PDA

View Full Version : Schema's van bekende pedaaltjes



dacrow
16 mei 2006, 20:19
Beste medegitaristen en co .

Ik ben op zoek naar werkende schem's van bekende pedaaltjes om zelf in elkaar te solderen /knutselen whatever :)

Als eerste zoek ik het van de Tube Screamer maar alle rest zoals bekende chorus pedaaltjes etc zijn welkom !

En ja Google biedt niet al de juiste schema's ;)

birt
16 mei 2006, 21:04
Beste medegitaristen en co .

Ik ben op zoek naar werkende schem's van bekende pedaaltjes om zelf in elkaar te solderen /knutselen whatever :)

Als eerste zoek ik het van de Tube Screamer maar alle rest zoals bekende chorus pedaaltjes etc zijn welkom !

En ja Google biedt niet al de juiste schema's ;)


google doet dat wel, beetje moiete doen om te zoeken en mss ook eens de links sectie van dit forum lezen??

Vonk
16 mei 2006, 21:21
Tonepad.com.

Leef je uit.

Wilco
16 mei 2006, 23:52
www.generalguitargadgets.com
www.diystompboxes.com

dacrow
17 mei 2006, 00:26
Hoi bedankt voor de leuke links , het was eigenlijk een vraagje of iemand een schema heeft wat ie zelf gebouwd heeft en wat werkt :)


Ik heb hier een behoorlijk schema met componenten van een Boss Ce2 Chorus gevonden

http://tonepad.com/getFile.asp?id=101

Heeft iemand idee wat voor weerstanden en caps ze meestal gebruiken , worden er Smd's gebruikt zoniet hoeveel Watt weerstanden etc ...


thx !

Vonk
17 mei 2006, 19:08
Als je bestelt bij newtone of musikding, dan hoef je je geen zorgen te maken over het maximale wattage van weerstanden, aangezien ze altijd goed zijn. En Boss gebruikt zelf altijd lekker goedkope shit voor pedalen, dus degene waar jij aan kunt komen zijn vast wel beter.

Beetje vreemde vragen voor de "advanced" pedalenbouwer, lijkt het je niet slimmer om makkelijk te beginnen? Al bouw je maar een booster...

dacrow
17 mei 2006, 19:47
Owkie , heb het effe nagekeken ze raden aan om 1/4 weerstanden met 5 % tolerantie te gebruiken , alhoewel 1 % beter is natuurlijk .

Deze heb ik reeds aangeschaft , de caps moeten min. 16 V zijn .

Dit geven ze als ref.schema van een Ts 808 Tube Screamer

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ts-808_sc.gif


Iemand dit al gebouwd ?


Voor de opamp heb ik een LM833 - Dual Audio Operational Amplifier gevonden die ik eens ga uittetsen ( Werd op Harmony Central als mod aangeraden )

Weet er iemand of er makkelijk aan de JRC4558D opamp te geraken is ?

bert k
17 mei 2006, 23:38
Als je bestelt bij newtone of musikding, dan hoef je je geen zorgen te maken over het maximale wattage van weerstanden, aangezien ze altijd goed zijn. .
Altijd goed? Hoe bedoel je? Hangt toch van het ontwerp af hoeveel watt je nodig hebt?

Vonk
18 mei 2006, 11:28
Als je effectpedalen gaat bouwen, dan hoef je je toch geen zorgen te maken over weerstanden als je die bij de genoemde tenten inkoopt? Kun je een voorbeeld noemen van een pedaal waarbij je specifieke weerstanden nodig hebt die niet standaard te krijgen zijn in een dhz-pedaalwinkel?
Als je versterkers gaat bouwen is het een ander verhaal...

Lucluc
18 mei 2006, 15:00
Dit geven ze als ref.schema van een Ts 808 Tube Screamer

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ts-808_sc.gif


Iemand dit al gebouwd ?


Ik heb er een gemaakt. De output vond ik wat laag en dus heb ik daar iets aan gedaan. Ik vind dit zeker geen beginners project. Ga eerst eens een boostertje maken.

dacrow
18 mei 2006, 18:03
Hey Luc misschien heb je gelijk

Heb je dezelfde componenten gebruikt als in dit schema ?

Want heb een TS opengedraaid en de caps zijn speciaal en de diodes ook heb ik gezien .

Het transistortype in de TS 808 is :

UTC 2SC1815 NPN EPITAXIAL SILICON TRANSISTOR

Heb ook een Blue Boy overdrive van MI Audio opengedraaid , hier verschillen de opams-types als volgt ;


De opamp van de Blue boy : 4558D JRC 3029G

De opamp van mijn Tube Screamer : 4558D JRC 4003A

Lucluc
18 mei 2006, 19:18
Dioden kan wel wat verschil maken, transistors weet ik niet, zal wel wat ruis schelen en de IC's verschillen ook maar weinig. LM833 werkt goed, de verschillen tussen de 4558 types is naar mijn mening nihil. Met de types dioden en de richting waarin je ze plaatst kan je veel met het geluid doen. Je kan daar ook ledjes plaatsen, maar daar kan Speeddemon je beter in adviseren.

Over het algemeen hebben productiepedalen van Ibanez (en ook Boss) de goedkoopste componenten die er toen waren te krijgen. Als je nu bij een webshop onderdelen bestelt, dan heb je zo goed als zeker al een veel betere kwaliteit.

birt
18 mei 2006, 19:51
ic's heb je behoorlijk wat keuze in hoor. naast de eerder genoemde kan je er ook TL072 in gooien of LM358.

Dirk_Hendrik
18 mei 2006, 19:53
Want heb een TS opengedraaid en de caps zijn speciaal en de diodes ook heb ik gezien .

Het transistortype in de TS 808 is :
UTC 2SC1815 NPN EPITAXIAL SILICON TRANSISTOR

Heb ook een Blue Boy overdrive van MI Audio opengedraaid , hier verschillen de opams-types als volgt ;


De opamp van de Blue boy : 4558D JRC 3029G

De opamp van mijn Tube Screamer : 4558D JRC 4003A


een 2sc1815 is een z.g.n. japanse volksfiets, vergelijkbaar met een BC547 hier. Datzelfe geld ook voor die caps die doodgewone japanse 20% tolerantie filmcondensatoren. Sloop een video van 10 jaar of ouder en je trekt er 10-tallen uit.
Dat is dus ook het geval voor 4558's. Waar Europese produkten vaker TL072's gebruiken staan Japanse produkten meestal stijf van de 4558's

Speeddemon
18 mei 2006, 21:54
De opamp van de Blue boy : 4558D JRC 3029G

De opamp van mijn Tube Screamer : 4558D JRC 4003A
Maakt niks uit. Die andere nummers + letter (****x) zijn datumcodes.

Zo herken je wel een echte oude JRC4558D, deze heeft die laatste letter niet, dus gewoon 4 cijfers.

Heb een TS9 uit '82 en een RI uit 2004, en ja, je hoort verschil, maar op die uit '82 wil ik uit verzameloverwegingen niet/nauwelijks spelen (live dan).

dacrow
20 mei 2006, 12:59
de verschillen tussen de 4558 types is naar mijn mening nihil. Met de types dioden en de richting waarin je ze plaatst kan je veel met het geluid doen.
Over het algemeen hebben productiepedalen van Ibanez (en ook Boss) de goedkoopste componenten die er toen waren te krijgen. Als je nu bij een webshop onderdelen bestelt, dan heb je zo goed als zeker al een veel betere kwaliteit.

Dit is mooi om te horen , heb al redelijk wat 1% weerstanden , volgens de makers van TS808 is er veel verschil tussen de 4558 opamps , ze beweren dat elk een ander karakteristiek heeft .
Nu uit mijn werkgebied weet ik dat Bode plots redelijk verschillen van spoel tot spoel dus het kan wel een invloed hebben ..

Wat bedoel je eigenlijk met de richting van de diodes ?
Gewoon in het schema omgedraaid tov elkaar ?



een 2sc1815 is een z.g.n. japanse volksfiets, vergelijkbaar met een BC547 hier.

Ook mooi om te horen :) wist ik niet


Heb een TS9 uit '82 en een RI uit 2004, en ja, je hoort verschil, maar op die uit '82 wil ik uit verzameloverwegingen niet/nauwelijks spelen (live dan).



Om terug te komen op de 4558 ; zou dit te maken hebben met de karakteristiek of waarschijnlijk ook met geheel de schakeling ..

Speeddemon
20 mei 2006, 16:08
Om terug te komen op de 4558 ; zou dit te maken hebben met de karakteristiek of waarschijnlijk ook met geheel de schakeling ..
De op-amp maakt wel ietsjes uit, maar waarschijnlijk heeft een circuit dat 22 jaar oud is, ook al de nodige 'aging' ondergaan en zijn er andere types componenten gebruikt.

Ik heb als eerste de TS-808 conversie op de TS9 RI van me gedaan, en die maakte het geheel iets smoother/ronder, maar minimaal.
Ergens vond ik dat MINDER klinken dan de ouwe TS9, die wat feller is.
Maar goed, na de more-less drive mod, een cap-swap (2x 1uF elco's vervangen door 1uF NP metaalfilm WIMA's) en een diode swap (1N914 vervangen met 1N4001) klonk ie wel een stuk beter.

dacrow
22 mei 2006, 18:11
het volgende staat op ANalogman.com te lezen :



To do this, we use a new Old Stock (NOS) actual early 1980s IC chip of the exact type used in an old TS-808. We normally use the famous JRC4558D chip . We also install a bunch of original style capacitors, replacing the cheap little capacitors that are now used.
Also important to this mod are the CLIPPING DIODES- we found some of the original blue striped TS-808 diodes and install them. These special diodes, along with the chip and capacitors, make the ultimate vintage TS-808 replica!


Ik ben dus opzoek gegaan naar 'old Japanese shit' en heb ten eerste mijn oude Sanyo stereo gesloopt maar er zat geen JRC4558D in :s
Wel zaten er de befaamde blauw gestreepte diodes in waarover ze het hebben .

Tweede poging was een ONKYO amplifier ,daar zit een JRC4559DX in , volgens de spec zit er een verschil in de slew rate en in de gain bandbreedte ..
Normaal zou het geen probleem opleveren als ik deze in mijn TS 808 pomp?


een cap-swap (2x 1uF elco's vervangen door 1uF NP metaalfilm WIMA's) en een diode swap (1N914 vervangen met 1N4001)


Welke elcos zijn dit juist ?

Dirk_Hendrik
22 mei 2006, 18:29
Nee. Stuk gaat het er niet van. Het lijkt er alléén op dat die 4559 een verbeterde versie is met een grotere bandbreedte. De essentie van die 4558's is nou juist die beperkte bandbreedte. Lees ook eens:
http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxtech.htm

Verplicht leesvoer.

Vaar niet te blind op analogman. Hij is goed in het leggen van rookgordijnen. Ik heb op dit moment een analogman gemodde TS liggen waarin toch echt maar 5 componenten zijn vervangen. In 2 gevallen gaat het daarin om exact dezelfde waarde maar dan als koolstofcomposietweerstand uitgevoerd. De andere 2 zijn voor een TS-808 conversie. Voor die grap betaal je een dito mep geld.

JoostBaksteen
22 mei 2006, 18:59
Vaar niet te blind op analogman. Hij is goed in het leggen van rookgordijnen. Ik heb op dit moment een analogman gemodde TS liggen waarin toch echt maar 5 componenten zijn vervangen. In 2 gevallen gaat het daarin om exact dezelfde waarde maar dan als koolstofcomposietweerstand uitgevoerd. De andere 2 zijn voor een TS-808 conversie. Voor die grap betaal je een dito mep geld.

En wat is het effect op het geluid? Klinkt het ook ECHT beter?

Dirk_Hendrik
23 mei 2006, 08:59
Minimaal. Voor mij is het de moeite niet en zeker de poen niet waard.

dacrow
5 juli 2006, 19:29
Maakt niks uit. Die andere nummers + letter (****x) zijn datumcodes.

Zo herken je wel een echte oude JRC4558D, deze heeft die laatste letter niet, dus gewoon 4 cijfers.

Heb een TS9 uit '82 en een RI uit 2004, en ja, je hoort verschil, maar op die uit '82 wil ik uit verzameloverwegingen niet/nauwelijks spelen (live dan).


Bingo ! !

Ik heb een hele print met 20 stuks uit de jaren '80 gevonden :):)

Serienummers zijn : 4558DD 6205

Iemand een lijst met de jaarcodering?