PDA

View Full Version : Versterker op de grond of ...?



sjoerdbalk
18 mei 2006, 09:49
Hey,

WAAR staat jullie versterker? Op de grond of op een kistje? Op oorhoogte? Ik ben aan het uitproberen, maar weet nog niet wat ik nu het fijnst vindt. Daarom wil ik jullie meningen wel eens horen. Merk al wel dat hij wat harder kan zodra hij op de grond staat (men heeft er minder last van), maar je hoort hem ook weer 'indirecter'. aLs je een houten podium hebt voel je het podium ook lekker meetrillen (60 watt buizen...)

Is dit op een klein podium weer anders dan in een grote zaal?

Heb zelf een Hot rod deville combo (fender) en een tele.

rupke
18 mei 2006, 10:08
hoi

ik heb mijn 4 keer 12" altijd op de grond staan. het afstellen van het geluid doe ik op oorhoogte (even door de knietjes) en dan gas er op. ik hoor me zelf altijd goed op deze manier. ik laat ook altijd mijn eigen geluid een bietje via de monitors terugkomen.

laturssssssss Rupke

Dude
18 mei 2006, 10:09
combo staat altijd op 2 lege kratjes, dat is voor mij de lekkere hoogte. maar puur praktisch omdat ik dan beter bij de knoppen kan dus niet steeds hoef te bukken.

2x12 kast staat ook meestal op een kratje of 2 omdat die gesloten is en anders compleet onder me langs blaast zonder dat ik hem hoor. Meer uit geluids oogpunt dus.

Wicked Willy
18 mei 2006, 11:16
Het ligt een beetje aan de omstandigheden.

Maar als ik de ruimte heb zet ik mijn Multitone combo + 2x12 cab voor me op 2 monitorstands, zo hoor ik mezelf perfect en hoef ik niet alles open te draaien. Het neemt alleen enorm veel plek in op een podium. In kroegen etc. staan ze dus als halfstack achter me of naast me op een flightcase.

Kim Wilson
18 mei 2006, 11:27
Bij mij staat alles altijd op de grond. Bij grotere optredens staat m'n Hotrod op mijn 2x12 cab, en anders staat ie gewoon op de grond.
Gisteren even een paar nummers gespeeld bij iemand op zijn bruiloft. Daar stond alleen mijn combo direct achter mijn voeten. Ik hoorde niet gek veel, maar het succes was er niet minder om. :D

Harm
18 mei 2006, 11:30
Dat is een hele goede!

Ik zit er ook vaak mee.... Laatste keer een test gedaan door de 4*12 inch speaker op een flightcase te zetten op oorhoogte, versterker kon minder open (geen probleem) meer het geluid leek gerichter, de menger had er problemen mee (een gitarist ook) omdat het op sommige plekken goed was en ander niet... Toen na de soundcheck ff terug op de vloer gezet en toen ( na harder zetten van het toppie) werd het totaalgeluid wat diffuser verspreid, lijkt het op....

Maar ik weet het dus nog steeds niet en ook niet wat beter is....

blijft lastig... en ik hoor verschillende (plausibele) redenen...
Harm

GunMetalBlue
18 mei 2006, 11:35
Ik maar een 1x12 en die kantel ik tegen de muur.

(post je collectie pagina 100= voorlaatste pagina)

Bigfoot414
18 mei 2006, 11:48
Ik ben nu nog ff 'thuisgitarist', maar ik heb mn 2x12 cab en op een krukje staan zodat ik toch nog iets van het geluid mee krijg.

marc_o
18 mei 2006, 12:03
als ik met m'n combo speel en er is veel ruimte kan ie op de grond en ga ik er ver genoeg vanaf staan, maar uiteraard is dat meer uitzondering dan regel en heb daarom een klein tiltbackrekje gekocht. Dit zet 'm niet veel hoger (10cm) maar omdat ie schuin naar achteren kantel hoor je 'm beter. de rest is voor de geluidsman.

als ik met m'n top en 212 box speel zet ik die wel ergens op....flightcase meestal.

Blijft een probleem en kratjes zien er altijd dom uit. Je kunt ook standaard een zwart doek meenemen om de kratjes wat te verbergen, ziet er beter uit....niks zo lomp als een buizenbak van bijna 3000 euro op een stel vrolijk gekleurde kratjes.

Kim Wilson
18 mei 2006, 12:10
Die dan vrolijk staat te wankelen door het gespring van de zanger. Nee, die van mij wil ik ook niet op kratjes hebben, afgezien van het cosmetisch oogpunt.

Scali
18 mei 2006, 12:12
Ik vind m'n versterker prettiger klinken als hij op de grond staat.
Als de speakers direct op m'n oren gericht staan, is het geluid gauw wat schel, het is wat meer 'mellow' als de versterker op de grond staat.
Een eventuele microfoon richt ik ook op de rand van de speaker om ook ongeveer dat 'mellow' geluid te krijgen, en niet het midden van de speaker, dat toch wat schel/fizzy klinkt.

Joey Handsome
18 mei 2006, 12:22
Ik heb hem meestal op een stoel staan of op een paar kratten, op de grond is ie niet echt goed te horen. Ik kijk natuurlijk wel of ie niet naar beneden kan kukelen.

interessander
18 mei 2006, 12:23
Ik heb een full stack dus dat blaast er nooit onderdoor, hoewel ik de kasten ook wel eens naast elkaar zet en dan een beetje schuin uit elkaar voor een goede spreiding.

Mitch
18 mei 2006, 12:35
Ik heb mijn combo altijd op mijn 1x12 cab staan en da's echt best of both worlds: toch het 'meetrillen' van het podium en de bovenste speaker hoog genoeg om jezelf goed te kunnen horen. Mocht ik nog eens overstappen naar cab + top zal dat ook weer een verticale 2x12 worden.
Schel geluid midden voor de speaker is eenvoudig te verhelpen met een Beam Blocker :D

Scali
18 mei 2006, 12:45
Ik heb trouwens een open combo. Zal ook wel uitmaken.
Ik heb nu ook een gesloten 1x12 cab erbij.
Dat is best goed stapelbaar. De gesloten 1x12 geeft heel veel bas, werkt als een soort subwoofer, en de open 1x12 geeft dan weer wat extra midden en hoog, om het weer mooi in balans te brengen.
Voor thuis is het niet zo'n succes, dat cab is zo enorm krachtig dat de hele kamer meetrilt, zelfs op hele beschaafde volumes. Dus meestal gebruik ik dan alleen m'n combo.

marc_o
18 mei 2006, 13:41
Ik heb trouwens een open combo. Zal ook wel uitmaken.
Ik heb nu ook een gesloten 1x12 cab erbij.
Dat is best goed stapelbaar. De gesloten 1x12 geeft heel veel bas, werkt als een soort subwoofer, en de open 1x12 geeft dan weer wat extra midden en hoog, om het weer mooi in balans te brengen.
Voor thuis is het niet zo'n succes, dat cab is zo enorm krachtig dat de hele kamer meetrilt, zelfs op hele beschaafde volumes. Dus meestal gebruik ik dan alleen m'n combo.

Deed ik ook altijd met mijn ENGL Sovereign destijds, scheelt wel heel veel in kwaliteit overigens, zo'n closed back 1 keer 12 erbij, dan gaat het geluid echt leven. Thuis blijft het nu eenmaal behelpen.

future2future
18 mei 2006, 14:53
Over het algemeen zet ik mijn speaker de hoogte in omdat ik vaak redelijk dicht bij mijn amp sta en het geluid anders onder me door gaat. Wat ik daar wel een voordeel van vind is dat ik hem harder kan zetten, maar andere mensen zijn daar niet heel blij mee ;p

sjoerdbalk
19 mei 2006, 09:46
Jeetje wat een reacties binnen een dag! Bedankt hoor!

Ik hoor een aantal mensen zeggen dat ze een cabinet onder hun combo hebben... Werkt dit ook goed bij een hotrod fender 212' combo? Is dat lage kabinet dan actief? En werkt het specifiek voor de lage frequenties? Hoe mic je je amp dan? Kan me voorstellen dat als je één mic gebruikt de geluidsman niet de sound binnekrijgt die jij op het podium hoort...

Groet

Scali
19 mei 2006, 09:55
Is dat lage kabinet dan actief?

Wat bedoel je met 'actief'? Een eigen versterker erin? Nee, normaal gesproken niet.


En werkt het specifiek voor de lage frequenties?

Normaal gesproken sluit je je cab gewoon aan op 1 van de speakeraansluitingen van je versterker, en krijgen ze het volledige geluid. Als de cab hetzelfde is als de combo (zelfde speaker, zelfde formaat, ook open/dicht), zal ie ongeveer hetzelfde klinken.
Bij mij klinkt de cab zwaarder omdat ie dicht is, en m'n combo open... en waarschijnlijk ook wel deels omdat m'n cab op de grond staat en m'n combo daarop, dus meer op m'n oren gericht.


Hoe mic je je amp dan? Kan me voorstellen dat als je één mic gebruikt de geluidsman niet de sound binnekrijgt die jij op het podium hoort...

Ja, da's altijd lastig. Ook als je een versterker gebruikt met verschillende speakers... De beste oplossing is om meerdere microfoons te gebruiken. Lukt dat niet, dan kun je 1 microfoon gebruiken die je wat verder weg zet, zodat ie het geluid van beide speakers kan opvangen.
Ik gebruik zelf vaak de speaker-emulated output van m'n Marshall, lekker makkelijk.

sjoerdbalk
19 mei 2006, 10:01
Met 'actief' bedoel ik op stroom/met versterker. Zo niet, dan trekt het kabinet toch power weg van je amp?

heeft iemand enige ervaring met een kabinet onder een Hotrod deville 212'? Wat voor soort kabinet kan hier goed onder om op grote podia wat breder podium- en misschien zaalgeluid te creeren?

groet

Kim Wilson
19 mei 2006, 10:05
Je kunt er prima een cab onder zetten. Het haalt geen stroom weg, het gebruikt gewoon het beschikbare vermogen. Hoe meer speakers, hoe meer druk. Met een Deville hoef je echt niet bang te zijn dat je te weinig vermogen hebt.

Ik zou er een 2x12" kist onder zetten.

Scali
19 mei 2006, 10:06
Ja, ik bedoel op stroom/met versterker. Maar dan trekt het kabinet toch power weg van je amp?

Ja, maar in ruil daarvoor heb je weer extra geluid uit de speaker. Over het algemeen krijg je met meer speakers alleen maar meer 'power' en volume in je geluid. Zal mede komen door de betere spreiding, het wordt er efficienter op (vandaar dat 4x12 cabs ook zo populair zijn).
Ik heb zelf een 100w combo (met JJ E34L buizen, dus eigenlijk ongeveer 125w), en beide speakers zijn 200w. Daar kun je een hele hoop herrie mee maken :)

taylor
19 mei 2006, 10:27
ik heb ook en hele tijd alleen maar mono gespeelt maar toen ik eenmaal stereo had wou ik nooit meer anders dus(minimaal) 2 tops en 2 cabs eentje droog ander effect. voor live dan voor opnames gebruik ik vaak nog mono zonder (digitale)effecten.