PDA

View Full Version : zitten of staan



Rockchick
17 mei 2006, 17:36
Hebben jullie hier ook 'last' van?
Ik vind sommige stukken makkelijker te spelen als ik zit dan wanneer ik sta...
Vind het alleen veel leuker om te staan met optredens..

Boom-chick-Franky
17 mei 2006, 18:08
Dit probleem heb ik ook.
Het komt waarschijnlijk dat je gitaar meer beweegt als je staat.
Ik speel eigenlijk het liefst zittend, maar ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is !
Succes !
Frank.

gertdm
17 mei 2006, 19:09
Ik vind staan als je optreedt belangrijk. Het straalt meer dynamiek uit.
Ik heb door het optreden op diverse (gitaar)festivals veel gitaristen aan het werk gezien en het blijft toch opvallend dat de meesten zitten.
Zitten met een gitaar maakt je klein en het is wellicht wel oke in een kleine ambiance met een geconcentreerd luisterend publiek.

Als gitarist mag het mijn inziens niet uitmaken of je staat of zit voor wat betreft het technisch kunnen spelen van moeilijkere stukken. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee.

DarknessAwaits
17 mei 2006, 20:38
Met akoestische gitaar mag je zitten, vind ik. Dat straalt gewoon iets 'akoestisch' en intiems uit. Misschien ook omdat ik het niet anders gewend ben, maar bij akoestisch staand spelen klopt er iets niet aan het beeld vind ik.

Boom-chick-Franky
17 mei 2006, 20:44
Als gitarist mag het mijn inziens niet uitmaken of je staat of zit voor wat betreft het technisch kunnen spelen van moeilijkere stukken. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee.

Maar Gert,
vindt je dan niet dat je moeilijkere stukken beter kan spelen als je zit?!?
Ik merk dat m`n gitaar veel meer beweegt als je staat,zodat bepaalde riedeltjes net even wat moeilijker gaan(of is dit gewoon een kwestie van oefenen??)

Wel vindt ik dat je linkerarm veel meer bewegingsvrijheid heeft als je staat, en inderdaad,het ziet inderdaad `beter`uit als je staat .
Nou , dan ga ik voorlopig wat meer staan als ik speel(niet dat ik optredens in het vooruitzicht heb , of zo, maar je weet maar nooit ! 8-) )

Groeten Frank.

Rockchick
17 mei 2006, 21:13
tis bij mij niet echt dat de gitaar beweeegt als ik sta maar meer dat je gitaar er anders bij hangt ofzo..

Ik vind het niet iets akoestisch hebben als je zit. Als het enkel om instrumenetale muziek gaat wel, maar bij een band ( of singersongwriter) vind ik dat het 'mooier' is als je staat. Waarom weet ik niet
Anders staat de zanger(es) er ook lullig bij in zn 'eentje'...

Ik oefen gewoon steeds meer staand ipv zittend, dan hoop ik maar dat het verschil na een tijdje niet meer bestaat..

kornelius
18 mei 2006, 18:29
ik heb wel een hele tijd geexperimenteerd met de lengte van de draagband, maar nu kan ik staand net zo lekker spelen als zittend.

gertdm
18 mei 2006, 18:46
Maar Gert,
vindt je dan niet dat je moeilijkere stukken beter kan spelen als je zit?!?
Ik merk dat m`n gitaar veel meer beweegt als je staat,zodat bepaalde riedeltjes net even wat moeilijker gaan(of is dit gewoon een kwestie van oefenen??)

Wel vindt ik dat je linkerarm veel meer bewegingsvrijheid heeft als je staat, en inderdaad,het ziet inderdaad `beter`uit als je staat .
Nou , dan ga ik voorlopig wat meer staan als ik speel(niet dat ik optredens in het vooruitzicht heb , of zo, maar je weet maar nooit ! 8-) )

Groeten Frank.



Ik heb geen moeite met staan en moeilijkere stukken spelen. Het geheim is natuurlijk wel dat je gitaar goed in balans moet zijn in de draagband. Daarom ook kies ik mijn gitaarbanden met zorg en hangt mijn gitaar vrij hoog.
Daarmee benader je eigenlijk het 'zitten' met een gitaar.

http://www.people.zeelandnet.nl/gertdem/Raalte2006.jpg



Ik ben het wel eens met het feit dat zitten met een gitaar iets intiems uitstraalt, maar ik heb toch indertijd de switch gemaakt naar staan. Heel bewust, omdat ik merkte dat bij optredens een stukje performence erg belangrijk is. En dan maakt de locatie nog niet eens uit.
Het intieme moet mijn insziens juist komen uit de muziek die je speelt en het contact met publiek. Je moet publiek ahw meenemen in je muziek.

Harald
18 mei 2006, 19:45
Gitaar hoog hangen maakt inderdaad veel uit. Al heeft Tommy hem weer relatief laag waardoor hij zijn linkerduim makkelijker kan gebruiken. Wat de beste houding is hangt een beetje van de speelstijl af. Voor klassiek moet je bv. echt niet gaan staan.

Zelf speel ik bij optredens het liefst staand tegenwoordig. Niet eens zozeer voor het publiek maar voor mezelf. Merk dat als ik staand speel dat op een of andere manier meer controle geeft wat helpt met plankenkoorts. Zelfs het naar voren gaan op het podium maakt wat dat betreft verschil. Heb soms wel een barkruk of zoiets erachter (zeker bij de duo optredens met Lifeline) waar ik evt. op ga zitten.

Ik denk dat je gewoon moet kiezen wat voor jezelf het beste voelt. Ben het wel eens met Gert dat staand spelen wat beter overkomt. Maar ook genoeg optredens van mensen die zittend spelen gezien die leuk waren. Heb ook zoiets met de cutaway van mijn Alhambra en mijn jazzgitaar. Die vind ik qua vorm niet zo mooi, maar als ik foto's van optredens zie heb ik dat weer niet. Moet dan eenbeetje aan Wil Smith denken in Man in Black, als hij zijn zonnebril opzet... "I make this look good" (Naast mij ziet zo'n gitaar er al snel goed uit natuurlijk ;) )

Rockchick
18 mei 2006, 19:54
Gert, op je site zie ik ook foto's dat je zit ( maakt verder ook niet uit). heb je sinds kort dan besloten om meer te gaan staan?

gertdm
18 mei 2006, 20:07
Gert, op je site zie ik ook foto's dat je zit ( maakt verder ook niet uit). heb je sinds kort dan besloten om meer te gaan staan?


Ik sta met mijn gitaren sinds 2 jaar. Dit omdat ik uit feedback begreep dat mijn performence, ondanks verhaaltjes en anecdotes vertellen tussen de nummers, beter kon.
Ik ben dus omgeturnd :) en zou nu niet anders meer willen.

kassie
18 mei 2006, 21:59
hey gert ik heb je site even bekeken en even wat geluisterd. dat is serieus goeie shit zeg :). ik ben nu ook een poos aan het brainstormen omdat we met de band eigen nummers willen gaan spelen. ik zal je niet vragen hoe je aan zulke mooie melodien komt maar hoe houd je rekening met voldoende afwisseling in een nummer? en hoe weet je of het liedje af is of er nog iets bij moet?

gertdm
19 mei 2006, 09:11
Bedankt :)

Melodieen ontstaan bij mij over het algemeen gewoon uit het niets, dat wil zeggen: door te spelen.
Soms is iets er in een half uur en soms is een nummer een verzameling 'passende' stukjes waar ik misschien wel twee maanden mee bezig was of ben.
Ik behoor niet tot de categorie gitaristen / muzikanten die met een melodie in hun hoofd lopen en het vervolgens op gitaar vertalen.

Of een nummer af is weet ik als ik merk dat het logisch voelt en niet teveel verschillende stukjes heeft. Ook een bepaalde herkenbaarheid moet er in blijven. Een refreinachtig iets.
'Vroeger' was ik een intuitieve gitarist die vanuit een thema aan een nummer ging bouwen, ook live, en dat leverde dan wel eens op dat je een deel van t publiek kwijt raakt omdat ze t niet meer kunnen volgen :) Tegenwoordig speel ik natuurlijk ook nog erg op intuitie maar baken ik e.e.a. veel meer af.

De kunst is wel om binnen een nummer wat variaties aan te brengen in een bepaald thema, bv door hier en daar triolen te gebruiken, flageoletten etc
Ook probeer ik wel iets aan de dynamiek te doen door in nummers die er zich voor lenen ergens een passage met strumming-achtige technieken te maken, daarna weer terug zakken.

Verder is toon erg belangrijk. Een mooie toon neerzetten is talent en is bijna niet te leren.
Mijn gitaarleerlingen laat ik vaak op toon oefenen door een willekeurige noot aan te slaan en tijdens het doorklinken steeds harder op de fretboard te drukken en onderwijl een langzame vibrato te maken. Probeer t maar eens uit....:)

Martin D
19 mei 2006, 12:26
Gert, jij schrijft dat je best wel aandacht besteed aan de gitaarband.
Ik heb nu 3 banden, maar geen van drieën echt geweldig.

Wat voor soort/merk ben jij op uitgekomen, en heb je verschillende banden voor verschillende (typen) gitaren ? En heb je altijd het bevestigingspunt voor aan de kast, of soms ook aan het einde van de hals ?

Bijvoorbaat dank, Groeten

gertdm
19 mei 2006, 19:48
ik gebruik echte leren banden. Hoe zwaarder de gitaar, hoe zwaarder de band.
Mijn Breedlove is een licht gitaartje en daar heb ik een passende halfbrede band bij (zie foto ergens terug)

De 12string is een jumbo van Taylor en daar heb ik een vrij dikke band voor.
Mijn zwier is niet zwaar maar wel groot en daar heb ik een gewone vrij lichte band voor.

De Breedlove is de enige van mijn gitaren die de band aan de hiel en aan de klankkast (ingang piezo) heeft.
De anderen doe ik met een veter onder de snaren op de kop door.

Voor mij voelt het goed, maar ja dat kan voor een ander weer anders zijn.