PDA

View Full Version : Fender Hot Rod Deluxe beter dan Delta Blues



hanzeman
17 mei 2006, 10:58
Heb momenteel een Peavey Delta Blues in bestelling staan. Nu hoorde ik van iemand dat ik beter 50 euro meer had kunnen neerleggen en een Fender Hot Rod Deluxe had kunnen kopen. Ik heb die zelf niet getest, de Delta Blues klonk in mijn oren echt heel goed, ook het OD kanaal, maar heeft hij gelijk en is de Hot Rod een betere amp? Die 10 extra wattjes maken mij niet uit, maar is het verder kwalitatief een betere keuze? Ik hoor van anderen weer dat de overdrive van de Fender zuigt...

gitarist17
17 mei 2006, 11:47
ligt er heel erg aan wat je wilt.

het clean van de fender is echt geweldig en de overdrive is in mijn ogen goed, bluesy... Overdrive kanaal kan je redelijk clean afstellen zodat je met rustig spel mooie boventonen krijgt en als je dan harder aan slaat dan breekt het geluid open en scheurt het lekker bluesy. Het is natuurlijk geen high gain versterker, maar voor blues is het echt geweldig.

Het is dus echt wat je er mee wilt doen.
Heb trouwens geen ervaringen met overdrivepedalen ervoor maar dat lijkt me ook gewoon goed

erice (met een hot rod deluxe)

Kim Wilson
17 mei 2006, 12:05
Zelfde verhaal hier, ook een Hotrod Deluxe. Met de gain op ongeveer 3 heb je idd een lekkere drive...

Ik heb geen ervaringen met de Peavey Delta Blues. Ik heb wel gehoord dat het hele goeie bluesbakken zijn, maar ikzelf heb ze nog nooit bewust gehoord.

10Man
17 mei 2006, 12:07
hier nog een tevreden HRDlx gebruiker
het OD-kanaal vind ik niet goed, maar als je 'm wat tweakt komt er een zeer goed geluid uit (nieuwe buisjes erin bijv.)
iemand heeft zelfs een complete homepage voor deze versterker gemaakt: http://studentweb.eku.edu/justin_holton
OD/dist/fuzz pedalen werken bij mij erg goed

Kim Wilson
17 mei 2006, 12:13
Het ligt eraan wat je met je OD-kanaal wil bereiken. Met weinig gain is er een goeie bluesdrive uit te halen. Nou moet ik zeggen dat ik er wel een 2 x 12" kist onder heb staan, met ้้n Jensen C12N speaker erin (andere is stuk, dus heb ik er uit gehaald). Nu klinkt ie lekker dik. Als losse amp klinkt ie misschien niet zwaar genoeg...

Wicked Willy
17 mei 2006, 12:44
Met bijvoorbeeld een RAT ervoor kun je uit een Hot Rod Deville echt smerige geluiden halen. Een bandgenoot van me heeft de 4x10" en dat klinkt niet verkeerd.

Kim Wilson
17 mei 2006, 12:54
Klopt. Ik heb ook een RAT, en het klinkt behoorlijk ruig. Het clean vormt een goeie basis voor pedalen. Maar het zal nooit een metalbak worden.

Minda
17 mei 2006, 13:06
Heb momenteel een Peavey Delta Blues in bestelling staan. Nu hoorde ik van iemand dat ik beter 50 euro meer had kunnen neerleggen en een Fender Hot Rod Deluxe had kunnen kopen. [knip] Ik hoor van anderen weer dat de overdrive van de Fender zuigt...

Is maar 1 antwoord: pak je snarenplank en hol naar een zaak waar ze beide staan. Sluit aan, speel, oordeel. Jouw handen, jouw gitaar, jouw oren. Wat anderen vinden is boeiend, maar het gaat om jou. Toch?

Succes,

Metoshade
17 mei 2006, 14:17
Ik heb een Delta Blues en een Hot Rod Deville 2x12 gehad. Ik heb ook al meerdere keren met een Hot Rod Deluxe gestoeid.

De Delta Blues is een erg goede versterker met veel mooie klanken. Het OD kanaal is op zichzelf volwassen genoeg om lekker mee te werken en het clean is ook superdegelijk. Een lekkere rauwe buizenbak waar je goed mee uit de voeten komt als je niet op zoek bent naar Metal klanken.

De Hot Rod Deluxe is een iets ander beestje. Clean is het erg lekker, maar het is wel het fender clean, dus vrij los aan de onderkant. OD is een iets moeilijker verhaal. Inderdaad de gain laag houden en dan klinkt ie (vind ik) het lekkerst. Wil je meer gain, dan heb je inderdaad een keur van mooie pedalen voor het clean kanaal. Ik zou zelf voor de MI audio Crunch Box gaan, dat pedaal heeft verbaasd! Het is een pure volle distortion, mooi gelaagd en erg veelzijdig. Een Rat werkt ook goed bij deze amp, maar is wel gelijk wat smeriger.

Geen van beide amps is een slechte aankoop, het is allebei erg mooi. De Deluxe heeft iets meer aandacht nodig, maar klinkt dan ook fantastisch! De Delta Blues is een van de best bewaarde klankgeheimen van tegenwoordig. Waar moet je uiteindelijk voor gaan? Dat moet je zelf uit zien te vinden, het is een puur persoonlijke keuze.

hanzeman
17 mei 2006, 15:12
precies, ik ga zaterdag ook zeker nog de Deluxe proberen, in de zaak waar ik de Peavey heb besteld staat die wel.

Alhoewel ik denk dat ze het niet leuk zullen vinden in die winkel als ik niet de bestelde Peavey zou kopen maar een andere.

Qua geluid begrijp ik dat het een kwestie is van persoonlijke voorkeur, mijn vraag was eigenlijk meer in hoeverre technisch de een beter is dan de ander. Welke is beter gebouwd, duurzamer. De Fenders zijn M.I.Mex. die Delta M.I.Usa, maar dat hoeft niets te zeggen natuurlijk. Fender klinkt degelijk als merk, maar de Hot Rods zijn denk ik wel de budget buizen amps van Fender, dus misschien is daar wel bezuinigd op kwaliteit...

provisus
17 mei 2006, 15:15
Ik wil niet vervelend zijn, maar zijn Fender hotrods niet van die onbetrouwbare versterkers? Hier en daar gehoord en gelezen dat deze snel wat mankeren....

Kim Wilson
17 mei 2006, 15:18
Ik heb hem nu inmiddels een jaar of twee, drie. Ik heb er echt nog nooit wat mee gehad. Ik heb er alleen nieuwe buizen ingedaan, omdat ik de originele buizen niet warm genoeg kon biassen. Maar qua degelijkheid zit dat wel goed.

De goedkopere componenten maken de Hotrod tot een budget-amp. Niet zozeer de bouwkwaliteit. Maar er is een goed bruikbare klank uit te halen, dus mij stoort het niet. Ik heb nu wel de speaker uit mijn cab erin gezet, die Jensen, dan klinkt ie nog net effe wat ronder. Ook heb ik er een zelfgemaakte Beamblocker ingezet. Dat wordt vanavond uitgetest.

Helter Skelter
17 mei 2006, 15:40
Ik wil niet vervelend zijn, maar zijn Fender hotrods niet van die onbetrouwbare versterkers? Hier en daar gehoord en gelezen dat deze snel wat mankeren....

valt wel mee denk ik...ik heb al jaren een Hotrodje voor thuis en in 't oefenhok en na vele miljoenen (....) speeluren heb ik onlangs de eindtrapbuizen laten vervangen.

ik heb er wel een JBl ingezet die ik nog had liggen uit een oude Twin want de stockspeaker klinkt wat 'schril' op hoge volumes

marc_o
17 mei 2006, 15:42
Delta is erg goede keus, ik ga er zeker ook ooit nog eentje halen. Uiteraard wel de 15" versie. Naar mijn mening is de Hotrod leuk en de Delta goed.

Kim Wilson
17 mei 2006, 15:46
Delta is erg goede keus, ik ga er zeker ook ooit nog eentje halen. Uiteraard wel de 15" versie. Naar mijn mening is de Hotrod leuk en de Delta goed.
Heb je de Hotrod al eens geprobeerd?

Helter Skelter
17 mei 2006, 15:48
Heb je de Hotrod al eens geprobeerd?


Marc heeft ALLES al geprobeerd!

marc_o
17 mei 2006, 15:50
Meermalen zelfs, uiteraard ook de eerste serie, toen ze nog gewoon 2kanaals waren.
Klinken leuk hoor, mist alleen wat karakter. maar hey, dat is mijn mening hoor. Hoor vaak dat je ze heter moet biassen, maarja, daar heb ik me natuurlijk nooit aan gewaagd, ze zien je al aankomen in een winkel of jamsessie...

Delta is naar mijn mening wel een stuk volwassener van klank, en die heeft me echt verbaasd.

Kim Wilson
17 mei 2006, 15:54
Het was ook geen aanval, hoor. :)

Ik ben het wel met je eens dat een standaard Hotrod geen druk geeft. Net wat ik zeg, ik heb er andere buizen in moeten zetten, omdat ik hem niet warm genoeg kon draaien. En ik heb er inmiddels een andere speaker inzitten. En bij grotere optredens staat mijn grote kist met 1 12" speaker eronder. Nu heb ik wel voldoende laag. Hij klinkt nu echt lekker vet.

marc_o
17 mei 2006, 16:04
Ik voel me aangevallen!!!


hahah, onzin natuurlijk, maar ergens vind ik dat je dan best wat kunstgrepen moet toepassen om tevreden te zijn. Dat bedoel ik feitelijk. De delta overtuigt direct al.

Maar ik moet zeggen toch ook heel goede sounds uit de hotrod te hebben gehaald hoor, direct inpluggen met een tele en opendraaien dat kreng.....prima.

Squier4ever
17 mei 2006, 16:55
heb vandaag de 7ender Blues DLX gespeeld icm een Fender '72 Thinline en een Nashville tele. Moet zeggen dat ik erg gecharmeerd was van het geluid, zowel de thinline als de nashville. De amp klonk erg lekker en helder.

hanzeman
17 mei 2006, 17:39
wat bij mij ook een beetje meespeelt (terwijl dat niet zou moeten!) is het idee dat een Fender wel beter MOET zijn dan een Peavey. Peavey versterkers vind ik over het algemeen lelijke gedrochten om te zien, en kille bakken om te horen. De Delta Blues was voor mij het tegenovergestelde toen ik erop speelde, en da's wennen. Het idee om een Fender bak te gaan kopen voelt vooral lekkerder dan om een Peavey te gaan kopen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

provisus
17 mei 2006, 18:51
Als je echt nog super erg twijfeld dan zou ik als ik u was nog even wachten (als u al besteld heb, misschien cancelen) en dan nog een keer goed ori๋nteren, want het meest klote is nog wel dat je spijt hebt van je keuze wanneer het te laat is.... misschien heel fftjes doorsparen(misschien ook niet) voor 1tje waarvan je echt zeker weet dat de amp voor jou bestemd is, of heeft het dan verschrikkelijke haast? En laat je niet al te veel door ander man beinvloeden....

hanzeman
17 mei 2006, 20:56
@PROVISUS
Tsja op zich twijfel ik niet aan de Peavey, heb hem een weekje hier thuis gehad en hij klonk als een klok, het is meer dat je altijd denkt: als ik er nog X euro bij leg dan kan ik die of die kopen...

johantipker
17 mei 2006, 21:23
Gewoon allebei checken....... beide amps zijn lekker maar wel erg verschillend

marc_o
17 mei 2006, 21:56
wat bij mij ook een beetje meespeelt (terwijl dat niet zou moeten!) is het idee dat een Fender wel beter MOET zijn dan een Peavey. Peavey versterkers vind ik over het algemeen lelijke gedrochten om te zien, en kille bakken om te horen. De Delta Blues was voor mij het tegenovergestelde toen ik erop speelde, en da's wennen. Het idee om een Fender bak te gaan kopen voelt vooral lekkerder dan om een Peavey te gaan kopen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Sorry, ik vind dit een vrij apart klinkende redenering....(om deze woordkeuze maar eens te gebruiken)

hanzeman
17 mei 2006, 22:06
Wat ik bedoel is dat Fender toch een gerespecteerd merk is, meer dan dat Peavey dat is. Van Fender verwacht je dat het goed is, van Peavey verwacht je dat het degelijke middelmaat is. Maar misschien ben ik dus te merkeng*!l.

marc_o
17 mei 2006, 22:47
Sorry, het wordt er niet beter op. Wellicht ben je inderdaad ietwat merkeng*!

hanzeman
17 mei 2006, 22:50
hehe, nouja laat maar...

Erikt
17 mei 2006, 22:55
vet merkeng*! jonge

hanzeman
17 mei 2006, 23:04
huh, is niet iedereen een beetje merkenmongool?
Ik bedoel, wil niet iederrn ooit een Gibson Les Paul of een vintage 69 Strat bezitten, ook degene die er nog nooit op heeft gespeeld?

Erikt
17 mei 2006, 23:50
jah dat wil iedereen.. including mijzelf.. maar ik begreep ook wel wat je zei hoor.. .. TIS TELAAT tot morge :cooler:

Punt
18 mei 2006, 00:17
Koop gewoon wat lekker klinkt.
Dat geneuzel over welk merk het beste is gaat hier niet op.
Je kan beide niet met iets als Gibson vergelijken :)

shamehair
18 mei 2006, 12:39
Fender clean is waanzinnig goed, maar de Fender drive klinkt voor geen meter.
Bij Peavey is zowel de clean zeer goed (maar niet zo goed als Fender) als zowel de drive. Ik denk dat Peavey veruit de enige amps zijn die erin slagen zowel clean als drive heel goed zijn.

Kim Wilson
18 mei 2006, 13:00
Het ligt eraan wat voor drive je zoekt. Een beetje bluesy randje is prima uit een Hotrod te halen. Met de drive op 2 แ 3 klinkt ie net lekker. Als je echt een goeie scheur zoekt, moet je idd geen Hotrod hebben, daar is ie wat te eenzijdig voor. Hoewel, het clean is wel een goeie basis voor pedalen...

shamehair
18 mei 2006, 13:07
Ik vond de Fender drive echt niet goed. Ik heb vroeger een Blues de Ville gehad met 4 keer 10". Ik gebruikte enkel het clean kanaal in combinatie met een tubescreamer en dat was wel best te pruimen.

Kim Wilson
18 mei 2006, 13:11
Het ging ook niet om een Blues Deville 4x10, maar over een Hotrod Deluxe. Met 1x12. Hoe die Blues Devilles klinken, weet ik niet, maar wat ik al zei, uit een Hotrod is best een lekker randje uit te krijgen. Het kost wat tijd om de juiste instellingen te vinden, maar ze klinken echt niet slecht...

LPplayer
18 mei 2006, 15:23
Is er een geluid alla Pearl jam- ALive uit te halen of Anouk - girl, Nobody's wife?


Ik vond de Fender drive echt niet goed. Ik heb vroeger een Blues de Ville gehad met 4 keer 10". Ik gebruikte enkel het clean kanaal in combinatie met een tubescreamer en dat was wel best te pruimen.

Kim Wilson
18 mei 2006, 15:31
Een Hotrod? Nee, dat denk ik niet. Wel met een pedaaltje, maar niet uit het drive-kanaal zelf. Maar zoals eerder al gezegd, het clean is dusdanig goed, dat je met pedaaltjes heel veel kunt bereiken.

hanzeman
18 mei 2006, 16:12
Bah, net naar Amersfoort getuft, om de inmiddels gearriveerde Delta Blues op te halen bij Kees Dee, blijkt hij niet alleen op maandag, maar ook op donderdag Ruhetag te houden. Sta ik voor een gesloten hekwerk. Waar gaat het heen met de wereld, als je op donderdag al niet eens meer je Delta Blues kunt ophalen. Moreel verval, dat is het meneer. Normen en waarden, weet u wel...

Kim Wilson
18 mei 2006, 16:15
Die ondernemers van tegenwoordig...

Waar moest je helemaal vandaan komen?

hanzeman
18 mei 2006, 16:19
Werkschuw tuig, dat is het.
Kwam uit Utrecht. De teleurstelling meneer, bij mij en op de gezichtjes van mijn kroost dat mee was. Ik had ze een ijsje beloofd als ik de versterker had opgehaald. Nou, dat ging dus mooi niet door. Geen amp geen ijs, ja ik ben een man van principes.

marc_o
18 mei 2006, 16:26
Gelijk heb je. Die kids moeten meedelen in je teleurstelling. Laat dit een lesje voor ze zijn!!!

Kim Wilson
18 mei 2006, 16:33
Juist! Je moet ze behandelen als gras. Goed kort houden, anders hou je er werk mee.

hanzeman
19 mei 2006, 21:19
Vandaag dus weer naar Kees Dee geweest.
De Delta Blues die de importeur had gestuurd was niet helemaal jofel, waarschijnlijk een gerepareerd exemplaar! Kees Dee wilde die dan ook niet aan mij verkopen, en ze gaan hem terugsturen, wat ik wel voor die winkel vind spreken. Ze hebben mij tijdelijk een tweedehands Delta Blues meegegeven die ze hadden staan totdat ze van de groothandel een echt nieuw exemplaar ontvangen. Netjes geregeld vind ik zelf. Had wel het gevoel dat ze daar met me meedenken. Effe iets anders dan wat ik tot dusver bij Feedback gewend was!

Anyway, het tweedehands exemplaar heeft hetzelfde euvel dat ik eerder bij een wat oudere Delta Blues die ik tijdelijk hier had opmerkte. Er is een zachte brom / hum hoorbaar die uit de kast zelf komt (geen coil noise of iets anders uit de speaker, het is - heel zacht- in de kast hoorbaar ook als het volume uit staat).


Daarom mijn vraag aan andere Delta Blues bezitters (of andere buizenbakken):

Als je je oor boven op de amp legt, hoor je dan ook een zacht brommend geluid in de kast (heb het gecheckt, het is in G) een beetje als een scheerapparaat maar dan heel zacht. Zal de trafo wel zijn, maar ik wil dus graag weten of anderen hier ook 'last' van hebben en of dit normaal is en ook bij nieuwe versterkers voorkomt.



Deze versterker klinkt trouwens wel heel erg lekker mensen! De Tone van het cleane kanaal als je de volume boven de 4 hebt is heerlijk vol en rond, en ook het overstuurde geluid met de pre op 4 of 5 is heel mooi romig. De dikke 15 inch speaker voel je echt in je maag schoppen bij hogere volumes. Geen high gain amp, maar met een distortion pedaaltje op het cleane kanaal is dat natuurlijk ook geen probleem.

LPplayer
20 mei 2006, 10:49
Wat voor pedalen werken goed met deze amp?
Heb er 1 keer opgestuurd, maar was over de crunchgain en clean tevreden, behalve voor als je een iets ruigere leadtone wilde maken.
Dus welke Overdrive/distortion pedalen werken goed voor deze versterker?
Is tubescreamer een optie??


Vandaag dus weer naar Kees Dee geweest.
De Delta Blues die de importeur had gestuurd was niet helemaal jofel, waarschijnlijk een gerepareerd exemplaar! Kees Dee wilde die dan ook niet aan mij verkopen, en ze gaan hem terugsturen, wat ik wel voor die winkel vind spreken. Ze hebben mij tijdelijk een tweedehands Delta Blues meegegeven die ze hadden staan totdat ze van de groothandel een echt nieuw exemplaar ontvangen. Netjes geregeld vind ik zelf. Had wel het gevoel dat ze daar met me meedenken. Effe iets anders dan wat ik tot dusver bij Feedback gewend was!

Anyway, het tweedehands exemplaar heeft hetzelfde euvel dat ik eerder bij een wat oudere Delta Blues die ik tijdelijk hier had opmerkte. Er is een zachte brom / hum hoorbaar die uit de kast zelf komt (geen coil noise of iets anders uit de speaker, het is - heel zacht- in de kast hoorbaar ook als het volume uit staat).


Daarom mijn vraag aan andere Delta Blues bezitters (of andere buizenbakken):

Als je je oor boven op de amp legt, hoor je dan ook een zacht brommend geluid in de kast (heb het gecheckt, het is in G) een beetje als een scheerapparaat maar dan heel zacht. Zal de trafo wel zijn, maar ik wil dus graag weten of anderen hier ook 'last' van hebben en of dit normaal is en ook bij nieuwe versterkers voorkomt.



Deze versterker klinkt trouwens wel heel erg lekker mensen! De Tone van het cleane kanaal als je de volume boven de 4 hebt is heerlijk vol en rond, en ook het overstuurde geluid met de pre op 4 of 5 is heel mooi romig. De dikke 15 inch speaker voel je echt in je maag schoppen bij hogere volumes. Geen high gain amp, maar met een distortion pedaaltje op het cleane kanaal is dat natuurlijk ook geen probleem.

hanzeman
27 mei 2006, 19:50
Gisteren dus eindelijk de spiksplinternieuwe Delta Blues opgehaald. Het was erg druk in de zaak dus niet echt kunnen testen of 'ie jofel was. Thuisgekomen: weer die hum / brom / tondeusegeluid wat ik bij de vorige twee gebruikte DB's ook zo irritant vond. Vandaag dus terug. Zo vroeg mogelijk, zodat ik het rustig kon uitleggen en laten horen. Kees Dee zelf heeft even geluisterd en ook hij vond het een opvallend geluid wat niet klopte. waarschijnlijk El Cheapo transformater ofzo.

Zonder enig probleem kreeg ik direct mijn geld terug.

Dit is naar mijn bescheiden mening echt een topzaakje. Petje af voor klantvriendelijkheid. Zoals ik al eerder zei, het tegenovergestelde van bv Feedback Utrecht. Wel wat duurder maar een aanrader (zonder te willen spammen, heb verder geen enkele relatie met die gasten).

Nu ben ik dus weer in de race voor een nieuwe verse buizenbak voor onder de 800 ongeveer. Zag bij Kees Dee ook een Fender Reissue Blues Deluxe in tweed staan die ik wel zie zitten (alleen al de looks) en hij demonstreerde mij een Koch Studiotone. Die laatste had echt super veel mogelijkheden maar ik was nog niet overtuigd qua Tone. Ik zoek geen high gain maar heldere cleans en crunchy drive.

De Reissue Blues Deluxe, de Blues Junior en Hot Rod van Fender staan nog op de kanshebbers lijst.... uiteraard houd ik me aanbevolen voor tips!

Punt
27 mei 2006, 22:39
Zonder twijfel de Studiotone, naar mijn mening de enige serieus te nemen amp in die prijsklasse. Laat je niet afleiden door al die opties, vergeet ze, de amp klinkt goed. Doe er eventueel een GT Mullard RI pre buis in en je hebt lekkere vette crunch. Clean is m.i. ook prima.

Satriani
28 mei 2006, 15:04
Ik heb pas een paar amps getest bij feedback waaronder de hotrod deluxe en de blues deluxe. Bedenk wel dat ze allebei teringhard gaan maar dat is ook nog wel op te lossen door er een andere volume pot in te zetten heb ik gehoord.
Ik vind dat de blues deluxe echt achterlijk snel een randje krijgt. Hij stond bij mij op 3 en het was al niet clean meer:???:

Echt uitgebreid heb ik ze neit getest wat die dingen gaan toch veels te hard voor mij.
Wat ik wel een supergoeie amp vond was de H&K edition tube 20 anniversary. Clean deed zeker niet onder voor fender en perfect voor thuis.
Maar jah ik blijf ook nog verder kijken naar de perfecte amp voor mij..

gitarist17
28 mei 2006, 16:20
toch opvallend dat veel mensen die fender series (hot rod en blues) te hard vinden. Hij staat nu ongeveer een half jaar bij me thuis en nog geen enkele klacht : ). Hij kan echt wel wat zachter al hoort hij natuurlijk een beetje te janken, lekker hard dus. Juist dat randje vind ik mooi bij de hot rod.

erik

hanzeman
29 mei 2006, 09:53
Vond de tone van de Studiotone niet echt indrukwekkend. Ik zoek een meer open geluid eigenlijk.

Punt
29 mei 2006, 10:13
Vond de tone van de Studiotone niet echt indrukwekkend. Ik zoek een meer open geluid eigenlijk.

Komisch, bij mij klinktie heel open.
Kan aan speaker (type en inspelen) en tubes (vervangen) liggen natuurlijk.
Wel met veel midden (gaat goed door de mix) en donkere crunch door de Mullard RI.

Kwestie van smaak ook misschien.
Nou in ider geval veel succes!