PDA

View Full Version : relic handleiding



G.G.
16 mei 2006, 20:28
Heb eindeloos zitten zoeken en weet dat het heus wel ergens te vinden moet zijn, maar kan het nergens vinden.

Weet iemand een serieuse relic handleiding (dus niet: hang de body aan de trekhaak en doe een ritje A20).

no 1 hops
17 mei 2006, 05:44
zeg G.G weet je waar ik de laatste tijd aan zit te denken?
relic is toch slijtage, men gaat dan ff heftig met schuurmachine, bandschuur te keer voor een snelle reactie.
heb het zelf nog niet uitgeprobeert maar zit steeds meer te denken aan die roestvrijstalen sponsjes.
die dunne draad snijd ook makkelijk in de vingers, dus waarom niet lak ' verwonden' .
't is maar een idee

Dirk W
17 mei 2006, 09:58
Ja, maar een echte relic heeft meer. Ook een paar putjes en deukjes, gewone krasjes.
Ik ben ook wel benieuwd of er ergens een goede handleiding van is. Dan zie je in ieder geval niet zoveel over het hoofd.

Kim Wilson
17 mei 2006, 10:36
zeg G.G weet je waar ik de laatste tijd aan zit te denken?
relic is toch slijtage, men gaat dan ff heftig met schuurmachine, bandschuur te keer voor een snelle reactie.
heb het zelf nog niet uitgeprobeert maar zit steeds meer te denken aan die roestvrijstalen sponsjes.
die dunne draad snijd ook makkelijk in de vingers, dus waarom niet lak ' verwonden' .
't is maar een idee
Je gaat natuurlijk niet met de bandschuurmachine erop. Zelfs als je 20 jaar lang 24/7 speelt, krijg je niet zulke slijtplekken als met een bandschuurmachine.

Het enige wat je moet doen, is het nabootsen van 30 jaar intensief spelen. Dus de lak wegpoetsen, bijvoorbeeld met een fijn schuurpapiertje of een schuursponsje. En een paar deuken erin slaan. Koffie of thee op het kale hout, de lak licht verbranden, dat soort dingen. Maar NIET met de bandschuurmachine...

nielsduursma
17 mei 2006, 10:39
stikstof-spray op de lak spuiten voor het effect van de kleine barstjes en het matte.

koffie/thee op al je plastic onderdelen.

stalen onderdelen even een paar dagen onder de grond stoppen.

met een hamer(tje) of de kop van een schroevendraaier flink wat deukjes aanbrengen.

paar sigaretten uitmaken op je gitaar.

zo maar een paar dingen.

nickbongers
17 mei 2006, 11:00
ik zeg: trek lange dikke (scrub) handschoenen aan, beplak die met staalwol / schuurpapier oid.. mij part hang je wat oude sieraden om je pols/onderarm. in combo met een fles lakverwijderaar/terpetine/aceton/oid?!? moet je toch wel een realistisch 'ik heb hier 20 jaar op gespeeld en mn zweet heeft de lak weggevreten' effect kunnen krijgen? gewoon lekker veel rammen dus (zodat t realistisch lijkt).. alleen dan met veel krassende materialen om je onderarm/hand.. verder zal alles wat in de post boven me beschreven is inderdaad ook wel goed werken.

no 1 hops
17 mei 2006, 11:27
ik zeg: trek lange dikke (scrub) handschoenen aan, beplak die met staalwol / schuurpapier oid.. mij part hang je wat oude sieraden om je pols/onderarm. in combo met een fles lakverwijderaar/terpetine/aceton/oid?!? moet je toch wel een realistisch 'ik heb hier 20 jaar op gespeeld en mn zweet heeft de lak weggevreten' effect kunnen krijgen? gewoon lekker veel rammen dus (zodat t realistisch lijkt).. alleen dan met veel krassende materialen om je onderarm/hand.. verder zal alles wat in de post boven me beschreven is inderdaad ook wel goed werken.krijg hier dus echt het idee van die donkere gast van het A team (oude serie) voor me.
goed wat metalen hier en daar, stevig uit de kluiten gewassen, vooral niet te voorzichtig, hoppa.

Mafkees
17 mei 2006, 13:24
BA Baracus

http://www.geocities.com/macguyveri/ateam/aba10.jpg

nickbongers
17 mei 2006, 13:33
ik denk dat als je die kerel ook perfect in staat is om je gitaar te relic-en

JoostBaksteen
17 mei 2006, 14:09
Die gast breekt een shotgun met zijn blote handen.... van een gitaar blijft niks over... dan kan je hem nog beter achter je auto hangen en die A20 pakken...

Wat misschien ook wel werkt, maar is niet al te goed voor je hout, is eerst in de vriezer en daarna in de oven. Volgens mij vind je lak dat ook niet echt tof

Dirk W
17 mei 2006, 15:19
Dat is het hele idee erachter. Als je je gitaar in de vriezer doet en er daarna heen hele hete handdoek overheen gooit (lijkt me iets subtieler dan meteen de oven) hoort dat scheurtjes te veroorzaken. Ik vind het er zelf niet echt mooi relic uizien.
Ik zou zelf eens goed de gitaar bekijken en verschillende echte oude gitaren om te kijken waar hij het snelst zal beschadigen.
Er zullen wat kleine deukjes moeten komen onderaan. Je zult de lak moeten laten slijten op de plek waar je aanslaat. De pickguard moet wat krassen hebben bij de aansla plek.
Plastic spullen kunnen in de thee gezet worden, hardware onder de grond? (ik heb er nog nooit van gehoord, maar het klinkt wel grappig). Je hebt achterop nog wat deuken nodig van je riem.
De lak moet ondertussen ook wat vaal geworden zijn. Deuken in de headstock is ook onvermijdelijk.
zoiets moet het worden denk ik.

Jeanken
17 mei 2006, 15:38
Eerlijk gezegd zie ik ook zo de moeilijkheid niet, zoek gewoon een pic van een oude gitaar die je mooi vindt en doe dat na..
Vergeelde plastic onderdelen=>koffie of thee
Slijtplekken=>schuren (zachtjes met de hand en fijne korrel, natuurlijk gesleten is niet grof)
putjes=>sla ze derin
krassen=>kras gewoon met om het even wat eens
roest=>laten oxideren

nielsduursma
17 mei 2006, 15:58
Wat misschien ook wel werkt, maar is niet al te goed voor je hout, is eerst in de vriezer en daarna in de oven. Volgens mij vind je lak dat ook niet echt tof
dat is het zelfde effect als met die stikstof-spray dus...

marter544
17 mei 2006, 16:34
Ik zit hier dus met mijn gitaar op schoot achter de pc, en sla eens een paar keer op mijn gitaar met een plectrum (2 mm dunlop delrin) maar het lukt me echt niet om er deuken in te krijgen, zal wel door die keiharde made-in-china poly lak komen.

nielsduursma
17 mei 2006, 16:53
Ik zit hier dus met mijn gitaar op schoot achter de pc, en sla eens een paar keer op mijn gitaar met een plectrum (2 mm dunlop delrin) maar het lukt me echt niet om er deuken in te krijgen, zal wel door die keiharde made-in-china poly lak komen.

gewoon een grote schroevendraaier pakken en met de achterkant en voorkant er flink op rammen.

of een hamer. maar het gaat je iig niet zomaar lukken met een plectrum :seriousf:

vasnd
17 mei 2006, 17:02
je moet ook niet alleen speelsporen maken, ook van dingen als vervoer.

en ik vraag me af als je zelf je lak wilt vergelen of het dan zin heeft om hem een tijdje ( zal wel lang moeten ) onder een hoogtezon te leggen.
verder staat de meeste goede methodes lijkt me wel beschreven

rinaldo
17 mei 2006, 17:33
gewoon heel veel spelen en overal mee naartoe nemen, de ruigste feestjes, veel jammen en vooral veel geduld hebben, en voor je het weet ziet ie der uit als of hij twintig jaar oud is. maar alle gekheid op een stokje, ik snap niet helemaal waarom je een gitaar er uit moet laten zien als of hij twintig jaar oud is, ik vind het een beetje de omgekeerde wereld, je gaat je auto toch ook niet toetakelen om hem er als een oldtimer er uit te laten zien :gitarist:

G.G.
17 mei 2006, 17:39
OKe, een hoop goeie ideeën. Ik wilde mijn lak verwijderen, met waterbeits kleur aanbrengen, en dan heel dun blanke lak aanbrengen (zodat ie lekker snel verouderd).

Maar kan nog steeds geen echte How Too vinden. Helaas, ik blijf zoeken.

marter544
17 mei 2006, 17:39
gewoon een grote schroevendraaier pakken en met de achterkant en voorkant er flink op rammen.

of een hamer. maar het gaat je iig niet zomaar lukken met een plectrum :seriousf:

Nja, ik wil mijn gitaar niet relicen hoor, ik wou gewoon kijken of dat ging :satisfie:

Dirk W
17 mei 2006, 17:51
gewoon heel veel spelen en overal mee naartoe nemen, de ruigste feestjes, veel jammen en vooral veel geduld hebben, en voor je het weet ziet ie der uit als of hij twintig jaar oud is. maar alle gekheid op een stokje, ik snap niet helemaal waarom je een gitaar er uit moet laten zien als of hij twintig jaar oud is, ik vind het een beetje de omgekeerde wereld, je gaat je auto toch ook niet toetakelen om hem er als een oldtimer er uit te laten zien :gitarist:

dit is al zoooo veel gezegd en voegt nou niet bepeeld iets toe. Sommige mensen vinden het gewoon mooi. Je kan je er toch wel iets bij indenken?

B_2_the_a
17 mei 2006, 17:57
gewoon 'm 2 weken aan je drummer uitlenen ;)

Squier4ever
17 mei 2006, 18:06
ik probeer ook regelmatig me gitaar een beetje te relicen (strat). Er zit nou een vrij grote kale plek boven de brug en middle pup, bij de elbow contour is er wat, en achterop in de bellycut en zo nog een paar plekkies.... maar tis nog niet egt heel mooi en hoe ik het wil hebben...

rinaldo
17 mei 2006, 18:14
tja, dirk ik kan me er wel wat bij indenken als mensen een gitaar mooi vinden als hij er afgeragt uitziet, mijn gitaren zien er zelf ook aardig afgeragt uit aleen is dat wel gebeurd door het vele spelen, en niet door er met een schroevendraaier in te porren, en of het nou wat toevoegt of niet, ik zeg aleen wat ik er van denk
en verder moet iedereen het zelf maar weten.

Jeanken
17 mei 2006, 19:19
OKe, een hoop goeie ideeën. Ik wilde mijn lak verwijderen, met waterbeits kleur aanbrengen, en dan heel dun blanke lak aanbrengen (zodat ie lekker snel verouderd).

Maar kan nog steeds geen echte How Too vinden. Helaas, ik blijf zoeken.

Ik denk dat er wel prachtig beschreven how to's rondzwerven op het net, maar sowieso beschrijf je het zelf al, lak verwijderen, waterbeitsen en laagje blanke lak..
In de sticky hier staat wel wat je moet weten over lakken en beitsen, en lak verwijderen doe je gewoon met heel lang schuren of enkele hulpmiddeltjes als afbeit, thinner, wat er maar werkt op jouw specifieke lak.

SBloke
17 mei 2006, 19:29
Wat ik zo snel even op internet vond:


I just finished a late 50s three tone burst strat relic job.
For the body a used keys and an all to make dings and scratches, than I used canned air to create the check marks in the nitro finish. Than for arm, pick, and belt buckle wear marks, I started them with a flat head screw driver, and completed by using some fine grit sand paper to lightly rough up the surounding area, and just lightly sand the rest of the body. To create a dirty darkened look to the wear marks use a light brown colored stain, 2 coats works well.
In aging the neck of the guitar I used the same key and all approch to create dings and scratches. To make a neck look like a real blues axe light up a camel and make a burn mark on the upper cut of the head stock by the nut. lightly sand the whole neck with medium grit sand paper, and than start creating heavy wear marks on fret board and back of neck by sanding all the finish away. After these steps are complete, stain the wear marks and clean neck with warm soapy water.
As far as hardware goes, I would just lightly steel wool all gold or nickle hard ware, and then spray it with the canned are to achieve that oxoized, pitted look.

G.G.
19 mei 2006, 09:35
Dit is vet:


http://www.relicguitars.com/images/Slideshow/Images/LPB%20strat%202.jpg

http://www.relicguitars.com/images/Slideshow/Images/LPB%20strat%201.jpg

En hier het begin van de hele serie (http://www.relicguitars.com/images/Slideshow/main1.html)

G.G.
19 mei 2006, 09:36
Alleen de hals klopt niet, die had ook afgeragd moeten zijn.

DarknessAwaits
19 mei 2006, 10:56
Hij klopt sowieso niet voor m'n gevoel. Die slijtplek aan de binnenkant van de bovenste hoorn, hoe zou die daar moeten komen?

Verder zien alle slijtplekken er veel te gelijkmatig afgesleten uit, en die plek boven de pickguard zou ook meer richting de neck horen.

G.G.
19 mei 2006, 12:45
Hij klopt sowieso niet voor m'n gevoel. Die slijtplek aan de binnenkant van de bovenste hoorn, hoe zou die daar moeten komen?

Verder zien alle slijtplekken er veel te gelijkmatig afgesleten uit, en die plek boven de pickguard zou ook meer richting de neck horen.

Tsja... ik ben nog een beetje aan het zoeken waar de slijtplekken op de beste plek kunnen komen.

Ik weet dat het allemaal fake is, daarom heb ik ook de volgende decal op de headstock geplakt:

http://img74.imageshack.us/img74/3273/image000169eu.jpg

Zelfs een leek ziet dat het niet klopt, linkshandige hals op rechtshandige strat met een rechtshandige decal. (ff lekker spotten met de gitaren uit '98, die zo bewerkt zijn dat ze op een gitaar uit '58 lijken.

RopStop
19 mei 2006, 12:50
Gooi de body eens in een stoof/oven op 60 tot 80 graden.

DarknessAwaits
19 mei 2006, 12:53
Tsja... ik ben nog een beetje aan het zoeken waar de slijtplekken op de beste plek kunnen komen.

Het is een gek idee, maar ga eerst een flink raggen op je gitaar en doe wat makkelijk verwijderbare kleurstof op de gitaar zelf. Dan slijt je met je hand/arm vanzelf die delen weg die normaal met het verloop van jaren weg zou slijten.

G.G.
19 mei 2006, 12:59
Het is een gek idee, maar ga eerst een flink raggen op je gitaar en doe wat makkelijk verwijderbare kleurstof op de gitaar zelf. Dan slijt je met je hand/arm vanzelf die delen weg die normaal met het verloop van jaren weg zou slijten.

Briljant! Schilderstape, daarna de vieze plekken gewoon wegschuren en de schone plekken (die raak je blijkbaar niet) laten zitten, als de slijtage al redelijk is aangebracht de rest van de tape verwijderen en die delen heel lichtjes toetakelen.

Geniaal.

G.G.
19 mei 2006, 13:00
Gooi de body eens in een stoof/oven op 60 tot 80 graden.

Zou het met een strijbout en evt een dunne lap stof ook lukken? dan kan je de body op bepaald eplekken verouderen.

DarknessAwaits
19 mei 2006, 13:04
Briljant! Schilderstape, daarna de vieze plekken gewoon wegschuren en de schone plekken (die raak je blijkbaar niet) laten zitten, als de slijtage al redelijk is aangebracht de rest van de tape verwijderen en die delen heel lichtjes toetakelen.

Geniaal.

We komen er wel. :)

G.G.
19 mei 2006, 13:07
We komen er wel. :)

Ik zocht toch een handleiding om een relic te makan, volgens mij wordt dit onderwerp de handleiding :)

Squier4ever
19 mei 2006, 13:50
wat mij vet lijkt om bij me stratje te doen is om gewoon de poly lak als undercoat te gebruiken, deze nog ietsje te relicen en daarna een dun laagje nitro in een andere kleur eroverheen. Fender CS had er een met blue over sunburst, erg mooi. Dan krijg je namelijk een dubbele relic in de body, wan ik wil de nitro dan ook meteen relicen :D

edit: vond dit (http://projectguitar.com/tut/vinneck.htm) net op project guitar

Marcel2
19 mei 2006, 13:55
Ik zou gewoon een lelijke, ouwe gitaar kopen.

Squier4ever
19 mei 2006, 13:57
http://projectguitar.com/tut/burn.htm

dat ziet er ook wel vet uit op je body:

http://projectguitar.com/tut/img/burn8.JPG

en daar dan ff beetje kleur en clearcoat over.... en beetje relicen

G.G.
19 mei 2006, 17:31
Vanochtend een blok beukenhout op maat gemaakt en in de elementruimte geplaats met lijm om de studs van de floyd wat extra "vlees" te geven ( bij een Low Pro Edge staan de studs altijd erg ver vooraa, waar weer weinig hout is).

Elementruimte gefreesd (uit de losse hand, zit toch een slagplaat op).

Decal op hals gezet en in de blanke lak.

Daarna het reliccen:

http://img215.imageshack.us/img215/1963/image000216xv.jpg

http://img489.imageshack.us/img489/7396/image000226br.jpg

Gewoon met schuurpapier, 100 ,180, 400 grid en daarna 400 met meubelolie om de stukken blank hout een beetje te kleuren.

Straks putjes in het hout slaan, zodat de lak indeukt, en dan weer schuren zodat je blank hout krijgt met gekleurde puntjes (ingedeukt hout met de lak er nog op).

marter544
19 mei 2006, 19:51
Die slijtplek bij de slagplaat van het "aanslaan", is wel errug nep.

G.G.
19 mei 2006, 23:51
Die slijtplek bij de slagplaat van het "aanslaan", is wel errug nep.Vond ik ook al, had hem al weer verder bijgewerkt. Hij is nu iets groter en loopt verder door naar de brug. Nu klopt ie wle redelijk.

Morgen leg ik de body op de grond, en laat ik de inhoud van mijn gereedschapskist er maar eens overheen vallen voor de butsjes en deuken.

Jeanken
20 mei 2006, 11:06
Ik vind het wat te 'netjes', gedaan ook, te strak afgelijnd, te zorgvuldige overgang lak/hout.
Schuur ook de totale body heel lichtjes op, gewoon om de glans wat kwijt te raken en duw hier en daar eens iets harder door, niet heel de lak weg maar een plekje dat wat meer slijtage kent, heel subtiel.
Rond de input jack een beetje deukjes, slagplaat strategisch slijtage, de toets ook niet vergeten enz..
Je hardware ook niet vergeten, maar het komt wel goed.

nielsduursma
20 mei 2006, 11:36
vaak hebben hamers zo'n "hulpmiddel" om spijkers ergens uit te trekken, trek daar maar wat dikke diepe krassen mee, gewoon her en der.

marter544
20 mei 2006, 14:01
Dat noemen ze nou de klauw van de klauwhamer :satisfie:

G.G.
20 mei 2006, 17:42
Ik vind het wat te 'netjes', gedaan ook, te strak afgelijnd, te zorgvuldige overgang lak/hout.
Schuur ook de totale body heel lichtjes op, gewoon om de glans wat kwijt te raken en duw hier en daar eens iets harder door, niet heel de lak weg maar een plekje dat wat meer slijtage kent, heel subtiel.
Rond de input jack een beetje deukjes, slagplaat strategisch slijtage, de toets ook niet vergeten enz..
Je hardware ook niet vergeten, maar het komt wel goed.

Dat was ook mijn idee, ik heb eerst de lak voor een deel weggeschuurd, vandaag putjes erin geramd, weer schuren (die puntjes zijn nu puntjes lak in de blanke stukken), daarna weer een paar deukjes erin rammen met een grove vijl. Deze vijl op tactische plekken ff langs het hout getrokken en daarna het geheel met 400, 800 en 1200 grid nat geschuurd,

(Nu misschien nog ff wat zippo benzine op een paar plekken en de aansteker erbij.)

Ff 2 foto's van de tussenstand. (die vlek bij de slagplaat moet ik nog donkerder maken)

http://img406.imageshack.us/img406/2038/image000259iv.jpg

http://img406.imageshack.us/img406/5978/image000268qc.jpg

Ik zit eraan te denken de Tone Zone alleen in de bug te plaatsen en verder niets, alleen een volume knop (lekker scheurgitaartje, lekker simpel recht toe recht aan) Die Paf gooi ik wel in de volgende strat.

G.G.
20 mei 2006, 20:03
Mijn gemoderniseerde scheur relic is zo goed als af. Morgen alleen nog ff solderen en snaren erop zetten. Floyd is deels verzonken en de humbucker (Dimarzio Tone Zone) wordt splitbaar door de pushpullpotmeter. Ik denk dat ik hem zo laat met dat ene element.

http://img334.imageshack.us/img334/9570/image000271se.jpg

http://img334.imageshack.us/img334/6075/image000288kf.jpg

http://img174.imageshack.us/img174/2549/image000305cv.jpg

http://img334.imageshack.us/img334/5097/image000317rs.jpg

oknarb180
23 mei 2006, 13:12
Hallo G.G.

heb je die hals zelf zo netjes gescalloped?
Hoe heb je dat dan gedaan?
Ik wil mij m'n eigen zelfbouw nl. ook de hals scallopen.

vr.gr.

Branko

Kim Wilson
23 mei 2006, 13:23
Ik vind het niet echt een goeie relic. Hoe raakt bij normaal gebruik de onderkant van je gitaar zo versleten? De slijtplekken zitten op onnatuurlijke plaatsen, IMO.

G.G.
23 mei 2006, 17:40
Hallo G.G.

heb je die hals zelf zo netjes gescalloped?
Hoe heb je dat dan gedaan?
Ik wil mij m'n eigen zelfbouw nl. ook de hals scallopen.

vr.gr.

Branko

Heel voorzichtig met een ijzervijl en schuurpapier. Tapestripjes over je frets, zodat je onmiddelijk ziet wanneer het fout gaat. Ik had een kleinn blokje waar ik een schroefje in gedraaid had dat een paar mm uitstak. Als je dat blokje op je frets legt en het schroefje raakt het hout nog, dan moet je iets meer weghalen, totdat het blokje beide frets raakt en het hout. Dan heb je overal dezelfde diepte.

Hou er rekening mee dat je positiedots soms niet heel diep zitten!!

Daarna voorzichtig met schuurpapier verder.

Misschien dat ik in de zomervakantie nog een halsje ga bewerken, dan maak ik er wel een duidelijke beschrijving met foto's en uitleg bij.


Ik vind het niet echt een goeie relic. Hoe raakt bij normaal gebruik de onderkant van je gitaar zo versleten? De slijtplekken zitten op onnatuurlijke plaatsen, IMO.

Ik speel veel zittend, en dan is dat wel de plek die snel beschadigd. Ik heb niet teveel naar diverse relics gekeken maar meer naar de plekken die bij mij zouden beschadigen.

Hier nog een paar foto's van het eindresultaat. Sommige kale plekken moeten nog wat donkerder worden, maar dat komt met de tijd (en wax) wel.

Ik ben in iedergeval extreem tevreden, hij heeft echt een beetje het idee van de oude strat van Eddie van Halen (alleen dan zonder de witte en zwarte strepen.

Ook de klank is zeer lekker met het elzenhout en de Dimarzio Tone Zone (clean is niet echt bijzonder), maar er zit een zeer lekkere, niet overdreven scheur in.

http://img152.imageshack.us/img152/2450/image000328cx.jpg

http://img152.imageshack.us/img152/7348/image000338pd.jpg

http://img152.imageshack.us/img152/1894/image000348gq.jpg

Bram+
23 mei 2006, 17:54
Onderkant kan natuurlijk ook slijten door vervoer e.d. Niet echt een heel onnatuurlijke plek voor slijtage, vind ik dan. Echt vet gedaan, alleen vind ik de kleur niet mooi, maar dat is iets persoonlijks. Het gitaartje waar ik aan ga werken wordt ook zoiets dergelijks (FR-achtige brug en alleen een neckhum en volumepot).

Edit: Je 'contoured heel' vind ik ook zeer vet :D Ik weet alleen niet of het er heel veel confortabeler op is geworden.

G.G.
23 mei 2006, 18:00
Edit: Je 'contoured heel' vind ik ook zeer vet :D Ik weet alleen niet of het er heel veel confortabeler op is geworden.

Scheelt niet heel veel, het is iets beter spelen bij de body, maar qua looks vind ik het wel wat. Het oogt een beetje van: spelen, schade, verbouwen, spelen, nog meer schade, aanpassen, verder verbouwen, en nog meer speelschade door de jaren heen.

Ravanelli
24 mei 2006, 20:51
Ik zou het blanke hout, wat nou naar voren komt na het schuren, nog voorzien van een laagje Ebben waterbeits. Ziet er gelijk een stuk realistischer uit. Ik heb een body namelijk helemaal gewaterbeitst:

http://www.theclashofthecoverbands.com/foto/large/foto_4779.jpg

Hier en daar wat zwarte lak, maar ik ben in ieder geval tevreden over het hout wat hierdoor iets meer op leeftijd lijkt gekomen.

Ik vind de gekozen geschuurde plekken helemaal niet verkeerd, alleen zou ik ze iets realistischer maken.

G.G.
24 mei 2006, 21:17
Ik zou het blanke hout, wat nou naar voren komt na het schuren, nog voorzien van een laagje Ebben waterbeits. Ziet er gelijk een stuk realistischer uit. Ik heb een body namelijk helemaal gewaterbeitst:


Oke,bedakt voor de tip, maar moet er dan nog blanke lak overheen? Liever niet natuurlijk.




Ik vind de gekozen geschuurde plekken helemaal niet verkeerd, alleen zou ik ze iets realistischer maken. Hoe realistischer maken?

nielsduursma
24 mei 2006, 21:21
Hoe realistischer maken?

ik vind dat ze op veel gebruikte plekken moeten zitten. en niet bijv. 1 hele grote vlek op heel je body, doe er dan nog een paar bij.

en ze moeten ook niet perfect rond zijn. wel een beetje realischtisch;)

Ravanelli
25 mei 2006, 13:21
Er kan blanke lak overheen ter 'bescherming', maar dat is eigenlijk niet nodig bij een gerelicte gitaar. Hij moet er tenslotte oud uit zien.......

G.G.
25 mei 2006, 14:18
Er kan blanke lak overheen ter 'bescherming', maar dat is eigenlijk niet nodig bij een gerelicte gitaar. Hij moet er tenslotte oud uit zien.......Dat was meer mijn vraag omdat ik bij waterbeits het idee heb dat je het er zo vanafveegt met vochtige handen.

nielsduursma
25 mei 2006, 14:42
Dat was meer mijn vraag omdat ik bij waterbeits het idee heb dat je het er zo vanafveegt met vochtige handen.

probeer het gewoon, en anders heb je weer een mooie relic poepbruine vlek op je gitaar :hippie:

sembo
2 juni 2006, 13:02
wat er ook wel vet is bij een relic dat je hals een keer gebroken.

bij mijn eerste gitaar(ephiphone genesis) is de hals een keer gebroken en weer gelijmd maar misschien kan je er wel een soort krassen op maken dat het lijkt dat hij een keer gebroken is(de hals)

misschien een tip!!?? :hippie:

Kim Wilson
2 juni 2006, 13:23
Een gebroken hals is niet iets om trots op te zijn...

sembo
2 juni 2006, 13:28
ja maar het is nu eenmaal zo en je merkt er niets van(temimste ik niet)

en ik wind het er wel uit zien dat er veel mee gedaan is.

Johnny V
2 juni 2006, 16:59
ik moet zeggen dat er hier precies maar weinig mensen zijn die echt goed kunnen relicen hoor... De relics die ik hier al heb zien passeren zijn veel te kunstmatig. achja, van je fouten leer je bij... :hippie:

Dirk W
2 juni 2006, 21:01
ik moet zeggen dat er hier precies maar weinig mensen zijn die echt goed kunnen relicen hoor... De relics die ik hier al heb zien passeren zijn veel te kunstmatig. achja, van je fouten leer je bij... :hippie:

Na het lezen van die opmerking ben ik naar de schuur gegaan en heb wat deuken in mn strat geslagen (dat was ik niet echt van plan, ik wou gewoon wat gaan schuren en fresen enzo op andere gitaren, maar ik begon er zomaar aan, weet niet wat me bezielde).

Maargoed, ik vind het er nog best geinig uitzien tot nu toe, maar ik ben verre van klaar. De deuken heb ik gemaakt met een moker en een soort beitel (maar dan niet scherp en rond). De grote kale plekken door de body een beetje tegen het beton aan te schuren.
Daarna alles wat doffer gemaakt met 600 grit.
Ik laat hem nu nog een paar dagen liggen, het is zo makkelijk om teveel te reliccen. Nu kan ik even goed beslissen wat er nog moet gebeuren.

Hier is de tussenstand:
http://img328.imageshack.us/img328/4089/relic11mc.jpg

Hardware en elementen ga ik nog aan beginnen. ooit...
Dirk

rinaldo
2 juni 2006, 21:13
hey dirk bind hem achter je auto en ga een blokkie om, word hij vast nog mooier van

Dirk W
2 juni 2006, 21:37
die opmerking is echt ff te vaak gemaakt... :/

rinaldo
2 juni 2006, 21:42
oeps, sorry,wist niet dat je kwaad werd. :hippie:

Ibanez RuleZ
2 juni 2006, 21:48
is in ieder geval beter dan die strat met floyd

Harrald

Dirk W
2 juni 2006, 22:29
ow sorry rinaldo was niet kwaad bedoeld ofzo. (hangt ervan af hoe je :/ invult).

G.G.
2 juni 2006, 23:34
is in ieder geval beter dan die strat met floyd

Harrald

Zal binnenkort nog ff een fotootje posten, die strat ziet er nu een stuk beter uit. Laatste foto is alweer van een paar weken terug.

sembo
6 juni 2006, 18:39
jaja da moet je doen effe een nieuwe foto sturen ik ben wel nieuwsgierig

jw009
9 juni 2006, 16:44
IN DE FIK STEKEN DAT DING!!! :hippie:

Relic deluxe is dat!

Stratman70
11 juni 2006, 10:54
Nog wat tips om een gave relic te maken:

Body helemaal kaalschuren, op de natuurlijke plekken (of waar je slijt/lakbeschadigingsplekken wil hebben) één of ander vet iets op smeren, zodat de lak daar niet hecht, maar na het drogen er gemakkelijk vanaf brokkelt/loslaat). Heel gaaf om dat met een zwarte lak over een sunburst te doen (dan moet je dus de body niet kaalschuren, maar alleen invetten op de plekken die weer zichtbaar moeten worden door de lak heen.)

Hardware (stemmechanieken/brug etc.) een tijdje in een bakje met zout water zetten. Nadeel: wordt ook roestig van binnen (tandwieltjes), maar ziet er het meest overtuigend uit, omdat een natuurlijke relic ook gebeurd door vocht en inwerking van lichaamsvocht (zweet, dus zout)

Verder zou ik geen deuken slaan met mokers, want dat ziet er niet (natuurlijk) uit. Een jute zakje vullen met schroeven etc. en daarmee zachtjes over heel de body slaan/wrijven.
Body een tijdje in de zon laten, zodat de lak natuurlijk gaat verweren en in het hout gaat trekken.

AART
11 juni 2006, 11:39
Tip voor bijkleuren hout:

Als je net een stuk lak weggeschuurd hebt:

Pak wat zwarte aarde uit de tuin en wrijf dat erover, krijg je precies het goede effect.

G.G.
11 juni 2006, 14:12
Tip voor bijkleuren hout:

Als je net een stuk lak weggeschuurd hebt:

Pak wat zwarte aarde uit de tuin en wrijf dat erover, krijg je precies het goede effect.

Natte theezakjes werkt ook redelijk heb ik gemerkt.

Izegrim
24 juni 2006, 17:00
Als je nou met schuurpapier op je gitaar hebt gezeten krijg je toch hele lelijke krasjes? Hoe krijg je de lak weer een beetje egaal?

Dirk W
24 juni 2006, 17:08
met 400 grit kreeg ik geen krasjes, alleen witte dofheid.

Izegrim
24 juni 2006, 22:18
Okee na de 400 ben ik er met een afwasschuurspons overheen gegaan en het ziet er... lekker verrot uit. :D

Nu de hardware... Hoe krijg je in godsnaam chroom aan het roesten?

nielsduursma
24 juni 2006, 22:28
Okee na de 400 ben ik er met een afwasschuurspons overheen gegaan en het ziet er... lekker verrot uit. :D

Nu de hardware... Hoe krijg je in godsnaam chroom aan het roesten?

stop het een paar dagen onder de grond, daar krijgt het wel meer effecten naast roest van....

Izegrim
26 juni 2006, 10:32
Ik heb de hardware gewoon geschuurd en vind het wel goed zo eigenlijk. Iemand nog een goed idee om de dots wat minder op te laten vallen? Het zijn van die zilvergrijze plastic dingen.

matto
26 juni 2006, 12:12
Blijft natuurlijk nog het probleem van het "relic "laten klinken.
Daarvoor moet een gitaar gewoon week in week uit meerdere malen per dag in /uit de koffer op een koud/warm podium gezet worden gestemd/ontstemd raken ,allerlei lawaai over zich heen krijgen, vallen, opgeraapt worden, bespeeld worden....kortom de gitaar moet een ziel krijgen en dan nog het
liefst een ziel met en laagje eelt er op.
Als je een gitaar dat allemaal aandoet dan zal ie er vanzelf ook wel verweerd uit gaan zien maar ik geef toe dat heeft wel tijd nodig.
Ik als hobbyist zal de gitaar een handje moeten helpen als ie er uit moet zien alsof Muddy Waters (om er maar eens even eentje te noemen) er een jaar of twintig mee heeft getourd.
Feit is dat het er wel erg goed uitziet maar dat er volgens mij aan de klank nog niet zo heel veel kan worden gedaan om zeg maar wintig jaar intensief gebruik te simuleren.
Als er iemand tips heeft om dat voor elkaar te krijgen?

oaf
8 oktober 2006, 17:46
Blijft natuurlijk nog het probleem van het "relic "laten klinken.
Daarvoor moet een gitaar gewoon week in week uit meerdere malen per dag in /uit de koffer op een koud/warm podium gezet worden gestemd/ontstemd raken ,allerlei lawaai over zich heen krijgen, vallen, opgeraapt worden, bespeeld worden....kortom de gitaar moet een ziel krijgen en dan nog het
liefst een ziel met en laagje eelt er op.
Als je een gitaar dat allemaal aandoet dan zal ie er vanzelf ook wel verweerd uit gaan zien maar ik geef toe dat heeft wel tijd nodig.
Ik als hobbyist zal de gitaar een handje moeten helpen als ie er uit moet zien alsof Muddy Waters (om er maar eens even eentje te noemen) er een jaar of twintig mee heeft getourd.
Feit is dat het er wel erg goed uitziet maar dat er volgens mij aan de klank nog niet zo heel veel kan worden gedaan om zeg maar wintig jaar intensief gebruik te simuleren.
Als er iemand tips heeft om dat voor elkaar te krijgen?

ik zeg amen

B_2_the_a
8 oktober 2006, 18:32
http://www.bas-extravaganza.nl/uplfiles/1_Gitaren_G01_Lijk_2_800x600.jpg

http://www.bas-extravaganza.nl/uplfiles/1_Gitaren_G01_Lijk_3_800x600.jpg

http://www.bas-extravaganza.nl/uplfiles/1_Gitaren_G01_Lijk_4_800x600.jpg

http://www.bas-extravaganza.nl/uplfiles/1_Gitaren_G01_Lijk_5_800x600.jpg

Lijk
Het "Lijk". Ik relic door waar anderen ophouden. Een mooi gespoten sunburst bewerk je het beste met een infrarood lamp, koolzuursneeuw, vloeibare stikstof en een partijtje voetbal op grind-tegels. Maar het resultaat is verbluffend. Verbazingwekkend hoe authentiek een slagplaat eruit ziet als je hem boven je gasfornuis houd. Zwavelzuur voor de metalen onderdelen is ook een truuk om te onthouden. Laat je door het elendige uiterlijk niet misleiden; behalve volume zit er een 26 dB gain-boost en een mid-boost op. Zelf een cleane versterker krijgt een ranzig randje.


Technische info:
Constructie: geschroefde hals
Hals hout: esdoorn
Toets: esdoorn
Frets: 24 stuks
Mensuur: 25,5” (648 mm)
Body: elzen
Tuners: Gotoh
Brug: Gotoh
Pickup: Fender Texas Specials
Electronica: volume, gainboost 26 dB, midboost, 5-standenschakelaar
Overig: om de lak zo te krijgen is er een koolzuurblusser , infraroodlamp, vuil polijstwiel, allerlei gereedschap, gevoetbal op grinttegels en vloeibare stikstof (-196°C) gebruikt

G.G.
8 oktober 2006, 19:34
Gruwelijk moi gedaan. Is ie van jouw?

bass blom
8 oktober 2006, 20:07
je kan hem ook in een kraakwagen gooien en dan bij de vuilstort er weer uit zoeken.
sneu gedoe, donderdag een nieuwe relic fender a pak m beet 4000 euro gezien.

Marcel2
8 oktober 2006, 20:53
Wat een merkwaardig fenomeen is het toch, dat relicen.
Ik vraag me af of de jongens die dit zo mooi vinden ook op lelijke ouwe vrouwen vallen.

Johnny V
8 oktober 2006, 21:14
Waar kan je eigelijk aan vloeibare stikstof geraken?

sickpunk
8 oktober 2006, 21:21
niet echt overtuigend gedaan....
als je relic wilt kan je beter een fender highway one of een gibson faded halen, die slijten sneller dan normaal en dan ziet het er in elk geval overtuigend uit...

nielsduursma
8 oktober 2006, 21:22
Waar kan je eigelijk aan vloeibare stikstof geraken?

bij conrad hebben/hadden ze het. en ik heb ook ergens iets gelezen over het stikstof gebeuren wat je bij de apotheek kan halen voor wratten, maar dat weet ik niet zeker of dat helpt.

B_2_the_a
8 oktober 2006, 22:46
niet mijn werk
heb wel geholpen met uitzoeken van de electronica


www.bas-extravaganza.nl

de meest gestoorde bouwer ooit!(z'n meest bizarre bouwsels staan nog geen eens op de site)

Hans74
8 oktober 2006, 23:42
Wat een muggenzifters weer in dit topic zeg...

Alhoewel relic niet mijn smaak is, vind ik hem iig prima geslaagd. De body is misschien wat overdone, maar mensen, kijk eens naar die slagplaat, die hardware, en de neck is echt overtuigend "oud" en afgeragd!

Als ik het laatste plaatje zie is het in mijn ogen echt een zeer overtuigende "oldie".

Have fun B2... :rockon:

Ibanez RuleZ
8 oktober 2006, 23:51
ziet er erg sterk uit... mooi

Harrald

B_2_the_a
9 oktober 2006, 00:33
k wil ook wel m'n squier een handje helpen

maar dat doe ik op de manier zoals het hoort: ragguh!

marter544
9 oktober 2006, 09:29
niet mijn werk
heb wel geholpen met uitzoeken van de electronica


www.bas-extravaganza.nl (http://www.bas-extravaganza.nl/)

de meest gestoorde bouwer ooit!(z'n meest bizarre bouwsels staan nog geen eens op de site)


http://www.bas-extravaganza.nl/?page=bassen&BassenID=21 Deze is gruwelijk 8-) De lage c# snaar is gestemt 17,32 hz! Dat kun je niet eens horen... Hij is overigens wel spuug maar dan ook spuuglelijk. En de ultieme relic: http://www.bas-extravaganza.nl/?page=bassen&BassenID=18

sjoerd5
9 oktober 2006, 16:16
maar je gitaar ziet pas uit alsof hij 20 jaar oud is
als hij 20 jaar uit is

BlazeSF
26 november 2006, 19:55
Mijn advies is om naar www.fender.com te gaan en daar kun je foto's vinden van de pas uitgebrachte nieuwe eric clapton gitaar, die helemaal relic is nagemaakt. Prachtige gallerij foto's waar je alle slijtage plekken goed kan zien. Het is denk ik een goede inspiratiebron. Ikzelf heb die plekken weggesneden met een mes ( klinkt drastischer als het is :P ) en het resultaat is me goed bevallen. Foto's staan al ergens op de site, maar hier is er eentje:

http://img233.imageshack.us/my.php?image=dsc01351ob0.jpg

sickpunk
26 november 2006, 20:12
een relic ziet er goed uit, als de plekken op de juiste plek zitten... is het niet makkelijker om je gitaar opnieuw te lakken, maar dan zonder de blanke lak?? en er dan gewoon op te spelen, dan krijg je tenminste slijtplekken die bij je speelstijl zitten. 90% van de relics die nep zijn, zien er ook nep uit!

AvU
26 november 2006, 20:39
Of je oliet je gitaren, wordt snel vies, donker en barstjes zie je heel snel, ideaal dus voor het relicen. En dan veel optreden! :p

Gearjunkie
26 november 2006, 22:33
een relic ziet er goed uit, als de plekken op de juiste plek zitten... is het niet makkelijker om je gitaar opnieuw te lakken, maar dan zonder de blanke lak?? en er dan gewoon op te spelen, dan krijg je tenminste slijtplekken die bij je speelstijl zitten. 90% van de relics die nep zijn, zien er ook nep uit!

Precies! Speel desnoods met kleding die flink over de gitaar schuurt...

Kim Wilson
27 november 2006, 09:15
En schuurpapier aan je onderarmen!

Slevin
14 september 2007, 20:08
een laklaagje kan je dus verminderen door er met schuurpapier over heen te gaan ? :D

paulbekkers
5 november 2007, 13:05
een laklaagje kan je dus verminderen door er met schuurpapier over heen te gaan ? :D

Hoe maak je je glanzende laklaag eigenlijk mat dan?
Met een heel fijn schuurpapier er overheen? Zo ja, hoe fijn schuurpapier moet je gebruiken dat het wél mat wordt, maar geen duidelijke krassen achterlaat?
Want dat ziet er sowieso al ouder uit, zonder dat je gaten in je gitaar maakt.

F*R*E*A*K
5 november 2007, 13:10
Ik zou zeggen hoger als 600 maar het liefst iets van 800-1200

fred dons
5 november 2007, 14:17
die 3m superfine matjes zijn daar heel geschikt voor

Little Jay
6 november 2007, 14:55
Hier staan relic-trucs, tips&tricks:

http://www.relicdeluxe.com/body_guitar_lacquer_finish.asp

Kijk ook onder de tabs "necks", "hardware", "plastic parts" etc.