PDA

View Full Version : marshall jtm45 vintage reissue top luid genoeg?



elton
18 mei 2006, 14:16
ik wil deze gaan gebruiken in kleine clubs/zalen zonder p.a. en de drummer slaat zo hard als het maar kan (hardcore). is die 30 w van de jtm45 reissue top dan voldoende?

in combinatie met 4*12" cabinet.

thanks

elton

DarknessAwaits
18 mei 2006, 14:27
Ik denk dat een hoop personen zullen zeggen dat het luid genoeg is, maar ik vind het lastig te bepalen. Ligt er ook erg aan hoe je je sound instelt. Als je een geluid hebt met veel mids snij je een stuk makkelijker door de mix, maar dat is nou niet een kernmerkend hardcore geluid.

edit: Het is trwns ook van belang welke speakers er in je cab zitten, want dat scheelt per effeciëntie. Ik geloof dat V30's de hoogste opbrengst hebben.

Squier4ever
18 mei 2006, 14:31
nou geloof me maar hij gaat hard zat!
klinkt wel te gek trouwens is alleen nie egt hi-gain

elton
18 mei 2006, 14:36
nou geloof me maar hij gaat hard zat!


kun je iets meer vertellen over je (volume)ervaringen ermee? muziekstijl etc...

elton

Squier4ever
18 mei 2006, 14:40
kennis van me heeft er een speelt bij Gunz 'n Roses.... laatst een keer in een middelgrote kroegg gehoord, wel uitversterkt. maar stond achter de boxen dus kreeg meer geluid van zijn amp. Is wel erg mooi. Daarbij, als je geluidsintensiteit verdubbelt dus van 30 naar 60 watt, komt er maar iets van 3 dB bij. dus een plexi gaat uiteindelijk maar een beetje harder als een JTM

Tristan
18 mei 2006, 14:51
Ik denk dat het qua volume zeker wel moet kunnen, die dingen gaan retehard... Ik weet alleen niet of je uit die amp een goed hardcore geluid zult kunnen halen, daar heb je denk ik wel een overdrive/boost pedaaltje bij nodig... Ik ben zelf geen fan van die reissue dingen van Marshall, die handwired dingen vind ik wel te gek, maar die reissues niet echt...
Overigens kan je ook eens kijken naar de 1987x reissue, of de 1959SLP reissue, want die zijn respectievelijk 50 watt en 100 watt en volgens mij zijn die ook ietsje goedkoper...
Er zijn trouwens zat mensen die wel wat fatsoenlijks van die reissues kunnen maken, met een andere trafo erin en wat andere caps, dan kan je hem meer krijgen zoals zo'n echte oude, dan gaat hij wat vetter klinken...
Ik zou zelf nooit Vintage 30 speakers bij zo'n "oude" Marshall nemen, want dat zou heel erg schel gaan klinken... Die amps klinken al vrij fel en die Vintage 30's hebben ook een piek in het midhoog... Die gewone G12H's zou ik ook niet nemen, die vind ik erg schel klinken met deze combinatie en die gaan ook een beetje rafelig en ongedefinieerd klinken als je harder speelt...
Ik zou dan voor Celestion G12M Greenbacks gaan, uit de Classic serie, of uit de Heritage serie, of ik zou voor die G12H's gaan uit de Heritage serie, dat zijn van die low resonance G12H's, dus die klinken minder schel dan die G12H's high resonance uit de Classic serie... (ik heb het over nieuwe Celestion speakers)
Verder is het misschien een idee om eens naar een oude tweedehandse Marshall eenkanaals JCM800 2203 of 2204 te kijken, want die vind ik echt super klinken, beter dan de ongemodificeerde Marshall reissues en die kosten veel minder (hooguit 800 tot 900 euro voor een top)...
Deze amps hebben ook iets meer gain, maar klinken nog steeds als echte Marshalls, met de spreekwoordelijke ballen, super vette amps...
Ik zou wel even opletten of het een gemodificeerde versie is, want daar ben ik zelf nooit zo'n fan van, ook even opletten of de orirginele trafo er nog in zit...
De voorloper van de JCM800 is ook te gek, dat is de JMP2203/2204, die heeft ook een master volume, maar die zou je eventueel ook uit het circuit kunnen laten halen, als je altijd heel hard speelt, maar ik kan het me niet voorstellen...
Ik heb een keer zo'n ding op bijna maximaal volume getest, maar dat hield ik ook maar vijf minuten vol, dat gaat echt knijterhard hoor...
Die JMP2203/2204 klinkt weer ietsjes meer vintage dan de JCM800, iets minder gain, iets vloeiender, iets meer richting de handwireds en ook iets meer richting die reissues, maar zowel de JMP2203/2204 als de JCM800 2203/2204 zijn i.m.h.o. geweldige amps... Je moet bij de JCM800 wel opletten dat je niet een tweekanaals versie 2205/2210 koopt, want dat vind ik niks, die vind ik kut klinken...

elton
18 mei 2006, 14:59
ok, bedankt voor de uitgebreide info.

elton

Dude
18 mei 2006, 15:08
Mag ik vragen wat je met hardcore bedoelt ? Want ik begrijp niet zo goed waarom je kiest voor een zeer klassieke (blues) versterker zoals de marshall die je noemt.

elton
18 mei 2006, 15:18
tja, hardcore is natuurlijk een breed begrip. ik wil in ieder geval geen strak, modern geluid. ik heb een voorkeur voor wollig. ik heb inderdaad ook al de 1987x uitgeprobeerd (50w 2de hands), maar vond die toch nog vrij strak klinken. de jtm 45 (ook 2de hands) moet ik nog uitproberen, maar ik vroeg me af of dat ivm volume uberhaupt wel zin had. voor een idee van waar ik deze top voor wil gebruiken check:

http://music.download.com/shotmaker/3600-8586_32-100059193.html

elton

future2future
18 mei 2006, 15:19
Ik denk dat je met dat volume niet zo veel problemen zal hebben, ik heb meerdere keren met maar 18 watt dingen gespeeld en dat was al serieus hard. Alleen is de vraag of deze amp qua geluid wel de juiste voor jou is

Squier4ever
18 mei 2006, 15:29
mja denk dat et op zich wel gaat anders kijken voor de Super Bass versies van de Plexi's oid Staat er nu een oude full-stack op marktplaats

Dude
18 mei 2006, 15:31
Is een ouwe fender twin reverb niks voor je ? die Silverface apparaten die passen denk ik ook ERG goed bij de stijl van de muziek die ik hier hoor

Tristan
18 mei 2006, 15:35
Hmm, dat Shotmaker gitaargeluid klinkt heel gecompresst, erg Amerikaans...
Ik snap wel wat je bedoeld met het onstrakke, dat zompige zingende laag en die ranzigheid wil je waarschijnlijk hebben, denk ik...
Ik vind zelf die 1987x reissue en die 1959SLP reissue ook erg fel klinken, maar daar kan dus wel wat aan gedaan worden d.m.v. modificaties en die JTM45 reissue klinkt ook niet veel minder fel hoor...
Nee, als ik het zo hoor, dan zou ik om bij Marshall te blijven toch eerder voor zo'n JCM800 2203/2204 of zo'n JMP 2203/2204 gaan in jouw geval...
Ik ben zelf helemaal weg van Marshall amps, vooral ook de dynamiek, respons op je gitaarspel en de ballen die ze hebben...
Ik denk dat als je een JCM800 2203/2204 of een JMP 2203/2204 koopt en er een goed fuzzpedaal bij zoekt dat je dan wel het geluid zal kunnen maken dat je zoekt...
Zingend laag, lekkere compressie en losheid/ranzigheid, maar zonder te veel aan dynamiek, respons en ballen in te moeten leveren...

elton
18 mei 2006, 15:37
Is een ouwe fender twin reverb niks voor je ? die Silverface apparaten die passen denk ik ook ERG goed bij de stijl van de muziek die ik hier hoor

is dat een top of een combo? en hoe duur/moeilijk te vinden zijn die?

elton

Dude
18 mei 2006, 16:07
Dat is een combo, 2x12 en 135 watt ? Niet zo lastig te vinden, zoek maar eens op www.veilingkijker.nl, staan dr een hoop voor tussen de 750 en 1000 euro.

Zoek zoiezo effe op internet, dr zijn een aantal verschillende versies van en de een zweert bij de een, de ander bij de ander.

Echt, in combinatie met een paar leuke pedaaltjes denk ik dat jij een HEEL eind gaat komen om het geluid te krijgen wat ik zo hoor op het geluidsdingetje dat je net poste.

Neemt niet weg dat ik ook compleet marshall freak ben hoor, maar echt. Probeer eens zon twin reverb

kijk eens, nieuwe buisjes en al !! en niet duur (http://adfarm.mediaplex.com/ad/ck/5026-29028-4128-37?MPRO=http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/33844836.html)

elton
18 mei 2006, 16:35
ik zoek helaas een top.

elton

Negative K3 fan
18 mei 2006, 16:50
je zou ook kunnen kijken naar de juiste fender bassman toppen, die zijn technisch gezien zo goed als identiek aan JTM45s en je kunt er 2e hands vrij makkelijk aankomen

Tristan
18 mei 2006, 19:46
@NegK3: bedoel je dan die Brownface of die Blackface modellen? Ik neem aan dat je niet die Silverfaces bedoeld, want die zijn heel anders hoor...
De Marshall JTM45 is eigenljk gebaseerd op een van de eerste Bassmans, dat is dus een Tweed uitvoering...
En het is ook algemeen bekend dat de reissue amps van Fender (niet customshop) erg, erg slecht zijn, dat komt niet in de buurt van een echte oude, dan zijn die Marshall reissues toch ietsjes beter (die kan je nog richting een oude brengen met modificaties, dat gaat bij zo'n Fender reissue bijna helemaal niet)...
Het enige wat qua Bassman nog in de buurt zou kunnen komen is dan die Fender Bassman limited edition misschien, maar dat is een 4x10 combo en die zijn niet te tillen...
@Elton: Oude Fenders zijn erg duur, ik zou daar niet zo snel aan beginnen hoor, die Marshalls zijn veel goedkoper...
De enige Fender die ik zou kunnen bedenken is zo'n oude Silverface Twin Reverb 2x12 combo, de 100 watt versie, niet de 135 watt versie, die vind ik ook erg mooi klinken, dat is wel een tip, want die kan je nog krijgen voor niet te veel geld...
Maar ja, die dingen zijn natuurlijk niet te tillen, daar moet je wel rekening mee houden...

elton
19 mei 2006, 22:22
marshall jmt45 reissue uitgeprobeerd. klinkt erg goed. is qua sound helemaal wat ik zoek. helaas vrees ikdat ie niet hard genoeg kan om ineen klein zaaaltje zonder pa boven die knetterharde drummer uit te komen. ikdenk dat iktoch een 100 w nodig heb.

elton

Chris Winsemius
19 mei 2006, 22:33
Hoi Elton

Hier is nog 'n mogelijkheid om meer volume te krijgen met dezelfde amp:

nog een cabinet erbij en/off efficiëntere speakers gebruiken (meer dBs/1W/1m).

Succes!

Negative K3 fan
20 mei 2006, 11:58
marshall jmt45 reissue uitgeprobeerd. klinkt erg goed. is qua sound helemaal wat ik zoek. helaas vrees ikdat ie niet hard genoeg kan om ineen klein zaaaltje zonder pa boven die knetterharde drummer uit te komen. ikdenk dat iktoch een 100 w nodig heb.

elton

ik denk serieus van niet, als je puur naar volume gaat kijken is 100 watt echt maar een paar decibels harder, dat doet het hem echt niet! Net wat Chris zegt, een andere speakerkast maakt meer verschil in volume dan die paar wattjes van de versterker.

elton
20 mei 2006, 14:01
maar 100 w scheelt wel wat ten opzichte van die 45 w van de jmt45. en meestal speel ik bij optredens over andermans kast, dus die heb ik niet voor het kiezen

elton

Johnny V
20 mei 2006, 16:27
jtm 45 is trouwens +- 30 watt, wat zeker luid genoeg is, als je weet dat voor een gemiddelde huiskamerbuizenamp 15 watt al veel is :)

Negative K3 fan
20 mei 2006, 18:40
maar 100 w scheelt wel wat ten opzichte van die 45 w van de jmt45.

wat betreft volume scheelt het serieus echt weinig, ik snap ook niet dat je met die jtm niet over welke drummer dan ook komt, maargoed....

elton
20 mei 2006, 18:56
100 w is ongeveer 0.4 keer luider dan 45w (3db) als ik me niet vergis.

tja, ik nodig je uit om vanavond in de vera kelderbar in groningen te komen kijken. dan kun je zien hoe hard die drummer mept.

elton

elton
24 mei 2006, 14:38
marshall jtm 45 uitgeprobeerd in oefensessie. helaas echt niet luid genoeg. drummer slaat te hard. 100w london city en red bear 100w ter vergelijking waren wel luid genoeg.

en ja, ik heb uiteraard oordoppen in.

in ieder geval bedankt voor de adviezen.

elton

BLOK182
24 mei 2006, 15:16
kennis van me heeft er een speelt bij Gunz 'n Roses.... laatst een keer in een middelgrote kroegg gehoord, wel uitversterkt. maar stond achter de boxen dus kreeg meer geluid van zijn amp. Is wel erg mooi. Daarbij, als je geluidsintensiteit verdubbelt dus van 30 naar 60 watt, komt er maar iets van 3 dB bij. dus een plexi gaat uiteindelijk maar een beetje harder als een JTM
Je bedoelt Jasper? Die maat van mij heeft iig zo'n top, en dat ding gaat loeihard, paar pedaaltjes ervoor en vette sound!

Squier4ever
24 mei 2006, 15:22
ja idd Jasper ja... maar die gaat hard zat tog?

Altijd die drummers die weer voor problemo's zorgen he...

BLOK182
24 mei 2006, 15:50
Heb nog nooit (live) lastgehad van drummers, zelfs met mijn National 25 watt ministackje kan ik gewoon giggen (7-800 man). Kwestie van plaatsing, PA, en podiumsize:-)

Squier4ever
24 mei 2006, 16:01
psies ik heb een 15 watter buizenbakkie met een 2x12 (marshall 1922) eronder en vrees tog echt dat ik de drummer daar een heel eind mee wegblaas, ook al slaat onze drummer (redelijk) hard... ik speel er als ik eindbuisoversturing wil ook haast niet mee zonder oordoppies....

Bunsen Burner
24 mei 2006, 16:16
ik heb een peavy pro 40 van 40 watt maar die gaat voor in een oefenruimte toch niet hard genoeg en dan speel ik niet eens hardcore maar gewoon top 100 en daarom heb ik nu dus ook nog een peavy bandit 65 van 65 watt voor repeteren en evt optreden maar zit momemteelniet in een band

Fumi SG
24 mei 2006, 16:28
EDIT: Sorry.. never mind... zat ff niet op te letten:mad:

Negative K3 fan
24 mei 2006, 17:15
marshall jtm 45 uitgeprobeerd in oefensessie. helaas echt niet luid genoeg. drummer slaat te hard. 100w london city en red bear 100w ter vergelijking waren wel luid genoeg.

sorry, maar dit kan ik gewoon niet geloven.