PDA

View Full Version : ''andere'' bas technieken



B-bass
16 mei 2006, 18:29
zou iemand mij een tip kunnen geven hoe/ waar ik double-handed tapping en dit soort technieken op kan pikken? zijn hier sites voor waar het uitgelegd staat ofzo of ie

buuck
16 mei 2006, 22:10
oefenen oefenen oefenen. heb je een kutbas met een hele hoge actie, zal het je nooit goed lukken.

musicmaestro
16 mei 2006, 22:29
wellicht dat je ook wat heb aan instructie-videos.

bv. stuart hamm of steve bailey

op internet circuleert misschien ook wel wat met deze namen of andere

suc6

dejohan
18 mei 2006, 12:14
typ eens "bass lessons" in op google video of yourtube.

buuck
19 mei 2006, 11:07
waarvoor wil je eigenlijk dat leren? Wil je de solo kant op? In een band of iets dergelijks kun je het niet toepassen

DJF5
24 mei 2006, 13:37
niet toepassen?

is Primus dan geen band?

Les Claypool vind ik toch vrij veel een solist :cooler:

dejohan
24 mei 2006, 15:20
niet toepassen?

is Primus dan geen band?

Les Claypool vind ik toch vrij veel een solist :cooler:

Nu haal je er wel een uitzondering uit (die je bovendien nooit of te nimmer zal kunnen overtreffen).

poepsnaar
21 juni 2006, 23:50
les claypool is ook maar eens mens, net als jij en mij...
dus waarom zou dat nooit kunnen?

SBloke
22 juni 2006, 12:08
Bericht van vriendin van Sbloke, die zelf geen account heeft, en hier zodanig weinig zit en zodanig lui is dat ze niet een eigen account aanmaakt;)




les claypool is ook maar eens mens, net als jij en mij...
dus waarom zou dat nooit kunnen?


Dat soort bassisten zijn belachelijk vroeg begonnen, ofwel met bas, ofwel met gitaar, ofwel met een ander instrument. Zelf ben ik met bassen begonnen toen ik 17 was, dus IK zal nooit zo goed worden (en daarbij heb ik nog andere hobbys)...

Volle Nerd
25 juni 2006, 22:01
dat ligt er maar net aan wat je ambitie's zijn.. leeftijd maakt geen kont uit

dejohan
26 juni 2006, 11:49
Allemaal goed en wel, maar blijft wel dat in 95% van de bands niemand zit te wachten op een bassist die solo's speelt.

E-J
26 juni 2006, 12:07
Allemaal goed en wel, maar blijft wel dat in 95% van de bands niemand zit te wachten op een bassist die solo's speelt.

Onzin, of de gitaar nou een normale is of een bas, een gitaar is een gitaar.

Luister maar eens naar dit meesterwerk vol met bass/elektrische en keyboardsolos:

Pink Floyd - Pigs live (http://www.savefile.com/projects3.php?fid=6104699&pid=252819&key=947532)

dejohan
26 juni 2006, 13:32
Onzin, of de gitaar nou een normale is of een bas, een gitaar is een gitaar.

Luister maar eens naar dit meesterwerk vol met bass/elektrische en keyboardsolos:

Pink Floyd - Pigs live (http://www.savefile.com/projects3.php?fid=6104699&pid=252819&key=947532)

Ja en?
Natuurlijk kan je soleren op een bas, maar of er iemand op zit te wachten is iets anders.
Kijk eens om je heen, hoeveel % van de rock nummers die op de radio gedraaid worden bevatten een bassolo?
Hoeveel % van de optredens die je gezien hebt bevat een bassolo?
Hoeveel advertenties heb je al gezien in de trant van "bassist gezocht - moet kunnen soleren"?

Vonk
26 juni 2006, 22:39
Ja en?

Kijk eens om je heen, hoeveel % van de rock nummers die op de radio gedraaid worden bevatten een bassolo?


Haha goed argument: ik hoor zelfs nooit gitaarsolo's op de radio hoor :) Nou heb je meer kans met Arrow, maar daar houd het ook wel mee op...

Ook kansloos om te zeggen: ja, maar je zult toch nooit solo's spelen in een band. Ja dus? Sommige gitaristen komen nooit hun slaapkamer uit, moeten zij dan ook maar stoppen?

Je wordt er in ieder geval niet slechter van...

Wabbie
26 juni 2006, 23:43
Allemaal goed en wel, maar blijft wel dat in 95% van de bands niemand zit te wachten op een bassist die solo's speelt.

mwaoh, ik gooide er toch regelmatig een solootje doorheen bij mijn metalbands. Die konden dat altijd wel warderen. In mijn bluesband heb ik ook nogwel een aantal solos gespeelt.

dejohan
27 juni 2006, 11:30
Haha goed argument: ik hoor zelfs nooit gitaarsolo's op de radio hoor :)

Ik schreef "ROCKnummers". Op een radio waar ze nooit rock draaien zal je idd niet veel gitaarsolo's horen.


En idd, slechter zal je er wel niet van worden. Van mij moet iedereen maar doen waar hij zin ik heeft, maar ik blijf er nog altijd bij: in de meeste rockmuziek wordt niet echt verwacht dat de bassist solo's speelt. Ik begrijp eigenlijk niet dat ik over zoiets voor de hand liggends moet gaan liggen discussiėren. Komaan, hoeveel rocknummers met een bassolo zijn wereldwijde hits geweest? Tien misschien? En hoeveel met een gitaarsolo? Enkele duizenden?

Bram+
27 juni 2006, 11:45
Dus moet je het maar niet leren/kunnen/doen in je band? Een beetje een kortzichtig idee als je het mij vraagt...

hoofd
27 juni 2006, 11:54
Er komt een man op een eilandje terecht, ergens in de Pacific. Al sinds zijn aankomst hoort hij daar nonstop harde drums, en na een paar dagen vragt hij aan een inboorling "zeg inboorling, wanneer houden die drums 's op?"
Daarop kijkt de inboorling verschrikt op en schreeuwt "Nee, drums niet stoppen! Drums stoppen slecht, heel slecht!"
De man snapt er niks van en vraagt "wat gebeurt er dan als de drums stoppen?"
Inboorling: "dan begint de bassolo" :o

-------------------

Een echtpaar heeft nogal wat huwelijksproblemen, ze kunnen elkaar totaal niet meer uitstaan en praten niet meer met elkaar. Hun kinderen hebben van alles geprobeerd en sturen ze naar een huwelijkshelper. De beste man probeert ook van alles, van electro-shock therapie tot partnerruil. Het helpt niet, het paartje praat nog steeds niet met elkaar. Uiteindelijk pakt de therapeut z'n basgitaar en begint te soleren. En verdomd, het echtpaar begint spontaan met elkaar te praten!
"Ja", zegt de therapeut, "het is nog nooit gebeurd dat mensen niet door een bassolo heen praten"

---------------------

Sorry, maar aan deze twee moppen deed dit topic me denken, no pun intended :satisfie:

onze_jef
27 juni 2006, 12:18
Hahaha, wat een lollige topic.

Ik speel zelf ook bas en ben niet van het solerende type. Ik gebruik wel graag wat aanvullende nootjes en wat melodielijntjes, maar echt soleren kan je dat niet noemen... ik ben dan ook verslaafd aan groove en diepe tonen.

Als je wil soleren maakt het in princie niet uit of het een basgitaar, een piano of een gewone gitaar is. Je zal een goed gehoor moeten ontwikkelen voor akkoorden, de noten die er bij passen, gevoel voor melodie en frasering. Hieromtrent zijn er oneindig veel dingen te vinden op het net.

Verder heb je een hoop bastechnieken zoals slappen en poppen die je allemaal in je solospel kan verwerken.

Oefen zo veel mogelijk met een backingtrack (die je evt zelf hebt ingespeeld) of met een band, op je eentje klinken immers alle noten juist.