PDA

View Full Version : Spoed: Buizenprobleem?



NeeraDJ
17 mei 2006, 22:21
Ik heb vermoedelijk een buizenprobleem, maar weet dit eigenlijk niet zeker, ik post even wat er gebeurd is:

Ik had mijn VHT Ultralead aan laten staan terwijl ik even een mic zocht om mijn cab te miken. Opeens beginnen de twee linkereindversterker buizen hevig te gloeien (en wellicht ook andere buizen, maar die vielen mij het meest op) en begint mijn versterker steeds harder te hummen totdat het opeens uitgaat. Ik heb 'm daarna geprobeerd weer aan en uit te zetten, maar de versterker gaat niet meer aan. Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen en wat het probleem is

Bij voorbaat dank

Negative K3 fan
17 mei 2006, 23:06
hij gaat helemaal niet meer aan?? dan is er wwaarschijnlijk ergens een zekering kapot, vervang die zekering door een soortgelijk type, brandt hij dan opnieuw door> wegbrengen ter reparatie.

ook kans dat ie het met een nieuwe zekering weer gewoon doet.

rectojon
17 mei 2006, 23:45
ja, wanneer je buizen kapot zijn, wordt je versterker vaak beschermt door je zekering. Toch vreemd dat het 2 buizen tegelijk zijn. ff nieuwe zekering proberen inderdaad zoals onze k3 fan adviseert. sterkte.

Agent_Smith
18 mei 2006, 07:59
Nou ja, als z'n eindbuizen gaan red-platen, zal het niet met een zekering opgelost zijn, lijkt mij.

nicoverduin
18 mei 2006, 08:16
Als er 2 buizen tegelijk gaan redplaten betekent dat waarschijnlijk dat de neg BIAS is weggevallen. De oorzaak is niet zo te achterhalen. Kan zijn dat er een weerstand in de schakeling defect is, een diode of gewoon een print of draad breuk door welke oorzaak ok.

Door het wegvallen gaat de stroom in de buizen enorm toenemen (roodgloeien effect). Hierdoor neemt de stroomtoevoer naar de versterker ook toe. Dit gaat door tot dat ofwel de zekering eruit springt of er iets uitfikt (komt nog wel eens voor in de oude Vintage amps).

Daarnaast kan het zijn dat de eindbuizen op hun donder hebben gehad. Die zijn immers niet gebouwd om erg lang rood te gloeien.

Als je het zelf kan doen, check dan de BIAS schakeling. Eindbuizen eruit. en een nieuwe zekering erin. Meet de BIAS spanning op alle eindbuizen. Als er nu wel overal spanning op staat, dan heb je grote kans dat je ergens een breuk hebt die onderbreekt als de versterker warm wordt (een lastige overigens). Als je nu al op de eindpitten geen neg. spanning vind, dan is het snel opgelost.
MITS JE WEET WAT JE DOET!!!!

Weet je het niet, dan naar een monteur gaan. En laat dan gelijk je eindbuizen en de rest van de eindtrap kontroleren. Dit om zeker te zijn dat de schade niet groter is als alleen de zekering.

NeeraDJ
18 mei 2006, 09:16
Hey bedankt! Ik ga kijken of ik vanmiddag een bezoekje naar Adesign af kan leggen en als ik t kan betalen dan zal ik de amp meteen laten maken. Ik ben de grootste leek die er is op het vervangen van interne electronica