PDA

View Full Version : Cutaway of niet?



Tho
17 mei 2006, 22:08
Hallo allemaal!
Ik heb vandaag een aanbetaling gedaan op een gitaar, de Alvarez md95 waar ik over 4 weken trotse eigenaar van ben!
Nu zag ik hetzelfde model staan, maar dan met een cutaway! Ik vind dit zelf heel mooi en ook wel handig, ookal speel ik weining akoestisch op die hoogte, maar ik vond hem toch een beetje anders klinken..
wat vinden jullie? Cutaway of niet???
groetjes! thomas

Nickname
17 mei 2006, 22:13
Hallo allemaal!
Ik heb vandaag een aanbetaling gedaan op een gitaar, de Alvarez md95 waar ik over 4 weken trotse eigenaar van ben!
Nu zag ik hetzelfde model staan, maar dan met een cutaway! Ik vind dit zelf heel mooi en ook wel handig, ookal speel ik weining akoestisch op die hoogte, maar ik vond hem toch een beetje anders klinken..
wat vinden jullie? Cutaway of niet???
groetjes! thomas

Dat ie iets anders klinkt is logisch.. maar ik vind het zelf veel fijner spelen dus zou ik het wel doen.. :)

Tho
17 mei 2006, 22:16
tsja.. het verschil in geluid is wel heel weinig, maar vind je die cutaway ook mooier?

hendrix2
17 mei 2006, 23:34
ik denk dat het er hem omgaat wat jij mooier vind... ik ben persoonlijk voor een cutaway omdat ik dan makkelijker de hoge frets kan bereiken. Maar ik weet dat hier mensen op het forum zijn die juist geen cutaway willen wegens het klankverschil...

gertdm
18 mei 2006, 09:50
Een cutaway heeft een functie, inderdaad om hogere posities te bereiken.
En ja een cutaway beinvloedt het geluid omdat het oppervlak van het bovenblad wordt verkleind.

Punt is ook: welke vorm heeft de cutaway. Er zijn verschillende vormen en de ene neemt meer geluid weg dan de andere.

Ik heb een gitaar laten bouwen met cutaway en daar hebben we gekozen voor cutaway die in een scherpe hoek staat....zie op mijn website 'gear' en dan de Zwier gitaar.

Sommige fabrikanten compenseren een cutaway met een wat diepere klankkast ( Breedlove bv) dus ook dat is iets om op te letten.

In ieder geval zou ik zeker voor een cutaway kiezen als je ook op hogere posities wilt kunnen spelen.

Tho
18 mei 2006, 10:33
het punt is.. ik speel akoestisch eigenlijk nooit op die hoogte, maar als ik er nog eens elektronica in ga bouwen zou het wel fijn zijn..
bedank voor de reacties, ik ga nog ff goed denken!

GunMetalBlue
18 mei 2006, 11:18
Ik koop alleen gitaren met cutaways. Die foto op de site vd band is de gitaar van m'n zus.

youngster
18 mei 2006, 15:35
Ik zou voor de cutaway kiezen. Je speelt misschien nu nog niet in dat hoge gebied, maar wat niet is kan altijd nog komen... Zelf speelde ik ook nooit in het hoge gebied maar ik moet zeggen het komt de laatste tijd wel steeds vaker voor en dan is een cutaway body zeker makkelijk

Luca P
5 juni 2006, 09:44
En ja een cutaway beinvloedt het geluid omdat het oppervlak van het bovenblad wordt verkleind.


Ja dat ben ik ook van mening.
Maar wat weet ik?
Ik heet geen Jean Larrivee of hoe dan ook.
Die man weet echt wel hoe een cutaway steelstring moet klinken.
Ik vind een acoustische gitaar zonder happen eruit mooier.
Ik ben ook niet zo weg van de vorm van de brug.

http://www.pulseonline.com/Alvarez/MD95WC.jpg

Tho
5 juni 2006, 11:34
Yup that's it! :) nog 1 weekje en hij is van mij, en ik heb inderdaad gekozen voor het model zonder cutaway! Bedankt voor al jullie reacties!

gertdm
5 juni 2006, 13:18
ja ieder zijn keuzes....en gelukkig maar....de andere kant is dat je niet een stuk uit je gitaar kan zagen.
Ik heb al jaren alleen gitaren met cutaways, maar ik ben ook iemand die de klanken over heel de gitaar nodig heeft. Ik tap ook vrij veel en heb daar ook hogere posities voor nodig. Vandaar een cutaway. De kunst is om dan een gitaar te vinden die ook met een cutaway genoeg (akoesties) volume produceert. Zowel mijn breedlove als zwier hebben dat...de breedlove omdat ze de mindere oppervlakte van het bovenblad o.a. compenseren met een diepere klankkast ( daardoor lekker diepe bassen) en de zwier omdat die een bijzondere cutaway heeft die je bijna nergens ziet...( zie 'gear' op mijn website).

Het blijft gewoon een keuze en een gevoel.....er is geen goed of slecht...het is meer: wat heb ik nodig.

Tho
5 juni 2006, 16:37
ik denk niet dat iemand daar iets aan toe te voegen heeft ;) ik ben iig heel blij met mijn keuze! gr. thomas

Tho
15 juni 2006, 23:31
JAJA MENSEN!!
Hij is binnen! :D Ik ben er echt super blij mee, en hij speelt echt fantastisch! En een dergelijk perfecte afwerking kom je ook niet vaak tegen!
Een alvarez kan ik qua geluid echt iedereen aanraden!

paulusdeBKB
15 juni 2006, 23:35
Gefeliciteerd met je aanwinst, veel spelen dan maar!