PDA

View Full Version : ik wil effect!



crazy syd
11 november 2002, 22:03
OK, mn eerste bericht op t forum:

Ik speel een jaar of 4 akoestisch en heb nu ook een elektrische gitaar gekocht met een eenvoudig versterkertje. Met wat voor soort wonderapparaatje kan ik wat meer effecten uit mijn 6-snarige vriend toveren, aanwat voor prijs moet ik denken, etc. etc.

Ic3gl0vE
11 november 2002, 22:04
weinig geld?: ZOOM 505II of iets uit die hoek
meer geld?: BOSS GT3 of GT6, TC-Electronics G-Major kan ook.. maar dan moet je er wel een midipedaal bij hebben

Ic3gl0vE
11 november 2002, 22:05
nog een tip: UTFS! er staan al 34698746 topics over multieffecten hier

crazy syd
11 november 2002, 22:08
Maar ik weet r helemaal niks van; leg eens uit:
Je heb een soort kastje, daar stel je t effcet op in, en met aparte pedalen switch je tussen effecten of hoe zit dat?
En dan heb je ook nog zo'n wah-wahpedaal, of is dat weer iets aparts?

Ic3gl0vE
11 november 2002, 22:20
ooooh je bent nog een beetje n00b op elektrisch gebied.

nou je hebt dus een pedaal. dat pedaal is 1 effect. die plaats je tussen je gitaar en versterker (of in de FX loop van je versterker maar daar zal ik 't nu even niet over hebben.. veel geblaat :smile:)
als je op dit pedaal trapt wordt je geluid veranderd--> het effect komt erdoor.

zo heb je ook multieffects (ik dacht dat je dat meteen al bedoelde). dit zijn grote pedalen met vaak veel knoppen. Deze hebben meerdere effecten. chorus distortion flanger phaser wahwah delay en ga zo maar door.. spaart veel geld uit als je denkt al die effecten nodig te hebben en je hoeft niet te tapdansen op het podium omdat je met 1 knop meerdere effecten aan kan zetten.

Losse pedalen zijn vaak echter wel van betere geluidskwaliteit maar uit een goed multieffect kan je ook hele mooie geluiden halen hoor

crazy syd
11 november 2002, 22:24
OK, dus ik koop een soort multi-effectdoosje, waar een pedaal op zit. In dat doosje kan ik verschillende effecten programmeren en door dat pedaal in te trappen wissel ik tussen effecten?

domie
11 november 2002, 22:31
ja, zo zou je het kunnen zeggen.

vulvasonic
11 november 2002, 23:57
koop voor dat geld liever 1 goed pedaaltje. Niet dat multilulgedoe. Ga naar een muziekzaak en vraag of je een delay, een distortion of overdrive, een flanger, een chorus, en een wah-pedaal mag uitproberen. Dan weet je in ieder geval wat die dingen doen en koop vervolgens het effect waar je het meest aan denkt te hebben.
Er zijn nog veel meer soorten pedalen, maar dit zijn denk ik de meest gangbare.
;}

skabouter
12 november 2002, 00:13
zeker als je begint is JUIST een multi wel handig. heb je gewoon lekker veel in 1 en kan je je lekker orienteren.

Maar dan heb ik het over een goedkoop ding. een beginner kan beter geen GT-6 kopen. dan zie je door de bomen het boss niet meer (hoewel je er altijd lol mee kan hebben)

kijk naar een leuk 2dehands multieffect. zowieso met flanger, distortions, phaser, delay/reverb en WAH. das wel het meest belanrijke denk ik.

Marshallover
12 november 2002, 07:24
Juist ja, begin met een multi-effect en ga over een tijdje maar beginnen met losse pedalen, dan weet je voor jezelf wat je mooi vindt en wat je nodig hebt (Want in zo'n multi-ding zit een troep waar je soms niks aan hebt)

vulvasonic
12 november 2002, 09:09
Ik heb een aantal leerlingen van me die multidingetjes aangepraat om dezelfde redenen. Maar ze willen stuk voor stuk na vrij korte tijd gewoon 1 of 2 pedaaltjes.

Ach wat, misschien hebben jullie wel gelijk...
;}

guvnor
12 november 2002, 09:14
Ik zou zeggen begin met zo'n zoom505. Je kunt dan in ieder geval eens luisteren naar de verschillende effecten. Wil je beter geluid dan kan je altijd nog losse effecten kopen en je weet dan (als het goed is) precies welk effect je wilt hebben.

Die 505's kosten 2e hands bijna niets en voor een beginner klinken ze nog niet eens zo slecht. En je kunt ze ook vrij makkelijk weer verkopen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guvnor op 2002-11-12 09:15 ]</font>

Mithrandir
12 november 2002, 09:24
De grote vraag is denk ik, waar wil je het voor gebruiken?

Is het voor thuisgebruik en je wilt een hoop effecten gebruiken, just for fun, koop dan een van de goedkopere multi-fx (Digitech, Zoom) bakken.

Wil je er mee optreden en weet je voor jezelf dat je bijvoorbeeld alleen een delay en een wahwah nodig hebt, ga dan voor losse pedalen.
Die zijn kwalitatief beter en makkelijker te bedienen dan het heen en weer switchen tussen presets.

Als je bij een optreden veel verschillende kwalitief goede effecten wilt gebruiken ga dan voor de duurdere multi-fx of 19" effecten.

In jouw geval lijkt me dat je heel veel plezier zult hebben met een multi-fx pedaal uit de goedkopere categorie.

Epic
12 november 2002, 09:58
http://www.harmony-central.com/Effects/effects-explained.html

moretel
12 november 2002, 14:16
Op 2002-11-12 09:09, schreef vulvasonic:
Ik heb een aantal leerlingen van me

op welk niveau geef je les? Heb je een muzikale opleiding ?
Ik ben nog steeds op zoek naar een gitaarleraar maar niet van dat standaardgedoe, de afstand is wat ver maar via het forum mischien wel leuk om je kennis een beetje te delen.

vulvasonic
12 november 2002, 17:05
Stuur anders even een priveberichtje
;}

wanna1
23 november 2002, 15:19
Let Op dit is maar een Mening !!!!!1
(om discussies te voor komen.

Koop een goede versterker, en hou je verre van multieffectors en de meeste pedalen.
over 10 jaar kom je erachter dat geluid veelal in de vingers zit.
En dat die multi-effectors alleen maar tijdvretende frustrerende en baggerproducerende (over smaak valt niet te twisten) apparaten zijn.

Ok hoi
Alsnog dit Was maar een mening
als je echt zo'n apparaat wilt kopen heb ik nog wel twee, maar dan moet ik eerst het stof eraf scheppen !!
LOL

een wah wah of een talkbox of iets sturends kan natuurlijk geen kwaad dat moge wel bewezen zijn !!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wanna1 op 2002-11-23 15:21 ]</font>

crazy syd
24 november 2002, 16:04
Wat zijn dat dan voor apparaten, die twee van jou? En wat vraag je ervoor?

Izegrim
2 december 2002, 12:08
Hoi, ik heb ook maar een mening en dat is dat ik een tijdje geleden ook met effecten wilde spelen, maar ik wist dus echt niet wat voor effecten ik wilde hebben. Dan kan ik leuk wat losse boxjes kopen maar als ik niet weet wat ze doen, dan heb ik er niet veel aan. Ik heb besloten een goedkoop multi-effect te kopen om mee te expirimenteren en ben er ontzettend tevreden mee. Ik speel voornamelijk thuis en het kan echt geen kwaad om daar een goedkope effectprocessor te hebben staan. Als ik ooit het podium op wil koop ik daar wel een beter product voor die ik eventueel bij de oefenruimte kan laten. Dan heb ik nog steeds plezier van mijn multi thuis. Als je direct het podium op wilt vergooi je inderdaad je geld met een goedkope multifx, maar ben je voornamelijk thuis nog bezig, vergooi dan niet je geld met dure boxjes waarvan je niet weet wat ze doen. Ik heb een korg ax100g voor thuis en je kunt lullen wat je wilt, maar dit is niet alleen een behoorlijke battery effecten, maar ook een ideaal werkstation om te oefenen. Er zit een drumcomputer in dat een stuk leuker werkt dan een metronoom en een tuner om te stemmen. Verder nog veel meer maar omdat ik van deze functies weet dat ze ook in de korg ax1g zitten ga ik niet verder opsommen. Mijn advies zou zijn om de ax1g te kopen als je voor een goedkoop multieffect gaat. Hij zit in de zelfde prijsklasse als de zoom 505 II maar de geluiden zijn kwalitatief beter en beter te manipuleren. Er zit al een wah-pedaal op en ook een rhytmtrainer. ga eens kijken bij de dealer en laat je niet gelijk van alles aansmeren. Mij groeit het geld me niet op mijn rug. En ik ben blij dat ik eerst voor een scheet en drie stuivers een vrachtschip met cheapo effecten heb. Je moet eerst expirimenteren met wat je leuk vind en een top zoveel lijstje kunnen maken met de meest gebruikte effecten. Kijk dan maar eens verder over een jaar of wat en je aan kwaliteit wil gaan denken.

groeten van Ize

Izegrim
2 december 2002, 12:25
http://www.feedback.nl/pages/departments.php?pagetype=3&amp;the_parent=1&amp;xtracats_i d=13&amp;departments

Klik op gitaar icoontje en dan naar multi-effect. AX1G kost nu 119,- bij feedback.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Izegrim op 2002-12-02 12:28 ]</font>