PDA

View Full Version : backing vocals



e_lukather
16 mei 2006, 09:02
Ik weet niet zo goed waar ik dit moest plaatsen.. dus dan maar hier.

In onze band hebben we 3 backing vocals, maar met de nadruk op backing.
Nou vroeg ik me af hoe je de ultieme afstelling krijgt. Ligt dat aan de manier van zingen (dat je alles wat lieflijker maakt zeg maar) of ligt aan de afstelling
van het pa.

Als je naar toto luisters zijn de backingvocals heel zacht. maar in de zin alsof er een zachte deken overheen ligt. Ik heb geen flauw idee hoe je dat moet
uitleggen.

Anyway.. het komt hier op neer.. Moet je als backing vocal je volle stem
gebruiken of moet je hier een andere techniek voor leren? Of ligt het meer aan
de afstelling van het geluid?


Ik hoop dat jullie hier wat ervaring mee hebben! thnx!!

Jimi Hendrix
16 mei 2006, 11:29
wat ik vaak doe:
backings op (minstens) een meter afstand door een kleinmembraancondensatormicrofoon (10 tekens??) (die van mij zijn nier en kaarsrecht) laten zingen. Doordat je dan geen proximityeffect meer hebt, klinken de koortjes al natuurlijker. En samen zingen/mengen in de ruimte, dat mengt heel anders dan als je losse sporen op elkaar gaat zetten.
Evt. cutten tussen de 2-5 kHz (presence van de leadzang), boosten bij 10-12 (lucht bovenin).

Door goed te compressen kun je de koortjes wat naar voren halen (tragere attack) of naar achter plaatsen.

Bij live kun je dat alles vergeten, behalve misschien het EQ-gedeelte.
Sowieso dan laag af tot enigszins rechte karakteristiek overblijft (proximity-effect maakt de boel modderig tot en met). Je eigen laag-af filter: iets verderaf van de mic (15 cm?) leadzang er wel vol in blaffen.

bert k
16 mei 2006, 12:55
En de zangeressen moeten niet gaan inhouden omdat ze backing zijn. Die balans kan op de mengtafel. (Ze moeten ook niet de lead gaan overschreeuwen, maar gewoon lekker vol zingen. En vreselijk gelijk zingen, dat is een must voor backings)