PDA

View Full Version : Vox Humana stratocaster review en (grote) foto's



ewout
16 mei 2006, 13:06
Na acht maanden wachten is ie eindelijk klaar!

Dit was het concept:

http://www.easyrelease.nl/strat%20af/concept.jpg

In de afgelopen maanden heb ik een aantal dingen veranderd en ik ben blij dat Vox Humana flexibel genoeg was om dat allemaal mee te nemen in de uitvoering. Zo wilde ik van de backplate af om in de toekomst zo'n tremol-no te kunnen bevestigen en gebruiken waarmee je snel de tremolo kan blokkeren. Ik wilde uiteindelijk toch een andere brug, niet omdat deze niet okee is, maar een vintage style brug klopte toch beter met het geluid wat ik wilde. Toevallig kwam wilkinson net uit met een traditionele stijl brug met een niet-schroevende trem arm. Deze arm kun je gewoon in en uit het blok schuiven en het werkt perfect, een van de redenen waarom ik in eerste instantie al naar een wilkinson ging kijken. (Scheelt ook flink in het geld overigens, maar dat was niet eens de reden van het switchen.) Een 3ply slagplaat bleek achteraf toch mooier dan de 1ply.

Door miscommunicatie zijn de stippen op de slagplaat uitgevoerd in zilver abalone ipv. clay dots en is het logo op de kop niet bruin-oker zoals originele fenders uit die tijd maar helemaal zwart geworden. Eerst schrok ik hier een beetje van, maar de gitaar is eigenlijk heel chique geworden hierdoor. De stippen passen heel mooi bij de finish van de body en het logo, (die overigens heel mooi onder de glimmende lak zit, het lijkt net alsof het uitgesneden is uit ebbenhout ) ziet er gewoon heel mooi uit bij de toets, die vrij donker is uitgevallen. (wel lichter dan op de foto's trouwens, er zitten donker rode vlammen doorheen die je niet kunt zien hierop.)

Wat foto's:

http://www.easyrelease.nl/strat%20af/vooraanzicht.jpg

ewout
16 mei 2006, 13:07
http://www.easyrelease.nl/strat%20af/achterkant.jpg
http://www.easyrelease.nl/strat%20af/body.jpg
http://www.easyrelease.nl/strat%20af/kop.jpg
http://www.easyrelease.nl/strat%20af/hals.jpg

Franc
16 mei 2006, 13:19
Heel erg mooi.
Vreemd gezicht zo'n chromen humbucker in een strat (verwacht je bij een gibsonachtige) maar erg stijlvol :)

ewout
16 mei 2006, 13:20
De elementen zijn zo gekozen dat ik in ieder geval geen storing heb en het moest alround zijn. Anti-storing is iets wat nodig is op de plekken waar ik speel, dus kinmanns voor de singlecoils en ik wilde een humbucker in de brug voor de scheurgeluiden. Ik heb ondertussen nu al een keertje met band gespeeld en ik ben heel blij met deze keuze! Geen storing, veel mogelijke geluiden, (16 in totaal) geweldig. De hals is een traditional mk2 en geeft schitterende warme, volle, geluiden. De woodstock in het midden daarentegen is veel harder en directer en wordt pas heel vet met overdrive. Clean is het schitterend voor die hendrix loopjes en slagpartijen. De SD alnico 2pro humbucker heeft een hele lage output en zit er puur voor de overdrive. Hij is te splitten en serieel te schakelen. Het mooie is dat ie voor clean nog heel acceptabel klinkt, best wel stratocaster achtig, maar het reageert net iets minder op je aanslag en het is een wat vlakker geluid. Met wat overdrive of flinke distortion komt ie het best tot zn recht en blijft het geluid veel strakker dan dat van de kinmans.

Het halselement is traploos te mengen met ieder ander element via de onderste toonknop en dat zorgt ervoor dat je ook hals-brug kunt nemen of alle elementen samen. In beide gevallen klinkt het weer anders wanneer je de humbucker spilt. De toekomst moet maar uitmaken of deze elementcombinatie ideaal is voor me, maar het ziet ernaar uit dat deze combinatie erg geslaagd is. Het meest valt me nog op dat het switchen tussen de elementen zonder gekke volumesprongen gaat, waardoor het geheel heel gebalanceerd is. Dat had ik niet verwacht!

ewout
16 mei 2006, 13:26
Heel erg mooi.
Vreemd gezicht zo'n chromen humbucker in een strat (verwacht je bij een gibsonachtige) maar erg stijlvol :)

Vind ik ook. Ik heb er heel lang over getwijfeld, maar een single-coil sized humbucker vond ik qua geluid een te groot compromis en ik wilde perse een humbucker. Heb ik ooit de financiele mogelijkheid voor een gibson erbij dan gooi ik er een andere slagplaat op, plaats de singlecoils over en dan met een kinman HX85 in de brug ipv die humbucker. Tot die tijd is dit de beste en mooiste optie vind ik zelf. In real-life ziet het er overigens veel mooier uit dan ik had gedacht toen ik het concept aan het maken was.

nielsduursma
16 mei 2006, 13:27
mooi, zeker mooi. alleen die open achterkant zou ik niet willen.

wat kost zoiets daaro?

gjlp
16 mei 2006, 13:29
Heel erg mooi. Gefeliciteerd ermee. Ik ga zelf ook steeds meer de neiging krijgen om een strat met humbucker te modificeren.
1 dingetje: een strat zonder backplate blijft raar :)

ewout
16 mei 2006, 13:40
mooi, zeker mooi. alleen die open achterkant zou ik niet willen.

wat kost zoiets daaro?

Ongeveer 1600 euro voor alleen de gitaar. (koffer moet je er dan nog bijkopen)

edit: je kunt in hun online winkel zelf alle onderdelen aanklikken en dan kijken naar het totaal van je winkelmandje. Tel er nog ongeveer 10% van die kosten bij op voor het in elkaar zetten, afstellen en intoneren en je hebt de prijs.

Luke-wannabe
16 mei 2006, 14:03
Sorry maar ik vind hem echt niet mooi :hippie:

future2future
16 mei 2006, 14:15
Ziet er goed uit! ik vind persoonlijk een chromen humbucker in een strat niet zo mooi, maar je ziet het wel vaker bij tyler of suhr. voor de rest vind ik hem erg mooi

Negative K3 fan
16 mei 2006, 14:18
heel erg mooi, ik vind vooral de donkere toets netjes en die humbucker met zilveren kapje is heel stijlvol op deze gitaar :hippie:

Harry
16 mei 2006, 14:41
ik vind 'm ook erg mooi!

Tijnoow
16 mei 2006, 14:51
Erg mooie gitaar man,, alleen die headstock vind ik iets minder.. Maarja, smaken verschillen, voor de rest een érg koele gitaar! :soul:

MichaelSS
16 mei 2006, 14:53
Ik vind hem ook wel leuk, maar voor 1600 euro had je een hele mooie fender of gibson kunnen halen ..

Maja iedereen zo zijn keuze. Had het zelf niet zo snel gedaan, en als ik het had gedaan had ik de hals Maple gedaan ( als dat kon ), en die zilveren humbucker vervangen door een gewone witte. Kleur vind ik namelijk wel erg mooi, alleen die humbucker vind ik persoonlijk een beetje "Lelijk" staan.

nielsduursma
16 mei 2006, 14:56
Ik vind hem ook wel leuk, maar voor 1600 euro had je een hele mooie fender of gibson kunnen halen ..

jah, er is natuurlijk niks anders op de markt :roll:

MichaelSS
16 mei 2006, 14:57
geen eens zin om hier een nuttig antwoord op te geven.

Squier4ever
16 mei 2006, 14:59
ik heb ook verchroomde elementen op me stratje, 1 hb en 2sc's. de kapjes hiervoor kun je los kopen, en ziet er nog iets pimpisher uit. had eerst ook alleen de hb met kapje maar nu alles....

ewout
16 mei 2006, 15:09
Ik vind hem ook wel leuk, maar voor 1600 euro had je een hele mooie fender of gibson kunnen halen ..

Maja iedereen zo zijn keuze. Had het zelf niet zo snel gedaan, en als ik het had gedaan had ik de hals Maple gedaan ( als dat kon ), en die zilveren humbucker vervangen door een gewone witte. Kleur vind ik namelijk wel erg mooi, alleen die humbucker vind ik persoonlijk een beetje "Lelijk" staan.

Een mooie gibson begint ver over de 2000 euro, althans, wat ik mooi vind. Komt nog, ooit.

Ja, je kunt een fender kopen voor dat bedrag, maar niet in deze kleur, niet met een afgeschuinde hiel, niet met een reversed headstock, niet met birdseye / flame maple neck, niet met een carbonfiber trussrod, niet met kinman elementen, niet met deze schakel mogelijkheden, niet met deze tremolo waarbij je de arm gewoon in en uit kunt steken, niet met locking tuners en last but not least niet met mijn naam in fender '63 style op de kop. Waarom zou ik een gitaar van de lopende band kopen als ik voor hetzelfde geld er eentje helemaal naar mijn wensen kan laten maken? Keuze was voor mij vrij snel gemaakt...

ewout
16 mei 2006, 15:11
...gitaar was natuurlijk wat minder snel gemaakt... ;-)

BartL
16 mei 2006, 15:12
Echt geweldige gitaar!

Ik zou alleen NOOIT VAN MIJN LEVEN mijn naam erop laten zetten. (Of is dat er makkelijk weer af te krijgen?)

marc_o
16 mei 2006, 15:22
Helemaal te gek! Goede keuze en goed over nagedacht, en dat is het principe van jouw droomgitaar.

De kleur is prachtig, proficiat!

ewout
16 mei 2006, 15:23
Echt geweldige gitaar!

Ik zou alleen NOOIT VAN MIJN LEVEN mijn naam erop laten zetten. (Of is dat er makkelijk weer af te krijgen?)

Ik hoef me in ieder geval nooit meer voor te stellen tijdens een jamsessie ;-) Nee, serieus, als ik een custom laat maken verkoop ik die niet door, die is voor het leven. Ik ga er dan geen nep fender decal op plakken, maar na een middagje illustrator heb ik mijn naam van een 1963 fender decal omgebouwd tot mijn eigen naam. Qua stijl vind ik het nu erg mooi, de vormentaal klopt, en ik vind het zeker mooier dan menig ander logo dat ik soms zie op de headstock van een stratocaster. De decal zit ver onder de lak, je ziet ook niet meer dat het een sticker was, je ziet geen hoogteverschil of overgangetje tussen hout en het zwarte van de sticker.

nielsduursma
16 mei 2006, 15:29
om eerlijk te zijn, kan ik je naam met moeite lezen op de headstock. op de een of andere manier lijkt het ook niet echt op "fender-stijl" letters.

Tupelo
16 mei 2006, 15:34
Ik vind 'm ook wel mooi.

Quink
16 mei 2006, 15:39
Mooie gitaar. Zo'n zilveren humbucker ziet er ook erg goed uit. Vind alleen zo'n omgedraaide kop zooooo lelijk.

ewout
16 mei 2006, 15:48
om eerlijk te zijn, kan ik je naam met moeite lezen op de headstock. op de een of andere manier lijkt het ook niet echt op "fender-stijl" letters.

http://www.easyrelease.nl/strat%20af/logo.jpg

Je hebt natuurlijk fender stijl en je hebt fender stijl. Ik vind het fender logo overigens ook niet makkelijk te lezen, maar dat boeit niet. Dit 'spagetti logo' komt uit 1963 en dat is de stijl die de basis is van deze strat, dus elzen body, rosewood toets, 3ply slagplaat en een authentieke custom kleur uit die tijd; inca silver metallic. Hiervoor had je weer een iets ander logo en waren de strats zo goed als allemaal 2 tone sunburst, ash body, maple neck en 1ply slagplaat.

AART
16 mei 2006, 15:48
geen eens zin om hier een nuttig antwoord op te geven.


Als ik wat posts van jou lees denk je echt alleen aan fender en gibson, alsof die het beste zijn.
Maar er is echt wel beter te krijgen.

Wabbie
16 mei 2006, 16:07
heuj, gave strat. Alleen het reversed headstock vind ik not-done op een strat. Maar gelukkig staat mijn naam ook niet op het headstock ;).
veel plezier ermee!

MichaelSS
16 mei 2006, 16:23
Als ik wat posts van jou lees denk je echt alleen aan fender en gibson, alsof die het beste zijn.
Maar er is echt wel beter te krijgen.

Eh dus ?

Iedereen heeft een merk waar hij/zij het liefste op speelt. Ik dus op deze 2 merken. En ja. ik raad iedereen 1 van deze 2 aan. Maar wat maakt het uit? Iedereen doet uiteindelijk toch wat hij of zij het beste vindt.

AART
16 mei 2006, 17:04
yeah ok, maar dan hoef je andere merken niet af te kraken.

En qua afwerking hebben deze twee merken toch wel de slechtste prijs kwaliteit verhouding.

MichaelSS
16 mei 2006, 17:14
Eh waar haal je al die onzin vandaan ?? Waar kraak ik andere merken af dan :stop:

nielsduursma
16 mei 2006, 17:15
Eh waar haal je al die waarheden vandaan ??
bekijk gebruikersprofiel --> vind alle posts van ....

Letsgo21
16 mei 2006, 17:46
PRACHTIG!! Deze heeft ongeveer alles wat mijn droom-strat zou moeten worden...

vulvasonic
16 mei 2006, 17:50
ERG mooi !

Mitch
16 mei 2006, 22:28
Duidelijk een geval van: ik wil een hoop dingen die ik nóóit in een kant-en-klare-gitaar ga vinden en dus laat ik er één samenstellen. Waar je gelijk in hebt !

Je gaat er vast veel speelplezier mee hebben :satisfie:

Robbert
16 mei 2006, 22:48
Toppie gitaar, speelt hij als gehoopt?

ewout
16 mei 2006, 22:57
Toppie gitaar, speelt hij als gehoopt?

Ja! Ik moest eerst even wennen, want de hals is een dikke D vorm. Mijn andere strat is een bijeen geraapt zooitje onderdelen, met als basis een mexi strat en een erg dunne vox humana hals. Die hals is echt zo ontzettend dun, veel dunner kan gewoon niet. Zonder de carbonfiber halspen was ie waarschijnlijk al krom gaan trekken! :-D Het was een hals voor iemand die een ibanez feel wilde op zn fender strat, maar het was toch veel te dun uiteindelijk. Hij heeft een andere laten maken en deze hals hing bij hun in de werkplaats. Die hals heb ik voor een vriendenprijs kunnen overnemen, ongeveer een kwart voor wat je er nieuw voor betaald. Ik ben dus afgelopen zomer van een medium naar een smal profiel gegaan en nu ineens DIK. Dat was even wennen! Ik wist dat uiteindelijk mijn hand veel meer ondersteuning zou krijgen van een D, want ik heb grote handen. Nu na een week merk ik dat ik eigenlijk al veel beter speel dan op die andere strat, mijn verwachtingen klopten dus gelukkig.

tomswaelen
16 mei 2006, 23:24
Dit was het concept:

http://www.easyrelease.nl/strat%20af/concept.jpg



Hoe heb je die tekening gemaakt? Is dat ergens online te doen?

Negative K3 fan
17 mei 2006, 00:06
Ik vind hem ook wel leuk, maar voor 1600 euro had je een hele mooie fender of gibson kunnen halen ...

liever 1 mooie custom gitaar dan tien standaard fenders

future2future
17 mei 2006, 00:09
+1 @ Negative K3

Nickname
17 mei 2006, 00:18
:o o my god.. normaal ben ik niet zo voor strats... maar dit is toch wel een HEEEEELE mooie! gefeliciteerd!

ewout
17 mei 2006, 07:42
Hoe heb je die tekening gemaakt? Is dat ergens online te doen?

coreldraw. je kunt natuurlijk met

http://www.nymphusa.com/kisekae/kisekaeE1.asp

een eind komen, maar met coreldraw of illustrator kom je een stuk verder.

Dirk W
17 mei 2006, 10:12
Een godsgruwelijke strat! Tziet er echt HEEL gaaf uit

schizo910
17 mei 2006, 11:04
mooie plank zeg. Ook ik ben geen stratfan, maar dit is wel erg mooi. Ik vind die Hum juist supermooi zo!

Wicked Willy
17 mei 2006, 11:12
Custom built Strat is natuurlijk altijd een stuk beter dan een 'lopende band' Strat. Verstandige keus, zeker als je precies weet wat je wilt. Voor 1600 euro heb je waarschijnlijk geen 'echt' Strat van dezelfde kwaliteit (en met dezelfde mogelijkheden) erg verstandig. Gitaar ziet er niet standaard uit, maar dat maakt hem juist vet!!!

Punt
17 mei 2006, 23:22
Leuke Strat, de open backplate is vrij normaal in tegenstelling wat enkele posters denken. Is gewoon praktisch er zijn zelfs mensen die beweren dat het hoorbaar is ook ...

Negative K3 fan
17 mei 2006, 23:29
Leuke Strat, de open backplate is vrij normaal in tegenstelling wat enkele posters denken. Is gewoon praktisch er zijn zelfs mensen die beweren dat het hoorbaar is ook ...

misschien dat het te maken heeft met de tremolo veren, die kunnen behoorlijke invloed uitoefnen door geratel/gerammel of feedback.

ewout
18 mei 2006, 08:35
misschien dat het te maken heeft met de tremolo veren, die kunnen behoorlijke invloed uitoefnen door geratel/gerammel of feedback.

MIjn andere strat heeft al tijden geen backplate meer. Ik heb nooit last gehad van geratel of feedback met of zonder backplate, en het zijn gewoon ceramische elementen die daarin zitten in tegenstelling tot de alnico V en II die er nu inzit. Misschien dat als het afgesloten is het meer werkt als een echt galmveer en dat dat effect groter wordt met een metalen of houten backplate? Geen idee.

Wel iets leuks wat ik te weten ben gekomen wat denk ik bijna niemand weet: oorspronkelijk is er gekozen voor vijf kleine veren in tegenstelling tot een grote veer zoals gebruikelijk was bij bigsby zodat het mooier in de body zelf verwerkt kon worden en de spanning beter af te stellen was. Bijkomend voordeel van deze plek onder de elementen is dat wanneer je ze alle vijf hebt zitten, dit werkt als 'shielding' van de elementen aan de onderkant. Slim he? Heeft Leo zelf zo bedacht. Ik kan iedereen dit boek trouwens erg aanraden:

http://www.stratcollector.com/images/wheeler/cover.gif

Dude
18 mei 2006, 09:21
Om te beginnen, ik stoor me mateloos aan de manier waarop MichaelSS dit topic verziept met zn gezeur maar dat terzijde !



Die strat kicks ass !! ben altijd al fan geweest van voxhumana gitaren en zo een komt er dus zeker nog wel eens, moest eerst mn collectie fenders en gibsons opbouwen haha...

maar goed, kan je wat vertellen over de manier van bouwen, afwerking, nakomen van afspraken ed ? mijn ervaring bij vox is dat die helemaal te gek is, kom daar al vannaf het moment dat ik mn eerste nieuwe gitaar kocht en blijf dr komen ook.

Te gek ding hoor, erg strak

Logo is ook super trouwens, snap helemaal waarom je dat zo wilde doen !

ewout
18 mei 2006, 10:50
Om te beginnen, ik stoor me mateloos aan de manier waarop MichaelSS dit topic verziept met zn gezeur maar dat terzijde !



Die strat kicks ass !! ben altijd al fan geweest van voxhumana gitaren en zo een komt er dus zeker nog wel eens, moest eerst mn collectie fenders en gibsons opbouwen haha...

maar goed, kan je wat vertellen over de manier van bouwen, afwerking, nakomen van afspraken ed ? mijn ervaring bij vox is dat die helemaal te gek is, kom daar al vannaf het moment dat ik mn eerste nieuwe gitaar kocht en blijf dr komen ook.

Te gek ding hoor, erg strak

Logo is ook super trouwens, snap helemaal waarom je dat zo wilde doen !

Bedankt!

Het bouwproces verliep wat anders dan gepland, maar dat hebben ze goed gecompenseerd van tevoren. Laat mij een en ander even toelichten. Toen ik de strat bestelde had ik geen flauw idee van hoe lang het zou duren dat een strat klaar was. Ik dacht anderhalve maand, maar het er werd me verteld dat ik op een maand of drie - vier moest rekenen. Ok dan. Ik had alleen wel een nieuwe hals nodig voor mijn huidige gitaar, want die was gebroken en dat was eigenlijk ook de reden dat ik toen besloot een gitaar te laten bouwen ipv. deze te laten repareren. Voor die anderhalve maand kon ik wel even een strat lenen dacht ik zo. Voor vier maanden alleen niet! Toen hebben ze een hals die ze nog hadden liggen - heel verhaal - aan mij verkocht voor 1/4 van de nieuwprijs en die binnen 3 dagen op mijn oude strat gezet. Helemaal te gek natuurlijk! Afgezien dat dat halsje bijna nog beter is dan die op mijn nieuwe strat, kon ik gewoon door blijven spelen. Ik had dus wat minder haast met die nieuwe.

In de periode herfst - winter is er heel weinig gedaan. Het wachten was op de onderdelen en alleen de body is in die tijd gezaagd. Ik begreep ook dat ze het heel druk hadden met het bouwen van nieuwe prototypen voor hun acoustische gitaren - die met carbonfiber erin die helemaal te gek zijn! Ik heb in die periode nog een aantal onderdelen veranderd en ik was blij dat bijv. de brug nog niet bevestigd was, want achteraf gezien was ik daar toch niet zo blij mee geweest.

Mij waren een aantal dingen van tevoren beloofd en een aantal dingen had ik zelf verwacht, die niet zijn nagekomen of gebeurd. Wanneer je het eindresultaat bekijkt vind ik dat helemaal geen probleem hoor, sterker nog, ik denk dat het weinig had uitgemaakt. Het ging om dingetjes als; langskomen en kijken of het halsprofiel wel ok is voordat het gelakt zou worden en het inspecteren van kleurstaaltjes van de bodylak. De hals is perfect en precies zoals ik verwacht had en de bodylak is *precies* wat het moest zijn, maar ik was wel even verbaasd over dat ik niet werd opgebeld om even langs te komen en dat de hals en de body ineens af zijn. Positief verbaasd dan wel telkens natuurlijk, maar ik zat wel telkens te denken van; ik zou toch nog langskomen? Achteraf gezien was het misschien handig geweest om ook dat soort dingen op papier te zetten, want ik denk dat zij dat helemaal vergeten in de loop van al die maanden. Ze maken bijvoorbeeld ook meerdere halzen achter elkaar en lakken er ook meerdere samen. In series dus. Ik kan me voorstellen dat het dan lastig is om eerst al die mensen op te bellen en te vragen om langs te komen... Maar goed.

Ik de lente zijn dus de body en hals afgemaakt. Toen begon het wachten op de assemblage. In diezelfde tijd werden de openingstijden veranderd vanwege sterke drukte in de gitaarbouw afdeling. Dat was in April, na zeven maanden dus. Toen heeft de assemblage nog vijf weken geduurt en in totaal het bouwproces twee keer langer dan verwacht. In April begonnen mijn handen wel erg te jeuken toen ik die hals helemaal glimmend zag hangen in de winkel, maar tot die tijd heb ik me kunnen beheersen. Het verlossende telefoontje kwam op 5 mei geloof ik en niet veel later heb ik hem opgehaald.

De afwerking krijgt een 9.99 Er zitten een paar kleine puntjes, alsof er mini zandkorreltjes zitten, in de zilveren lak aan de achterkant bij de body-neck verbinding, en in de spring-cavity zitten een paar bobbetjes. That's it. Ik kwam ook pas achteraf met dat ik geen backplate wilde, dus dat laatste is eigenlijk ook onzin. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n mooie hoogglans lak gezien als die op hun halzen en bodies zit, echt waar. Die Gretch's, PRS's en gibsons die bij hun in de winkel hangen vind ik niets bijzonders meer als ik deze lak ernaast houdt. Glad en glimmend als een spiegel en niet zo sticky als de gibsons. Het zilver reflecteerd met een soort paralachtige glans en je ziet een heel fijn soort 'geborsteld' staal erin zitten, van die veegjes, als je hem in het licht houdt. De afschuining bij de neck / body verbinding ziet er erg chique uit en de hals past perfect in de body. Ze hebben ook alle contouren extra afgerond waardoor alles er extra vloeiend uit ziet. Iets waar ik niet om had gevraagd, maar waar ik ze juist heeeel dankbaar voor ben!

In het kort kan ik zeggen dat ondanks het feit dat het langer heeft geduurt dan gepland ik me echt niets beters kan wensen dan hoe dit is gelopen en het eindresultaat kan gewoon niet beter. Ik ben meerdere keren langsgekomen en iedere keer ben ik uitstekend geholpen. Ze hadden alle tijd voor me en ik zat zo anderhalf tot twee uur daar met ze te praten over van alles en nog wat. Het gesprek stopte altijd puur omdat ik wegwilde en niet omdat zij verder wilden, haha... Nee echt, ik was telkens weer verbaasd over de vriendelijkheid en vakkundigheid van die mensen. Niet voor niets willen andere bouwers maar al te graag die carbonfiber trussrod in hun gitaren hebben, it's just the best there is! Mijn ogen en oren gingen open toen ze me diverse halzen lieten horen door er tegenaan te kloppen naast je oren. Een fender hals klinkt ineens erg saai naast een van hun halzen, geloof me!

Ik vertrouw die lui en ik kan je garanderen dat wanneer ook mensen hun acoustische gitaren gaan ontdekken (binnenkort komt er een review in een blad geloof ik) dat de prijzen en wachttijden alleen maar omhoog gaan. Ik hoop voor hun dat ze er veel van gaan verkopen, maar ik hoop ook een beetje dat ze zo kleinschalig blijven als nu zodat ik over een jaar of vijf weer een gitaar kan laten bouwen! :-)

Mattia
18 mei 2006, 11:19
Mooie gitaar!

De Akoestische gitaren van Vox hebben een mooie projectie, fel, hard geluid, maar ik vind ze a) zwaar en b) de afwerking zou ietsjes beter kunnen, afgaand op de modellen die er zaten. Ik zou nou ook niet zeggen dat ze veel beter zijn dan andere top-end gitaren...

marc_o
18 mei 2006, 11:29
Heel toevallig heb ik het proto-type van die hals met carbonfiber trussrod in mijn custom Zwier tele zitten en ja, het maakt echt verschil. mocht ik er nog eentje laten bouwen komt die er 100% gegarandeerd weer op.

Ik vind wel dat je serieus lang op je gitaar hebt moeten wachten, maar als het de tijd waard is geweest is het achteraf gelul natuurlijk.

ewout
18 mei 2006, 12:47
Mooie gitaar!

De Akoestische gitaren van Vox hebben een mooie projectie, fel, hard geluid, maar ik vind ze a) zwaar en b) de afwerking zou ietsjes beter kunnen, afgaand op de modellen die er zaten. Ik zou nou ook niet zeggen dat ze veel beter zijn dan andere top-end gitaren...

zwaar... daar heb ik niet op gelet. Volgende keer is op letten. Zover ik begreep waren die gitaren die ze daar hebben staan ook allemaal prototypen en zou de afwerking uiteindelijk veel beter worden, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb ook wel wat duurdere gitaren bespeeld en gezien die ik ook super vond, vooral Lakewood vond ik verschrikkelijk mooi, maar die zijn dan ook vele malen duurder. Ik ben benieuwd naar de modellen die gaan komen en de bijhorende prijzen.

ewout
18 mei 2006, 12:53
Heel toevallig heb ik het proto-type van die hals met carbonfiber trussrod in mijn custom Zwier tele zitten en ja, het maakt echt verschil. mocht ik er nog eentje laten bouwen komt die er 100% gegarandeerd weer op.

Ik vind wel dat je serieus lang op je gitaar hebt moeten wachten, maar als het de tijd waard is geweest is het achteraf gelul natuurlijk.

Was dat toevallig die tele die je meehad naar de pedalendag? (met die reversed headstock?) Dat vond ik echt een schitterende gitaar, by the way. Als de mensen bij Vox Humana me niet vanaf het begin goed geholpen hadden was ik denk ik ook bij Zwier terecht gekomen, mede door het zien en horen van die tele.

Het heeft inderdaad serieus lang geduurd. Ik heb overigens echt geen idee wat normaal is in dat opzicht, maar het was het wachten zeker waard. Wat is normaal bij Zwier? Wat erg hielp was dat ik die andere hals zo goedkoop kon overnemen, waar ook een carbonfiber trussrod in zit, plus ebben toets, plus bridseye maple neck, graphtec nut en sperzel lockin tuners. Ik had ineens wat minder haast ;-)

Harm
18 mei 2006, 13:09
Bedankt!

Het bouwproces verliep wat anders dan gepland, maar dat hebben ze goed gecompenseerd van tevoren. Laat mij een en ander even toelichten. Toen ik de strat bestelde had ik geen flauw idee van hoe lang het zou duren dat een strat klaar was. Ik dacht anderhalve maand, maar het er werd me verteld dat ik op een maand of drie - vier moest rekenen. Ok dan. Ik had alleen wel een nieuwe hals nodig voor mijn huidige gitaar, want die was gebroken en dat was eigenlijk ook de reden dat ik toen besloot een gitaar te laten bouwen ipv. deze te laten repareren. Voor die anderhalve maand kon ik wel even een strat lenen dacht ik zo. Voor vier maanden alleen niet! Toen hebben ze een hals die ze nog hadden liggen - heel verhaal - aan mij verkocht voor 1/4 van de nieuwprijs en die binnen 3 dagen op mijn oude strat gezet. Helemaal te gek natuurlijk! Afgezien dat dat halsje bijna nog beter is dan die op mijn nieuwe strat, kon ik gewoon door blijven spelen. Ik had dus wat minder haast met die nieuwe.

In de periode herfst - winter is er heel weinig gedaan. Het wachten was op de onderdelen en alleen de body is in die tijd gezaagd. Ik begreep ook dat ze het heel druk hadden met het bouwen van nieuwe prototypen voor hun acoustische gitaren - die met carbonfiber erin die helemaal te gek zijn! Ik heb in die periode nog een aantal onderdelen veranderd en ik was blij dat bijv. de brug nog niet bevestigd was, want achteraf gezien was ik daar toch niet zo blij mee geweest.

Mij waren een aantal dingen van tevoren beloofd en een aantal dingen had ik zelf verwacht, die niet zijn nagekomen of gebeurd. Wanneer je het eindresultaat bekijkt vind ik dat helemaal geen probleem hoor, sterker nog, ik denk dat het weinig had uitgemaakt. Het ging om dingetjes als; langskomen en kijken of het halsprofiel wel ok is voordat het gelakt zou worden en het inspecteren van kleurstaaltjes van de bodylak. De hals is perfect en precies zoals ik verwacht had en de bodylak is *precies* wat het moest zijn, maar ik was wel even verbaasd over dat ik niet werd opgebeld om even langs te komen en dat de hals en de body ineens af zijn. Positief verbaasd dan wel telkens natuurlijk, maar ik zat wel telkens te denken van; ik zou toch nog langskomen? Achteraf gezien was het misschien handig geweest om ook dat soort dingen op papier te zetten, want ik denk dat zij dat helemaal vergeten in de loop van al die maanden. Ze maken bijvoorbeeld ook meerdere halzen achter elkaar en lakken er ook meerdere samen. In series dus. Ik kan me voorstellen dat het dan lastig is om eerst al die mensen op te bellen en te vragen om langs te komen... Maar goed.

Ik de lente zijn dus de body en hals afgemaakt. Toen begon het wachten op de assemblage. In diezelfde tijd werden de openingstijden veranderd vanwege sterke drukte in de gitaarbouw afdeling. Dat was in April, na zeven maanden dus. Toen heeft de assemblage nog vijf weken geduurt en in totaal het bouwproces twee keer langer dan verwacht. In April begonnen mijn handen wel erg te jeuken toen ik die hals helemaal glimmend zag hangen in de winkel, maar tot die tijd heb ik me kunnen beheersen. Het verlossende telefoontje kwam op 5 mei geloof ik en niet veel later heb ik hem opgehaald.

De afwerking krijgt een 9.99 Er zitten een paar kleine puntjes, alsof er mini zandkorreltjes zitten, in de zilveren lak aan de achterkant bij de body-neck verbinding, en in de spring-cavity zitten een paar bobbetjes. That's it. Ik kwam ook pas achteraf met dat ik geen backplate wilde, dus dat laatste is eigenlijk ook onzin. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n mooie hoogglans lak gezien als die op hun halzen en bodies zit, echt waar. Die Gretch's, PRS's en gibsons die bij hun in de winkel hangen vind ik niets bijzonders meer als ik deze lak ernaast houdt. Glad en glimmend als een spiegel en niet zo sticky als de gibsons. Het zilver reflecteerd met een soort paralachtige glans en je ziet een heel fijn soort 'geborsteld' staal erin zitten, van die veegjes, als je hem in het licht houdt. De afschuining bij de neck / body verbinding ziet er erg chique uit en de hals past perfect in de body. Ze hebben ook alle contouren extra afgerond waardoor alles er extra vloeiend uit ziet. Iets waar ik niet om had gevraagd, maar waar ik ze juist heeeel dankbaar voor ben!

In het kort kan ik zeggen dat ondanks het feit dat het langer heeft geduurt dan gepland ik me echt niets beters kan wensen dan hoe dit is gelopen en het eindresultaat kan gewoon niet beter. Ik ben meerdere keren langsgekomen en iedere keer ben ik uitstekend geholpen. Ze hadden alle tijd voor me en ik zat zo anderhalf tot twee uur daar met ze te praten over van alles en nog wat. Het gesprek stopte altijd puur omdat ik wegwilde en niet omdat zij verder wilden, haha... Nee echt, ik was telkens weer verbaasd over de vriendelijkheid en vakkundigheid van die mensen. Niet voor niets willen andere bouwers maar al te graag die carbonfiber trussrod in hun gitaren hebben, it's just the best there is! Mijn ogen en oren gingen open toen ze me diverse halzen lieten horen door er tegenaan te kloppen naast je oren. Een fender hals klinkt ineens erg saai naast een van hun halzen, geloof me!

Ik vertrouw die lui en ik kan je garanderen dat wanneer ook mensen hun acoustische gitaren gaan ontdekken (binnenkort komt er een review in een blad geloof ik) dat de prijzen en wachttijden alleen maar omhoog gaan. Ik hoop voor hun dat ze er veel van gaan verkopen, maar ik hoop ook een beetje dat ze zo kleinschalig blijven als nu zodat ik over een jaar of vijf weer een gitaar kan laten bouwen! :-)

Wat een ontzettend leuk geschreven review is dit geworden! Ik waardeer vakmanschap ten zeerste en dit riekt er zo mooi naar!!! Leuk dat de onverwachte dingen zo goed uitpakken en idd hoop ik ook dat het persoonlijke blijft zodat ik ook eindelijk eens een Fender kan kopen... not dus... laten maken, :-)

Mooi stukje en een mooie gitaar! Heel veel speelplezier!

Harm

marc_o
18 mei 2006, 13:31
Was dat toevallig die tele die je meehad naar de pedalendag? (met die reversed headstock?) Dat vond ik echt een schitterende gitaar, by the way. Als de mensen bij Vox Humana me niet vanaf het begin goed geholpen hadden was ik denk ik ook bij Zwier terecht gekomen, mede door het zien en horen van die tele.

Het heeft inderdaad serieus lang geduurd. Ik heb overigens echt geen idee wat normaal is in dat opzicht, maar het was het wachten zeker waard. Wat is normaal bij Zwier? Wat erg hielp was dat ik die andere hals zo goedkoop kon overnemen, waar ook een carbonfiber trussrod in zit, plus ebben toets, plus bridseye maple neck, graphtec nut en sperzel lockin tuners. Ik had ineens wat minder haast ;-)

Ja, dat was die gitaar!
Ik kan me je niet herinneren, moet er even een hoofd bij zien natuurlijk :-)

Ik heb op mijn gitaar een week of 5 moeten wachten, komt ook doordat ie niet is gespoten, dus dan hoeft de lak niet uit te harden, neemt ook wel wat tijd in beslag en Sjak trekt me ook wel wat voor eigenlijk.
Het langst duurde de bestelling van de elementen, die waren op dat moment niet voorradig bij de importeur en kreeg 'm aanvankelijk mee met een andere set die later is omgezet naar de bedoelde elementen, anders had het zo 4 of 5 weken langer geduurd.

Mattia
18 mei 2006, 15:28
zwaar... daar heb ik niet op gelet. Volgende keer is op letten. Zover ik begreep waren die gitaren die ze daar hebben staan ook allemaal prototypen en zou de afwerking uiteindelijk veel beter worden, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb ook wel wat duurdere gitaren bespeeld en gezien die ik ook super vond, vooral Lakewood vond ik verschrikkelijk mooi, maar die zijn dan ook vele malen duurder. Ik ben benieuwd naar de modellen die gaan komen en de bijhorende prijzen.

Yep, zou best kunnen. Als de prijs een beetje redelijk is zouden het best knallers kunnen zijn in de prijs/performance ratio. Maargoed, ik probeer m'n gitaren zelf zo licht mogelijk te bouwen (nummer 1 is wat zwaar, nummer 2 stukken lichter), en de 000 die daar stond vond ik zwaarder dan m'n eigen eerste gitaar, die niet bepaald super-licht was. Whatever that means...