PDA

View Full Version : Fender



tom123
17 mei 2006, 20:49
Het Fender gebeid.
Alles over Fenders.
Vragen fender liefhebbers enz

tom123
17 mei 2006, 20:52
Ikzelf heb ook een vraag.
Bij de fender jagstang staat bij sommige disigned by kurt cobain.
en bij de andere weer niet.
wat is het verschil? hebben ze daar iets extra's bij gedaan ofzo?

Mvg Tom.

:speed:

Erikt
17 mei 2006, 21:01
kan wel eens gedesign't zijn door Kurt Cobain :hippie:

tom123
17 mei 2006, 21:07
kurt cobain heeft die zelf ontworpen dus een kruising tussen een mustang en een jaguar.

Het is toch zijn ontworpen gitaar dus die zijn toch allemaal gedesingd door hem?

Squier4ever
17 mei 2006, 21:16
ja in samenwerking met 7ender...... vind het wel een vet plankie trouwens, maar ben meer van de tele's en de jazzmasters....

Maar als ik echt het geld had kocht ik eerst een gretsch en een Gibson LP

Bobbel
18 mei 2006, 10:57
ik denk zelf dat de stickers gewoon verwijderd zijn dan...

heerlijke plan trouwens, jammer dat ik hem ooit weg heb gedaan...

GunMetalBlue
18 mei 2006, 11:14
Dit mag naar Off-Topic people....

Jax
18 mei 2006, 11:30
Wat heeft dit echt met off-topic te maken dan??? Anywho, misschien is een centraal fender-topic in het algemeen niet zo'n goed idee? Ik zie niet echt hoe dat iets toevoegd aan het forum.

Pat85
18 mei 2006, 12:07
Ikzelf heb ook een vraag.
Bij de fender jagstang staat bij sommige disigned by kurt cobain.
en bij de andere weer niet.
wat is het verschil? hebben ze daar iets extra's bij gedaan ofzo?

Mvg Tom.

:speed:

ik meen ergens gelezen te hebben dat bij de eerste productie reeks daar stickers voor gebruikt werden, terwijl het nu een decal is, netzoals het Fender logo. Bij mij is het een decal in ieder geval.

nielsduursma
18 mei 2006, 12:14
Dit mag naar Off-Topic people....

aldus diegene die dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=74524) topic in electrische gitaren opende :roll:

Basseytje
18 mei 2006, 12:17
aldus diegene die dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=74524) topic in electrische gitaren opende :roll:

+1

goeie niels

GunMetalBlue
18 mei 2006, 17:45
Zie je niels

Ik leer snel bij...:seriousf:

Balthazar
19 mei 2006, 00:48
Ik maak van de gelenheid gebruik om wat te vragen hier.
ga misshcien naar het conservatorium, ben door de 1e ronde heen en wil toch echt een goede gitaar.
ik wil over een tijdje al mn brakke gitaartjes de deur uit doen en een fender strat kopen. ik wil zo'n 700 euro uitgeven.

ik wil een gitaar die niet of nauwelijks ontstemt, het liefst in een mooi zacht kleurtje, olympic white of dat zachte blauw of rood ofzo. met trem.
lekker blues single coil geluidje maar toch ook met de mogelijkheid om lekker te scheuren. een beetje een allrounder dus.

ga binnenkort maar ns wat muziekwinkels af om ze allemaal uit te proberen maar misschien zijn er nog meer gitaren waar ze ze daar niet hebben die ook goed zijn enzo. ik wil graag weten welke ik dan zou moeten testen volgens jullie en welke het best speelt en of ik toch beter de beste mex serie kan kopen of usa higway of een 2e hands usa of wat dan ook.

bedankt.
wieger

Scali
19 mei 2006, 09:31
ik wil een gitaar die niet of nauwelijks ontstemt

Dan ligt bij mij een Strat niet echt voor de hand. De stringtrees zijn pure ellende, en het tremolo wil je ook niet gebruiken als je niet wilt ontstemmen.
Je kunt een Strat wel stringtree-loos maken, als je van die 'staggered' stemschroeven erop zet. Daarbij is de hoogte per stemschroef verschillend, waardoor alle snaren naar beneden getrokken worden zonder dat hiervoor stringtrees nodig zijn, of de hals onder een hoek moet staan.
Het standaard Strat-tremolo is ook niet bepaald geweldig. Een Graphtech topkam wil wel helpen, en een Wilkinson tremolo, of een Floyd-Rose systeem oid.

Maar al die dingen vind je dus niet standaard op een Fender Strat (er is 1 model met een Floyd, meen ik). Maar vaak wel op Strats of soortgelijke gitaren van andere merken, zoals bv Blade.


lekker blues single coil geluidje maar toch ook met de mogelijkheid om lekker te scheuren. een beetje een allrounder dus.

Als je allround wilt, zou ik voor een H-S-S of H-S-H model gaan, want het scheuren met single-coils blijft toch beperkt. Zelfs met die mini-humbuckers haal je er niet echt het vette humbuckergeluid uit.

Ook hier vind je niet of nauwelijks standaard Fender-Strats (er is maar een handvol modellen met humbuckers).

Ik zou dus niet voor Fender gaan, maar voor iets anders.

Pat85
19 mei 2006, 10:52
ik meen ergens gelezen te hebben dat bij de eerste productie reeks daar stickers voor gebruikt werden, terwijl het nu een decal is, netzoals het Fender logo. Bij mij is het een decal in ieder geval.

ik heb even op www.jag-stang.com gekeken (erg nuttige site over jaguar/mustang en natuurlijk de jag-stang)
en daar zag ik dit:
http://www.jag-stang.com/JagStangImages/images/jagstangHeadBack2.jpg

dit is dus duidelijk een sticker, terwijl de latere reissues decals hebben.

nielsduursma
19 mei 2006, 10:55
maar kurt had toch alleen maar de linkshandige ontworpen?

er was toen een "rel" toen fender de ?......? uitbracht dat deze niet in linkshandige vorm verkrijgbaar was.

Pat85
19 mei 2006, 11:06
maar kurt had toch alleen maar de linkshandige ontworpen?

er was toen een "rel" toen fender de ?......? uitbracht dat deze niet in linkshandige vorm verkrijgbaar was.

t linkshandige/rechtshandige heeft er weinig mee te maken, maar t is wel vreemd inderdaad dat linkshandige Jag-Stangs moeilijk te vinden zijn.
De rel was meer dat de gitaar nog niet 'af' was, toen Cobain stierf.

Kurt wou (zou uit t blote hoofd) nog een gecontourde body, geen floating tremolo maar een vaste brug en in de 2 prototypen zaten andere pickups. Z'n guitartech heeft de mustangbrug vervangen voor een TOM, en heeft de pickups vervangen.

de single coil die erinzit is een vintage strat singlecoil, fijn elementje, maar de meeste mensen vinden de output van de humbucker te laag.

dat is dus zo'n beetje de rel, je klinkt met deze kurtgitaar niet als kurt.

nielsduursma
19 mei 2006, 11:15
nee, ik weet zeker dat er een relletje was met een gitaar die niet linkshandig verkrijgbaar was. stond toen een stuk over in de total guitar, zal het straks wel even opzoeken.

Pat85
19 mei 2006, 11:19
nee, ik weet zeker dat er een relletje was met een gitaar die niet linkshandig verkrijgbaar was. stond toen een stuk over in de total guitar, zal het straks wel even opzoeken.

ok, dan heb ik je net verkeerd begrepen,sorry, de allereerste uitgave van de gitaar was volgens mij inderdaad niet linkshandig verkrijgbaar.

Luke-wannabe
19 mei 2006, 14:15
Dan ligt bij mij een Strat niet echt voor de hand. De stringtrees zijn pure ellende, en het tremolo wil je ook niet gebruiken als je niet wilt ontstemmen.
Je kunt een Strat wel stringtree-loos maken, als je van die 'staggered' stemschroeven erop zet. Daarbij is de hoogte per stemschroef verschillend, waardoor alle snaren naar beneden getrokken worden zonder dat hiervoor stringtrees nodig zijn, of de hals onder een hoek moet staan.
Het standaard Strat-tremolo is ook niet bepaald geweldig. Een Graphtech topkam wil wel helpen, en een Wilkinson tremolo, of een Floyd-Rose systeem oid.
T is dus echt bullshit dat een Strat snel ontstemt... K heb een Japanner, en die ontstemt bijna helemaal niet! Alleen de goedkopere strat modellen ontstemmen veel.

Scali
19 mei 2006, 17:12
T is dus echt bullshit dat een Strat snel ontstemt... K heb een Japanner, en die ontstemt bijna helemaal niet! Alleen de goedkopere strat modellen ontstemmen veel.

Wedstrijdje doen met m'n Ibanez RG?
Nou zijn er natuurlijk mensen die hun tremolo nooit gebruiken, maar ik ga ervanuit dat mensen die als een van hun wensen opgeven dat er tremolo op zit, dat ze die dan ook willen gebruiken zonder problemen. Dan zul je toch echt moeten sleutelen aan je Strat.

Wabbie
19 mei 2006, 17:20
Dan ligt bij mij een Strat niet echt voor de hand. De stringtrees zijn pure ellende, en het tremolo wil je ook niet gebruiken als je niet wilt ontstemmen.

Dat valt nog wel mee. Ik moest zelf de 16 jaar oude trem op mijn Mex strat behoorlijk mishandelen voordat ie gaat onstemmen. De beruchte jazzmaster trem die op mijn CIJ jazzmaster zit ontstemt ook amper. Tis gewoon een geval van goed afstellen, of af laten stellen.




Als je allround wilt, zou ik voor een H-S-S of H-S-H model gaan, want het scheuren met single-coils blijft toch beperkt. Zelfs met die mini-humbuckers haal je er niet echt het vette humbuckergeluid uit.

Voor veelzijdigheid zou ik gaan voor een H-S-S strat, of zelfs gewoon voor een S-S-S strat. Dat je met singlecoils niet kunt gescheuren vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Ik haal een vette scheur uit mijn Strat en een erg vette scheur uit mijn jazzmaster. Zeker mijn Jazzmaster kan qua scheurwerk prima meekomen met bijv mijn HSS Sunn strat of de Les Paul van mijn bandgenootje.

Je bent dus uiteindelijk in mijn ogen wel erg veelzijdig met een strat. En scheuren gaat er ook prima mee. Ook het hardere werk ;)

Scali
19 mei 2006, 17:34
Voor veelzijdigheid zou ik gaan voor een H-S-S strat, of zelfs gewoon voor een S-S-S strat. Dat je met singlecoils niet kunt gescheuren vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Ik haal een vette scheur uit mijn Strat en een erg vette scheur uit mijn jazzmaster. Zeker mijn Jazzmaster kan qua scheurwerk prima meekomen met bijv mijn HSS Sunn strat of de Les Paul van mijn bandgenootje.

Wat is scheuren, en hoe veelzijdig wil je het hebben?
Een zwaar metalgeluid met vette palmmuting zie ik echt niet uit een single-coil komen, ook niet van die hotrails.

Als het over veelzijdigheid gaat, of over goede tremolo's, kan er weinig tegen mijn RG570CT op. Zeker geen standaard-Strat.

Wabbie
19 mei 2006, 17:41
Wat is scheuren, en hoe veelzijdig wil je het hebben?
Een zwaar metalgeluid met vette palmmuting zie ik echt niet uit een single-coil komen, ook niet van die hotrails.

Als het over veelzijdigheid gaat, of over goede tremolo's, kan er weinig tegen mijn RG570CT op. Zeker geen standaard-Strat.


Qua tremolo's. Ik hoef geen duikvlucht tremolo zoals op die Ibanez. Een strat of Jazz-trem doet het prima voor mij. En qua veelzijdigheid. Ik speel vanalles, van SRV tot en met Annihilator. En ik krijg een vrij overtuigende metal scheur uit mijn Jazzmaster. Het overdrive geluid uit singlecoils is gewoon anders dan dat uit humbuckers, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je er geen dikke vette metal mee kunt maken.
Ibanezzen missen altijd iets vind ik. En ik heb er toch heel wat vastgehad in mijn leven. Zijn gewoon te "steriel" naar mijn mening. Doe mij dan maar mooi een strat.

Scali
19 mei 2006, 17:47
Het overdrive geluid uit singlecoils is gewoon anders dan dat uit humbuckers, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je er geen dikke vette metal mee kunt maken.

Laat maar horen dan.


Ibanezzen missen altijd iets vind ik. En ik heb er toch heel wat vastgehad in mijn leven. Zijn gewoon te "steriel" naar mijn mening. Doe mij dan maar mooi een strat.

Er zijn zo veel verschillende Ibanezzen, met zo veel verschillende sounds en karakters... dit slaat echt nergens op.
Een RG van lindehout is inderdaad steriel, dat is de bedoeling. Niet aan mij besteed.
Een RG van mahonie+esdoorn of elzen+esdoorn klinkt juist heel warm, vol en 'vintage'. En dat vind ik wereldgitaren. Geen Strat die mijn RG570CT kan vervangen.
En naast de RG zijn er nog talloze andere modellen van Ibanez, met allemaal hun eigen sound en karakter.

Wabbie
19 mei 2006, 18:01
Laat maar horen dan.

Sorry, geen opname appartuur in huis om dat voor je te doen helaas :nervous:




Er zijn zo veel verschillende Ibanezzen, met zo veel verschillende sounds en karakters... dit slaat echt nergens op.
Een RG van lindehout is inderdaad steriel, dat is de bedoeling. Niet aan mij besteed.
Een RG van mahonie+esdoorn of elzen+esdoorn klinkt juist heel warm, vol en 'vintage'. En dat vind ik wereldgitaren. Geen Strat die mijn RG570CT kan vervangen.
En naast de RG zijn er nog talloze andere modellen van Ibanez, met allemaal hun eigen sound en karakter.

Ik heb toch op een vrij ruime selectie Ibanezzen gespeelt, RG's van verschillende houtsoorten, S'en van alles eigenlijk. Ik ben gewoon nog nooit een Ibbie tegengekomen die ik echt super vond klinken en spelen. Of het moet misschien een Soundgear basgitaar zijn, maar dan heb ik nog liever mijn Jackson kellybass ;). Maargoed, als Ibbie's voor jou wel werken, prima joh. Dan hou ik het bij mijn Fenders ;)

Scali
19 mei 2006, 18:53
Maargoed, als Ibbie's voor jou wel werken, prima joh. Dan hou ik het bij mijn Fenders ;)

Ik geef alleen maar advies hoor. Hij wil een veelzijdige gitaar met tremolo, ik zeg dan dat naar mijn mening een Fender Strat niet de beste optie is.
Dat jij het bij je Fenders houdt, moet jij weten, maar dat lijkt me niet het beste advies hier.

Wabbie
19 mei 2006, 18:56
Ik geef alleen maar advies hoor. Hij wil een veelzijdige gitaar met tremolo, ik zeg dan dat naar mijn mening een Fender Strat niet de beste optie is.
Dat jij het bij je Fenders houdt, moet jij weten, maar dat lijkt me niet het beste advies hier.

Nou in mijn mening is een Fender strat net zo'n goede optie als een RG.

Scali
19 mei 2006, 18:58
Nou in mijn mening is een Fender strat net zo'n goede optie als een RG.

Onderbouw die dan eens, want ik gaf al aan dat er betere tremolo's zijn te vinden dan de standaard Strat-trems (of iig verbeteringen eraan te doen zijn), en dat je met H-S-S of H-S-H veelzijdiger bent, omdat je dan zowel single-coils als humbucker-geluiden hebt.
Dus een standaard Strat heeft daar een achterstand, hoe kan het dan dat ie alsnog een net zo goede optie is?

Wabbie
19 mei 2006, 19:51
Onderbouw die dan eens, want ik gaf al aan dat er betere tremolo's zijn te vinden dan de standaard Strat-trems (of iig verbeteringen eraan te doen zijn), en dat je met H-S-S of H-S-H veelzijdiger bent, omdat je dan zowel single-coils als humbucker-geluiden hebt.
Dus een standaard Strat heeft daar een achterstand, hoe kan het dan dat ie alsnog een net zo goede optie is?

Kerel, dat heb ik al gedaan ;). Je kunt met een strat net zogoed scheuren als met een RG. En beter is natuurlijk allemaal "in the eye of the beholder". Met een strat trem kun je prima het normale tremolowerk verrichten, dus waarom zou je dan per se een floyd of wilkinson moeten hebben? Tenzij je per se wilt kunnen duiken met zo'n device.

Scali
19 mei 2006, 20:10
Kerel, dat heb ik al gedaan ;). Je kunt met een strat net zogoed scheuren als met een RG.

Niet dus. Een single-coil klinkt niet als een humbucker.
Als je geen humbuckers hebt, kun je geen echt humbuckergeluid krijgen, dus ben je minder veelzijdig.


En beter is natuurlijk allemaal "in the eye of the beholder". Met een strat trem kun je prima het normale tremolowerk verrichten, dus waarom zou je dan per se een floyd of wilkinson moeten hebben? Tenzij je per se wilt kunnen duiken met zo'n device.

Nee, het is een feit dat een Floyd of Wilkinson beter gestemd blijft dan een standaard Strat. Dat is niet "in the eye of the beholder", dat is gewoon de harde realiteit.
Wat wel "in the eye of the beholder" is, is hoe belangrijk de vraagsteller het vindt dat z'n tremolo gestemd blijft bij het wat minder 'normale' tremolowerk (en wat is normaal? ik speel veel a la Satriani/Vai/Van Halen/etc, duikvluchten en dergelijke zijn heel normaal bij mij).
Maar je moet wel het hele verhaal vertellen, zodat de vraagsteller zelf de juiste beslissing kan maken. En dat verhaal is dus dat een Strat minder goed gestemd blijft.

Wabbie
19 mei 2006, 20:15
Niet dus. Een single-coil klinkt niet als een humbucker.
Als je geen humbuckers hebt, kun je geen echt humbuckergeluid krijgen, dus ben je minder veelzijdig.



Nee, het is een feit dat een Floyd of Wilkinson beter gestemd blijft dan een standaard Strat. Dat is niet "in the eye of the beholder", dat is gewoon de harde realiteit.
Wat wel "in the eye of the beholder" is, is hoe belangrijk de vraagsteller het vindt dat z'n tremolo gestemd blijft bij het wat minder 'normale' tremolowerk (en wat is normaal? ik speel veel a la Satriani/Vai/Van Halen/etc, duikvluchten en dergelijke zijn heel normaal bij mij).
Maar je moet wel het hele verhaal vertellen, zodat de vraagsteller zelf de juiste beslissing kan maken. En dat verhaal is dus dat een Strat minder goed gestemd blijft.


Nou, mijn Strat, en dat is nog maar een simpele mexicaan, heeft anders in 16 jaar dienst nog nooit stemproblemen gehad. Dus ik zie niet in waarom mijn vernagelde verroeste vintage strat trem niet net zo goed op stem blijft als zo'n floyd.
Laten we het er maar op houden dat de vraagsteller het maar voor zichzelf moet afwegen, voordat we er nu 10 pagina's over vollullen ;)

nielsduursma
19 mei 2006, 20:15
normaal tremolo gebruik vind ik ala gilmour, gewoon ietsje verder dan een vibrato.

Scali
19 mei 2006, 20:18
Nou, mijn Strat, en dat is nog maar een simpele mexicaan, heeft anders in 16 jaar dienst nog nooit stemproblemen gehad. Dus ik zie niet in waarom mijn vernagelde verroeste vintage strat trem niet net zo goed op stem blijft als zo'n floyd.

Dat ligt dus sterk aan je speelstijl. Ik denk dat je Strat het bij mij nog geen 5 minuten uithoudt zonder te ontstemmen.
Verder zijn er gewoon dingen die ik dagelijks met m'n RG doe, die helemaal niet met een Strat-tremolo kunnen.

Bram+
19 mei 2006, 20:44
Je kunt meer met zo'n trem op een RG, dus dat maakt de gitaar al veelzijdiger an sich.
Wat subjectiever is inderdaad het hele humbucker/singlecoilverhaal denk ik. Ik ben meer van de twee humbuckers, vettere slag, vettere solo, en ik kan ze voor een mooiere clean of simpelweg voor een singlecoilachtig geluid ook nog splitten, ideaal in mijn optiek dus. Sommige gitaristen houden meer van het 'pure' singlecoilgeluid, ook als je deze overstuurt, maar daar kan ik niet zoveel over zeggen dus.

Balthazar
20 mei 2006, 01:04
floyd rose ben ik zoiezo niet op zoek. als ik zweefduiken wilde gaan maken zou ik ook niet voor een fender gaan. nee die trem ga ik alleen voor leuk surf effect gebruiken en stevie ray vibratos. ik denk dat bij mij een gitaar eerder ontstemd door veelvuldig benden dan door tremolo gebruik. maar ik heb al met een fender tele usa en een gibson les paul classic meegemaakt dat ik 1 1/2 toon bendde op de g snaar en die minstens een kwart toon ontstemde. dit wil ik dus niet hebben. h-s-s lijkt me idd een goede optie.

maar welke moet ik nou allemaal gaan testen?
highway?
usa standard? als die in die prijs klasse er uberhaupt is?
deluxe? weet ik veel hoe ze allemaal heten?
welke is de shit voor weinig dinero's

Gearjunkie
20 mei 2006, 01:36
Ik vind Stratocasters de mooiste gitaren die er zijn. Ik heb nu 3, maar heb ook een aantal andere Strats gehad.

Mooi als deze prachtgitaar verdedigd wordt, maar:

1 Strats ontstemmen bij duikvluchten. (kan per gitaar meer of minder zijn, maar
ontstemmen doen ze)
2 Zware metal op een standaard Strat?????

In mijn beleving zijn dit wel twee zaken die net niet binnen de term "allround" vallen, dus voor mij blijft een Stratocaster nr. 1!

Scali
20 mei 2006, 10:07
maar welke moet ik nou allemaal gaan testen?

Persoonlijk vond ik de Highway helemaal niks. Ik vond de lak oerlelijk, en verder vond ik em eigenlijk minder dan de Mex-stratjes die ernaast hingen.
Mijn idee zou zijn om een lekkere Mex-strat uit te zoeken, daar een graphtech topkam op te zetten en 'staggered' tuners, zodat de stringtrees eraf kunnen. En dan een setje lekkere elementen van Seymour Duncan of Bareknuckle oid.
Dan heb je volgens mij echt een wereldgitaar voor niet al te veel geld.

Ik heb zelf m'n Epiphone Les Paul op ongeveer die manier 'gepimpt'.
Graphtech topkam erop (er zit dan wel geen tremolo op, maar ik speel veel met bends en vibrato, en die Graphtech zorgt ervoor dat het gewoon beter klinkt dan dat standaard plastic ding, en dat het lekker soepel glijdt en niet ontstemt).
En Gibson elementen erin.
Zo zou ik het bij een Strat ook aanpakken, als ik een 'echte' Fender zou willen... hoewel ik persoonlijk waarschijnlijk eerder voor een Yamaha, Ibanez of Blade zou gaan, omdat die gewoon op een paar punten verbeterd zijn tov van een echte Strat, naar mijn mening.

taylor
20 mei 2006, 10:26
het ligt denk ook aan je speelstijl wil die veel onstemmen zelf gebruik ik de tremelo van de strat nooit en zet hem met 4 veren "vast" ,onstemmen doet elke gitaar wel een beetje natuurlijk maar dan heb je er weinig last van.

de string trees haal ik er meestal ook vanaf maar gebruik de standaard tuners die ik dan vanaf de d-snaar tot hoge e-snaar flink opwind op het mechaniek zodat je het zelfde effect hebt als staggerd tuners.

jerome
20 mei 2006, 10:37
Nou, mijn Strat, en dat is nog maar een simpele mexicaan, heeft anders in 16 jaar dienst nog nooit stemproblemen gehad. Dus ik zie niet in waarom mijn vernagelde verroeste vintage strat trem niet net zo goed op stem blijft als zo'n floyd.
Laten we het er maar op houden dat de vraagsteller het maar voor zichzelf moet afwegen, voordat we er nu 10 pagina's over vollullen ;)

Zoals velen al aangaven heeft het wel of niet onstemmen ook heel veel met je speelstijl te maken.
Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om de snaren zo nu en dan enorm ver op te drukken daar zijn de meeste standaard strats niet tegen bestand!
Laat mij even op jou standaard strat spelen en ik heb hem binnen 2 minuten onstemd, zelfs zonder je tremolo te gebruiken.
Ik heb op heel veel strats gespeeld met alle soorten tremelo systemen maar qua onstemmen bleef er maar 1 echt goed gestemd:
American Special Series: werd toen standaard geleverd met Floyd Rose en HSS. Waanzinnig stabiele gitaar en enorm veelzijdig. je krijgt hem niet onstemd en je kan er ontzettend veel sounds uithalen, van heavy tot een warme Fender sound. Volgens mij zijn ze niet meer leverbaar maar er zijn nog meer standaard Strat modellen met een Floyd Rose.

Anders Destium
20 mei 2006, 10:47
Als je echt een strat wilt dan moet je er gewoon een kopen en de nadelen van een strat voor lief nemen. Probeer er een aantal uit die binnen je budget vallen en kies de fijnste.

Een andere optie is een Godin Freeway
http://www.moon-music.ch/downloads/wallpapers/800_600/freeway_s.jpg

drap
20 mei 2006, 11:27
Zoals velen al aangaven heeft het wel of niet onstemmen ook heel veel met je speelstijl te maken.
Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om de snaren zo nu en dan enorm ver op te drukken daar zijn de meeste standaard strats niet tegen bestand!
Laat mij even op jou standaard strat spelen en ik heb hem binnen 2 minuten onstemd, zelfs zonder je tremolo te gebruiken.
Ik heb op heel veel strats gespeeld met alle soorten tremelo systemen maar qua onstemmen bleef er maar 1 echt goed gestemd:
American Special Series: werd toen standaard geleverd met Floyd Rose en HSS. Waanzinnig stabiele gitaar en enorm veelzijdig. je krijgt hem niet onstemd en je kan er ontzettend veel sounds uithalen, van heavy tot een warme Fender sound. Volgens mij zijn ze niet meer leverbaar maar er zijn nog meer standaard Strat modellen met een Floyd Rose.

Je mag 't op m'n Highway stratje proberen dat onstemmen. Ik druk namelijk ook altijd erg hoog op en no problemo. Ligt ook sterk aan de hoeveelheid veren achterin en hoe je ze aangedraaid hebt. Die van mij is dan wel vastgezet op de body, dus alleen dive bombs (wat ik zo enorm cliché vind dat ik dat toch nooit gebruik) is nog een mogelijkheid. Het enige wat ik nog wel es met m'n tremolo doe is tikjes erop geven voor een bepaald effect (weet ik veel hoe dat heet). Je neemt een strat trouwens ook niet voor truukjes met de tremolo, je neemt een strat voor de sound. Een sound die niet is na te bootsen met een coilsplitter.

Oh ja, @ Scali. Je weet toch wie het dive bomben heeft grootgebracht he? ;) Was ook op een Fender strat btw. Zo'n rechtshandige maar dan omgedraaid.

drap
20 mei 2006, 11:31
Een zwaar metalgeluid met vette palmmuting zie ik echt niet uit een single-coil komen, ook niet van die hotrails.

Het eerste wat in me te boven kwam was Iron Maiden... Een hotrails is trouwens ook geen singlecoil element. Het is een humbucker in singlecoil formaat. En die dingen scheuren!!!...

Scali
20 mei 2006, 11:37
Oh ja, @ Scali. Je weet toch wie het dive bomben heeft grootgebracht he? ;) Was ook op een Fender strat btw. Zo'n rechtshandige maar dan omgedraaid.

Ik hoop dat je inziet dat het omdraaien van de gitaar ook verstrekkende gevolgen heeft voor tremolo-gebruik en bends/vibrato.
Er zijn een hoop gitaristen die een 'linkshandige' kop op een rechtshandige gitaar hebben, dat is ook niet voor niets.
Verder was Hendrix z'n gitaar eigenlijk altijd ontstemd, dus dat bewijst wel weer dat je een beter tremolo moet hebben voor die gekkigheid.

Scali
20 mei 2006, 11:41
Het eerste wat in me te boven kwam was Iron Maiden... Een hotrails is trouwens ook geen singlecoil element. Het is een humbucker in singlecoil formaat. En die dingen scheuren!!!...

Ik weet wat een hotrails is, en ik heb ook op een 70s Strat gespeeld met 3 van die dingen erin. Ik vond het vreselijk dun klinken en absoluut geen vergelijk met m'n RG of Les Paul.
Kan ook niet, je hebt sowieso kleinere magneten en spoelen, en je polepieces zitten dichter bij elkaar dan bij een echte humbucker.
Het geeft wel meer output dan een single-coil, en het bromt minder, maar het lijkt absoluut niet op een echte humbucker. Maar het zal vast een leuk speeltje zijn voor mensen die uitsluitend op single-coils hebben gespeeld.
Ik kan er niet op spelen, omdat de respons totaal niet overeen komt met een humbucker, en ik daardoor niet in m'n spel kan komen. Kortom, het scheurt niet.

drap
20 mei 2006, 11:42
Ik hoop dat je inziet dat het omdraaien van de gitaar ook verstrekkende gevolgen heeft voor tremolo-gebruik en bends/vibrato.
Er zijn een hoop gitaristen die een 'linkshandige' kop op een rechtshandige gitaar hebben, dat is ook niet voor niets.
Verder was Hendrix z'n gitaar eigenlijk altijd ontstemd, dus dat bewijst wel weer dat je een beter tremolo moet hebben voor die gekkigheid.

Is mij allemaal bekend, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet... Het haakte een beetje in op een vorige discussie die reeds gesloten is. En om nou te voorkomen dat dit topic ook zo gaat lopen ga ik er maar niet verder over miepen

drap
20 mei 2006, 11:50
Ik weet wat een hotrails is, en ik heb ook op een 70s Strat gespeeld met 3 van die dingen erin. Ik vond het vreselijk dun klinken en absoluut geen vergelijk met m'n RG of Les Paul.
Kan ook niet, je hebt sowieso kleinere magneten en spoelen, en je polepieces zitten dichter bij elkaar dan bij een echte humbucker.
Het geeft wel meer output dan een single-coil, en het bromt minder, maar het lijkt absoluut niet op een echte humbucker. Maar het zal vast een leuk speeltje zijn voor mensen die uitsluitend op single-coils hebben gespeeld.
Ik kan er niet op spelen, omdat de respons totaal niet overeen komt met een humbucker, en ik daardoor niet in m'n spel kan komen. Kortom, het scheurt niet.

Je weet toch ook hoeveel soorten typen hotrailsjes er zijn? Om maar niet te spreken over de verschillende fabrikanten van humbuckers in singlecoil formaat. En hoe kan je het geluid van Iron Maiden nou dun noemen... Dat is trouwens toch ook compleet afhankelijk van je versterkerkeuze + eventueel pedalen. Kortom, het scheurt dus wel :D Hoewel ik ook graag over humbuckers mag spelen blijft het in mijn ogen smokkelen.

Voor een absoluut scheurgeluid met single coils moet je es luisteren naar (komt ie weer met z'n Peppers) het album Mother Milk van de Peppers

Jax
20 mei 2006, 11:59
Voor een absoluut scheurgeluid met single coils moet je es luisteren naar (komt ie weer met z'n Peppers) het album Mother Milk van de Peppers

Scheurgeluid, ja, vergelijkbaar met een humbucker, nee.

Oh, en BTW, tip van anders is zeker de moeite waard om te checken.

Scali
20 mei 2006, 12:01
Je weet toch ook hoeveel soorten typen hotrailsjes er zijn? Om maar niet te spreken over de verschillende fabrikanten van humbuckers in singlecoil formaat.

Deze waren van DiMarzio, meen ik. En deze gitarist was een fan van Van Halen, Satriani, Vai etc, net als ik (hij had ook een Yamaha RGX met humbuckers, en een Ibanez JS, dus eigenlijk dezelfde voorkeur in gitaren, tone en speelstijl als ik). Ik neem dus aan dat hij z'n elementen op dezelfde manier gekozen heeft als ik dat zou doen.


En hoe kan je het geluid van Iron Maiden nou dun noemen...

Ik heb het over de Strat die ik bespeeld heb. Van Iron Maiden ken ik eigenlijk alleen hun oude werk, en toen speelden ze wel degelijk over echte humbuckers.


Dat is trouwens toch ook compleet afhankelijk van je versterkerkeuze + eventueel pedalen. Kortom, het scheurt dus wel :D

Ik speelde over een Boss GT-6, en had ook m'n RG bij me. De RG had een veel betere tone, en veel vloeiendere feel dan de Strat. De RGX en de JS ook. De Strat was iel en dun.


Voor een absoluut scheurgeluid met single coils moet je es luisteren naar (komt ie weer met z'n Peppers) het album Mother Milk van de Peppers

Kom nou, de Peppers weten niet eens wat scheuren is. Die retro-bluesrock soundjes, bah.
Iron Maiden is al een stuk meer scheuren, en dat is nog maar hele tamme metal.
Doe mij maar zo'n lekkere volle zingende tone a la Van Halen, Vai, Satriani, MacAlpine, Lukather etc.
Dan komt een hotrails gewoon echt flink tekort.
Wie anders beweert, speelt gewoon te weinig met echte humbuckers om het verschil te merken, of heeft uberhaupt de speelstijl niet om het verschil te merken.
Ik heb een 'humbucker'-speelstijl, en ik kan niet uit de voeten met hotrails. Ik neem aan dat voor iedereen geldt met een vergelijkbare stijl.
Vandaar dus H-S-S of H-S-H als meest veelzijdige oplossing. Geen compromis, gewoon echte humbucker en echte singlecoils. Een singlecoil bij de brug kun je best missen, want die klinkt eigenlijk toch te iel en schel om te gebruiken. Een gesplitte humbucker is geen single-coil, maar voor de 'tussenstandjes' werkt het prima, naar mijn mening.

drap
20 mei 2006, 12:04
Scheurgeluid, ja, vergelijkbaar met een humbucker, nee.

Zeg ik, scheurgeluid ;) Dit omdat hier mensen beweren dat dat niet kan met single coils. Je hoort mij niet beweren dat het naar een humbuckergeluid klinkt, maar scheuren kan het en niet ieletjes

drap
20 mei 2006, 12:22
Kom nou, de Peppers weten niet eens wat scheuren is. Die retro-bluesrock soundjes, bah.

Ghehehe, jij hebt echt nog nooit Mother Milk beluistert he? Ghehehe, geweldig! Retro-bluesrock soundjes en Mother Milk, hahaha!!! Ik dacht dat jij altijd zo prat ging op opmerkingen met een behoorlijke onderbouwing ;) Nou ja, ter informatie voor jou. Mother Milk is het eerste album met Frusciante bij de Peppers. Dit album neigde meer naar funk-metal met stevige punk invloeden dan de latere funkrock waar de Peppers om bekend staan. Hahahaha, bah zegt ie! Ik moet nu nog lachen! Hahaha! :seriousf: Jij bent wel de laatste waar ik zo'n opmerking van had verwacht. Ondanks dat ik het vaker niet als wel met je eens ben, vond ik dit toch niet een opmerking wat jou past. Haast puberaal in de zin van "wat jij ook mooi vindt, dat van mij is toch altijd beter". Past je niet Scali, ik vond dat eigenwijze van je leuker en nog inhoudelijk ook bij tijd en wijle. En dat van die hotrailsjes kan ik je toch niet in overtuigen omdat je één enkele keer een ervaring hebt gehad met één type hotrails, dus dat laat ik maar varen

drap
20 mei 2006, 12:25
Wie anders beweert, speelt gewoon te weinig met echte humbuckers om het verschil te merken, of heeft uberhaupt de speelstijl niet om het verschil te merken.

Deze was ook erg leuk trouwens, haast onderschrift waardig als ik daar aan deed :seriousf:

Scali
20 mei 2006, 12:31
Ghehehe, jij hebt echt nog nooit Mother Milk beluistert he?

Hallo, ik ben niet ingevroren geweest, ik heb RHCP vanaf het begin meegemaakt, en daar speelt Mothers Milk natuurlijk een belangrijke rol in.
Het was ook sarcastisch bedoeld, maar je zult met me eens zijn dat bands als bv Metallica of Megadeth destijds toch behoorlijk wat zwaarder en steviger klonken.
Punk is trouwens ook retro, en heeft wortels in de bluesrock.

Wabbie
20 mei 2006, 12:33
Punk is trouwens ook retro, en heeft wortels in de bluesrock.


Op die manier is natuurlijk alles retro, als je het gaat terugvoeren naar waar het vandaan komt ;) ;)

Jax
20 mei 2006, 12:34
Deze was ook erg leuk trouwens, haast onderschrift waardig als ik daar aan deed :seriousf:

Misschien grappig, maar op zich ben ik het nog niet eens zo oneens met wat scali hier zegt.

Scali
20 mei 2006, 12:39
Op die manier is natuurlijk alles retro, als je het gaat terugvoeren naar waar het vandaan komt ;) ;)

Nee, leer je muziekhistorie, zou ik zeggen.
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=ADFEAEE57D18DF49AC7120D7913E48C09460F108D24A B48B0B6E4547DBA91679DE5B53E804ED95C8AEF875AB7BAFFF 28E85C05D0CCE456FACC1740&sql=77:204

Punk was een reactie op de steeds groter en excessiever wordende rockbands in de jaren 70 (glam-rock, art-rock, prog-rock etc).
Punk greep weer terug naar de simpele basis van de rock&roll.

Eigenlijk is punk hetzelfde verschijnsel als grunge, zo'n 20 jaar later. Maar grunge grijpt meer terug op de basis van metal.

Wabbie
20 mei 2006, 12:43
Nee, leer je muziekhistorie, zou ik zeggen.
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=ADFEAEE57D18DF49AC7120D7913E48C09460F108D24A B48B0B6E4547DBA91679DE5B53E804ED95C8AEF875AB7BAFFF 28E85C05D0CCE456FACC1740&sql=77:204

Punk was een reactie op de steeds groter en excessiever wordende rockbands in de jaren 70 (glam-rock, art-rock, prog-rock etc).
Punk greep weer terug naar de simpele basis van de rock&roll.

Eigenlijk is punk hetzelfde verschijnsel als grunge, zo'n 20 jaar later. Maar grunge grijpt meer terug op de basis van metal.

Mijn muziektheorie zit prima. Het was meer bedoelt als grappige opmerking dan een serieuze opmerking, vandaar de smilies! Niet alles zo serieus nemen ;)

Scali
20 mei 2006, 12:45
Mijn muziektheorie zit prima.

Historie, niet theorie.


Het was meer bedoelt als grappige opmerking dan een serieuze opmerking, vandaar de smilies! Niet alles zo serieus nemen ;)

Het ontkracht anders wel wat ik poog te zeggen, dus moet ik dat weer rechtzetten.

nielsduursma
20 mei 2006, 12:46
mag het weer over fender gaan? :dontgeti:

drap
20 mei 2006, 13:00
Hallo, ik ben niet ingevroren geweest, ik heb RHCP vanaf het begin meegemaakt, en daar speelt Mothers Milk natuurlijk een belangrijke rol in.
Het was ook sarcastisch bedoeld, maar je zult met me eens zijn dat bands als bv Metallica of Megadeth destijds toch behoorlijk wat zwaarder en steviger klonken.

Ja duh, het voorbeeld wat me zo 1, 2, 3, te binnen schoot was ook alleen maar om aan te geven dat je met singlecoils wel kan scheuren zonder dat het iel klinkt. Ik denk alleen dat de definitie van scheuren nogal persoonsgebonden is. Ik vind namelijk zelfs dat singlecoils dan wel niet zo dichtgesmeerd klinken als een humbucker, maar wel absoluut rauwer. In mijn opinie is dat meer scheuren


Punk is trouwens ook retro, en heeft wortels in de bluesrock.

Klopt, maar ik ben dan ook ervan overtuigt dat alle rock z'n wortels in de blues heeft

drap
20 mei 2006, 13:10
Misschien grappig, maar op zich ben ik het nog niet eens zo oneens met wat scali hier zegt.

Dat geeft ook niet, maar je moet toch toegeven dat de opmerking van Scali behoorlijk persoonsgebonden is. Het is wat mij betreft niet DE norm. Ik persoonlijk vind namelijk weer dat juist in het powerakkoorden werk je het verschil tussen een humbucker en een singlecoil veel beter kan horen dan in leadwerk

Scali
20 mei 2006, 13:39
Waar het op neerkomt is heel simpel: veelzijdig, dus moet je er alle kanten mee op kunnen.
Single-coils kunnen dat niet.
Humbuckers kunnen dat niet.
Dus wil je een combinatie van die twee, dan ben je veelzijdig.
Al dat geleuter over single-coils die 'scheuren' of hotrails of wat dan ook is alleen maar emotionele flauwekul van mensen die hun Strat willen verantwoorden. Een Strat is een geinige gitaar, maar het is zeker niet de meest veelzijdige gitaar die je kunt vinden. Ga ergens anders huilen.

drap
20 mei 2006, 13:47
Waar het op neerkomt is heel simpel: veelzijdig, dus moet je er alle kanten mee op kunnen.
Single-coils kunnen dat niet.
Humbuckers kunnen dat niet.
Dus wil je een combinatie van die twee, dan ben je veelzijdig.
Al dat geleuter over single-coils die 'scheuren' of hotrails of wat dan ook is alleen maar emotionele flauwekul van mensen die hun Strat willen verantwoorden. Een Strat is een geinige gitaar, maar het is zeker niet de meest veelzijdige gitaar die je kunt vinden. Ga ergens anders huilen.

Komt op mij een beetje over als geen antwoord. Maar goed, als jij dit allemaal vindt,WAT DOE JE DAN IN EEN FENDER TOPIC, EEN TOPIC DAT UITSLUITEND GAAT OVER FENDER EN ALLE BIJKOMSTIGHEDEN!!!