PDA

View Full Version : huisopnames gitaar



kassie
18 mei 2006, 22:25
misschien een domme vraag waarbij sommigen van jullie de haren van overeind gaan staan maar. ik wil mijn gitaarspel gaan opnemen thuis. ik heb alleen geen idee wat ik ervoor nodig heb. ja een microfoon maar met welk programma kan ik dat doen. heb ik daarvoor speciale opname apparatuur nodig? in de oefenruimte konden we met 1 microfoon de band opnemen over het mengpaneel. alleen was dat wel cassette recorder. desondanks nog een redelijke kwaliteit. wie helpt mij uit de brand. voor ongeveer een budget van 50 euro?

GunMetalBlue
18 mei 2006, 22:30
Voor 50 heb ik nog niet eens een microfoon, maar dat is volgens mij het meeste basis en goedkoopste dat je zeker nodig hebt.
Daarnaast kun je als gratis opnameprogramma Audacity wel nemen. Lees heel kort ff de tutorial en je hebt een tof programmaatje om mee op te nemen.

Als je een 120 kwijt kunt dan kun je ook is kijken naar de toneport van line6.
UX1 moet voldoende zijn voor huisopnames. Veel positieve reacties gehoord!

mvg

GunMetalBlue

Han S
18 mei 2006, 22:35
Laatst was er iemand bij me en die had een Superlux condensatormicrofoon bij zich die helemaal niet zo slecht klonk, eigenlijk best wel net zo goed als een AKG C1000 bijvoorbeeld. Had hij nieuw gekocht voor €20 bij een grote muziekwinkel.

Je hebt voor een condensatormic alleen wel voeding nodig vanuit de mengtafel of vanuit de geluidskaart.

BeKaaW
18 mei 2006, 22:44
In diverse condensator mic's kun je een 9V batterij stoppen, zo ook in de AKG C1000. Je hebt dan geen "phantom" voeding nodig. 'k weet niet wat een AKG C1000 doet kwa (2de hands) prijs, maar je kunt er best aardig een gitaar mee opnemen.

Han S
18 mei 2006, 23:09
De C1000 doet 2e hands ongeveer 100 euro, maar ik koop hem nieuw voor 150 a 160. Op de pro forums vind je bijna geen goed woord over de C1000 maar dat vind ik overdreven, want op sommige toepassingen is hij eigenlijk best wel goed.

Alleen koop je tegenwoordig betere (veelzijdigere) mics voor minder. De andere condensator die ik ken met een batterij is de Rode NT3 en die klinkt erg helder, maar best een fijne mic. Maar ook ver boven het budget van de topicstarter.

El Capitain
19 mei 2006, 01:33
Hangt het er niet een beetje vanaf wat voor gitaar de topicstarter wilt opnemen...?

Die superlux is ook bij feedback voor 19,99 te koop + een phonic MU 502 (phantom power) a 59,-. Is dus iets meer dan 50 euro...
Misschien dat er nog een goedkoper mixertje is te krijgen...

edit: of wellicht de Behringer MIC 800 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=BMIC800), een pre-amp met fantoomvoeding...? Voor 49 euri's.

harrie-beton
19 mei 2006, 09:48
een behringer mixer en die microfoon is een prima setje.
49+20 = 79 euri


lees ook als je wilt mijn site over opname met een pc

bert k
19 mei 2006, 10:34
Of je koopt een dynamische mic, dan heb je geen fantoomvoeding nodig. Condersator is niet echt heilig of zo. Deze is 35 euro: http://www.feedback.nl/?id=55&b=FI10

Han S
19 mei 2006, 11:06
Of je koopt een dynamische mic, dan heb je geen fantoomvoeding nodig. Condersator is niet echt heilig of zo. Deze is 35 euro: http://www.feedback.nl/?id=55&b=FI10

Mee eens Bert, ik gebruik redelijk vaak de Beyer M201. Die ziet er uit als een condensator, maar is zo dynamisch als maar kan en klinkt daarbij ook nog eens verdacht veel als een condensator. Maar die is dus duur, hetzelfde zie je met de Sennheiser MD441, hardstikke duur, maar ik zal hem in veel gevallen liever gebruiken dan de condensator.

taylor
19 mei 2006, 11:15
han s wat vind je van de akg C414 voor gitaar?

Han S
19 mei 2006, 11:30
han s wat vind je van de akg C414 voor gitaar?

Er zijn een aantal typen in de C414 en de oer C414 heeft geloof ik het C12 kapsel. Maar over het algemeen kun je de C414 ongeveer overal met succes voor gebruiken. Of dat nou een piano is of een trompet, het gaat altijd lukken.

Solidkick
19 mei 2006, 12:11
...ik gebruik redelijk vaak de Beyer M201. Maar die is dus duur...

De revox m3500 is nagenoeg gelijk aan de m201 en kan voor relatief weing geld op ebay gevonden worden.
Vorige week ging er 1 voor 66 Euro van de hand.

harrie-beton
19 mei 2006, 13:55
ongeacht welke microfoon zou ik wel een mini mengtafeltje tussen je pc en de microfoon zetten.
De microfoon ingang van een gewone geluidskaart is heel erg brak...

Of zo'n pre amp van Behringer, zo'n Ultra Gain nogwat.

El Capitain
19 mei 2006, 18:17
Als je een dynamische mic wilt met een mixertje, dan kun je ook nog de allergoedkoopste uit de behringerserie nemen die geen fantoomvoeding heeft...die is geloof ik 29 of 39 euri.
Maar dan heb je geen keuzemogelijkheid later.

Vergeet ook het XLR kabeltje niet dan en een kabeltje voor mixer naar pc.


Maar is het voor elektrisch gitaar niet wat makkelijker om een dynamische mic te nemen, terwijl voor akoustisch een condensator wat beter kàn klinken...

Davidian
23 mei 2006, 12:37
http://www.feedback.nl/?id=55&b=TMP_1131706404

Is dit een beetje goed om mee te beginnen?

Of is er beter voor die prijs?