PDA

View Full Version : ombouwen Squier Strat



zuinige belg
11 november 2002, 21:31
'k ben van plan mijn Squier (degelijke uitvoering) om te bouwen met Am Deltatone PU's en een Bridge Am Series. Heeft iemand ervaring met een Squier met verbeterde elementen en is het de kost waard?

vulvasonic
11 november 2002, 21:38
Ik ken die Deltatones niet, maar als je een goed gebouwde gitaar hebt, is er niets wat je gitaar zoveel kan verbeteren dan een stel goede elementen. Ik heb een Japans stratje voorzien van Seymour Duncans. Een wereld van verschil!
;}

Negative K3 fan
11 november 2002, 21:48
elementen maken wel veel verschil maar dee speelbaarheid van je squier verbetert er niet op. En ik vond mijn squier eerst ook heel goed, maar nu zie ik wel in dat het een slechte gitaar is, en dan heb ik het alleen nog maar over de speelbaarheid :smile:

zuinige belg
11 november 2002, 21:52
neg. K3 fan wat is jou alternatief geworden?

pimmetje
11 november 2002, 22:00
ff om elkaar niet verkeerd te begrijpen: de overgrote meerderheid van alle geproduceerde squiers is KUT !!!

Dit neemt niet weg dat er gewoon echt goede gitaartjes tussen zitten... nog geen echte fender u.s.'jes, maar gewoon goede body, prima hals.

Daar gaat 't in principe om. Als de gitaar lekker speelt en onversterkt een goede klank geeft, dan is hij het hoogstwaarschijnlijk dubbel en dwars waard om nieuwe pick-ups (en wat nieuwe hardware) in (en op) te gooien.

Om dat "onversterkt goed klinken" echt te testen, moet je 'm wel vergelijken met een echte gitaar. Vooral als je een gitaar nog niet te vaak heb getest, moet je dit niet tussen neus en lippen door doen.

Als de squier je eerste gitaar is en je wilt gewoon een betere gitaar, dan is 't misschien verstandiger om gewoon een paar echte planken te proberen voordat je gaat lopen sleutelen.

Ic3gl0vE
11 november 2002, 22:42
als het je eerste gitaar is moet je die origineel laten.. leuk 'aandenken' voor later zeg maar :smile:

michielv
12 november 2002, 09:05
Waar je wel rekening mee moet houden is dat Squier andere maten hanteert dan Fender: bijvoorbeeld de afstand tussen de snaren (en de totale breedte) is kleiner dan bij Fender.

Dat zal in 99 % van de gevallen gaan betekenen dat je aanpassingen moet gaan maken aan de slagplaat/body en wellicht de snaren uiteindelijk niet goed over de pooltjes lopen.

Voordeel van Squier is wel dat wanneer je "Gibson spacing" humbuckers hebt die dingen precies passen, itt. "Fender Spacing".

Bij een echte Fender (of Fernandes oid) past een normale Gibson(-spacing) humbucker weer niet.

Maar een goede hals/body combinatie is altijd de moeite waard om op te knappen met goede elementen en hardware. Wel je oude spullen bewaren, mocht er iemand zijn die ooit je gitaar wil hebben in originele staat.

(Kan het me bijna niet voorstellen maar toch ;-D )

sebass
12 november 2002, 10:55
Je kan altijd de elementen er uit halen en in je volgende gitaar doen. Dus het is wel de moeite waard. Je moet wel elementen hebben die niet het geluid van de gitaar te sterk naar voren laten komen want dat wil je hier niet.

Negative K3 fan
12 november 2002, 14:12
Op 2002-11-11 21:52, schreef zuinige belg:
neg. K3 fan wat is jou alternatief geworden?


ik heb bij tags een zelfbouw pakket van een basswood strat gehaald en daar veel aan gecustomized. Speelt EN klinkt stukken beter dan mn squier waarvan ik eerst dacht dat ie goed was :smile:

skabouter
13 november 2002, 23:53
ach man, het ombouwen is zo`n squiertje toch niet waard ? je kan dat geld voor het ombouwen waarschijnlijk beter in een tweedand fender steken, kom je stukken beter uit !

michielv
14 november 2002, 08:47
Dat ligt er dus aan wat voor soort squier het is. Een beetje serieuze squier is best de moeite waard op te knappen. De zuinige Belg gaf al aan dat het een degelijk model is (een oude jap?) dus vast wel de moeite waard...

zuinige belg
16 november 2002, 16:37
Aan allen dank voor de reacties. 'k Ben via een kennis op een gitaarbouwer gestoten, die heeft mijn plankje gezien en vertelde mij dat een ombouw een bevredigend resultaat zal geven. Zo gauw de ombouw gebeurd is, zal ik het resultaat hier zo goed mogelijk trachten te verwoorden. Nogmaals dank!