PDA

View Full Version : Volume pedaal tussen head en cab?



AMkrisis
17 mei 2006, 10:46
Hallo

Ik heb een Orange OR120 aka LUIDE BAK

ik vroeg me af, om dit monster echt te laten werken, maar toch men trommelvliezen intact te houden ... kan ik geen volumepedaal plaatsen tussen de head en het cabinet? Hij heeft namelijk geen master volume knop, en wil men head niet modden (kan wel makkelijk gedaan worden) omdat het toch wel een oud bakje is dat ik origineel wil houden (1976)...

Scali
17 mei 2006, 10:57
Nee, dat mag je NOOIT doen.
Ten eerste verander je dan de impedantie, en kun je je versterker beschadigen.
Ten tweede ken ik geen volumepedaal dat gebouwd is op de grote vermogens die een eindversterker aan een speaker levert, dus waarschijnlijk wordt dat een binnenbrandje.

Een mastervolume zit tussen preamp en poweramp. Als je een effectloop hebt, moet je daar een volumepedaal zetten, dan heb je een mastervolume.
Heb je geen loop, dan kun je wel een attenuator tussen versterker en cab aansluiten. Dan kun je veilig het volume terugbrengen.
Bijvoorbeeld een Marshall PowerBrake, een THD Hotplate, of een Groove Tubes SE100 (als ik het type goed onthouden heb).

AMkrisis
17 mei 2006, 11:57
super bedankt!
veel schade voorkopen dus :)

ik heb een fx loop, dus dat komt goed uit!

Scali
17 mei 2006, 11:59
Okee, let er dan op dat je een volumepedaal voor 'line-level' hebt, en niet 'instrument-level' (die gebruik je voor de versterker, als soort volumeknop van je gitaar).
De meeste fabrikanten leveren ofwel twee verschillende modellen, ofwel een model dat je om kunt schakelen.

PeeVee
17 mei 2006, 12:34
kan ik geen volumepedaal plaatsen tussen de head en het cabinet? Hij heeft namelijk geen master volume knop, en wil men head niet modden (kan wel makkelijk gedaan worden) omdat het toch wel een oud bakje is dat ik origineel wil houden (1976)...

Een "power soak" wordt zoiets ook wel genoemd. Het is geen "pedaal" (althans, ik ken ze niet) maar een apparaatje dat je tussen versterker en speaker aansluit en een deel van het vermogen dissipeert. Veel van dit soort power soaks werken feitenlijk als een dummy load met power weerstanden (en nog wat electronica er omheen) b.v. de Koch Loadbox (LB) en THD Hotplate. Die pakken wel het vermogen maar geven niet de interactie die een echte speaker geeft. Weber (www.webervst.com) heeft dat onderkend en er ook iets op gevonden in de vorm van de Weber Mass. Dit is feitenlijk een soort "stille speaker" die het vermogen ook echt dissipeert zoals een speaker dat doet; ik neem aan een spoel & magneet en dan met een soort demping i.p.v. conus. Daardoor zou je wel die interactie krijgen. Ik heb dit overigens nog nooit in de praktijk gehoord moet ik eerlijk bekennen dus kan er geen oordeel over geven maar het idee spreekt me wel aan. Er zijn volgens mij wel mensen in het forum die zo'n ding hebben gebruikt.

Ik heb zelf een Koch LB-120 loadbox, ooit ingeruild op een ampje. Is handig ding bij het knutselen / testen van amps en gebruik 'm heeeel af en toe eens als balanced line-out bij opnames. In de praktijk is zo'n powersoak maar beperkt bruikbaar; is aardig om wat headroom kwijt te raken mocht dat nodig zijn maar wanneer je 'm echt wilt gaat gebruiken om een 100W Plexi te cranken op huiskamer niveau dan kom je bedrogen uit. Zo werkt het gewoon niet. Een essentiële factor in die sound is gewoon volume, wat de speakers doen onder die belasting, hoe de kast resoneert op dat volume, hoe de druk in de ruimte uitpakt etc. Diezelfde "sound" (eigenlijk zou je moeten spreken van "ervaring" of "waarneming"), die krijg je gewoon niet op huiskamer volume.

Wanneer je een power soak gebruikt heb je eigenlijk alleen nog maar de factor van de hardwerkende amp intact gelaten, de andere factoren zijn anders. Ik vind het niet klinken maar that's just me.

AMkrisis
17 mei 2006, 13:17
Okee, let er dan op dat je een volumepedaal voor 'line-level' hebt, en niet 'instrument-level' (die gebruik je voor de versterker, als soort volumeknop van je gitaar).
De meeste fabrikanten leveren ofwel twee verschillende modellen, ofwel een model dat je om kunt schakelen.

line level = pedaal voor een keyboard? ik vind enkel pedalen voor gitaar en keyboard dus ik denk dat daar het verschil zit? ik wil er ook niet enorm veel geld aan uitgeven (geen ernie ball ofzo) dus enige suggesties?

Mr.Jay
17 mei 2006, 17:34
Weber (www.webervst.com) heeft dat onderkend en er ook iets op gevonden in de vorm van de Weber Mass. Dit is feitenlijk een soort "stille speaker" die het vermogen ook echt dissipeert zoals een speaker dat doet; ik neem aan een spoel & magneet en dan met een soort demping i.p.v. conus.

yep ! ik heb een MASS sinds paar dagen. Zit een magneet/spoel/spider van een echte speaker in zeg maar, Ziet zeer grappig uit.
Vraag me alleen af, gezien het apparaat gaaot aan alle kanten wat er gebeurt als er stof tussen de magneet en de spoel flikkert........
Werkt wel verder.

JaY

PeeVee
17 mei 2006, 19:58
Jay stuurde mij deze prachtige plaatjes van het binnenwerk van de Weber Maas. Interessant om eens van binnen / dichtbij te bekijken! Is dus inderdaad een spoel + magneet maar toch ook de onvermijdelijke powerweerstanden.

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(1).jpg

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(2).jpg

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(3).jpg

Robbert
17 mei 2006, 20:25
Ik heb er sinds een jaar of wat ook één, de 100 Watt versie. Viel me op dat er toch nog zo veel goodies binnenin zitten.
Minder goed is dat je verder dan 16 Ohm kunt schakelen, volgens mij is dat ook niet beveiligd (bv 8 Ohm indien de knop verder dan 16 Ohm).

Negative K3 fan
17 mei 2006, 20:40
nog ebst wel veel opties, een tijd terug stond er op HCAF een artikeltje waarin iemand verschillende attenuaters had geanalyseerd, de hot plate met deep aan benaderde het geluid van de harde amp het best.

Mr.Jay
17 mei 2006, 21:09
Ik heb er sinds een jaar of wat ook één, de 100 Watt versie. Viel me op dat er toch nog zo veel goodies binnenin zitten.
Minder goed is dat je verder dan 16 Ohm kunt schakelen, volgens mij is dat ook niet beveiligd (bv 8 Ohm indien de knop verder dan 16 Ohm).

Heb dat even bij de mijne gecheckt, klopt inderdaad, je draait em nog 2 stappen verder. Heb em helaas alweer in elkaar, zou es moeten kijken hoe e.e.a. zit aangesloten. Maar zo'n apparaat moet je toch met beleid behandelen/instellen, dus wal wel goed gaan.
Heb jij ook die knoppen c.q. assen van de pots zover naar voren uitsteken ?
Ontgaat mij even de logica van. Oké, die van de tonestack beschermen zó de schakelaars, maar die grote van de "speaker" steekt bij mij wel érg ver uit
( we gaan hier wel weer off-topic, excuses )
Ik ga em verder toch niet live gebruiken, puur om thuis wat te kunnen testen e.d.

JaY

Robbert
17 mei 2006, 22:31
Heb jij ook die knoppen c.q. assen van de pots zover naar voren uitsteken ?

Ja, ook de speaker knop die zover uitsteekt.

Mr.Jay
17 mei 2006, 22:55
Ja, ook de speaker knop die zover uitsteekt.

slaat toch nergens op of mis ik hier iets?

JaY

Robbert
17 mei 2006, 23:50
slaat toch nergens op of mis ik hier iets?

JaY

Ik ga er vanuit dat de steel van die pots langer is dan de diepte van de chickheads (en dan denk ik bijmijzelf; gebruik dan kleinere pots) :satisfie:

Mr.Jay
18 mei 2006, 10:00
Ik ga er vanuit dat de steel van die pots langer is dan de diepte van de chickheads (en dan denk ik bijmijzelf; gebruik dan kleinere pots) :satisfie:

Normaal worden ze op maar gezaagd. Kan zijn dat ze voor de hitte doen want die kast zal wel warm worden, maar het ziet gewoon niet uit, ik zet de zaag erop. En dan dat het deksel niet netjes aansluit, maar gaapt aan alle kanten > wat als er stof in die luidsprekerspoel komt...
De afwerking vind ik dus knudde.

JaY

diengeman
22 juli 2006, 18:00
Bij mijn Weber werkt de treble boost niet. Ik hoor iig geen verschil is dit bij jullie ook zo?

De high/low-range is het verschil ook niet duidelijk hoorbaar. Dit was beiden al meteen toen ik hem nieuw binnenkreeg.
Hoe is dit bij jullie?

Ik zie dat er bij mij ook andere kleuren en diktes van de bedrading is gebruikt en de witte blokjes anders liggen. dus niet 3 en 2 maar 4 en 1.

Mr.Jay
22 juli 2006, 19:04
Bij mijn Weber werkt de treble boost niet. Ik hoor iig geen verschil is dit bij jullie ook zo?
De high/low-range is het verschil ook niet duidelijk hoorbaar. Dit was beiden al meteen toen ik hem nieuw binnenkreeg.
Hoe is dit bij jullie?
Ik zie dat er bij mij ook andere kleuren en diktes van de bedrading is gebruikt en de witte blokjes anders liggen. dus niet 3 en 2 maar 4 en 1.

trebleknopje dacht ik eerst ook niet te horen. Maar bij behoorlijke speakerdemping-standen ( om zomaar even te noemen ) hoor je het wel degelijk, ik prefereer de 3db boost dan, je verliest toch tikkie frisheid anders in het geluid.
De high-low range is sowieso goed hoorbaar vind ik. Maar probeer dat anders ook even uit op extreme standen.
De Mass werkt helaas al op het moment dat ie aangesloten is, ook bij gebruik van de bypass.Haal em er dan maar es tussenuit, hoor je het verschil.
Verder vind ik em prima werken en bruikbaar.

JaY

heavy-metal-thunder
31 juli 2006, 08:45
Een "power soak" wordt zoiets ook wel genoemd. Het is geen "pedaal" (althans, ik ken ze niet) maar een apparaatje dat je tussen versterker en speaker aansluit en een deel van het vermogen dissipeert. Veel van dit soort power soaks werken feitenlijk als een dummy load met power weerstanden (en nog wat electronica er omheen) b.v. de Koch Loadbox (LB) en THD Hotplate. Die pakken wel het vermogen maar geven niet de interactie die een echte speaker geeft. Weber (www.webervst.com) heeft dat onderkend en er ook iets op gevonden in de vorm van de Weber Mass. Dit is feitenlijk een soort "stille speaker" die het vermogen ook echt dissipeert zoals een speaker dat doet; ik neem aan een spoel & magneet en dan met een soort demping i.p.v. conus. Daardoor zou je wel die interactie krijgen. Ik heb dit overigens nog nooit in de praktijk gehoord moet ik eerlijk bekennen dus kan er geen oordeel over geven maar het idee spreekt me wel aan. Er zijn volgens mij wel mensen in het forum die zo'n ding hebben gebruikt.

Ik heb zelf een Koch LB-120 loadbox, ooit ingeruild op een ampje. Is handig ding bij het knutselen / testen van amps en gebruik 'm heeeel af en toe eens als balanced line-out bij opnames. In de praktijk is zo'n powersoak maar beperkt bruikbaar; is aardig om wat headroom kwijt te raken mocht dat nodig zijn maar wanneer je 'm echt wilt gaat gebruiken om een 100W Plexi te cranken op huiskamer niveau dan kom je bedrogen uit. Zo werkt het gewoon niet. Een essentiële factor in die sound is gewoon volume, wat de speakers doen onder die belasting, hoe de kast resoneert op dat volume, hoe de druk in de ruimte uitpakt etc. Diezelfde "sound" (eigenlijk zou je moeten spreken van "ervaring" of "waarneming"), die krijg je gewoon niet op huiskamer volume.

Wanneer je een power soak gebruikt heb je eigenlijk alleen nog maar de factor van de hardwerkende amp intact gelaten, de andere factoren zijn anders. Ik vind het niet klinken maar that's just me.

Volledig mee eens!!
Heb een Mass gehad om een 50W Marshall 1987 te cranken op slaapkamerniveau. Klonk voor geen meter. Het is wel goed om vb. op repetitie of optreden vb. een 3 à 5 deb(A) weg te knijpen. Maar ook dat gaat wat ten koste van je sound. Dus haal ik nu mijn overdrive uit pedalen. Maar niets gaat boven om de Marshall te cranken door volume open te draaien (in een grote ruimte)