PDA

View Full Version : Stelling:hele dag muziek, te veel om er nog van te genieten



qaz
17 mei 2006, 10:11
Ik loop al een tijdje met een gedachte rond. Een vraag/stelling aan de muzikanten(dus muziekliefhebbers) onder ons:

Stel dat je elke dag, de hele dag op je werk de radio aan hebt. Kun je dan nog wel echt genieten van muziek wanneer je zelf een cd opzet of zelf muziek gaat maken?

JoostBaksteen
17 mei 2006, 10:21
Ja, ik wel.

Maar je kan muziek horen, en je kan naar muziek luisteren. Dat zijn 2 compleet verschillende dingen. Op mijn werk hoor ik muziek meestal. Soms, als ik iets leuks hoor, dan luister ik wel. Maar meestal heb ik daar geen tijd voor.

Dus als ik dan thuis kom kan ik nog wel naar muziek luisteren en daar van genieten :). Echt muziek luisteren doe je (ik iig) met je koptelefoon op en je ogen dicht, dat gaat op het werk vrij lastig.

En jij?

Harry
17 mei 2006, 10:30
de muziek op de meeste radiostations is zo stompzinnig dat ik blij ben als ik thuis behoorlijke muziek kan draaien.

qaz
17 mei 2006, 10:32
Ja, ik heb soms wel dat ik na een dag stage op kantoor met de radio aan niet echt de behoefte meer heb om zelf nog muziek te maken.
Er zit idd misschien wel een verschil in muziek horen en muziek luisteren. Zou je het kunnen leren?

Roy K.
17 mei 2006, 10:55
de muziek op de meeste radiostations is zo stompzinnig dat ik blij ben als ik thuis behoorlijke muziek kan draaien.

+1 .

Mithrandir
17 mei 2006, 11:08
Ja, ik heb soms wel dat ik na een dag stage op kantoor met de radio aan niet echt de behoefte meer heb om zelf nog muziek te maken.
Er zit idd misschien wel een verschil in muziek horen en muziek luisteren. Zou je het kunnen leren?

Wellicht is het aan te raden om gewoon af en toe de radio uit te zetten en in stilte te werken, ik kan me voorstellen dat wanneer je echt de hele dag alleen maar muziek om je heen wordt je verzadigt raakt. Ik luister ook wel redelijk veel muziek op mijn werk (wel koptelefoon), maar alleen maar wat ik zelf leuk vindt, dat scheelt ook wel.

qaz
17 mei 2006, 12:25
Wellicht is het aan te raden om gewoon af en toe de radio uit te zetten en in stilte te werken, ik kan me voorstellen dat wanneer je echt de hele dag alleen maar muziek om je heen wordt je verzadigt raakt. Ik luister ook wel redelijk veel muziek op mijn werk (wel koptelefoon), maar alleen maar wat ik zelf leuk vindt, dat scheelt ook wel.

Ja, dat is inderdaad het meest ideaal, dat je dat zelf kunt bepalen. Maar soms kan dat niet op een werkplek waar de radio standaard aanstaat.

Dick Wolkendeck
17 mei 2006, 14:24
Vandaag is Veronica wel leuk, "album top 1000". Ben normaal niet van de radio vanwege die @@$#% !! popmuziek. Maar als je uit al die jaren de beste stukken pakt, blijft er een mooie lijst over. Tenminste, ik ga ervan uit dat over 20 jaar de album top 1000 geen plaats heeft voor Britney Spears maar wel voor Radiohead, Muse etc. (Fates Warning zalhet wel niet halen, dat luister ik maar thuis dan). Vaak zet ik radio 1 aan. Lekker kabbelend gebabbel... Ik heb gewoon geluid aan mijn hoofd nodig om me goed te kunnen concentreren. Als ik in stilte zit maakt mijn hoofd de herrie zelf aan en concentreer ik me niet meer.

JoostBaksteen
17 mei 2006, 15:08
Ja, dat is inderdaad het meest ideaal, dat je dat zelf kunt bepalen. Maar soms kan dat niet op een werkplek waar de radio standaard aanstaat.

Dan kan je toch een ipod oid opzetten? Zelf stream ik gewoon mp3 trouwens, van thuis, nog makkelijker :)

Jax
17 mei 2006, 16:23
Heb ik zelf ook, als ik teveel bezig ben met muziek (luisteren, spelen, muziek schrijven, opnemen) dan verliest het op een gegeven moment zeg maar dat bijzondere. Alsof je er gewoon geen behoefte meer aan hebt. Ik beperk dan weer een tijdje de hoeveelheid muziek op een dag, hou dat een tijdje vol, en merk dan na een dag of wat dat het verlangen weer terug is... klinkt heel zweverig, maar zo gaat het wel. :)

qaz
18 mei 2006, 11:29
Dan kan je toch een ipod oid opzetten? Zelf stream ik gewoon mp3 trouwens, van thuis, nog makkelijker :)

Op kantoor? Waar je veel met mensen in gesprek bent en veel telefoon hebt? Denk niet dat dat gaat werken in zo'n situatie.
En dat is trouwens mijn punt ook niet. Ik bedoel te zeggen dat als je 8 uur achter elkaar muziek gehoord hebt, dan ben je al aardig verzadigd op het gebied van muziek. En bij is het vaak zo dat ik geniet van muziek (luisteren of spelen), wanneer ik het juist een tijdje niet gehoord heb.

En ik vraag me gewoon af of meer mensen dit herkennen en hoe die daar mee omgaan.

Anders Destium
18 mei 2006, 11:48
Op mijn werk heb ik dat probleem niet omdat ik daar geen muziek kan luisteren. Als ik thuis werk heb ik altijd muziek opstaan. En dan muziek die ik zelf kies, daar krijg ik nooit genoeg van. En dan 's avonds nog een uur of wat gitaar spelen en de dag is weer voorbij ;)

Negative K3 fan
18 mei 2006, 18:14
op mijn werk heb ik af en toe last van 8 uur lang 538 en dan is het echt niet te doen.

The wall of dolls
18 mei 2006, 18:26
Ik heb echt van die tijden gehad dat ik muziek gewoon opvrat. 19 uur per dag superintens zitten luisteren... Ja toen was ik het na verloop vcan tijd wel be-hoor-lijk zat.

RUIS
18 mei 2006, 19:01
Radio op het werk en muziek luisteren zijn twee dingen die niks, maar dan ook helemaal niks met elkaar te maken hebben. Die radio is behang, heeft geen enkel ander nut dan de tijd tot vijf uur sneller doen te lijken voorbijgaan. Dan ga je naar huis en kan je naar muziek gaan luisteren als je dat wilt. Die sporadische keren dat er op de werk-radio een nummer gedraaid wordt waarbij je gewoon geen andere keuze hebt dan je werk te laten vallen en te luisteren moet je daar gewoon aan toegeven en een extra pauze inlassen.

eggen_h
28 maart 2007, 10:52
ik heb vrijwel altijd muziek aanstaan en ben als ik thuis ben toch wel veel aan het spelen, en op school ook.. heb er nog nooit last van gehad dat ik na veel muziek gehoord te hebben geen zin meer heb in spelen.. ik heb juist het tegenovergestelde.. als ik weinig met me gitaar in me handen zit heb ik juist minder zin in spelen.. hoe meer ik speel, hoe meer zin ik erin krijg.. (leuk effect is dat haha)

ik heb nooit de radio aanstaan, heb altijd me itunes aan..

ik kan me vaak kapot ergeren aan bepaalde liedjes op de radio die de hele tijd langskomen..

8 uur lang radio 538.. ik zou gek worden..
heb wel es bij AH distributie gewerkt in zwolle.. daar heb je zo rond de kerst de veronica top 1000 ofzow opstaan.. dat is echt verschrikkelijk. Je hoort het ene kutlied na de andere.. top 2000 radio 2 heb ik wel altijd op, hoewel ik daar ook veel bagger tussen vind zitten..

Rockmo(ther)
28 maart 2007, 10:54
de muziek op de meeste radiostations is zo stompzinnig dat ik blij ben als ik thuis behoorlijke muziek kan draaien.

Same here. In de auto heb ik ook bijna nooit de radio aan. Draai bijna altijd CD's.

449
29 maart 2007, 21:50
Het ligt er waarschijnlijk wel aan wat je smaak is.
5 minuten 538 vindt ik al te lang, maar dat is misschien wel de leeftijd.
Als je van b.v. jazz, klassiek, betere pop/rock muziek houdt dan kan je daar naar mijn mening niet heel lang naar luisteren.
Zal per persoon ook wel weer verschillen.
Dit geldt denk ik niet alleen voor muziek. De één kan heel lang een moeilijk boek lezen, terwijl bij de ander de concentratie veel eerder afneemt.'
Of in een museum b.v., na een bepaalde hoeveelheid indrukken raak je verzadigd.
Het is dus ook wel afhankelijk hoeveel je op kunt nemen.

538 als achtergrondmuziek luister je anders naar als dan je naar een concert gaat.

Henk_De_Wombat
29 maart 2007, 21:58
de muziek op de meeste radiostations is zo stompzinnig dat ik blij ben als ik thuis behoorlijke muziek kan draaien.

Gelukkig, ik ben niet de enige. Bij ons op werk moet ik de hele dag hardcore en Slam FM aanhoren: kleutermuziek dus.

Serieus, Slam FM is met gemak het slechste radiostation van Nederland. Als je een beetje een zelfrespecterend muziekliefhebber bent dan is dat makkelijk te begrijpen. Wat is het geval? Bij Slam FM plaatsen ze 10 nummers in een playlist en zetten die playlist de hele dag op repeat... met als gevolg dat ik elke van die 10 nummers per dag ongeveer een stuk of 5 keer voorbij hoor komen. Week in, week uit. Maandenlang dezelfde playlist. Zo krijg je iedereen wel gek, hoor. Of niet? Ik weet niet wat zieliger is; dat die DJ's daar zoveel geld mee verdienen of het feit dat het grootste deel van Nederland dat soort uitgemelkte muziek fantastisch vind.

De meeste mensen geven de voorkeur aan eindeloze herhaling. Want als iedereen het goed vind, moet het wel goed zijn, toch? Sommige mensen willen nou eenmaal gevoert worden.

Des te blijer ben ik dan ook dat ik in de trein mijn koptelefoon op kan zetten en naar mijn MP3 collectie kan luisteren. En als ik thuis kom zet ik meteen mijn Winamp aan. Ik heb gemerkt dat ik sinds ik daar werk veel meer muziek luister thuis.

Dus nee, in tegenstelling tot de mening van de topicstarter, waardeer ik mijn eigen muziekcollectie (en het bespelen van mijn gitaar) juist veel MEER nadat ik de hele dag dezelfde eenheidsworst heb moeten aanhoren.

Wel ben ik van mening dat te veel van één artiest voor een lange tijd nogal de muziek kan "verzadigen", zeg maar. Zo hou ik bijvoorbeeld enorm van Pearl Jam, maar luister ik niet té vaak naar die band, want dan blijft het speciaal. Net zoals je ook niet elke dag / week patat eet. ;)

Ik hou van variatie. Ik limiteer me niet aan één genre, ik luister naar van alles wat.

Thundermane
29 maart 2007, 22:13
[QUOTE=qaz
Stel dat je elke dag, de hele dag op je werk de radio aan hebt. Kun je dan nog wel echt genieten van muziek wanneer je zelf een cd opzet of zelf muziek gaat maken?[/QUOTE]
ja en nee...
nee als ik top 40 gezeik hoor (gezeik= geswitched met muziek :) )
ja, want ik luister elke dag minstens 3 keer per dag Sanitarium van metallica.

Don Capo
30 maart 2007, 10:10
Goede tips voor wanneer je werkgever internetgebruik toe staat en je een koptelefoon in je Pc kan proppen:

www.fabchannel.com, bijna alle optredens die er in Paradiso geweest vanaf 2001, goede geluidskwaliteit en mooi beeld materiaal

www.nederlandfm.nl; alle radiozenders op een rijtje. Zodat je, als je even geen zin hebt in 538 snel even naar classic fm kan doortuffen

Ik luister dus voornamelijk Fabchannel de laatste tijd. Of ik neem cd'tjes mee, of mijn telefoon. Ik zou niet de hele dag naar 1 radiostation willen luisteren, lijkt me vreselijk. De enige radio die ik luister is Giel Beelen smorgens op mijn telefoon.

Mijn werkgever is vrij tolerant op dit gebied, dat is wel een voordeel

Kim Wilson
30 maart 2007, 10:29
Bij ons staat 3FM aan, maar dat is meer om geluid te hebben. Muziek luisteren doe ik wel in de auto en thuis. En daar heb ik geen radiostation bij nodig. Zie Harry's stelling...

Pais
30 maart 2007, 20:31
Ik kan de hele dag naar muziek luisteren en blijf het fantastisch vinden.
Echter de emotie, het prachtige gevoel meegevoerd te worden door de muziek, blijft bij mij nooit erg lang aan 1 nummer hangen. Als ik een prachtig stuk heb ontdekt, luister ik het een paar dagen een paar keer per dag en dan is de magie er een beetje af.
Het blijft dan gewoon prachtig, maar dan zonder dat ik alles om me heen vergeet tijdens het luisteren ernaar.

Maar geen radio. Af en toe vind ik het leuk om ergens radio te horen, op mn werk of in de auto, omdat ik er vaak oude liedjes op terughoor waar ik vroeger erg op gesteld ben geweest. Maar zelf zet ik nooit radio aan.

Dit is trouwens best een fossielig topic maar ik vind het onderwerp wel leuk :)

Cheetoria
3 april 2007, 18:54
ik luister iedere dag de hele dag muziek. en heel veel verschillende stijlen, maten, en akkoorden, en ik kan je zeggen: mij verveelt het nooit. ik ben er de hele dag mee bezig: of ik speel, of ik hoor. ik kan niet anders.

Dirk_Hendrik
4 april 2007, 10:32
de muziek op de meeste radiostations is zo stompzinnig dat ik blij ben als ik thuis behoorlijke muziek kan draaien.

+ nog één.

De meeste radiozut die hier op werk opstaat is zo vervelend dat ik soms meer dan de halve dag met een hoofdtelefoon op zit. Daar kwam dit topic ook uit voort:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=63659

FruscianteFan
4 april 2007, 11:31
Ik kan de hele dag naar muziek luisteren en blijf het fantastisch vinden.
Echter de emotie, het prachtige gevoel meegevoerd te worden door de muziek, blijft bij mij nooit erg lang aan 1 nummer hangen. Als ik een prachtig stuk heb ontdekt, luister ik het een paar dagen een paar keer per dag en dan is de magie er een beetje af.
Het blijft dan gewoon prachtig, maar dan zonder dat ik alles om me heen vergeet tijdens het luisteren ernaar.Dit herken ik wel, als ik iets te vaak hoor dan krijg ik de neiging om te denken "dit is wel heel mooi en ik snap waarom het me ontzettend kan raken, maar nu raakt het me niet zo". Dat krijg ik vooral als ik de magie teveel verwacht, van tevoren hoor aankomen.

Ik kan verder in principe de hele dag met muziek bezig zijn (zowel muziek luisteren als zelf muziek maken) maar met stress wordt dat een stuk lastiger. Laatst had ik zelfs - ik zit in de laatste examenweek voor het CSE in mei - dat ik na een paar liedjes te hebben gespeeld gewoon liever scheikunde ging leren, simpelweg omdat ik bang was dat het mis zou gaan.

Als ik verder niets te doen heb, ben ik wel met muziek bezig. Als ik met mijn ouders op vakantie ga, luister ik onderweg zo naar een stuk of 8 albums, en dat doe ik aandachtig.

AutoStatic
5 april 2007, 10:49
Ik loop al een tijdje met een gedachte rond. Een vraag/stelling aan de muzikanten(dus muziekliefhebbers) onder ons:

Stel dat je elke dag, de hele dag op je werk de radio aan hebt. Kun je dan nog wel echt genieten van muziek wanneer je zelf een cd opzet of zelf muziek gaat maken?

Ja echt wel! Ik leef met muziek man, wordt iebel en kriegel als ik een paar uur zonder zit. En juist als de hele dag de radio aanstaat (op Kink FM na, dat wil ik thuis zelfs nog wel eens aanzetten) vind ik het een verademing om bij thuiskomst een plaatje op te zetten met muziek die ik de hele dag heb moeten missen. Of de gitaar te pakken uiteraard.

repelsteeltje
10 april 2007, 12:30
Ik loop al een tijdje met een gedachte rond. Een vraag/stelling aan de muzikanten(dus muziekliefhebbers) onder ons:

Stel dat je elke dag, de hele dag op je werk de radio aan hebt. Kun je dan nog wel echt genieten van muziek wanneer je zelf een cd opzet of zelf muziek gaat maken?

Radio is voor mij informatief en gezeligheid tijdens het werk.
Muziek maak ik liever dan dat ik er naar luister, wanneer ik ernaar wil luisteren sluit ik me af voor de rest om heen en ga er dan ook voor zitten of liggen en krijg het moment daarna gelijk zin om mijn gitaar te pakken en muziek te maken dus rustig afgezonderd naar muziek luisteren duurt bij mij nooit lang maar is meestal kort en inspirerend.
Verder denk ik dat muziek een beleving is bij voorbeeld ene optreden van een band kan ik wel uren naar kijken met een biertje zonder de kriebels te krijgen om mee te doen omdat de ik dan de beleving van de band deel denk ik.
en ja dit kan ik hele dagen doen muziek is gewoon een erge belangrijke uitlaatklep.