PDA

View Full Version : Fender Clapton, TBX werkt niet?



jarninho
17 mei 2006, 09:24
Goedemorgen!

Ik heb sinds kort een Fender Clapton die uit de USA is overgekomen. Ik heb de gitaar eigenlijk zuiver gekocht omdat ik een Clapton fan ben. Ik heb van te voren nooit de gitaar in een winkel beluisterd en had dus geen idee hoe hij zou klinken en spelen.

Een hele riskante gok dus, maar die is voor een groot gedeelte goed uitgepakt. De gitaar ziet er geweldig uit, klinkt ook heel goed en speelt fantastisch. Het is er 1 uit 1998 en dus nog net met Lace Sensor Pups.

Alleen lijkt het net alsof de TBX tone control helemaal niets doet! De onderste tone knop is volgens mij voor de Mid-boost en die is zeer duidelijk merkbaar. De bovenste voor volume en dat werkt ook perfect. De middelste moet de TBX zijn en die doet helemaal niets!

Ik dacht eerst dat er misschien iets mis met de potmeter was, dus die heb ik gisteren vervangen voor een andere TBX pot. Ook de condensator en de weerstand op die TBX pot zijn nieuw. Gitaar in elkaar geschroefd, weer geen verschil als ik aan de knop draai!

Ik heb van de Fender site het schema gehaald en dat gecontroleerd met hoe het in mijn Fender steekt en dat lijkt allemaal te kloppen. Het 'ground' gedeelte zit ietsje anders, maar komt volgens mij op hetzelfde neer en moet dus goed zijn.


Is er iemand met een Clapton Strat die mij kan vertellen of het TBX gedeelte goed hoorbaar is? Ik speel op laag volume (appartement), misschien ligt het daaraan? Hoor je het beter bij veel distortion of weinig? Of een andere amp instelling?

Hulp!

EC
17 mei 2006, 12:53
hey, ik heb ook een clapton strat. de mijne klinkt heel erg dun als ik mijn tbx op 10 zet en op 5 klinkt ie normaal en op 1 klinkt ie heel donker

dus het is zou heel goed merkbaar moeten zijn , zeker als je clean speelt...!!

als je het niet weet waar het aan ligt, dan breng je hem toch ef naar de gitaarshop, misschien kunnen die je verder helpen....

welke kleur heb jij hem ??

lekkere neck he !!

grtz en succes

Kamicolo
17 mei 2006, 13:03
gefelicteerd met je aanwinst;)

Hier verschil ook goed merkbaar, met die middelste kan goed de woman toon krijgen vind ik.

Succes met het fix'en van je probleempje!

Btw, de gitaar kan je ook op fender.com horen

http://fender.com/products/sounds/guitars/0117602.mp3

weet niet of je erwat aan hebt volgens mij hoor je vooral dat er aan het mid-boost knopje wordt gedraait altijd lekker om ut te horen

hansoonk
17 mei 2006, 13:11
Ik heb een Elite (voorloper van de Clapton strat). Zoals in de vorige reacties. De TBX is een tone-regelaar met dubbele pots. Van 0 tot 5 filtert-ie hoog weg, zoals een normale pot-meter. Van 5-10 filtert-ie laag weg. Dat effect hoort mijn dove overbuurvrouw zelfs nog. Merk je geen effect zowel van 0-5 als bij 5-10?

jarninho
17 mei 2006, 17:23
Zo,

weer thuis van 't werk. Nog even geluisterd en ik hoor echt helemaal geen effect als ik aan de TBX knop draai. Ik krijg wel het effect zoals in die MP3 van dat voorbeeld, maar dat is met de midboost.

Ik heb wat draad meegenomen en ga het circuit maar letterlijk aanleggen zoals in de schema's. Misschien zit er ergens toch iets niet goed.

Eko
17 mei 2006, 17:41
Is batterij niet leeg?

jarninho
17 mei 2006, 19:34
Zo, uit en weer in elkaar. Hoor nu wel 'iets' verschil, maar lang geen dramatisch verschil zoals ik lees. Mijn dove buurvrouw zal dus ook wel geen verschil horen...

Ik ben laatst al naar een winkel hier in Alkmaar geweest, maar daar dacht de verkoper (en volgens mij ook eigenaar) dat de potmeter misschien stuk was omdat hij in het midden bleef hangen... Ik heb heel beleefd de gitaar maar weer ingepakt en ben stilletjes weg gegaan. Ik zal maar geen namen noemen. Op de andere 2 winkels in Alkmaar heb ik het ook niet zo. Errug duur en al een hoop slechte verhalen gehoord. Wel schijnt er in Egmond een goede gitaarbouwer te zitten. DiIe misschien maar eens opzoeken.

De batterij is goed. Nog even gecontroleerd, maar als ik de batterij eruit haal en de pootjes doorverbind, doet de gitaar helemaal niks. Dus als de batterij leeg raakt, zal ik 'm op tijd moeten vervangen.

Ik zal 'm in elk geval zaterdag mee naar les nemen, kijken of de leraar iets hoort.

PS: Ik heb een zwarte. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er 'blackie' op de hals staat en dat de gitaar dan groen ofzo is. Zul je net zien dat ik hier de enige ben met een zwarte en dat ik nu verdere hulp wel kan vergeten... sorry!

EC
17 mei 2006, 20:08
klopt dat de tbx potmeter in het midden blijft hangen, een klein beetje dan... heb ik ook nl..


zwarte clap strats, en normale strats zijn het kickste.... met witte slagplaat en maple neck...

Kamicolo
17 mei 2006, 22:22
begrijp ik het nou goed dat je alleen de "blackie" letters op je hals hebt staan dat daarin de echte originele soort blackie pick ups erin zitten terwijl het ook een signature model is

dan heb je dus ook nog de gewone siganture modellen met noiseless pick ups van clapton waar geen clapton opstaat ongeacht de kleur bijv bij mijne is zwart maar staat geen "blackie op" ?

Punt
17 mei 2006, 23:15
begrijp ik het nou goed dat je alleen de "blackie" letters op je hals hebt staan dat daarin de echte originele soort blackie pick ups erin zitten terwijl het ook een signature model is

dan heb je dus ook nog de gewone siganture modellen met noiseless pick ups van clapton waar geen clapton opstaat ongeacht de kleur bijv bij mijne is zwart maar staat geen "blackie op" ?

Er is ook een Customshop Blackie met noiseless en blackie op de hals.

jarninho
17 mei 2006, 23:38
Ik heb een Blackie uit 1998 met Lace Sensors en naar wat ik lees op het net nog een iets scherpere V-hals. Op de hals staat de handtekening van Clapton met daaronder "Blackie", mét de aanhalingstekens.

Uit de customshop hebben ze geloof ik geen handtekening maar het CS logo.

Punt
18 mei 2006, 19:20
Uit de customshop hebben ze geloof ik geen handtekening maar het CS logo.

De CS hebben een handtekening, een CS logo en er staat Blackie op :)

jarninho
22 mei 2006, 11:00
De CS hebben een handtekening, een CS logo en er staat Blackie op :)

Hmmm, ik heb van 't weekend even in de Fender catalogus van 2006 gekeken en daar zag ik 'm met alleen een customshop logo. Is dat dan nieuw ofzo? Ik heb ze idd ook wel eens met handtekening gezien en... ach volgens mij is het gewoon weer een zootje...

Wat is eigenlijk het verschil tussen een customshop en een gewone? Ik kan dat niet ontdekken.


Trouwens, van 't weekend even de gitaar op hoog volume geprobeerd en de TBX doet dus wel, alleen is het een heel minimaal effect al zeg ik het zelf. De midboost doet véél meer. Maar mijn leraar werd helemaal wild van de Fender. Tevens had ik ook nog een Dunlop Flanger mee (vond ik ook niet een dramatisch effect hebben, maar dat hoorde ik wel) en toen die aanstond duurde het echt even voordat ik mijn gitaar weer terug had (wie heeft er nou les gehad? :) ).

Dus misschien moet ik maar eens mijn oren uit laten spuiten en een goed gehoor gaan kweken... Bedankt voor de hulp in elk geval.

Punt
22 mei 2006, 16:07
Nou in ieder geval heeft mijn CS Blackie zowel handtekening als logo etc.

Het verschil tussen een CS en een standaard voel en hoor je als je er op speelt. In jouw geval zal dat waarschijnlijk nog wel een paar jaar duren voor je dat kan waarnemen :)

jarninho
22 mei 2006, 18:21
Nou in ieder geval heeft mijn CS Blackie zowel handtekening als logo etc.

Het verschil tussen een CS en een standaard voel en hoor je als je er op speelt. In jouw geval zal dat waarschijnlijk nog wel een paar jaar duren voor je dat kan waarnemen :)

Das mooi, bespaart me een hoop geld voorlopig! 8-)

Serieus, ik begin nu toch echt weer te twijfelen. Er spookt nog steeds de zin 'zelfs mijn dove buurvrouw hoort dit' door mijn hoofd. Zojuist klonk mijn gitaar 'niet lekker' en bij stemmen het bleek dat de b snaar een halve toon te laag stond. Dát hoor ik dan weer wel (met behoorlijk wat distortion zelfs).

Tevens was het volgens mijn leraar zo dat de TBX alleen leek te werken op het voorste element. Als ik echter het schema erbij pak, zou de TBX volgens mij op alle elementen moeten werken. Klopt dat?

Outrage
22 mei 2006, 18:27
ik zou 'm eens binnensteken bij een goede gitaartechnicus. Diegene waar ik dat doe verricht keer op keer wonderen - maar dat is in België.

iwamoto
22 mei 2006, 18:31
ik zou 'm eens binnensteken bij een goede gitaartechnicus. Diegene waar ik dat doe verricht keer op keer wonderen - maar dat is in België.
mijne zit in goirle noord brabant, ook echt een miracle man, altijd als ik mn schatje terugkrijg is ze helemaal puik in orde, en precies naar wens :D

Aca Ilic
22 mei 2006, 22:11
Hey Jarninho,

als ik het zo hoor het lijkt me net alsof je tbx potmeter tot "middenpunt draait" en niet verder. Dit is namelijk het neutrale stand. Nou sommige blackie's hebben die middenstand wat "vaster" dan andere , dus probeer eens wat harder voorbij het middenpunt te draaien , dan krijg je verschil van dag en nacht en als je tandvullingen over het grond beginnen te kletteren dan werkt tbx prima.