PDA

View Full Version : Kanalen schakelen via pedaal.



Minda
17 mei 2006, 12:48
Hoi,

ik zit een buizenampje te schetsen op basis van een aantal bestaande schema's. Ik heb nu 2 kanalen, met elk hun eigen jack-ingang. Maar het liefste wil ik 1 ingang, en kanaal wisselen met een pedaal. Nou zat ik, niet gestoord door enkele kennis van zake, het volgende te denken. Als ik de gloeispanning van de buizen (6,3V) aftak, gelijkricht en stabiliseer heb ik bijna 9 volt gelijkspanning. En daar kan ik 2-weg relais mee schakelen. Dus het pedaal schakeld de 9V relais (meteen ook LED-jes in het pedaal) en die relais schakelen de inkomende draad van de jack naar de preamps. Zou dit kunnen, levert het geen klikkend geluid op, zijn daar speciale relais voor, of zit ik onzin te typen en is er een makkelijkere standaard oplossing voor?

Dank,

bert k
17 mei 2006, 15:29
Ja, dat kan, maar het relais moet dan ook de plus van het ongebruikte kanaal aan aarde leggen, tegen de brom. Het werkt precies als een A/B box.

Minda
17 mei 2006, 15:32
OK, via een weerstand, of direct?

Jij hebt 100x zo veel posts al ik...

Negative K3 fan
17 mei 2006, 15:59
geronimo op het forum zei dat ie wel een truc wist om het ploppen tijdens het schakelen tegen te gaan.

mayniac
17 mei 2006, 16:43
geronimo op het forum zei dat ie wel een truc wist om het ploppen tijdens het schakelen tegen te gaan.

Opto-couplers gebruiken...

Negative K3 fan
17 mei 2006, 16:49
nee dat niet

Minda
17 mei 2006, 22:09
Opto-couplers gebruiken...

Heb je daar een schemaatje van, of een iets uitgebreidere uitleg?

Dank,

nicoverduin
17 mei 2006, 22:11
Volgens mij hebben de meeste schema's de VT51 (opto schakelaars) in gebruik. Kijk maar op www.schematicheaven.com (http://www.schematicheaven.com)