PDA

View Full Version : Gitaar klinkt vals met andere fasedraaier



ziggie
18 mei 2006, 00:49
Ik heb de nodige oude (deels NOS) buisjes gekocht voor mijn Fender Deluxe Reverb (blackface). Nu heb ik o.a. een aantal Raytheon 12AT7 buisjes die het erg goed doen als Reverb Driver. Echter als ik deze buisjes als fasedraaier monteer, klinkt mijn gitaar plotseling vals.

Nu kan ik zelf wel een antwoord bedenken als: gebruik ze dan alleen als reverb driver, maar ik ben toch benieuwd hoe dit fenomeen kan optreden.

Iemand een idee?


Nu kan ik ook nog een paar Telefunken ECC81's scoren. Enig idee of die het wel goed doen als fasedraaier? Of kan ik toch beter zoeken naar RCA's?


(Ik heb er nu een Genaral Electric in zitten als fasedraaier. Niet verkeerd, maar het moet beter kunnen.)

nicoverduin
18 mei 2006, 05:10
hoe oud is die Dlx?

PeeVee
18 mei 2006, 10:49
Het reverb driver circuit gebruikt twee triodes van de 12AT7 in parallel; ze helpen elkaar dus een beetje mee. De fasedraaier gebruikt de twee triode afzonderlijk; eentje voor de ene fase, eentje voor de andere fase. De twee triodes moeten een beetje vergelijkbaar presteren anders krijg je onbalans. Het komt niet zo heel nauw hoor, een beetje onbalans zorgt zelfs voor wat extra harmonische vervorming, het moet niet te gortig worden natuurlijk, ik vermoed dat als het echt raar klinkt; de twee triodes flink van elkaar afwijken. Bij de reverb driver heb je daar gaan last van; ze staan parallel en dragen allebei hun steentje bij, de ene wat meer dan de andere maar dat maakt niet uit omdat het totaalresultaat gewoon de som van de twee is. Bij fasedraaier is dat dus wezenlijk anders. Even harmonische vervorming klinkt vaak "vals".

nicoverduin
18 mei 2006, 11:11
Het reverb driver circuit gebruikt twee triodes van de 12AT7 in parallel; ze helpen elkaar dus een beetje mee. De fasedraaier gebruikt de twee triode afzonderlijk; eentje voor de ene fase, eentje voor de andere fase. De twee triodes moeten een beetje vergelijkbaar presteren anders krijg je onbalans. Het komt niet zo heel nauw hoor, een beetje onbalans zorgt zelfs voor wat extra harmonische vervorming, het moet niet te gortig worden natuurlijk, ik vermoed dat als het echt raar klinkt; de twee triodes flink van elkaar afwijken. Bij de reverb driver heb je daar gaan last van; ze staan parallel en dragen allebei hun steentje bij, de ene wat meer dan de andere maar dat maakt niet uit omdat het totaalresultaat gewoon de som van de twee is. Bij fasedraaier is dat dus wezenlijk anders. Even harmonische vervorming klinkt vaak "vals".Of de elco's laten het een beetje afweten waardoor Ghost noting plaatsvindt. De PI staat meer onder druk dan de Reverb driver.

ziggie
18 mei 2006, 14:20
@ Nico, de DLR is van 1965, maar de elco's zijn net vervangen. Verder heeft de amp een uitgebreide grote beurt gehad. Met JJ's, GE's of JAN Philips in de fase draaier klinkt de amp goed. Alleen met die Raytheons klinkt het vals.

@ Peevee, je verhaal klinkt heel plausibel. Het zou verklaren dat die Raytheons het uitstekend doen als reverbdriver en niet als fase draaier.

Wat ik me dan wel afvraag: Zijn die Raytheon buizen dan in feite versleten, of zijn ze gewoon niet zo geschikt als fasedraaier. Het feit dat ze het als reverbdriver het beste doen van al mijn 12AT7 buisjes, zou er toch op wijzen dat de Raytheons niet "op" zijn?



En wat denken jullie van die Telefunken 12AT7's? Is dat een goede keus voor een DLR? Of toch beter voor RCA's gaan?

nicoverduin
18 mei 2006, 16:02
Gewoon proberen. Caps zijn het niet dus dat valt af.

ziggie
18 mei 2006, 16:24
Probleem is dat ik die Telefunken buizen nog niet heb. Ik kan ze wel aanschaffen, maar goedkoop zijn ze niet.

Het valt mij op dat het heel veel uitmaakt wat voor buis er in de fase draaier zit. Dit i.t.t. wat veel mensen zeggen.

Ik heb al heel wat geprobeerd. JAN Philips klinkt niet lekker, GE klinkt zeer acceptabel, Raytheons klinken dus vals. Wat ik hoor en lees moet RCA erg goed zijn, maar die heb ik ook (nog) niet.

Wellicht weet iemand of Telefunken een goede keus is voor een fase draaier in een Fender amp als de mijne. Mocht het geen ideale buis zijn voor een DLR, hoor ik dat liever op het forum, dan nog meer geld uit te geven aan buisjes die ik niet kan gebruiken.

nicoverduin
18 mei 2006, 16:29
Kan ook zijn dat een van de weerstanden te ver verlopen is waardoor het geheel uit balans is. Hoeft dus niet perse aan die buizen te liggen.

ziggie
18 mei 2006, 16:45
Maar dan klinkt de amp met andere buizen ook niet goed? Dat is nu wel het geval. Alleen de Raytheons vertonen dit verschijnsel (ik heb er 3 en allen klinken vals)

Al
18 mei 2006, 17:37
Maar dan klinkt de amp met andere buizen ook niet goed? Dat is nu wel het geval. Alleen de Raytheons vertonen dit verschijnsel (ik heb er 3 en allen klinken vals)

+1 wat betreft een slechte triode, een die het nauwelijks doet. Dan krijg je zoiets. Waarschijnlijk afgekeurde meuk. Ebay?

Al

PeeVee
19 mei 2006, 17:39
Ja ik denk toch ook teveel onbalans. Een beetje onbalans is niks mis mee (even harmonischen!) maar als 1 triode het echt beduidend minder hard werkt dan de ander zul je dat in de fasedraaier wel horen maar wanneer je zo'n buisje gebruikt als reverb driver heb je gewoon iets minder sturing van de veer (die doorgaans hard genoeg is).

Dat hoeft niet persé zo te zijn wanneer 1 triode tikkie te hard werkt en de andere tikkie te licht; opgeteld doen ze dan toch nog hetzelfde als een "normale" 12AT7* die beetje in balans is. Da's puur theoretisch; ik vermoed dat één van de twee triodes het gewoon minder doet. Kun je dat eens testen Ziggie; dus eerst een "gewone" 12AT7* gebruiken als reverb driver. Dan zo instellen dat reverb nog NET waarneembaar is, dan die "valse" erin en luister eens of de reverb nog steeds waarneembaar is (lijkt me op die manier het makkelijkste te horen).

* hier stond eerst 12AX7 maar is niet correct, verbeterd naar 12AT7

ziggie
20 mei 2006, 00:27
@Peevee: Een 12AT7 bedoel je neem ik aan, toch geen 12AX7? Een 12AT7 is nl de buis die als reverb driver gebruikt wordt.

Anyhow, ik snap wat je bedoelt met de test en ik zal dat eens uitvoeren.

PeeVee
20 mei 2006, 11:13
@Peevee: Een 12AT7 bedoel je neem ik aan, toch geen 12AX7?
Klopt, foutje! Ik verbeter het even in mijn originele berichtje om verwarring te voorkomen, thanks!