PDA

View Full Version : De langst bestaande Nederlandse band ooit.



Wouter J
18 mei 2006, 00:56
Tja die titel behoort natuurlijk de Golden Earring toe.

en hier is een leuke clip uit de periode dat barry Hay net Frans Krassenburg had vervangen...
Back Home (http://www.youtube.com/watch?v=YeElndpCr3E)

En ja ze zijn nu nog steeds in de bezetting van dit filmpje.

Harry
18 mei 2006, 10:12
wat dacht je van de Bintangs? Niet helemaal in de originele bezetting, maar ze vieren dit jaar hun 45-jarige jubileum.

The wall of dolls
18 mei 2006, 10:43
M'n favoriete band :) Maar dat zagen jullie al.

Back Home is dan een bekend voorbeeld maar dat hele album heeft iets unieks vanwege het gitaargeluid en de beleving. Terwijl George Kooymans met gemak bij 's werelds minst getalenteerde gitaristen mag worden gezet.

Ik vind Miracle Mirror ook wel een interessant album (en het echte debuut van Barry Hay). Geldt ook voor de relatief onbekende live veldslagen die ze in die tijd leverden, die met technische muzikale kunde geen flikker te maken hadden, maar wel ultieme rock n roll waren. Ik bedoel, ze worden vaak wel als een popband met 50 hits gezien, maar songs van tussen de 10 en 40 minuten waren geen uitzondering.

Han S
18 mei 2006, 17:12
Radar Love, Twilight zone (heet ie zo?) en When the lady smiles, kun je gerust grote hits noemen. Dat moet ik met de Bintangs nog zien.

The wall of dolls
18 mei 2006, 17:29
Radar Love, Twilight zone (heet ie zo?) en When the lady smiles, kun je gerust grote hits noemen. Dat moet ik met de Bintangs nog zien.

Dat bedoelde ik dus :D.

Maar het is wel zo, dat die nummers nu nog steeds over de hele wereld bekend zijn. Vooral in de VS. En dan te bedenken dat ze daar eigenlijk het meeste succes hadden met hun versie van Eight miles high.

Maar een aantal wereldhits leken mij geen graadmeter voor kwaliteit :)

RUIS
18 mei 2006, 18:56
The Ramblers.

Pegasus
19 mei 2006, 00:48
Dat bedoelde ik dus :D.

Maar het is wel zo, dat die nummers nu nog steeds over de hele wereld bekend zijn. Vooral in de VS. En dan te bedenken dat ze daar eigenlijk het meeste succes hadden met hun versie van Eight miles high.

Maar een aantal wereldhits leken mij geen graadmeter voor kwaliteit :)

Volgens mij hadden ze daar het meeste succes met Twilight Zone. Dat nummer kwam daar in de top 10.

woutB
19 mei 2006, 01:14
Radar love, weekend love of twilight zone 1 of 2 van deze nummers hebben volgens mij ook op 1 gestaan in de USA

Wouter J
19 mei 2006, 03:35
Radar love, weekend love of twilight zone 1 of 2 van deze nummers hebben volgens mij ook op 1 gestaan in de USA

Alle drie die nummers waren nummer een hits. Ze hebben ook getoerd door de USA als head liner met als openings acts zoals Kiss en later Aerosmith (van wie George Koojimans zijn liefde voor BC Rich gitaren overhield, Joe Perry gaf hem er een en Koojimans werd niet lang daarna officieel endorser van het merk wat hij zelfs nu nog steeds is.)

Bovendien deden de earring ook een zeer succesvolle wereld tournee met The Who.

Wouter J
19 mei 2006, 03:39
Ik las net dat de Golden Earring(s) in 1961 werden opgericht van die originele bezetting zijn aleen George Kooijmans en Rinus Gerritsen overgebleven, maar goed 1961 is alweer 45 jaar geleden.

The wall of dolls
19 mei 2006, 09:26
Volgens mij hadden ze daar het meeste succes met Twilight Zone. Dat nummer kwam daar in de top 10.

Als je op cijfermatig succes doelt zeker weten. Maar in de tijd van 8 miles high kon je die amerikanen helemaal wegdragen, die hadden het niet meer. Toen waren ze onderweg in amerika op eigen kracht underground heel groot te worden. Maar zoals iedereen weet is amerika daar net wat te groot voor dus bleek het commercieel gezien een speldenprikje.


Alle drie die nummers waren nummer een hits. Ze hebben ook getoerd door de USA als head liner met als openings acts zoals Kiss en later Aerosmith (van wie George Koojimans zijn liefde voor BC Rich gitaren overhield, Joe Perry gaf hem er een en Koojimans werd niet lang daarna officieel endorser van het merk wat hij zelfs nu nog steeds is.)

Bovendien deden de earring ook een zeer succesvolle wereld tournee met The Who.

Nummer 1 hits in Nederland he

Radar love NL: 1 VS: 13
Twilight zone NL: 1 VS: 10
When the lady smiles NL: 1 VS: 89 ofzo

Die tour met the Who was door Europa trouwens. En in de VS mochten ze ook wel eens medoen met The Who. Verder nog 1 met Lynyrd Skynyrd in engeland en nog heel even in de vs (waar ze door stom toeval het vliegtuig misten waarin een groot deel van skynyrd de dood vond)

Wat ik trouwens vooral interessant vind is dat ze op het moment dat ze huge in de VS aan het worden waren ze zeiden van: wij zijn geen marionetten van de commercie, we gooien het roer om...en The Switch was geboren. Waanzinnig album, maar die amerikanen vonden er geen bal aan. Ja de mensen die hun tour zagen leden spontaan aan massahysterie, maar dat was weer hele kleine schaal.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c5/Golden_Earring_-_Switch.jpg/200px-Golden_Earring_-_Switch.jpg

The wall of dolls
19 mei 2006, 09:38
Ik las net dat de Golden Earring(s) in 1961 werden opgericht van die originele bezetting zijn aleen George Kooijmans en Rinus Gerritsen overgebleven, maar goed 1961 is alweer 45 jaar geleden.

Ja, die datum betwisten ze zelf altijd. Zo rond 1961 begonnen ze elkaar aan te steken met spelen, maar in 1962 hadden ze serieus optredens. Als The Tornadoes trouwens

taylor
19 mei 2006, 11:39
ik heb eens een verhaal gehoord dat radar love een gejat nummer is van een andere band ?er is zelf een keer een rechtzaak over geweest dacht ik of niet?


zou me niks verbazen als je vergelijkt met hun ander materiaal wat ik toch een stuk minder vind.of het waar is of niet weet ik niet hoor van horen zeggen dus kan ook bullshit zijn..

Harry
19 mei 2006, 12:53
Radar Love, Twilight zone (heet ie zo?) en When the lady smiles, kun je gerust grote hits noemen. Dat moet ik met de Bintangs nog zien.

we hadden het niet over hits, dacht ik? En inderdaad, de Golden Earring heeft prima muziek gemaakt.

Bigfoot414
19 mei 2006, 13:02
Terwijl George Kooymans met gemak bij 's werelds minst getalenteerde gitaristen mag worden gezet.
Minst getalenteerd? Leg es uit, want in mijn ogen zijn er nog veel minder getalenteerde gitaristen bekend geworden...

The wall of dolls
19 mei 2006, 13:49
ik heb eens een verhaal gehoord dat radar love een gejat nummer is van een andere band ?er is zelf een keer een rechtzaak over geweest dacht ik of niet?


zou me niks verbazen als je vergelijkt met hun ander materiaal wat ik toch een stuk minder vind.of het waar is of niet weet ik niet hoor van horen zeggen dus kan ook bullshit zijn..

Nou, dat verhaal mag je echt naar het land der fabelen verwijzen :). Song of a devil's servant is wel gejat van Cream's NSU als ik het zo hoor en One huge road ook van Cream (maar daar zijn geen rechtzaken over geweest) . Maar verder. Neuh. Mij niks over bekend en dat moet toch wel eens ter sprake zijn gekomen in 3 boeken een heel veel artikelen

The wall of dolls
19 mei 2006, 13:55
Minst getalenteerd? Leg es uit, want in mijn ogen zijn er nog veel minder getalenteerde gitaristen bekend geworden...

Nou ik vind zn lange solo's vrijwel altijd heel erg matig. Alleen eind '60 en in de jaren '70 heeft hij een aantal heel sterke op plaat gezet, waaronder op 8 milesh igh en die in Better off free. Maar live. Alleen de solo van de 8 miles high jam is briljant, verder zijn die lange solo's gewoon enorm kut.

Moet ik wel bij zeggen dat hij in mijn ogen wel een compositorisch fenomeen is en ook een aantal hele sterke riffs heeft bedacht. Geluid is bij vlagen ook zeer uniek geweest. Maar als ik naar hem kijk, nah, ik vind m een uitermate goede muzikant maar verre van een goede gitarist.

Han S
19 mei 2006, 21:36
we hadden het niet over hits, dacht ik? En inderdaad, de Golden Earring heeft prima muziek gemaakt.

Accoord, what about Cuby and the Blizzards, hoe oud is dat?

Overigens heb ik het eerste TV optreden van de Earring(s) live gezien bij Willem Duys' Vuist. Dat was het numer 'That Day'.

@ Wall, Eight Miles High van The Birds blijft voor mij toch mooier.

The wall of dolls
19 mei 2006, 22:06
Accoord, what about Cuby and the Blizzards, hoe oud is dat?

Overigens heb ik het eerste TV optreden van de Earring(s) live gezien bij Willem Duys' Vuist. Dat was het numer 'That Day'.

@ Wall, Eight Miles High van The Birds blijft voor mij toch mooier.

Ja ik vind persoonlijk de albumversie qua reffrein ook niet helemaal jofel. Maar hoe ze het daarna ombouwen tot hun freakmoment. En ook op live, met Eelco Gelling, Kooymans - Gelling was een fabelachtig goed duo. Gelling is sowieso een zeldzaam briljant gitarist. Alleen jammer dat Gelling het rock n roll tempo van Kooymans niet kon bijhouden, anders haddne ze nog mooie dingen kunnen doen. (Voor de mensen die het nog niet is opgevallen: Hay zingt op Live verschrikkelijk sloom, dat komt dus doordat Gelling het tempo niet bij kan benen)



De Drentse bluesgroep Cuby + Blizzards (C+B) maakt vanaf 1962 naam met rauwe Amerikaanse stadsblues. Aan de basis ervan staat kernlid Harry Muskee. Gesteld kan dat C+B de blues in Nederland introduceert.


Die tellen we mee...

Helter Skelter
21 mei 2006, 14:47
Back Home is een geweldig nummer, eenvoudig, lekkere open sound van alleen bas, drums en 1 lowgain-gitaar: perfect! 8-)

The Earring hebben nooit nummer 1 gestaan in de VS, dat is alleen Shocking Blue gelukt met 'Venus' en Jaap Eggermont's vreselijke Beatles medley 'Stars on 45'.

Wouter J
21 mei 2006, 17:29
Wat de Earring anders maakt dan de Bingtangs en Cuby & the blizzards is dat de Earring altijd is blijven door gaan, de Bingtangs zijn een hele tijd uit elkaar geweest en Cuby & The Blizzards hebben ook een enorme tijd stil gezeten. Niet zo met de Earring want die blijven maar doorgaan met touren en albums opnemen.

Han S
22 mei 2006, 01:10
En daar heb je dan weer gelijk in.

Rewind
22 mei 2006, 01:52
hoe lang bestaat Focus als band?ook stil gelegen? ze spelen iig binnenkort hier in de buurt

Mithrandir
22 mei 2006, 09:45
Focus heeft als band bestaan vanaf 1969 tot en met 1978 en sinds 2002 ongeveer zijn ze weer bezig, maar dat is dus wel een onderbreking van 24 (!) jaar. Dus die verdienen nog lang niet de titel langst meelopende Nederlandse band.

Rewind
22 mei 2006, 11:44
Kee, daarom vroeg ik het :)

Harry
22 mei 2006, 13:45
Wat de Earring anders maakt dan de Bingtangs en Cuby & the blizzards is dat de Earring altijd is blijven door gaan, de Bingtangs zijn een hele tijd uit elkaar geweest en Cuby & The Blizzards hebben ook een enorme tijd stil gezeten. Niet zo met de Earring want die blijven maar doorgaan met touren en albums opnemen.

klopt inderdaad. Voor het gemak tel ik bij de Bintangs (zonder 'g' ertussen :) ) de tijd erbij dat ze onder een andere naam hebben geopereerd.

The wall of dolls
26 mei 2006, 18:39
http://www.youtube.com/watch?v=IJnNdixQqu0

Nog even eentje, om t af te leren. De liefhebbers van echte solo's moeten wel even ruim 6 minuten wachten. En verwacht ook niks in de stijl van Back Home.

Dude
26 mei 2006, 21:56
Tja die titel behoort natuurlijk de Golden Earring toe.

en hier is een leuke clip uit de periode dat barry Hay net Frans Krassenburg had vervangen...
Back Home (http://www.youtube.com/watch?v=YeElndpCr3E)

En ja ze zijn nu nog steeds in de bezetting van dit filmpje.


toen kon je nog wegkomen met een clip waarbij je gitaar helemaal niet ingeplugd zit in een amp, zelfs niet eens de moeite genomen om daar een versterkertje neer te zetten alleen voor de show haha

The wall of dolls
27 mei 2006, 10:29
Nu laten ze in ieder geval gewoon alleen maar vrouwen zien, leve de vooruitgang :)