PDA

View Full Version : champ (again)



tmcm
19 mei 2006, 18:53
We hebben het over een '73/'75 vibro champ. Ik heb een aantal silverface's gehad en ze klinken allemaal een beetje anders en deze mini-twin... brrrr.. Icepick in the forehead. Clean gaat het nog wel maar elk pedaaltje ervoor is kansloos. Voor ik um verkoop wil ik toch proberen of het hoog een beetje te temmen is zonder het hele circuit om te moeten solderen. Anyone?

Chris Winsemius
19 mei 2006, 20:35
Hoi

Kun je aangeven welke (Vibro)Champ(s) je beter vond klinken en/of die weleens geriviseerd waren?
De meeste ok-je (Vibro)Champs die hier langskwamen hadden meestal 'n alnico speaker en 'n wat lagere voedingsspanning.

Succes!

tmcm
19 mei 2006, 21:08
Hoi

Kun je aangeven welke (Vibro)Champ(s) je beter vond klinken en/of die weleens geriviseerd waren?
De meeste ok-je (Vibro)Champs die hier langskwamen hadden meestal 'n alnico speaker en 'n wat lagere voedingsspanning.

Succes!

aangeven welke champ beter klonk? Nee, ik bedoel, iedereen die wel eens over meerdere silverface twins bijvoorbeeld gespeeld heeft weet dat de een warm en zweterig kan klinken en een andere weer steil en strak. Ligt natuurlijk aan een hoop dingen zoals speakers, spanning enz. Deze champ klinkt stijf en heeft enorm veel hoog in het geluid. Daar helpt geen toneknob tegen. Zover ik kan nagaan origineel, ook het speakertje. Maar alsof er een bright switch aanstaat. Een andere speaker lost niks op, het basis geluid is gewoon te trebly. Mijn vraag is dus of er een simple mod is die dit kan oplossen.

Chris Winsemius
19 mei 2006, 21:12
als ie helemaal origineel is: re-cap en (zowiezo) wat andere buizen proberen. Qua 5Y3 zou ik in ieder geval 'n NOS exemplaar gebruiken omdat veel moderne 5Y3s eigenlijk geen 5Y3 zijn (lees: minder spanningsval).

PeeVee
19 mei 2006, 21:18
Het is een vrij simpel circuit; één preamp buisje (twee triodes) met een tonestack waar je wat laag en hoog mee kunt weggooien (en die wat mid weggooid) die vervolgens rechtstreeks de eindbuis aanstuurt. Toch de moeite waard om nog eens wat andere preamp buisjes te proberen en andere 6V6-jes.

Ben het met Chris eens; een lagere spanning vind ik ook mooier / warmer. Kan ook zijn dat de filtercapcan "op" is of de cathode bypass capjes. Een revisie kan de boel ook weer opfrissen. De vroege silverfaces hadden bruin-rode CTS coupling caps (ook wel "chocolate drops" genoemd), die zijn niet erg populair. Ik moet daarbij opmerken dat ze niet per definitie op iedere plek in iedere amp verkeerd hoeven te zijn, mijn devies: who cares what it is, als het klinkt dan mooi laten zitten (soort afgeleide van "never change a winning team" hihi).

Zelf ben ik geen fan van het stock 8" CTS alnico speakertje maar ik moet daarbij zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een 8" speakertje ben tegengekomen dat mij kon bekoren (zelfs niet in de huiskamer). Dat maatje is mij gewoon net een slag te klein; ze trekken het gewoon niet. Dat heeft op zich wel z'n charme als je miked en een soort ranzig lofi Westcoast blues soundje zoekt, maar echt "mooi" vind ik het niet. Ook het OT-tje van een Champ is aan de krappe kant, wanneer je er met een gezonde 6V6 hard ingaat dan hoor je de verzadiging inzetten (beetje fuzzige vervorming); ook daar zijn weer voor- en tegenstanders van overigens; OT verzadiging is/was volgens mij het grote geheim van de eerste Boogies (Caliber .22 ?) maar ik begeef me nu op glad ijs.

Een Champ circuit met iets grotere SE OT (b.v. Hammond) en een 10" vind ik fantaaaaastisch. Ze zijn bovendien wel errug cute c.q. hoge aaibaarheidsfactor! Lekkerste single ended circuit vind ik tweed Champ met tone regeling oftewel tweed Princeton, ook weer met iets oversized OT en 10" speaker (12" mag ook). Weber levert trouwens bij z'n Princeton kits een lichte PP trafo waar je de middentap aan de ingang niet gebruikt. Ik weet het, is dubieuze i.v.m. dat extra spleetje (neeee, niet dat) blablabla, maar ik vond het PRIMA klinken en destijds ge-AB'd met een origineel Champ OT-tje.

Hang die Princeton eens aan een 2 x 12" (4 Ohm) cabinet; klinkt het dan nog niet c.q. hoor je dan nog steeds datgene wat je niet bevalt? Op die manier kun je vrij gemakkelijk bepalen of het in het speakertje zit of in het ampie.

PeeVee
19 mei 2006, 21:23
Deze champ klinkt stijf en heeft enorm veel hoog in het geluid. Maar alsof er een bright switch aanstaat. Mijn vraag is dus of er een simple mod is die dit kan oplossen.

Ik begin bijna te vermoeden dat er misschien juist wat mods zijn doorgevoerd. Kan me wel iets bij voorstellen wanneer je er b.v. met een vrij muffe / duffe gitaar op speelt (warme HB's of P90's ofzo).

Misschien zit er wel een vaste bright cap op de volume pot en misschien is NFB loop los gehaald. Dat laatste zou de amp juist wat losser moeten maken maar geeft in de praktijk ook wat meer tophoog (harmonische vervorming). Zou zelfs kunnen dat men de NFB heeft gemodificeert naar een soort vast ingestelde presence (wat hoog onttrekken aan de NFB; capje evt. + weerstandje naar aarde).

Laat er effe iemand naar kijken en/of plaats hier even een (link naar) een plaatje. Er zijn genoeg techneuten die je kunnen vertellen of het circuit origineel is of niet.

tmcm
19 mei 2006, 21:44
Hmmm. muchos gracias heren maar kwa techniek ben ik al weg. Pickupje solderen ala maar dan houdt het wel op.
Kortom, de amp dokter. Suggesties? Amsterdam/Hilversum area.

Chris Winsemius
19 mei 2006, 22:07
Graag gedaan!

Net als PeeVee ben ik niet zo'n fan van 8" speakers maar de meeste alnico's in (Vibro)Champs vond ik zelf net wat "muzikaler" dan de latere/std. ceramische exemplaren.

'n TwinReverb is zowiezo totaal anders dan 'n Champ, 'n ProReverb komt 'n beetje in de buurt en als je wat smeuïger/kleiner wilt: DeluxeReverb/VibroluxReverb.

Technici in A'dam/Hilversum: zo snel uit m'n hoofd; Robberts Guitars in Hilversum.

Succes!

Mr.Jay
19 mei 2006, 22:15
De allerlaatste champs eind 70's begin 80's waren geheel van spaanplaat, die klinken helemaal niet. Laag gaat kapot als je wat harder speelt.

JaY

tmcm
20 mei 2006, 18:47
ben wel bekend met Fenders hoor
heb een paar twins, vibrolux, deluxreverb, bassman en projunior gehad
de champ heeft veel bas, veel meer dan de 10 inch van de junior
maar dat hoog he
gooi hem wel in de verkoop
waarschijnlijk genoeg mensen die het geluid wel kunnen waarderen
kijken of ik ergens een princeton op de kop kan tikken