PDA

View Full Version : Esquire



Orpheo
16 mei 2006, 23:22
He? gaat orpheo aan de esquire?!

nee niet helemaal. maar ik laat me er wel door inspireren. degenen die in zelfbouw kijken, zullen wel gezien hebben dat ik daar iets vroeg over tonecontrols enzo. wat ik daar vroeg (en toen wilde) lukte niet, maar er is een ander plan op gaan borrelen. het schakelschema van de esquire in een les paul inbouwen (in de edwards hoogstwaarschijnlijk).

probleem. solderen lukt wel, maar welke switch moet je dan nemen?! ik ken de 3 weg van de esquire niet, en weet dus niet of je met de gewone switch die in een les paul zit, ook dat grapje uit kunt vreten. iemand een idee?

Gearjunkie
16 mei 2006, 23:29
Waarom heeft een Esquire een schakelaar???

Orpheo
16 mei 2006, 23:31
Heeft, of waarom heeft een Esquier een schakelaar???

een esquiRE heeft een 3 weg tuimelaar voor een heel leuk iets.

in stand 1 heb je helemaal GEEN tone. doet ie niets.

in stand 2 doet je tone t gewoon, je levert daarmee iets meer highs in.

in stand 3 doet je tone t weer niet, maar heb je een soort van gefixeerde tonefilter.

dus de schakelaar heeft 1 'input' 1 'output' en 3 standjes, en in ieder standje doet ie iets heel anders.

iemand?

nielsduursma
16 mei 2006, 23:33
enige wat ik kan bedenken is dat je gewoon helemaal aan het eind van je schema een "esquire-schakelaar' moet plaatsen (als je niet met tonepots werkt bij die standen) want hoe moet je anders switchen tussen de elementen op je les paul?

robzilla
16 mei 2006, 23:46
ik dacht altijd dat de toneswitch van een esquire tussen verschillende cap-waardes schakelde?

Orpheo
16 mei 2006, 23:49
ik dacht altijd dat de toneswitch van een esquire tussen verschillende cap-waardes schakelde?

nop. ik heb t opgezocht op de site van fender en vertaald :P

@ nielsduursema

dat zie ik ook wel dat ie op t eind moet zitten van je signaal ;) maar t gaat mij erom; welke schakelaar moet ik nemen! de slide switch van een tele past NEVER in een les paul! moet ik hakken en boren en daar heb ik geen zin in.

Orpheo
16 mei 2006, 23:53
ik ga het zelfs nog eenvoudiger stellen.

je tonepot hangt parallel (zo snel ik t zo zie!) aan je signaal. (aan je master volume pot). Is het mogelijk om daar een aan/uit switch tussen te zetten? ja toch? want tis parallel aan je 'main circuit' zeg maar, en dat zou niet zo heel veel tone moeten sucken toch? of zie ik iets over t hoofd...

Negative K3 fan
17 mei 2006, 00:05
jep gewoon een SPST

Orpheo
17 mei 2006, 00:19
jep gewoon een SPST

mooi, dan klopt dat deel van mijn gedachteexcersitie. en nu dat andere deel van 'tone sucking' dat dat wel meevalt omdat t parallel staat...klopt dat?

Tupelo
17 mei 2006, 01:03
Is 'ie er al trouwens..?

Orpheo
17 mei 2006, 01:10
Is 'ie er al trouwens..?

nee... grrrr stomme douane! ik verwachtte 'm vandaag, maar ik ben bang dat ie er donderdag NOG niet is!!

Les Paul
17 mei 2006, 08:34
ik dacht altijd dat de toneswitch van een esquire tussen verschillende cap-waardes schakelde?

Bij NL Muziek hangt een Esquire en die schakelt inderdaad tussen verschillende cap-waardes.

d'oh
17 mei 2006, 08:44
een esquiRE heeft een 3 weg tuimelaar voor een heel leuk iets.

in stand 1 heb je helemaal GEEN tone. doet ie niets.

in stand 2 doet je tone t gewoon, je levert daarmee iets meer highs in.

in stand 3 doet je tone t weer niet, maar heb je een soort van gefixeerde tonefilter.

dus de schakelaar heeft 1 'input' 1 'output' en 3 standjes, en in ieder standje doet ie iets heel anders.

iemand?

er zijn meerdere schakelsystemen van esquire's dacht ik
ook een die werkt met verschillende capwaardes, en seymour duncan had ook weer een speciaal systeem voor zijn esquire signature

misschien is het interessant om daar ook eens naar te kijken!

Orpheo
17 mei 2006, 09:54
er zijn meerdere schakelsystemen van esquire's dacht ik
ook een die werkt met verschillende capwaardes, en seymour duncan had ook weer een speciaal systeem voor zijn esquire signature

misschien is het interessant om daar ook eens naar te kijken!

ga ik zeker doen! even brainstormen dus! :D dit topic mag wat mij betreft op slot of doodbloeden, omdat t eigenlijk geen nut meer heeft; moet dus nadenken over hoe t precies te doen. ik wist niet dat er meerdere schema's waren :chicken: