PDA

View Full Version : metaalachtige geluid in hoge E snaar



JasperSteenbergen
19 mei 2006, 14:46
Ik heb een ephiphone gitaar, dat ding speelt prima alleen er lijkt wel één of andere metaalachtige boventoon ingeslopen te zijn op de hoge E snaar en enig sinds in de B-snaar.

Ik heb ooit eens de kam-groeven wat dieper gemaakt, maar als ik er nu een capo op zet is het geluid er nog steeds.

waar het niet aan ligt:
- de actie is niet heel erg laag
- er is geen snaar die boven in de hals tegen een snaar aan ligt.
- het ligt niet aan de kam

wie weet het wel .... ik wordt er een beetje zenuwachtig van dan ik nergens de oorzaak kan ontdekken.

--=HANS=--
19 mei 2006, 18:13
Als het geluid wel veranderd is en je gitaar niet dan zou ik het denk ik eerst zoeken in de snaren. Een vers setje doet vaak wonderen.
De hoge E en de B zijn de enige onomwonden snaren en als de andere vier door het gebruik doffer zijn gaan klinken kan het zijn dat de E en B daardoor scheller lijken te gaan klinken.
Succes ermee!:)

JasperSteenbergen
20 mei 2006, 10:54
Het geluid is wel weg als ik er een capo op zet en er zitten net nieuwe snaren op. Kan het zijn dat het aan de kam ligt?

JulesKr
20 mei 2006, 11:04
Mischien klinken de nieuwe snaren die je er op hebt gezet van zichzelf wel wat metaalachtig. Zijn het de zelfde soort snaren die er daarvoor al op zaten? Anders even de oude snaren er op leggen en kijken of hij beter klinkt.

gertdm
20 mei 2006, 13:44
Ik heb een ephiphone gitaar, dat ding speelt prima alleen er lijkt wel één of andere metaalachtige boventoon ingeslopen te zijn op de hoge E snaar en enig sinds in de B-snaar.

Ik heb ooit eens de kam-groeven wat dieper gemaakt, maar als ik er nu een capo op zet is het geluid er nog steeds.

waar het niet aan ligt:
- de actie is niet heel erg laag
- er is geen snaar die boven in de hals tegen een snaar aan ligt.
- het ligt niet aan de kam

wie weet het wel .... ik wordt er een beetje zenuwachtig van dan ik nergens de oorzaak kan ontdekken.


Wat me niet duidelijk is, is of je na het insnijden van de kam al eerder een set snaren erop had staan, zonder die metaalachtige klank.

Ik weet wel dat als je bv een ingreep in je gitaar doet en alles klinkt oke, met het veranderen van een set snaren (ook ander merk of andere gauge) er problemen kunnen ontstaan. Dat heeft dan te maken met onzorgvuldig veranderingen aanbrengen.
Het metaalachtige geluid wijst er in ieder geval op dat de snaar niet lekker in de gleuf van de kam en / of brug valt.
Het kan ook zijn dat de b en hoge de de frets op de eerste posities net niet / wel raken.

Kortom, de oorzaak is wel te vinden in je aanpassingen die je hebt gedaan.

Misschien met heel fijn schuurpapier nog eens de inkepingen in de briug en en kam schuren (van de hoge e en b) en eventuele braampjes weg halen. Braampjes zorgen ook voor een verandering in geluid.
Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

JasperSteenbergen
24 mei 2006, 15:43
dankje ik zal er eens naar kijken.

Mienmachine
25 mei 2006, 06:17
Zadel dat een scherpe vorm heeft geeft ook een dunne scherpe e.

maar naar mijn idee is je slot van de e te laag, je zegt na capo geen last, dus..

apekop
28 mei 2006, 09:59
Ik denk dat je de kam misschien iets te diep ingesneden hebt, heb ik ook ooit gehad en toen kreeg ik er een metaalachtige ratel bij...misschien is dat bij jouw ook zo.

Ik zou eens proberen om er een andere kam op te leggen, dan weet je meteen of het daaraan ligt of niet.