PDA

View Full Version : Roland Cube 30



johantipker
19 mei 2006, 13:49
De laatste tijd maak ik het steeds vaker mee dat mijn beginnende (elektrische) gitaarleerlingen vroeg of laat met de vraag komen: "Ik heb een modelingampje gekocht, maar er zitten zoveel verschillende geluidsmogelijkheden op, dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.......hoe stel je dat ding af?"

Meestal stel ik dan voor dat ze het ding maar eens meenemen en dat we er dan eens samen naar gaan kijken....

Zo ben ik ondermeer tot de conclusie gekomen dat de VOX AD50VT wel een verrekt lekker versterkertje voor t geld is........

Nou kwam er laatst iemand met een Roland Cube30........ ik vond het best een leuk ding, clean klonk ie best heel aardig, maar als je er wat meer gain indraaide, kreeg de sound zo'n goedkope rafelige rand, alsof de speaker oevr z'n nek ging......

Weten jullie of de Roland Cube 60 dit probleem ook heeft? Of ligt het inderdaad aan de el cheapo speaker in de Cube 30?

the sure thing
19 mei 2006, 21:57
... de cube 60 klinkt voor 90% identiek als de cube 30. Ik heb zelf de cube 30... Je verhaal strookt niet met mijn bevindingen. Waarschijnlijk ligt het aan welke model-amp je hebt geselecteerd. Niet alle geselecteerde amps op de cube 30 klinken met veel gain lekker... Je moet op de "black panel" stand niet de gain vol open zetten, da's lelijk. Daarentegen klinkt ie op de Classic Stack, Metal Stack, R-fier Stack met veel gain super!!! Lekker vet, modderig en dik. Just the way i like it

johantipker
19 mei 2006, 22:13
... de cube 60 klinkt voor 90% identiek als de cube 30. Ik heb zelf de cube 30... Je verhaal strookt niet met mijn bevindingen. Waarschijnlijk ligt het aan welke model-amp je hebt geselecteerd. Niet alle geselecteerde amps op de cube 30 klinken met veel gain lekker... Je moet op de "black panel" stand niet de gain vol open zetten, da's lelijk. Daarentegen klinkt ie op de Classic Stack, Metal Stack, R-fier Stack met veel gain super!!! Lekker vet, modderig en dik. Just the way i like it

Wij moesten helaas constateren dat juist ook de high gain modellen ongevraagd werden voorzien van een rafelige rand, qua sound. Alsof je via een tweeter speelt......... wij werden daar niet blij van, misschien exemplarisch.... maar toch verdacht.... t viel ook niet weg te filteren....

the sure thing
20 mei 2006, 11:58
... Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het aan de gitaar zou hebben kunnen liggen (totaal geen bas) en anders ligt het aan het exemplaar. Er moeten zeker mooie ronde volle geluiden uit te halen zijn! Wellicht is de speaker beschadigd (maar dan zou clean ook niet mooi moeten zijn) en anders weet ik het niet...

vester86
22 mei 2006, 13:25
ligt vermoedelijk aan het speakertje, zit namelijk een all range speaker in.
dit is ook o.a. de reden dat distortionpedaaltjes niet lekker klinken op de cube

heavy-metal-thunder
22 mei 2006, 14:28
De laatste tijd maak ik het steeds vaker mee dat mijn beginnende (elektrische) gitaarleerlingen vroeg of laat met de vraag komen: "Ik heb een modelingampje gekocht, maar er zitten zoveel verschillende geluidsmogelijkheden op, dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.......hoe stel je dat ding af?"

Meestal stel ik dan voor dat ze het ding maar eens meenemen en dat we er dan eens samen naar gaan kijken....

Zo ben ik ondermeer tot de conclusie gekomen dat de VOX AD50VT wel een verrekt lekker versterkertje voor t geld is........

Nou kwam er laatst iemand met een Roland Cube30........ ik vond het best een leuk ding, clean klonk ie best heel aardig, maar als je er wat meer gain indraaide, kreeg de sound zo'n goedkope rafelige rand, alsof de speaker oevr z'n nek ging......

Weten jullie of de Roland Cube 60 dit probleem ook heeft? Of ligt het inderdaad aan de el cheapo speaker in de Cube 30?


Ik kan geen antwoord op jouw vraag geven, maar inderdaad:
- de vox AD VT is imo de beste modeling amp in die prijsklasse. Ik heb zelf de vt 30, zeer goed, maar door de 10' speaker vind ik hem bij hoger geluidsniveau toch wat minder. Het mag dus niet te luid gaan.
- de cube 30 heeft een heel goed clean, maar voor disto vind ik er mijn gedacht niet mee. Komt dit door de speaker? Zou kunnen, maar omdat hij clean (stil of luid) goed scoort, betwijfel ik het. Bovendien, als ik er mijn Maxon ROD 881 (met preamp lampje) voor zet, krijg ik wel leuke overdrive/disto. Vooral disto, denk aan een volledig opengedraaide JCM800 voor hair"metal"-sound.

heavy-metal-thunder
22 mei 2006, 14:30
ligt vermoedelijk aan het speakertje, zit namelijk een all range speaker in.
dit is ook o.a. de reden dat distortionpedaaltjes niet lekker klinken op de cube

Niet echt mee eens:
ik heb er met een Les Paul en mijn Maxon ROD 881 (heeft 12ax7 buisje) al geweldig vette sounds uit gehaald. DIe kon ik nooit via de amp-modeling verkrijgen.

Hector_Tsolodimos
22 mei 2006, 15:36
ik hou zowiezo niet zo van die digitale troep..

johantipker
22 mei 2006, 20:24
ik hou zowiezo niet zo van die digitale troep..

tja.... je kunt je leerlingen nou ook niet meteen aanraden om een Bogner Uberschall aan te schaffen..........

AART
22 mei 2006, 21:12
ik vind de cube 30 echt een leuk ding voor het geld.

Mijn broer heeft er een, en dat ding klinkt op de recto stand erg overtuigend.

Nocki
22 mei 2006, 21:16
Vreemd... Ik denk dat je idd een verkeerd exemplaar hebt met schade ofzo.
Ik heb de cube 30 toen ik m had aan verschillende speakers en cabs gehangen en het beste geluid kwam gewoon uit zn eigen speakers...

Ik wou m eens vergelijken met een andere 30

Nocki

johantipker
23 mei 2006, 09:45
Vreemd... Ik denk dat je idd een verkeerd exemplaar hebt met schade ofzo.
Ik heb de cube 30 toen ik m had aan verschillende speakers en cabs gehangen en het beste geluid kwam gewoon uit zn eigen speakers...

Ik wou m eens vergelijken met een andere 30

Nocki

..... ik kan 'm nog wel een keertje aan een andere cab hangen... hou je op de hoogte..... t wil er bij mij ook niet in dat de firma Roland zijn huiswerk zo slecht doet, die COSM filosofie van ze is toch helemaal niet zo slecht? Volgens zijn die GT6/8 enzo, daar ook opgebaseerd, en dat zijn toch redelijk populaire apparaten......

Basseytje
23 mei 2006, 16:27
dat is dus de reden dat ik mijn cube 15 niet meer gebruik. het geluid sataat me dus egt niet aan

Hector_Tsolodimos
24 mei 2006, 16:58
tja.... je kunt je leerlingen nou ook niet meteen aanraden om een Bogner Uberschall aan te schaffen..........

dat is ook wel weer zo :P

r3active
4 juni 2011, 20:45
Ik heb ook een Cube 30 en ik ben ook niet echt helemaal weg van het OD kanaal.

ik heb het zo opgelost zo dat het nog redelijk klinkt, ik speelde altijd blues en jazz ... maar inmiddels speel ik 80's Glam Rock en Hair Metal, en heb ik het zo staan.

Bass : 5.5
Midd : 5.5
Treble : 7

Gain : 2.5
Volume: 3

Dit is niet een helehoop gain, maar om extra gain te krijgen wat nog een beetje redelijk klinkt heb ik tussen gitaar en versterker een Digitech Bad Monkey liggen. dus mijn tip is. wil je de Cube 30 gebruiken met een hoop gain gebruik pedalen om het te boosten want anders klinkt het voor geen meter. *VIND IK*

Exi
4 juni 2011, 20:47
Mooie bump hoor, mijn complimenten!

Liquid_Metal
4 juni 2011, 21:42
Mooie bump hoor, mijn complimenten!

Was me helemaal niet opgevallen, ik wilde er nog op reageren ook. Laat nu maar zitten :).

r3active
7 juni 2011, 01:08
Ik scroll gewoon door die paginia's en kijk of ik wat tegen kom ? en dan is dan gelijk een bump.

so what laat mij lekker als ik dat wil doen, kinderachtig dat jullie daarop reageren.

Liquid_Metal
7 juni 2011, 09:10
Je moet je niet op je teentjes getrapt voelen maar je afvragen hoe zinvol je post is:
- Heeft de topicstarter er iets aan? Waarschijnlijk heeft die na vijf jaar wel iets gevonden
- Hebben andere leden er iets aan? Zou kunnen.

guitarnijboer
7 juni 2011, 09:45
Je moet je niet op je teentjes getrapt voelen maar je afvragen hoe zinvol je post is:
- Heeft de topicstarter er iets aan? Waarschijnlijk heeft die na vijf jaar wel iets gevonden
- Hebben andere leden er iets aan? Zou kunnen.

Hmm, Ik vroeg mij al langer juist steeds af waarom er niet veel meer door oude topics wordt gesnuffeld en deze weer opnieuw nieuw leven in geblazen krijgen in plaats van eindeloos veel topics over exact hetzelfde onderwerp.

Hoeveel: 'help ik moet een nieuwe versterker' of 'welke kleine versterker?' of 'welke moddeling versterker?' titels ik in de afgelopen jaren niet heb gezien.... Telkens weer dezelfde vraag, telkens weer dezelfde antwoorden en dat maal 30 a 40 per jaar. Dan liever een oud topic bumpen toch?

Little Jay
7 juni 2011, 10:21
Hmm, Ik vroeg mij al langer juist steeds af waarom er niet veel meer door oude topics wordt gesnuffeld en deze weer opnieuw nieuw leven in geblazen krijgen in plaats van eindeloos veel topics over exact hetzelfde onderwerp.

Hoeveel: 'help ik moet een nieuwe versterker' of 'welke kleine versterker?' of 'welke moddeling versterker?' titels ik in de afgelopen jaren niet heb gezien.... Telkens weer dezelfde vraag, telkens weer dezelfde antwoorden en dat maal 30 a 40 per jaar. Dan liever een oud topic bumpen toch?

Mee eens, de informatie blijft lekker bij elkaar staan en dat zoekt veel makkelijker. Maar misschien krijgt het daarmee veel meer het karakter van een sticky?

Maleco
9 juni 2011, 13:32
Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er een paar grote topics komen over de grotere onderwerpen als nieuwe budget modeller enzo.

Moeten we wel opletten dat we over de juiste versies praten als je een oud topic bumpt, Cube30 Cube30X enzo...

r3active
11 juni 2011, 01:02
Enigste verschil dat er tussen zit is dat de X versie een ingebouwde tuner heeft en een power squeezer behalve dat is ie hetzelfde voor zover ik weet.

rudolfb
11 juni 2011, 19:00
Ik vond het wel een handige bump hoor ;-)

Heeft iemand trouwens de Vox VTX 20 ooit vergeleken met de Cube 20xl? En is het uberhaupt wel wat?

Zoek een nieuwe oefenversterker, want mijn marshall mx15 heeft het na 8/9 jaar dienst begeven. (niet dat ik het erg vind..) En mijn blackstar is wat te groot voor de kamer ;-)

r3active
13 juni 2011, 13:57
Nope geen ervaring.

misschien zijn die kleine orange crush amps wel wat? kost geen drol en is klein misschien wel aardig voor thuis.

BartBlackMagic
14 juni 2011, 15:06
Meer reviews zouden volgens mij echt een waardevolle aanvulling zijn voor dit forum. Voor de gitaren is dit er al, maar ook slechts in beperkte mate. Als verschillende reviews dan ook nog eens gegroepeerd zijn en men wil over een bepaalde amp/gitaar een stukje tekst schrijven kan men snel even lezen wat een ander hier over heeft gezegd en dit beamen of tegenspreken. Om het helemaal "af" te maken kunnen er geluidsfragmenten of zelfs videofragmenten bijgevoegd worden. Persoonlijk vind 'k verschillende reviews ook meer aangenaam om te lezen dan verschillende topics over een bepaalde amp/gitaar.

Little Jay
14 juni 2011, 15:14
Meer reviews zouden volgens mij echt een waardevolle aanvulling zijn voor dit forum. Voor de gitaren is dit er al, maar ook slechts in beperkte mate. Als verschillende reviews dan ook nog eens gegroepeerd zijn en men wil over een bepaalde amp/gitaar een stukje tekst schrijven kan men snel even lezen wat een ander hier over heeft gezegd en dit beamen of tegenspreken. Om het helemaal "af" te maken kunnen er geluidsfragmenten of zelfs videofragmenten bijgevoegd worden. Persoonlijk vind 'k verschillende reviews ook meer aangenaam om te lezen dan verschillende topics over een bepaalde amp/gitaar.

Suggestie voor de forumbeheerders: onder de hoofstukken/pagina's "gitaren" en "versterkers" aparte onderwerpen "reviews/beoordelingen" aanmaken?