PDA

View Full Version : Strat Mary Kay White



Theo
19 mei 2006, 22:42
OP het moment ben ik een Strat aan het bouwen die ik in een transparante witte kleur wil gaan spuiten zoals een Mary Kay White Strat.

Nu heb ik een aantal vragen over hoe ik dit het beste kan/moet doen.

Allereerst de kleur moet transparant blijven zodat je de grain kunt blijven zien, en hij zal transparant (met blanke lak) worden afgelakt.

Moet ik de witte kleur stainen of gewoon met de spuit opbrengen. Stainen vind ik persoonlijk makkelijker aanbrengen, stinkt niet, en het is mooi egaal aan te brengen. Echter heb ik bv van Clou geen witte kleur gezien, dus waarmee kan ik dit het beste doen?

Ten tweede: om de nerf mooi uit te laten komen wil ik met een donkere grainfiller de nerf "inwassen" en verolgens terug schuren zodat deze dalijk mooi door de witte lak heen schijnt. Is dit een goede optie of moet ik dit anders aanpakken?

De bedoeling is dat het een gitaar wordt zoals op onderstaand plaatje:

http://img264.imageshack.us/img264/6200/1997csbluesspecial6ts.jpg

De kleur echter moet het volgende worden:
http://img250.imageshack.us/img250/7830/fendermkwhite4vm.jpg

En zo ziet mijn gitaartje er momenteel uit:
http://img288.imageshack.us/img288/3064/strat011640x4809uw.jpg

Graag jullie adviezen en reacties.

Theo
21 mei 2006, 10:45
Is er nou echt niemand die wat tips en/of adviezen heeft ?

Globetrotter
21 mei 2006, 11:41
Hoi!

Ik weet dat der wel een transparant witte beits bestaat, maar der zal je eens voor langs de verf- of houthandel moeten gaan. Misschien ook eens zoeken in andere bouwprojectjes, mogelijks heeft iemand wel ervaring met transparante lak.
Cheers,

Bart

RAW
21 mei 2006, 12:55
Zo te zien is ie gewoon gespoten zoals je de donkere lak zou spuiten bij een sunburst model......Gewoon dekkende witte lak ( de randen zijn geheel dekkend wit) en naar het midden toe slechts heel dun.
Vervolgens wat schuurwerk en wat lagen blanke lak....Presto!

no 1 hops
21 mei 2006, 13:25
kies de lak blanke lak die je wilt gebruiken, koop een witte kleurstof die erin kan qua samenstelling en begin dan langzaam te mengen todat je de juiste verhouding vind.
een proefje maken op wat hout en laten drogen om te zien wat het word.
nog te transparant, dan wat kleurstof erbij.
gebruik daarna als de witte waas goed genoeg is en droog dezelfde transparante lak die je gebruikte voor het mengen.
zo zou ik het tenminste proberen als ik geen pro spuit materiaal had

Theo
21 mei 2006, 22:25
kies de lak blanke lak die je wilt gebruiken, koop een witte kleurstof die erin kan qua samenstelling en begin dan langzaam te mengen todat je de juiste verhouding vind.
een proefje maken op wat hout en laten drogen om te zien wat het word.
nog te transparant, dan wat kleurstof erbij.
gebruik daarna als de witte waas goed genoeg is en droog dezelfde transparante lak die je gebruikte voor het mengen.
zo zou ik het tenminste proberen als ik geen pro spuit materiaal had

Dit lijkt inderdaad veel op het plan wat ik zelf had. Ik heb mijn body vandaag klaar gemaakt om te spuiten. Eerst nog wat gefreesd, geschuurd, met clou porienvuller alles glad gemaakt en toen heeeeel veeeel geschuurd.
Na het schuren de hele handel afgenomen en er twee lagen blanke blanke lak op gespoten.

Dit ga ik heel licht opschuren en dan ga ik er transparante witte lak op spuiten tot ik de juiste kleur/dekking heb. Afwerking vervolgens met blanke lak.

Op het internet heb ik ergens die tip gelezen om voorafgaand aan het wit spuiten eerst een paar laagjes blanke lak erop te zetten. Hiermee wordt het hout min of meer geseald en blijven de nerven door het wit beter zichtbaar blijkbaar.

Theo
28 mei 2006, 11:10
Even een kleine update. Wat is tranparant wit een vreselijke kleur om te verwerken, echt lastig. Daarnaast heb ik de body tot 3x toe weer helemaal kaal moeten schuren omdat of de verfsystemen niet met elkaar overweg konden of omdat ik met het resultaat ontevreden was.
Als de lak er goed op zat en ik met een spuitbus blanke lak ging spuiten leek het na een paar minuten wel of ik er verfafbijt op gesmeerd had. Very frustrating, kan ik wel zeggen.

Uiteindelijk heb ik, na de body voor de 3e keer te hebben kaalgeschuurd, een witte waterbeits gevonden (Trae Lyx) en die in 2 lagen opgebracht met een sponsje/klein penseel. Overigens wordt dit spul blijkbaar door Clou geproduceerd en hier had ik goede ervaringen mee.
Hierna heb ik er 2 lagen blanke lak opgesmeerd, gewoon met een roller. Makkelijk, geen stank, niet te dun/niet te dik, werkt prima. Paar hele kleine druipers maar die moeten er toch nog worden uitgeschuurd om de lak te levelen. Uiteindelijk wil ik er zo'n 4 lagen lak op doen.

Hierbij een fototje van de huidige status:
http://i52.photobucket.com/albums/g34/theo_photos/bodyvoorenachtergelakt.jpg

no 1 hops
28 mei 2006, 13:57
word mooi, maar als ik je verhaal hoor over de lak dan lijkt het wel of je de transparant wit, niet zelf gemengt hebt met de lak die je gaat gebruiken?

Theo
29 mei 2006, 20:46
word mooi, maar als ik je verhaal hoor over de lak dan lijkt het wel of je de transparant wit, niet zelf gemengt hebt met de lak die je gaat gebruiken?

Nee dat klopt, ik vond het een beetje teveel gedoe om zelf te mengen en zo en heb toen een goede kleur uitgezocht en die in een spuitbus laten stoppen. Ging dus gewoon hardstikke fout. En dit diverse keren. Uiteindelijk die waterbeits gekocht en hiermee de kleur aangebracht. Omdat ik nog een pot blanke parketlak had staan heb die als blanke lak erover aangebracht. Overigens moet ik wel zeggen dat die "blanke" lak een ietwat gele tint heeft. Kun je nu goed zien als je het over wit aanbrengt. Er zitten nu 4 laagjes op en hier wil ik het bij houden. Ik wil perse niet zo'n dikke glimlaag. Macht mag glimmen, moet zelfs, maar niet te dik. Van de week ga ik de body schuren met korrel 1200 en vervolgens met 2000.
Als hij dan mooi egaal is ga ik hem polijsten met Commandant 4. Misschien moet na deze stap nog iets worden gedaan maar dat weet ik eerlijk gezegd nog niet. Tips zijn in ieder geval welkom!

no 1 hops
30 mei 2006, 05:34
je hebt waarschijnlijk twee soorten door elkaar gebruikt.
op waterbasis en op terpentine basis.
heb je bv een kleurlak op terpentine basis en wil je aflakken met waterbasis (acryl) dan gaat dat mis.
heb je een kleur op waterbasis en wil je diedaarna lakken met een lak op terpentinebasis dan wil dit wel.

klopt trouwens dat die ' blanke lak' niet kleurloos is, die kleurstof is om de nerven wat op te halen.

persoonlijk zou ik hem meer als 1 week laten uitharden.
witte verf is van een zachte soort.
je hebt meerdere lagen en die moeten echt de tijd krijgen om uit te dampen.
anders ga jeme schuurpapier erover heen en krijg je kruimels

Theo
9 juni 2006, 17:21
Hierbij een paar fototjes van mijn recente strat-project

http://i52.photobucket.com/albums/g34/theo_photos/strat0003_r1.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g34/theo_photos/strat0005_r1.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g34/theo_photos/strat0007_r1.jpg

Dridon
9 juni 2006, 19:00
Werkelijk prachtig! Maar wat is dat ding op de bovenste foto bij de kam en de e snaar?

rinaldo
9 juni 2006, 19:20
ziet er weer prachtig uit theo, mooi gebouwd, aleen vind ik persoonlijk die gouden hardware iets minder, maar ja das een kwestie van smaak. was die hals niet van plataan? is dat een vergelijkbare houtsoort als esdoorn? dezelfde stabiliteit ed?

Ché
9 juni 2006, 19:27
prachtige gitaar! ik heb net hetzelfde idee van DE 'droom-strat'...maar dan nog relic voor het speelgemak :-)
Hoe klinkt ze?

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om een strat in elkaar te steken met goed materiaal of een customshop te kopen...ik ben mijn am. std. strat beu en ik voel dat het toch niet echt de kwaliteit is die ik zou willen...komt zo een gitaar als deze dicht in de buurt van een customshop-strat qua sound/feel en kwaliteit?

G.G.
9 juni 2006, 19:29
Werkelijk prachtig! Maar wat is dat ding op de bovenste foto bij de kam en de e snaar?Dat ding trekt de e en b snaar naar het hout toe. anders lopen die snaren bijna recht met de hals en trek je ze uit de groeven van de nut,

Theo
9 juni 2006, 20:37
ziet er weer prachtig uit theo, mooi gebouwd, aleen vind ik persoonlijk die gouden hardware iets minder, maar ja das een kwestie van smaak. was die hals niet van plataan? is dat een vergelijkbare houtsoort als esdoorn? dezelfde stabiliteit ed?

hai rinaldo, allereerst bedankt voor je reactie. Het plataan is niet te vergelijken met esdoorn. Esdoorn is veel stijver en misschien dus wel beter om een halsje te maken. Echter vond ik die balk plataan zo mooi (mooie tekening) dat ik de hals hiervan heb gemaakt. De toets is van Bubinga. Hij is geolied en gewaxt voor een natuurlijke feel. Speelt lekker moet ik zeggen. Echter met een setje 010 snaren geeft de hals behoorlijk mee dus ben ik blij dat er een goede trekstang in zit. De afstelling ben ik nog niet helemaal mee klaar. Hij moet nog worden geintoneerd, maar eerst maar eens de juiste actie zien te krijgen. Zit hiermee denk ik nu op 95%.

Theo
9 juni 2006, 20:39
Dat ding trekt de e en b snaar naar het hout toe. anders lopen die snaren bijna recht met de hals en trek je ze uit de groeven van de nut,

That's right. Alleen overweeg ik om deze toch te vervangen voor een gewone string tree (zo'n vleugeltje). Die tekt de snaren toch nog iets verder naar beneden.

Theo
9 juni 2006, 20:51
prachtige gitaar! ik heb net hetzelfde idee van DE 'droom-strat'...maar dan nog relic voor het speelgemak :-)
Hoe klinkt ze?

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om een strat in elkaar te steken met goed materiaal of een customshop te kopen...ik ben mijn am. std. strat beu en ik voel dat het toch niet echt de kwaliteit is die ik zou willen...komt zo een gitaar als deze dicht in de buurt van een customshop-strat qua sound/feel en kwaliteit?

HAllo Che, bedankt voor je leuke reactie. Ff wat antwoorden op je vragen:
1. Of deze gitaar inde buurt komt van een CS Strat zou ik niet durven zeggen. Een fabrieksgitaar zal allemaal best iets strakker zijn. Qua onderdelen, hout, elektronica denk ik dat er weinig verschil in zit. Het geluid is prima, hoewel ik vind dat met name met hoge treble instellingen op de amp er toch wat ruis in komt. Elementen zijn GFS Texas Premiums en deze klinken in alle 5 de standen gewoon erg goed. Petje af trouwens voor deze jongens in de USA. Tussen bestelling en ontvangst van de PU'ps zat 4 dagen! Klasse!

2. Tja, wat die droom Strat betreft. Ik betwijfel of er zoiets als een droomgitaar bestaat. Je moet gewoon maken (of kopen) wat je mooi vind en/of aanspreekt. Echter is mijn eigen ervaring dat je na verloop van tijd dan toch weer bepaalde dingen anders wil of zou zien. Dat pas je dan weer toe in een nieuw gitaartje. Echter blijf je zo wel bezig want je ideeen, gedachten en smaak blijft, in mijn geval, toch aan verandering onderhevig.
In ieder geval blijf je zo lekker bezig en wordt iedere gitaar, door opgebouwde kennis en ervaring/routine, weer beter.

Groetjes,
Theo

Luke-wannabe
10 juni 2006, 00:29
Ik vind m niet echt heel cool eigenlijk :chicken:

G.G.
10 juni 2006, 08:06
Elementen zijn GFS Texas Premiums en deze klinken in alle 5 de standen gewoon erg goed. Petje af trouwens voor deze jongens in de USA. Tussen bestelling en ontvangst van de PU'ps zat 4 dagen! Klasse!


Die ga ik denk ik ook maar eens in mijn zelfbouw gooien, alles wat ik erover hoor klinkt goed.

no 1 hops
10 juni 2006, 08:14
is toch heel mooi geworden alleen stoort mij dan weer die jack die niet van goud is.
zal ook wel moeilijk te vinden zijn lijkt mij.
vraag mij wel af hoe lang dat goud laagje blijft zitten.
ben nu een cort s2600 aan het refretten en die heeft ook een gouden hardware, tenminste van wat er nog op zit.
na zeven jaar is daar veel van verdwenen, vooral op de tuners.

Orpheo
10 juni 2006, 22:08
mooie strat! vooral die paintjob vind ik supermooi!