PDA

View Full Version : Yamaha APX serie 1



Hans001
18 mei 2006, 17:51
Hey, 'k wil beginnnen gitaar spelen en 'k ben is naar een winkel geweest. Daar hebben ze me 2 modellen aangewezen. Een dervan was die Yamaha. Zou 550 euro kosten (inc draagtas, extra snaren, kabel). 'k vond 'm bangelijk klinken, maar wat denken jullie ervan??? (Heb ook al een paar cortjes gezien, maar vond klank raar genoeg ni zo goed als Yamaha...) :satisfie: Wil jullie mening...

rupke
18 mei 2006, 18:06
Hoi,

Ik heb nu een week de yamaha APX. ik heb een zaterdagmiddag lang verschillende akoustische gitaren uitgeprobeerd. Versterk en onversterkt. de APX stak er qua versterkte sound en bespeelbaarheid ver bovenuit. Let wel dat ik hoofdzakelijk op het versterkte geluid heb gelet, omdat ik hem voornamelijk op het podium ga gebruiken.

Greetz Rupke

kornelius
18 mei 2006, 18:33
Yamaha vind ik altijd lekker spelen. De APXen vind ik niet zo mooi klinken, maar ik let altijd eerst op de akoestische klank, en pas als die bevalt probeer ik hoe een gitaar versterkt klinkt.

Ik zou naar nog een paar winkels gaan om van alles te proberen, 't is toch niet niks wat je uitgeeft en het is niet leuk als je over een paar maand ergens een gitaar voor dezelfde prijs of minder speelt die je eigenlijk veel mooier vindt..

Hans001
18 mei 2006, 18:36
'k vind 't soiso wel een mooi ding zene. En 'k wou die ook voornamelijk aansluiten
op m'n mengpaneel dan. Dus. En tjah, kon ook een Cort kiezen voor een 350 euro dan. Maar 'k weet 't echt ni :-( ...

Boom-chick-Franky
18 mei 2006, 21:14
Ik zag laatst bij het acoustic strings festival een gitarist (volgens mij kwam hij uit Portugal,kweet z`n naam niet meer :dontgeti: )
en die speelde ook op een APX,en eerlijk gezegd vond ik zijn versterkt geluid beter dan de meeste gitaristen die ik daar gehoord heb !
Maar volgens mij is de APX van Yamaha eigenlijk alleen gebouwd om voornamelijk versterkt mee te spelen.
Dus als jij ook hoofdzakelijk versterkt speelt, dan lijkt mij dit een goede keuze !
Succes !
Frank.

Merc Wiersma
21 mei 2006, 20:51
De APX gitaren hebben op zicht een goed voorversterkersysteem. De dunne kast geeft als voordeel dat er minder feedbackproblemen optreden. Het nadeel is dat het akoestisch geluid minder van volume ismaar ook wat scheller van klank is. Deze eigenschap is helaas ook bij het uitversterkte geluid te horen. Ik zou toch kiezen voor een gitaar die akoestisch ook al goed klinkt. Gecombineerd met een goed element systeem zal dit ook goed klinken.

HAMMAR
22 mei 2006, 09:07
Ik heb zelf de CPX 5, deze heeft een grotere klankkast dan de APX wat het accoustisch geluid te goede komt. Hij heeft de zelfde voorversterker als de APX en zit in dezelfde prijsklasse, dus check 'm ff.

HAMMAR

gertdm
22 mei 2006, 13:31
Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik hou niet van Yamaha's, Takamine's noch van Ovation en aanverwant.
Er gaat niets boven een gewone akoestiese gitaar met een goeie piezo of duet systeem. Daarnaast dan eventueel een goeie akoestiese versterker als je niet altijd over PA kunt spelen.

Misschien ben ik wel veel te puriteins (vast wel). Maar ik geloof na alle ontwikkelingen van de laatste jaren, dat de piezo's en versterking zoveel verder zijn dan enkele jaren terug, dat de keuze voor een gewone akoestiese gitaar goed mogelijk is.

De meeste speciaal voor versterking ontworpen gitaren hebben wel een aardig geluid wanneer ze ingeplugd zijn, maar puur akoesties in de huiskamer klinkt het pover. Ik heb verschillende gitaarleerlingen met dit soort gitaren, waaronder Yamaha en Ovation. Het klinkt akoesties iel en dun.
En ik ben een zeeuw en dus zuunig....dus ik wil een goeie akoestiese gitaar ( want ik ben akoesties gitarist en de prioriteit ligt op een goed akoesties geluid) die ik ook nog eens op de buhne goed kan uitversterken.
En ja hoor een van mijn favoriete gitaristen, Preston Reed, speelt ook op Ovation. Richard Thompson daarentegen houdt t op zijn Lowden. Kwestie van smaak, gevoel en prioriteit.

Nu heb ik de laatste jaren wel topgitaren natuurlijk maar ook dat is wel eens anders geweest. In mijn toenmalige band gebruikte ik Seagull,Furch en later n Lárrivee OM ( ook niet verkeerd). Die gitaren hadden allemaal goeie akoestiese eigenschappen en over PA of zangversterker klonken ze lekker en eerlijk.
Persoonlijk vind ik het altijd jammer als mensen kiezen voor gitaren met eenzijdige eigenschappen. Al zullen dealers van die Yamaha APX en soortgelijk me dat niet in dank afnemen.
Maar ik blijf t vinden: je bent akoesties gitarist of je bent t niet.

Daarnaast zijn er een aantal merken in opkomst die fijne gitaren bouwen tegen lage prijzen zoals Ayers en Furch en die je in combi met een (evt in te laten bouwen piezo) perfect kunt customizen. Hetzelfde geldt ook voor Seagull als je wat minder te besteden hebt.

Maar nogmaals: ieder zijn smaak en zeker telt ook waar je de gitaar t meest gebruikt.

Hans001
28 mei 2006, 21:16
ah, das handig een gitaarleraar in de buurt. Zeg, vraagje aan u dan. Als je nu wil beginnen spelen? Wat voor gitaar raad je dan aan?? Want cort is ook een 'bangelijk' merk, allez, dat is me toch verteld geweest. En het is bovendien in veel winkels terug te vinden. Allez, 'k wil dus beginnen te spelen, maar 'k heb wel een sterke voorkeur voor semi- akoestisch. En 'k zie da echt als een hobby waar geld in mag gestoken worden dus.. Allezjah, 1000 euro is nu ook wel wa te veel van 't goede maar :satisfie: Wat raden jullie aan, als gitaarkenners (merk en type)?