PDA

View Full Version : Shielden, zelf doen of laten doen?



rhcp_schipper
18 mei 2006, 23:19
Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen over het shielden van een gitaar(voor mijn geval een tele). Is het makkelijk zelf te doen, of kan ik het beter laten doen(wat ik btw best prijzig vind.)

Brand maar los.

DarknessAwaits
18 mei 2006, 23:28
Zelf doen, uiteraard! Ff zoeken op Google voor de beste methode en je bent binnen een uurtje klaar.

Orpheo
18 mei 2006, 23:32
Zelf doen, uiteraard! Ff zoeken op Google voor de beste methode en je bent binnen een uurtje klaar.

mee eens. zelf doen gewoon. leer je je gitaar nog beter kennen, nog meer 'binding' met je gitaar. en wat kan er fout gaan? een klodder soldeer op de lak is echt geen ramp (t heeft hoogstwaarschijnlijk nauwelijks effect)

edit: oh vandaar dat mijn lak opeens zo snel sleet.... :P

rhcp_schipper
18 mei 2006, 23:57
Als ik het wil laten doen bij mijn local gitaarboer, kost me dat ff €75 ballen. Maar heeft iemand misschien een paar foto's van haar of zijn geshielde gitaar? Zou ik graag ff willen zien.

En waar hebben jullie jullie onderdelen voor het shielden vandaan gehaald? En wat voor een onderdelen hebben jullie allemaal gebruikt?

Orpheo
19 mei 2006, 00:18
Als ik het wil laten doen bij mijn local gitaarboer, kost me dat ff €75 ballen. Maar heeft iemand misschien een paar foto's van haar of zijn geshielde gitaar? Zou ik graag ff willen zien.

En waar hebben jullie jullie onderdelen voor het shielden vandaan gehaald? En wat voor een onderdelen hebben jullie allemaal gebruikt?

bij guitarelectronics.com tonefactory.nl voxhumana.nl stewmac.com warmoth.com etc etc kan je shieldingmateriaal kopen. je plakt t aan de binnenkant van de controlcavity met dubbelzijdig plakband, jast er een schroefje doorheen door t body, en daaraan soldeer je een draadje, en die gaat naar de aarding. let op: t moet wel sluiten allemaal. een kooi van faraday wil je maken! t moet dus nagenoeg naadloos in elkaar overlopen! een paar gaten zijn overmijdelijk, maar dus wel grotendeels dicht.

Luke-wannabe
19 mei 2006, 00:46
Wat is en wat is het doel van shielden?

Kaïn
19 mei 2006, 00:58
Omdat je een kooi van faraday om je electronica heen brengt is de electromachnetische storing tot 0 gereduceerd. Oftewel, minder ruis en meer tone. (athans dat denk ik, mijn bronnen willen wel eens wat zwak zijn)

Orpheo
19 mei 2006, 00:59
Wat is en wat is het doel van shielden?
shielden is de potcavity bekleden op een dusdanige manier dat je een kooi van faraday creeert.

het doel is om invloeden van buitenaf (bv storing van tl buizen, etc etc) teniet te doen.

guvnor
19 mei 2006, 08:38
Shielden moet je gewoon zelf doen. Dat plakken van die folie stelt niets voor. Ik heb het bij 3 van mijn gitaren gedaan.

Vergeet echter niet dat ook de elektronica ander aangesloten moet worden !! De standaard aardingsmethode is niet geschikt. Als je dat gewoon laat zitten krijg je aardlussen en dat zorgt voor meer ruis dan een ongeshielde gitaar !!

Ik vond deze site erg nuttig:

http://www.guitarnuts.com/index.php

Hier staan foto's en beschrijvingen, ook hoe de elektronica aangpast moet worden.

frekie
19 mei 2006, 08:54
Shit net mijn site geupdate, en die foto's kan ik nergens meer vinden :gitarist:
Ik heb mijn RW stratje ook eens volgeplakt met koperfolie en dan idd de aarde op de folie solderen ofzo. Was wel wat stiller qua brom maar ik had het idee dat het hoog wat weg was. Dus de hele zooi er weer uitgesloopt :)

vasnd
19 mei 2006, 11:23
is het trouwens nuttig om met EMG's te shielden? of maakt dat geen echt merkbaar verschil. Normaal zijn ze wel stil maar miss met een vol opengedraaide amp 8ter je dat ze toch gaan ruisen

no 1 hops
19 mei 2006, 11:47
met de huidige ' zenders' mobieltjes draddloos dit en dat en vergeet de pc niet lijkt mij elke afscherming goed.

wat betreft de topic starter, ben net bezig geweest met alutape en heb dat op foto vastgelegt.
was mijn bedoeling daar een simpele nl handleiding van te maken en deze als pdf bestand hier neer te zetten.
heb javaca de vraag al voorgelegt hoe dat zou moeten.
dus als vasnd even gedult heeft, en acrobat op zijn pc dan zal ik mijn best doen zo gauw mogelijk dit klaar te krijgen.
pb me maar even waar het dan heen moet.

bert k
19 mei 2006, 11:51
Ik zag in een ander topic toevallig een mooie foto van shielding.


http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/sunburst78008.jpg

no 1 hops
19 mei 2006, 11:56
dat is mooi gedan alleen daar waar de jack zit is niet gedaan .

Negative K3 fan
19 mei 2006, 12:36
is het trouwens nuttig om met EMG's te shielden? of maakt dat geen echt merkbaar verschil. Normaal zijn ze wel stil maar miss met een vol opengedraaide amp 8ter je dat ze toch gaan ruisen

EMGs shielden is redelijk nutteloos geloof ik

bert k
19 mei 2006, 12:49
Nee hoor, is niet nutteloos. De shielding houdt de instraling van TL etc. tegen bij de pots. EMGs hebben ook gewoon pots, dus die kunnen net zo goed ruis oppikken. De output is wel ietsje hoger dan de meeste pickups, maar zit nog steeds in de orde van een gitaarsignaal, dus nog lager dan linelevel.

Shielding doet uiteraard niets tegen instraling op de pickups zelf, en daar zouden EMGs wel in het voordeel kunnen zijn.

Een ander verhaal is over die niet goed afgedekte output: een kooi van Faraday hoeft helemaal niet naadloos en massief te zijn. Je zou al aardig kunnen afschermen met gaas. Dat kleine blote stukje maakt niets uit.

no 1 hops
19 mei 2006, 14:10
Een ander verhaal is over die niet goed afgedekte output: een kooi van Faraday hoeft helemaal niet naadloos en massief te zijn. Je zou al aardig kunnen afschermen met gaas. Dat kleine blote stukje maakt niets uit.dat is nieuw voor mij.
volgens mij geldt dit niet voor hoog frequente straling zoals fm zenders in draadloos goed.

trouwens ooit radio moskou op mijn versterker gehad.
overdrive pedaal pepte de boel nog wat op en de gitaar was de antenne.

bert k
19 mei 2006, 15:27
Nee, dat klopt, hoogfrequentzooi is raar spul, dat werkt heel anders. Maar daar weet ik dus echt niks van.


Over die kooi van Faraday: Een auto in een onweersbui (of een vliegtuig) is het bekendste voorbeeld ervan. Kan de bliksem gewoon inslaan, zit je toch veilig, ondanks de grote ramen. De stroom blijft aan de buitenkant zitten.

AART
19 mei 2006, 15:34
shielden kan gewoon met kippengaas als je dat zou willen.
in mijn natuurkundeboek stond een foto van een geschielde kooi in een vliegtuig wat de amerikanen gebruikten om radioverkeer af te luisteren, dat is gedaan met betongaas achtig spul, gaten van 20 bij 20 cm.

naadloos aansluiten maakt dus niks uit.

JER00N
19 mei 2006, 17:32
Het ligt eraan welke frequenties (of liever gezegd: golflengtes) je wil tegenhouden. Het kan idd met mazen van 20 cm, maar het rooster wat in het raampje van je magnetron zit heeft veel kleinere gaatjes, dit omdat de golflengte van die straling in de magnetron (microgolven) veel korter is en dus door kleinere gaatjes kan als het ware.

Gearjunkie
19 mei 2006, 17:48
In mijn Stratocaster is de pickup- en controlcavity volgesmeerd met geleidende lak (lak+grafietpoeder).

De slagplaat is beplakt met koperfolie de elementen zijn in reepjes koperfolie ingepakt en deze zijn aan de koperfolie op de slagplaat gesoldeerd.

De draden van de elementen zijn omwikkeld met ijzerdraad.

vinni
19 mei 2006, 17:51
Heb net van die speciale verf gekocht.....twee lagen aan de binnenkant moet toch dezelfde werking hebben als die tape?

Groet,
Vinni

no 1 hops
19 mei 2006, 20:54
Heb net van die speciale verf gekocht.....twee lagen aan de binnenkant moet toch dezelfde werking hebben als die tape?

Groet,
Vinniheb ergens een recentie gelezen van een soort die al na 1 keer goed werkt.
moet maar eens even zoeken.

en rhcp je hebt mail op je hotmail account

rhcp_schipper
19 mei 2006, 23:39
heb ergens een recentie gelezen van een soort die al na 1 keer goed werkt.
moet maar eens even zoeken.

en rhcp je hebt mail op je hotmail account

Ja super bedankt voor de mail.

rhcp_schipper
21 mei 2006, 18:22
moet je het geshielde gedeelte nog aansluiten aan de aarding van je andere electronica? En zo ja, hoe zit dat dan?

no 1 hops
22 mei 2006, 05:00
staat in de handleing die ik je gestuurd heb, maar een draad solderen aan de pot waar de aarding aan vast zit.
lusje aan het andere einde en met klein schroefje vastmaken ergens in die ruimte waar de folie zit zodat de blanke draad de folie raakt.

rhcp_schipper
22 mei 2006, 09:27
Heb net van die speciale verf gekocht.....twee lagen aan de binnenkant moet toch dezelfde werking hebben als die tape?

Groet,
Vinni

Wat voor een verf is dat dan? En waar heb je het gekocht?

rhcp_schipper
22 mei 2006, 09:27
staat in de handleing die ik je gestuurd heb, maar een draad solderen aan de pot waar de aarding aan vast zit.
lusje aan het andere einde en met klein schroefje vastmaken ergens in die ruimte waar de folie zit zodat de blanke draad de folie raakt.

En waar heb je die tape gekocht?

no 1 hops
22 mei 2006, 09:33
En waar heb je die tape gekocht?bij een goede doe hetzelf zaak.
iet als provak
tesa professional ( ik denk dat de bouwmarkt de huishoud versie heeft liggen die zonder liner en direkt plakt.
die moet je dus niet hebben)
5 cm breed 25 meter lang met liner.
50565-00002-01
11 euro

rhcp_schipper
22 mei 2006, 09:41
bij een goede doe hetzelf zaak.
iet als provak
tesa professional ( ik denk dat de bouwmarkt de huishoud versie heeft liggen die zonder liner en direkt plakt.
die moet je dus niet hebben)
5 cm breed 25 meter lang met liner.
50565-00002-01
11 euro


Hoezo moet je die versie met liner hebben dan? wat is het voordeel, en waarom kan die andere niet?

Xeno
22 mei 2006, 10:16
De draden van de elementen zijn omwikkeld met ijzerdraad.

Gaat dit niet werken als een spoel, ook al is het ijzerdraad nergens op aangesloten? Kan met voorstellen dat met de wisselstroom door de draden van je element via inductie energie verloren gaat.

no 1 hops
22 mei 2006, 12:00
Hoezo moet je die versie met liner hebben dan? wat is het voordeel, en waarom kan die andere niet?als je mijn handleiding gelezen hebt an leg ik dat daar ook uit.
maar goed.
de huis tuin en keuken alutape van tesa werkt waarschijnlijk net zoals plakband.
je trekt het eraf en je kan niets aftekenen en moet direct plakken.
de liner is een witte laag op de achterkant van de tape.
je rolt hem gewoon af, kunt er op aftekenen snijden of knippen.
daarna trek je die achterkant eraf en kun je plakken.

Gearjunkie
22 mei 2006, 19:25
Gaat dit niet werken als een spoel, ook al is het ijzerdraad nergens op aangesloten? Kan met voorstellen dat met de wisselstroom door de draden van je element via inductie energie verloren gaat.


Poeh... geen idee eigenlijk. Ik heb het destijds laten doen door een gitaarbouwer.