PDA

View Full Version : keuze versterker



krieke
18 mei 2006, 21:21
Hey,

Stel je hebt 700-800euro voor een versterker. Het moet een buizenversterker zijn en je moet er voornamelijk rock en ook wel metal mee kunnen spelen. Wat koop je dan.

graag ook een motivatie bij de versterker die jij zou kiezen

marter544
18 mei 2006, 21:31
Dan koop ik een Randall, geen buizen, maarja, volgende keer beter.

AART
18 mei 2006, 21:34
Peavey 5150.
Marshall JCM 800 + een tubescreamer.
Mesa/Boogie Caliber .50+


Ligt er aan wat voor rock precies en hoe zwaar die metal moet zijn.

De 5150 doet alles van Van Halen tot de zwaarste gorebloodmuddymesswithlotsofbloodmetal.

De JCM 800 doet alles van classic rock tot metallica met een lichelijk onstrak geluid.

De Mesa Boogie doet alles van the Who tot Metallica/Dream Theater.
Bovendien heeft deze Mesa de beste clean van allemaal.

Mr.Bluesbreaker
18 mei 2006, 21:37
Stel, ik wil een 2e hands auto kopen. Het moet 4 wielen hebben. Wat koop ik?
Dan zeg je toch ook niet "neem de bus, jammer dan voor jou geen auto?"

Topicstarter, wil je het thuis gebruiken of in een band?
Weet je al wat voor functies je wilt hebben? Galm noodzakelijk? Moet het een schakelbaar solovolume hebben?

Ik kan namelijk (en meerdere met mij) JCM 800 combo + OD pedaal gaan roepen bijvoorbeeld (check ook mijn samples van dezelfde amp in topvorm onder "samples on request") maar als ik niet weet wat je voor geluiden wilt gebruiken wacht ik nog even met een tip.

krieke
18 mei 2006, 21:50
ik zou hem zowel thuis als in een band willen gebruiken
hoef eigenlijk alleen maar 1 clean kanaal en 1 distortion kanaal/pedaal te hebben,
muziek die ik zou willen spelen is heel uiteenlopend: led zeppelin, ac/dc , nirvana, foo figthers, queens of the stone age, pearl jam, metallica, iron maiden, disturbed

is dit mogelijk met één versterker? of welke benaderd dit het best

Mr.Bluesbreaker
18 mei 2006, 22:31
AC/DC en Zeppelin zijn meer richting de Plexi-kant van Marshall. In ieder geval iets met EL34 eindbuizen. (latere) Metallica *disturbed ken ik niet*
zijn meer modernere sounds met meer gain a la Mesa Boogie rectifier/Mark series.

Aangezien je meer bands in dit rijtje hebt staan, zou ik zeggen : zoek een versterker die van zichzelf een classic rock geluid goed weergeeft. Zet er eventueel een goed overdrive pedaal voor om nog verder in high gain territorium te komen.
Of je bekijkt het van de andere kant: pak een moderne high gain amp die beide standaard redelijk goed doet. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste, luister hiervoor eens naar mijn clips in moderne versterkers.
Dit geluid haal je imho niet zo makkelijk uit een Mesa (iig niet de 6l6 modellen)

Kijk bijvoorbeeld naar een Dual Super Lead van Marshall. Classic rock en als het moet nog iets heftiger. Je kunt schakelen tussen clean en overdrive.
Zet er een OD pedaal vor en klaar is kees. Of een Laney? Hun tops zijn niet zo gek duur.

Toaster
18 mei 2006, 23:03
Koch Multitone combo ??? (2ehands)

krieke
18 mei 2006, 23:42
eventueel een marshall jcm 800 combo/stack (omdat ik er zoveel goeie reacties van lees) + een THD hot plate of iets dergelijks om ervoor te zorgen als ik thuis speel er ook een goed klank uit te halen als ie zacht staat

kan ik dan met de aangepaste pedalen er dan ook lichte metal mee spelen?

Orpheo
19 mei 2006, 00:35
simpel; ik zou voor de studiotone gaan! van koch btw.

en anders.... tja.. jcm800, caliber50+, 5150, laney VH100...

Orpheo
19 mei 2006, 00:37
eventueel een marshall jcm 800 combo/stack (omdat ik er zoveel goeie reacties van lees) + een THD hot plate of iets dergelijks om ervoor te zorgen als ik thuis speel er ook een goed klank uit te halen als ie zacht staat

kan ik dan met de aangepaste pedalen er dan ook lichte metal mee spelen?

eitje; zakk wylde en slayer hebben ook een jcm800 en pompen er ook stevige metal uit. wel met een paar pedalen voor. zakk een chorus, wah en overdrive, en slayer ook een extra overdrivepedaal en een 10bands EQ. van slayer in ieder geval kerry king! beide heren zeggen 'de jcm800 is in de kern een topamp, maar moet een handje geholpen worden'.

ewout
19 mei 2006, 08:13
marshall DSL
engl thunder
koch studiotone
brunetti maranello
mesa F30 / F50

die zou ik eens proberen bij de feedback als ik jou was. Allemaal smaakjes die het kunnen zijn voor jou. Je sleept ze zo'n geluidsdicht hok in en spelen maar!

krieke
19 mei 2006, 08:45
heel fel bedankt iedereen, nu heb ik ten minste een idee

Sicky61
19 mei 2006, 10:39
Peavey 5150.
Marshall JCM 800 + een tubescreamer.
Mesa/Boogie Caliber .50+


Ligt er aan wat voor rock precies en hoe zwaar die metal moet zijn.

De 5150 doet alles van Van Halen tot de zwaarste gorebloodmuddymesswithlotsofbloodmetal.

De JCM 800 doet alles van classic rock tot metallica met een lichelijk onstrak geluid.

De Mesa Boogie doet alles van the Who tot Metallica/Dream Theater.
Bovendien heeft deze Mesa de beste clean van allemaal.
graag het adres waar je voor 700,- a 800,- een Peavey 5150.
Marshall JCM 800 + een tubescreamer.
Mesa/Boogie Caliber .50+ kan kopen

Orpheo
19 mei 2006, 11:54
graag het adres waar je voor 700,- a 800,- een Peavey 5150.
Marshall JCM 800 + een tubescreamer.
Mesa/Boogie Caliber .50+ kan kopen

marktplaats
jcm800+tubescreamer: ik kocht mijn 800 combo voor 675. TS erbij: nog geen 800 kwijt.

die caliber: idem. of kijken bij max guitars. heb je wel de combo.

Mr.Bluesbreaker
19 mei 2006, 12:01
Hij bedoelt waarschijnlijk alle 3 amps voor 700-800 euro.
Die 3 amps (comboversies) zitten inderdaad in deze prijsklasse.
Waarschijnlijk ben ik volgende week eigenaar van een Mesa Caliber 50 plus voor 550. Hopen dat het gaat lukken...

NielsW
19 mei 2006, 17:43
Slayer is kettingzaaggeluid, totaal geen depth. Voor Metal met dat budget zit je wel redelijk goed met een Randall. Een ENGL Screamer 50 zijn ook erg fijn! Volledig buizen, goede clean en meesterlijke distortion. Ze staan momenteel op markplaats voor 750 euro.

Cris
19 mei 2006, 18:12
Kettingzaag geluid?

Goed kettingzaagje is dat dan.

krieke
19 mei 2006, 20:40
hier (http://www.marshallamps.com/heritage/jcm800/jcm800_04.asp) zie je een overzicht van jcm 800 combo's die marshall al heeft geproduceerd, maar bij products staat er bij "vintage series -> jcm 800" niets vermeld over de combo versie

worden deze dan niet meer gemaakt?

krieke
20 mei 2006, 11:37
iemand die hier iets over weet?

Negative K3 fan
20 mei 2006, 11:54
AC/DC en Zeppelin zijn meer richting de Plexi-kant van Marshall. In ieder geval iets met EL34 eindbuizen. (latere) Metallica *disturbed ken ik niet*
zijn meer modernere sounds met meer gain a la Mesa Boogie rectifier/Mark series.

led zep en ac/dc = jtm45!

Tristan
20 mei 2006, 12:42
iemand die hier iets over weet?

Nee, die worden niet meer gemaakt...
Die kan je alleen tweedehands vinden en de meeste combo's zijn volgens mij de tweekanaals versies en die klinken kut naar mijn mening...
Je moet wat mij betreft alleen de eenkanaals JCM800 hebben...

Mr.Bluesbreaker
20 mei 2006, 13:22
led zep en ac/dc = jtm45!

Page had toch echt 50 watts 1987 types staan op de DVD die ik heb?
Malcolm (slaggitaar) bij AC/DC is idd de ietwat rondere en cleanere JTM45.
Angus is meer de plexi dude, iets scherper en wat meer overdrive.

De 800 series: de "re-issues" van de beroemde top's worden nu wel weer uitgegeven. Ik heb er echter nog nooit een de tand mogen voelen, ben benieuwd hoe dat nou met de parts uit 2006 klinkt. Iemand enig idee wat voor soort trafo's er tegenwoordig inzitten?
De combo's van de JCM800 worden sowieso niet meer gemaakt, noch als re issue, helaasch. Je kunt ze wel origineel van marktplaats af halen, voor niet al te veel geld. Orpheo zat er wellicht aan te denken die van hem te dumpen?

nielsnielsniels
20 mei 2006, 13:39
Hoe krijg je dan een Hendrix sound ? :soul:

krieke
20 mei 2006, 16:27
een peavey 6505 is da de nieuwe uitvoering van de 5150
want die 5105 maken ze precies ook niet meer

zijn er enige verschillen?

spanky_franky
20 mei 2006, 17:10
een peavey 6505 is da de nieuwe uitvoering van de 5150
want die 5105 maken ze precies ook niet meer

zijn er enige verschillen?
Dat heeft te maken met het feit dat Van Halen zich heeft teruggetrokken uit de 5150 en ze dus een andere naam moesten verzinnen. Geen verschil verder volgens mij (in essentie.. ?)

Maar met die 6505 kun je nooit lekkere AC/DC / Led zepp soundjes maken, klinkt mijns inziens veel te metal-gevoiced. Maar ja, ga testen en oordeel zelf.

krieke
20 mei 2006, 20:12
vandaag langs de muziekwinkel geweest

het is dus een marshall jcm 2000 DSL 401 (2de hands) geworden

bedankt voor jullie reacties

Mr.Bluesbreaker
21 mei 2006, 13:01
Toffe amp, goede keuze! Wellicht nog een pedaaltje voor hangen of een EQ in de effectsloop om een echt strakke overdrive voor metal te krijgen.

Kun je de rest van het geld steken in een ubervette gitaar! Of 2.

krieke
3 juni 2006, 20:48
vandaag langs de muziekwinkel geweest

het is dus een marshall jcm 2000 DSL 401 (2de hands) geworden

bedankt voor jullie reacties

weet iemand goeie instellingen om er iets of wat metal geluidje uit te krijgen, heb nog geen pedalen of andere effect apparaten

krieke
4 juni 2006, 12:55
iemand die ook en DSL heeft en die me kan helpen aub?

krieke
5 juni 2006, 17:44
ook niet een site waar settings opstaan?

krieke
6 juni 2006, 15:46
echt niemand?

vidar
6 juni 2006, 16:04
over het algemeen voor metal; gain even proberen maar in ieder geval goed hoog, zeg even over negenen tot helemaal open, bass 8-9 mid's naar 3-5 en treble naar 6-7. succes

krieke
6 juni 2006, 16:10
over het algemeen voor metal; gain even proberen maar in ieder geval goed hoog, zeg even over negenen tot helemaal open, bass 8-9 mid's naar 3-5 en treble naar 6-7. succes

even uittesten, bedankt