PDA

View Full Version : Frusciante speelt met of zonder compressor?



Ootsfield
18 mei 2006, 15:03
Ik hoorde van iemand dat John Frusciante, alom bekend van de Chilli peppers natuurijk(dá), een compressor pedaaltje gebruikt. Weet iemand of dat zo is en mischien welke hij gebruikt?

savecracker85
18 mei 2006, 15:41
nee hij gebruikt geen compressor, hij haalt z'n cleane compressed klinkende geluid gewoon uit z'n amp

Speeddemon
18 mei 2006, 15:42
(dá)
Je bedoelt "Ja" in 't Russisch of bedoel je (meer voor de hand liggend) "dûh"?
:chicken:

FruscianteFan
18 mei 2006, 15:58
nee hij gebruikt geen compressor, hij haalt z'n cleane compressed klinkende geluid gewoon uit z'n ampInderdaad. komt geen compressor aan te pas.

Naar het schijnt kan een compressor wel helpen om z'n sound te bereiken.

ruurdtje
18 mei 2006, 18:05
heeft misschien ook iemand een plaatje van zijn pedalboard

reitse
18 mei 2006, 18:11
http://www.guitariste.com/forums/pedales-effets-homestudio,le-materiel-des-guitaristes-pros,76579.html
en dan helemaal naar beneden scrollen best wel handig ontzettend veel pedalboards en racks van gitaristen

Mafkees
18 mei 2006, 19:22
Bij under the bridge gebruikt hij volgens mij wel een compresoor

zoon van Piet
18 mei 2006, 19:26
.. maar dat intro van Under the bridge staat wel bol van de compressie....

drap
18 mei 2006, 19:31
Bij under the bridge gebruikt hij volgens mij wel een compresoor

Absoluut niet. Hooguit een boosterpedaaltje. Ten tijde van Blood Sugar Sex Magic gebruikte hij überhaupt bijna geen effecten

Speeddemon
18 mei 2006, 19:58
Dan is het studio-compressie, want die intro HOOR je gewoon pumpen/breathen, wat resultaat is van compressie.

drap
18 mei 2006, 20:06
Dan is het studio-compressie, want die intro HOOR je gewoon pumpen/breathen, wat resultaat is van compressie.

Ik denk dat er wel het één en ander aan gesleuteld is. Maar eerder in de zin van het geluid cleaner krijgen denk ik. Frusciante's live geluid van tegenwoordig zit nog steeds vol met compressie zonder dat ie ook maar een compressorpedaal gebruikt. Zit 'm puur in de natuurlijke compressie van buizen

nielsduursma
18 mei 2006, 20:20
http://www.guitariste.com/forums/pedales-effets-homestudio,le-materiel-des-guitaristes-pros,76579.html
en dan helemaal naar beneden scrollen best wel handig ontzettend veel pedalboards en racks van gitaristen

maar het plankje van david gilmour klopt daar al niet meer, dus zo up to date is die site niet.

ik zie net dat de meeste posts uit dat topic uit october '04 zijn.....

FruscianteFan
18 mei 2006, 20:25
http://www.jftab.com/ipb/index.php?showtopic=395

Johns recente pedalenplank.

nielsduursma
18 mei 2006, 20:29
http://www.jftab.com/ipb/index.php?showtopic=395

Johns recente pedalenplank.

dat plaatje had ik net gevonden, denk post het maar even voor de geinteresseerden, stond het eral :p

hij heeft wel lekker veel/duur moog spul.

FruscianteFan
18 mei 2006, 20:38
dat plaatje had ik net gevonden, denk post het maar even voor de geinteresseerden, stond het eral :p

hij heeft wel lekker veel/duur moog spul.http://img.photobucket.com/albums/v728/stuburns/newboard.jpg

savecracker85
18 mei 2006, 20:41
Dan is het studio-compressie, want die intro HOOR je gewoon pumpen/breathen, wat resultaat is van compressie.
tijdens de opnames van het BSSM album plugde hij z'n gitaar vaak rechtstreeks in het mixingboard, waardoor hij een specifieke sound kreeg.


"John: I like to keep things simple. Those MESA/Boogie amps were too hard for me to understand. For most of the basics, I used two marshalls: a guitar head for edge and a bass head for punch and low end. I split the signal with a DOD stereo chorus pedal. For some overdubs I used a Fender H.O.T. practice amp, but for a lot of parts, even solos, I just went straight into the board. You can get amazing, funky tones that way. In fact, a lot of my distrotion is from overdriving the board.
iets wat uit het zelfde interview komt

john: My only effect were an Electro-Harmonix Big Muff and an Ibanez wah. I like the Ibanez because you can make adjustments without taking it apart, and it has a bass setting that sounds more like an envelope filter than a wah. I used that on "Naked in the Rain"."

fullorder
19 mei 2006, 00:11
tijdens de opnames van het BSSM album plugde hij z'n gitaar vaak rechtstreeks in het mixingboard, waardoor hij een specifieke sound kreeg.

Lijkt me heeeeeel erg sterk.
Hoe dan ook, wat er in de studio gebeurt hoeft niks te maken hebben met wat er op het podium gebeurt. Pedalenplankjes en amps die op het podium staan relateren aan het geluid op een album is zinloos.
Maar over de plank van John gesproken, ik heb op dit forum ook wel eens een heel andere foto gezien. Van wat ik kan herinneren zaten daar ook twee fuzz factory's bij en zelfs een complete reverb-tank

savecracker85
19 mei 2006, 00:19
Maar over de plank van John gesproken, ik heb op dit forum ook wel eens een heel andere foto gezien. Van wat ik kan herinneren zaten daar ook twee fuzz factory's bij en zelfs een complete reverb-tank
ja dit is van de laatste tour...bij de BTW tour had hij weer een ander arsenaal aan pedalen, tenminste een aantal, waaronder idd die fuzzfactory