, 17:13
wtf is er met dit topic aan de hand??

bas bus
8 april 2007, 22:53
ben nog niet zo ervaren met schema's maken. komt eraan...dat is er aan de hand. Ben ook nog bezig met de London City. plus allerlei muziek festiviteiten organiseren...
Bedankt voor je uitgangstrafo Lennart! Groet aan alle Tukkers! PROOST!!!

Negative K3 fan
9 april 2007, 19:06
gewoon een beetje de essentiele dingen neerzetten zodat wij het begrijpen en het is misschien ook geen slecht idee om er wat spanningen bij te vermelden! geen dank voor de trafo :D

Robin.ke
9 april 2007, 22:02
Standby switch is idd bevordelijk voor de levensduur van je buizen. Volgens mij doet hij niets anders dan de voedingspanning uitschakelen, behalve de gloeispanning van de buizen. Moet er achteraf wel in te bouwen zijn.

Chris Winsemius
10 april 2007, 00:36
Dag lieve mensen,

ik heb gister mijn versterker open gehaald om mijn potmeters eens door te smeren.

Nu had ik al heel scherpzinnig opgemerkt dat mijn versterker geen standby functie heeft. Maar binnenin zag ik ook nergens een biaspotmeter.

Nu wilde ik eens weten wat dat voor effect heeft voor de werking en het onderhoud van mijn versterker.

Het is een ATT Little Willie. 30 watt. EL84. 2 voorversterkerbuisjes in de vorm van 12ax7. Het stikt binnenin trouwens ook van de vermogensweerstanden.

Nu heb ik ooit wel eens ergens gelezen dat een standby knop niet persé noodzakelijk zou zijn. Maar hoe dat precies zit met bias? Of moeten er dan weerstandswaarden aangepast als er een nieuw setje buizen in gaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

P.S. Iemand mss interesse om de versterker te reverse engineeren? Want ik heb er nu geen schema of technische gegevens van. Dat is mss lastig als ik de versterker door iemand wil laten servicen.

Hoi Jeroen

(Had jij me laatst gebeld omtrent 'n ValveJunior-mod?).

Dat 'n versterker geen bias-trim-pot heeft kan 2 redenen hebben: of cathode-biased of NON adjustable fixed bias.

Qua "reverse-engineren": no problem :)

Standby-schakelaar: verlengt de levensduur van je (eind)buizen SUBTIEL maar is geen absolute noodzaak, wel in versterkers met hele hoge voedingsspanningen zoals de Ampeg SVT/etc. Als "pauze-schakelaar" kun je beter het volume terrugdraaien bij gigs dan de standby-knop gebruiken.