PDA

View Full Version : Wat ampjes getest... voor mijn zoektocht



Firebird
19 mei 2006, 19:13
Vandaag lekker dagje vrij, en maar even langs de muziekwinkels in Utrecht gegaan. Ben alweer een tijdje opzoek naar wat andere spulletjes, want met mn Fender 75 en MusicMan 112RD haal ik er toch niet uit wat ik wil.

De versterkers die ik heb getest (verwacht geen ellelange verhaaltjes, kan geluid niet in letters omzetten :P):
Vox AC30CC, de Koch Studiotone top (Twintone hadden ze niet :S) en de Randall RG50TC Combo.

Eerst de Vox AC30CC 1x12" (met een Luthiers Strat):
Geweldig clean geluid. Klonk vol, en zoals clean in mijn ogen moet klinken. Kon m lekker hard zetten, oversturing vond ik wat minder. Hou niet zo van dat soort crunch. Ook gaat de Vox wat flubberen in het laag. Maargoed... clean was prachtig!!

Volgende winkel, waar ik in eerste instantie naartoe ging voor de Koch Twintone. Die hadden ze niet, wel een Studiotone topje. Die maar even geprobeerd icm een Randall kast (met een Fender Fat Strat):
Clean klinkt lekker!! Ook redelijk vol. Snel verder naar het OD kanaal. Gaat van clean/clean-met-een-randje naar medium gain. Hier kon ik wel wat vette sound uithalen. Beetje bluesy-achtige dingen.
Het OD+ kanaal kun je instellen (H-M-L = High-Medium-Low???). Dit is ook een erg vet kanaal, alleen mij iets te modern. Misschien kun je het geluids nig iets vintager maken met andere speakers/speakerkast??? Hoe dan ook... ben toch wel onder de indruk van dat dingetje. Klein topje, superlicht, minimum aan knoppies en toch zulke geluiden. Petje af!!

Als laatste de Randall RG50TC 1X12" Combo (met Fender Strat):
Had over deze versterker al een aantal positieve reacties gehoord, dus maar even proberen.
Clean kanaal viel me tegen. Miste wat ballen. Klonk beetje dun. Clean met boost was een beetje hetzelfde verhaal. Werd wel ietsjes vetter, maar nog wat ik voor ogen had. Door naar het overdrive kanaal.
Dit was al een stuk beter. Heb overigens alleen Gain 1 gebruikt, want Gain 2 was mij wat te donker. Wat me opvoel, dr zijn wat leuke sounds uit te halen, maar wat een treble zit erin zeg!! Heel irritant. Deze versterker vond ik toch de minste van de 3.

Waar ik naar op zoek ben: een veelzijdige versterker met een goed clean/clean met een randje en een lekker overdrive kanaal. Geen heavy metal shit, gewoon lekker vintage. Wel vet en vol. Top of combo versie. Iemand nog suggesties? Budget: rond de 800 euro

Michael AE
19 mei 2006, 19:20
Hoe heb je bij de Vox de chrunch ingesteld? Ik heb net een cc1 gekocht namelijk, en vond hem ook wat flubberig in het laag. Toen ondekte ik dat ik hem ook helemaal verkeerd had ingesteld; voornamelijk toen ik de inputs gelinkt had. Als je een beetje kloot met volumes, kun je hem zo krijgen dat het laag helemaal niet meer modderig is, maar heerlijk strak.

Firebird
19 mei 2006, 19:40
Ehmm.. hoe en wat weet ik niet meer precies. De volumes stonden wel redelijk hoog. Verder is me ook verteld door de mevrouw in de winkel dat de 1x12" (waar ik dus over speelde) wel een stuk minnder flubber heeft dan de 2x12".

Punt
20 mei 2006, 00:07
Hang een andere kast aan de Studiotone.
Ik heb zelf de combo met een Koch speaker en dat bevalt goed.
Ook met een 2 x 12 (bogner) cab met greenback gaatie lekker (veel midden en woody).
Brunetti cab ook, meer hoog en laag.

Andere pre amp buizen helpen ook de sound te tweaken.
Ik gebruik een oude Mazda om de crunch wat meer vintage te maken.

Geweldige amp voor dat geld!

ewout
20 mei 2006, 10:36
Een koch twintone klinkt alleen nog maar moderner dan die studiotone, misschien is een Rivera pubster of clubster combo wat?

Firebird
2 juni 2006, 14:32
Hmm... hier is mn topic gebleven. Hij was ff kwijt :S

@Ewout: Hmm... ja, maar heb wel eens over 1tje gespeeld (was wel een oude TT, met zo'n vierkante logo) en daar kreeg ik een superlekker bluesy geluid uit. Dus vandaar...

@Punt: Ja, dat is ook nog een optie. Maargoed... is het niet zo dat Vintage buisjes moeilijk te vinden zijn (en duur)??? Otherwise... dan wil ik het wel ff proberen.

Ik zie nu opeens dat de comboversie van de Studiotone het extra schakelaartje H-M-L niet heeft. Hiermee kun je volgens mij de mate van gain bepalen. Wel apart... waarpm zit dit niet op de combo (of hebben de combo's dat tegenwoordig ook)??

Gister maar eens naar een ander winkeltje geweest. Ik had het er zo over met die man over wat ik ongeveer wilde... en hij liet mij een Engl Thunder 50 zien. Hij dat ding aanzetten en een beetje spelen... en je krijgt er inderdaad flink wat leuke geluidjes uit. Maargoed... toch nog iets te modern.

Tja... Rivera... nooit geprobeerd. Moet ik maar eens doen. Weet iemand waar ik in de omg. Utrecht Zo'n Clubster kan uitproberen?
Uiteraard zijn verdere tips altijd welkom!!

Punt
5 juni 2006, 18:09
Mijn combo heeft die H-M-L schakelaar wel...

Volgens mij moet jij gewoon een Marshall nemen :)

Mitch
5 juni 2006, 23:31
Tja... Rivera... nooit geprobeerd. Moet ik maar eens doen. Weet iemand waar ik in de omg. Utrecht Zo'n Clubster kan uitproberen?
Uiteraard zijn verdere tips altijd welkom!!

Ik heb je een paar dagen terug een privé bericht gestuurd :listen:

Firebird
8 juni 2006, 00:30
@ Punt: oke... niet gezien op de plaatjes van Google.
Tja... Marshall...
Ik vind Gary Moore's sound te gek op Victims of the Future (Murder in the Skies bijvoorbeeld)... maar das geloof ik een Plexi ofzo met een Guv'nor. Maarja... wil het liefst eigenlijk met versterkers spelen... en ik durf mn Fender 75 niet weg te doen.
Wat ik ook een te gekke sound vind is die van L. Haaksma op de nieuwe DVD van Anouk. Vooral zn bluesy sounds... Prachtig!! Maarja... $$$$.$$

Heb al wel eens een DSL overwogen. In de oefenruimte waar ik wel eens repeteerde stonden altijd 2 DSL50's. Klonk wel leuk, alleen behoorlijk veel hoog en weinig headroom. Misschien ooit eens een DSL100 proberen. 2 DSL50's stereo klinkt wel weer oke trouwens...

@ Mitch: PM back ;)

Punt
8 juni 2006, 00:33
Ik zoe voor de 50 watter gaan en er andere tubes in doen.

Firebird
8 juni 2006, 00:39
Ik zoe voor de 50 watter gaan en er andere tubes in doen.

En waarom dan?

Punt
8 juni 2006, 22:55
En waarom dan?

Omdat een buizenversterker lekker gaat klinken als hij moet werken.
50 watt is dan al loeihard, 100 watt is gewoon belachelijk hard, dat gebruik je normaal gesproken nooit en haalt dus nooit de beste toon uit de amp.

Als hij te schel is zet je er tubes in die hem wat donkerder laten klinken.
Je kan met tubes best wat doen aan de sound.
Niet alles, maar wel wat, een bagger amp wordt niet beter door goede buizen b.v. Maar een goede amp kan je tweaken met buizen.

Mitch
8 juni 2006, 23:25
Mee eens. Ik ben toen niet voor niets overgestapt op Yellow Jackets. Als je niet per se een enorme hal zonder PA hoeft aan te kunnen is 20W méér dan voldoende.

Punt
8 juni 2006, 23:31
Juist, ik ben weg van m'n Studiotonetje van 20 Watt voor thuis en in kroegjes :)

BLOK182
9 juni 2006, 00:17
Ik ga het live tegenwoordig ook doen met 30 watt buizen:-)

Firebird
9 juni 2006, 21:22
hmmm... zit wat in ja... maar ik mis wel die headroom op dat 50 watt model (maargoed... dat hangt ook van het soort eindbuizen af natuurlijk).

Ik zit de laatste tijd wel te kijken naar een Prosonic. Ik heb een paar jaar geleden een band gezien en die gitarist speelde blues/rock... en die gast had een sound... niet te geloven.
Dus ik naar die kerel toe en vragen wat voor versterker dat was. Bleek een Prosonic te zijn, meteen opgezocht maar meteen laten varen omdat ze 2dehands tegen de 2000 gulden aanzaten.

Hendrix-soundje dus mogelijk met de Prosonic?? En je kan m schakelen naar 30 watt...

BLOK182
10 juni 2006, 11:35
Hendrix-soundje weet ik niet, maar prosonics zijn hele gave bakken, ontzettend veel gain ook als het moet!!

Firebird
11 juni 2006, 23:12
hmmm ja... maar dat is net niet wat ik nodig heb. Achterlijk scheur kan ik evt. (als ik t al wil) wel uit een pedaaltje halen.

Een versterker mag wel flink wat gain hebben, als het maar niet te modern klinkt...

Floris1984
11 juni 2006, 23:22
Waar ik naar op zoek ben: een veelzijdige versterker met een goed clean/clean met een randje en een lekker overdrive kanaal. Geen heavy metal shit, gewoon lekker vintage. Wel vet en vol. Top of combo versie. Iemand nog suggesties? Budget: rond de 800 euro

Als ik dit lees, zou je een Peavey Classic kunnen proberen. De Peavey Classic 50 watt 2*12" is precies wat ik zocht, toen ik dezelfde soort versterker zocht als wat jij hier boven zegt (ziet er ook nog lekker vintage uit).

BLOK182
12 juni 2006, 11:30
Als je een bom duiten over hebt, kan je eens een Budda Superdrive 18 proberen...

Firebird
12 juni 2006, 17:26
Haha... een bom duiten heb ik nooit over ;-)

Even serieus nu: ik vind persoonlijk de prijzen van Bogner, Budda etc. veel te goed. Je krijgt absoluut waar voor je geld... dat zeker, maar dat zou ik er niet voor uitgeven.
Tuurlijk, ik zou graag een Bogner XTC Classic willen hebben, maar voor ruim 2500,- kan ik genoeg andere dingen kopen waar ik misschien nog veel blijer mee zou zijn.

Wat de Peavey Classic betreft: die ken ik... heb ik vroeger veel over gespeeld... Goeie sound, maar gewoon net niet.

Firebird
13 juni 2006, 20:45
oke... ff zitten denken... Die sound van L. Haaksma, vette bluesy geluid... dat is te gek. Klinkt mij als een nogal opgevoerde Marshall.

Uit welke versterker zou ik zo'n geluid kunnen halen (niet al te duur)?

Daniël_san
13 juni 2006, 21:13
Een strat met een amp met el34 eindtrap. Ik zelf denk een klein gemodde marshall of vox.

marc_o
14 juni 2006, 10:44
hmmm... zit wat in ja... maar ik mis wel die headroom op dat 50 watt model (maargoed... dat hangt ook van het soort eindbuizen af natuurlijk).

Ik zit de laatste tijd wel te kijken naar een Prosonic. Ik heb een paar jaar geleden een band gezien en die gitarist speelde blues/rock... en die gast had een sound... niet te geloven.
Dus ik naar die kerel toe en vragen wat voor versterker dat was. Bleek een Prosonic te zijn, meteen opgezocht maar meteen laten varen omdat ze 2dehands tegen de 2000 gulden aanzaten.

Hendrix-soundje dus mogelijk met de Prosonic?? En je kan m schakelen naar 30 watt...


Prosonic is een erg goede keus, heb er een paar jaar eentje gehad en eigenlijk wegens overcompleet weggedaan.
Je kunt schakelen tussen 60, 45 en 30 watt en geloof me, zelfs op 30 watt snoei je je kop er nog af.

Overdrive is plenty aanwezig, en heel goed te shapen van SRV tot Metal Mayhem, als het moet. Ik weet dat Fender niet bekend staat als high-gain monsters, maar dit is de uitzondering die ze gemaakt hebben. En die prijs, die klopt wel, het waren zeer dure versterkers. Rond de 2000 euro nieuwprijs. Er stond pas nog een topje te koop voor 500 euro....