PDA

View Full Version : 36-er up and running



chocorookie
16 mei 2006, 01:36
Vrij koel gebaised als voorzorg de schakelaar van de 36watt-er vanavond eens overgehaald.

:)

Yum,Yum,yum.

Later meer.

Truste,

Choc

Negative K3 fan
16 mei 2006, 11:54
pics clips specs!

JoostBaksteen
17 mei 2006, 09:18
pics clips specs!
+1

..... en 10

fullorder
17 mei 2006, 09:29
+1

..... en 10

is elf. en tel er ook nog maar eentje van mij bij op!

RF
17 mei 2006, 15:21
ja, ik ben er klaar voor.. :cooler:

chocorookie
17 mei 2006, 17:44
Sorry,

zat ff een dagje in het ziekenhuis voor een post-longontsteking onderzoekje............:)

Hier zijn de pic's.

Ik geef ff 1 foto van webshot's (url) dan kun je verder clicken aan de rechter kant)

http://community.webshots.com/photo/549075201/2206093870068446625cqRufu

De 36-er werkt (nu al perfect), variac opgestart, geen ruis of grove fouten.
Heb 'm wel heel cool gebaised op dit moment í.v.m. de bekende "redplating" .
Dit zegt het al, ik moet alles nog ff nameten + scopen + eventuele kleine tweaks + goede pre-amp buiskeuze.

De amp zelf: 2 kanalen, MV, p-p bass pot voor een switch waar kanaal 1 ook volleig gebruik kan maken van de tmb zijde(soort mix switch)

Neg feedback schakelaar, oftewl : met NFB---> zacht tussen Fender en AC30 (schakeling incl parallel weerstand en condensator)
zonder NFB: hard marshall, vaste weerstand met range van 47k, verhoog je 'm, nog meer lawaai:).

AC kant gezekerd + de HT afgezekerd resp. 1A en 500mA.

Geluid moet ik nog ergens op een site proppen, heb ook geen Mic. ervoor.
Komt nog.

Oja, het ding gaat hard!!!!!!!!!


OK, dawa's de kleine intro.

Choc

JoostBaksteen
17 mei 2006, 18:22
Vette shit :) Cool man!

Franc
17 mei 2006, 19:09
Waar komt dat headboxje en cabinetje vandaan?

Negative K3 fan
17 mei 2006, 19:58
mooie kastjes !!1

chocorookie
17 mei 2006, 20:48
Haha,

lang leve de kastenbouwers onder ons:)


Ik ga niet spammen, dus eh, box Duitsland direct, Head Duitsland via NL Heemskerk.
Ik denk dat het niet moeilijk is dit te raden.
Ik wil geen ruzie met Bert:)

2 x 12" gekozen omdat de Slant een zeulbak is als je ermee gaat slepen, hoe mooi ie ook klinkt.
Zal toch nooit voor een zaal spelen met meer dan 10 personen........................., daar ben ik te goed en te duur voor.

Maar eh, is het wat? Negatief is ook zeer welkom!!!!!serieus!

De top is nog niet af, witte piping ipv goud + vents------> de decoupeer gaat er in. Plus gril moet er ook nog achterop.

Gr. Choc

Negative K3 fan
17 mei 2006, 23:05
duitsland... TAD of tt?

bert k
17 mei 2006, 23:34
Ik vind hem bloody mooi. Neg feedback switch moet ik ook nog eens maken, gewoon om te testen.


Heb je het idee dat hij erg verschilt van een 18 watt?

RF
18 mei 2006, 08:58
ik vind hem er super uit zien, ben erg benieuwd hoe hij idd verschilt van de 18w.. mooie amp :cooler:

grrobert

Franc
18 mei 2006, 11:54
De top is nog niet af, witte piping ipv goud + vents------> de decoupeer gaat er in. Plus gril moet er ook nog achterop.

Gr. Choc

Neeeee! Decoupeer erin? Dat krijg je toch nooi meer mooi?
Venst zijn niet nodig hoor en een smallbox is mooi zoals ie is, zonder vents ;)

chocorookie
18 mei 2006, 15:45
Tad en TT Neg3k en Franc,

de 18-er idem mee gedaan, maar je brengt me aan de twijfel.

Iedergaval eerst de piping eens op juiste kleur brengen.

Zoals altijd: wordt vervolgd.

PS tnx all

Choc

chocorookie
18 mei 2006, 16:06
Bert,

ja het verschil is er wel degelijk.

Geluid is vol, met nadruk op vol.

de nfb switch is echt toppie.
De on kant: fender mix / AC30
OFF: dikke jmt45, het is niet zo piekerig als een 18-er, maar zoals ik zij, ff een aantal dingen tweaken, en je hebt je marshall geluid.

Ik vind 'm veel beter dan de 18-er + veelzijdiger.
Trouwens. Met je pre-amp baising kun je veel doen. 820ohm over de 25uF---------> Fender kant
Ga je al eens op 1500ohm zitten dan proef je puur Marshall. Niet dat dit de enige verschillen zijn maar een goed richtpunt en leuk eens te proberen.
Ook je koppelcap's, grote verschillen 0,1uF Fender, 0,022uF Marshall.
De 0,1uF heeft een grotere bass-response dan de 0,022 welke wat uit het laag kiepert. Oook eens leuk om te proberen naar eigen smaak.

De NFB om op terug tekomen, zie schema 36er van Richie op 18watt site, switsched tussen aarde----------RC------------R-------output
en aarde---------R-----------------output

Ook is hier veel te tweaken naar smaak.

Ik denk toch van m'n leukste builds. M.b.v. bussbar aarding trouwens muisstil, wel veel geshield (alle inputs, Vol's en MV koppeling naar board)\\

Choc

Franc
18 mei 2006, 19:49
Tad en TT Neg3k en Franc,

de 18-er idem mee gedaan, maar je brengt me aan de twijfel.

Iedergaval eerst de piping eens op juiste kleur brengen.

Zoals altijd: wordt vervolgd.

PS tnx all

Choc

Bij twijfel: niet doen ;)

Marshall heeft nooit vents gehad in de smallboxen waar zowel de JTM45 als de 50Watters in zitten.

RF
19 mei 2006, 19:15
de nfb switch is echt toppie.
De NFB om op terug tekomen, zie schema 36er van Richie op 18watt site, switsched tussen aarde----------RC------------R-------output
en aarde---------R-----------------output

Choc

hi, kan iemand in jip-en-janneke taal uitleggen wat een een nfb switch of pot doet en wat het effect is op je geluid? Ik las ook dat Nico deze op de DLX R had gezet.. zou leuk zijn om erover mee te denken / praten.

grrobert

ps choc; echt een coole amp..

Negative K3 fan
19 mei 2006, 20:02
NFB = negative feedback = tegenkoppeling

dat betekent dat er een stukje signaal terug wordt gestopt naar een eerder punt in de keten, uit fase. In dit geval het signaal vanaf de speaker terug naar de fase draaier, hierdoor mengen de signalen, door dat de negatieve feedback uit fase is met het signaal waar het naartoe gaat, vermindert het het signaal wat betreft volume.

het effect is dat alle vervorming van het signaal binnen het circuit waarover wordt tegengekoppeld grotendeels wordt opgeheven, tot op een zekere hoogte.

het merkbare effect voor ons als gitarist zal zijn dat de versterker minder snel zal gaan oversturen en dat dit minder geleidelijk gebeurt, de sound wordt klinischer/sterieler en strakker.

mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar versterkers die niet zulke tegenkoppeling in de eindtrap gebruiken.

edit: even wat slordigheidjes weggewerkt, was blijkbaar nog niet ontnuchterd

chocorookie
19 mei 2006, 21:27
Strak uitgelegd Len.

De NFB switch maakt het mogelijk van beide wereldjes te snoepen.
In de BFSR had ik de NFB weerstand variabel gemaakt( wel eerst een vaste kleine weerstand d'r voor) met een 5K potje, de headroom trick.

Al is het wel zo'n regel: teveel------> niks meer:)

+ je moet ook niet teveel knoppen extra d'r op vrotten, vooral niet als deze onomkeerbaar de fout in gedraaid kunnen worden.
Als hulp voor het afstellen: toppie. Zoek de juiste waarden maar ga dan weer terug naar vaste comp's.

Gitaristen hebben niet veel aan die zut.
Leuk advies, Nico deed mij eraan denken toen hij met zijn geschakelde voeding bezig was en ik met een tikkende tremelo zat:

Laat ik eens zelf wat uitvogelen.
Voor deze 36-er ben ik eens bezig geweest en heel veel geleerd: wat doet het wanneer ik.......................enz. Puur proefondervindelijk en een beetje theoretisch verklaarbaar(btw niet alles was dat:)), pen 't op

Bouw eens een amp(je) op een breadboard -/ oefenrig en ga gewoon eens tweaken met componenten(pas nat. op met de spanningen)

Je komt er dan pas echt achter hoe je naar een bepaald geluid kunt toewerken -/ waar een eventuele fout kan zitten.
Zo ook: parallele FX, eindtrap baising, andere PI, input variaties, pre enz.
Zeker de PT wel heel krap af!!!! (HT aftakking ook BTW)

Ik denk dat Lennart al lekker op weg is door zelf iets op te zetten!
Het vraagt ook om een beetje durf waaraan ik me ook eens meer aan moet gaan branden:)


Groetje Choc

Negative K3 fan
20 mei 2006, 12:17
Ik denk dat Lennart al lekker op weg is door zelf iets op te zetten!

hoe bedoel je die precies??

RF
20 mei 2006, 13:01
NFB = negative feedback = tegenkoppeling

dat betekent dat er een stukje signaal terug wordt gestopt naar een eerder punt in de keten, uit fase. In dit geval het signaal vanaf de speaker terug naar de fase draaier, hierdoor mengen de signalen, door dat de negatieve feedback uit fase is met het signaal waar het naartoe gaat, vermindert het het signaal wat betreft volume.

het effect is dat alle vervorming van het signaal binnen het circuit waarover wordt tegengekoppeld grotendeels wordt opgeheven, tot op een zekere hoogte.

het merkbare effect voor ons als gitarist zal zijn dat de versterker minder snel zal gaan oversturen en dat dit minder geleidelijk gebeurt, de sound wordt klinischer/sterieler en strakker.

mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar versterkers die niet zulke tegenkoppeling in de eindtrap gebruiken.

edit: even wat slordigheidjes weggewerkt, was blijkbaar nog niet ontnuchterd

Zo, nu begin ik er wat van te snappen, bedankt voor de heldere uitleg. Ik geloof dat ik, op basis van jouw beschrijving, ook geen voorstander zou zijn van een dergelijke optie.

Choc, waarom vind jij dit een goede toepassing? hoe werkt het voor jou?

grrobert

Negative K3 fan
20 mei 2006, 13:03
een versterker die bekend staat om jhet feit dat deze geen tegenkoppeling heeft is de vox ac30...

bij koch versterkers kun je vaak de 'damping' instellen, als deze op low staat heb je minder tegenkoppeling en als die op high staat meer... bij koch amps zet ik die schakelaar automatisch altijd op het laagst, werkt gewoon het fijnst voor mij

Franc
20 mei 2006, 13:04
Het idee is ook dat het oscillaties tegengaat en de versterker dus stabiel houdt.
Het is niet iets waarvan je zomaar zegt: doe maar wel of doe maar niet, sommige ontwerpen hebben het gewoon nodig.

RF
20 mei 2006, 13:38
ok, het werkt natuurlijk twee kanten op, ik dacht even te beperkt.. :roll:
je kan door een dergelijke aanpassing een amp ook juist wat minder strak en steriel maken, of in ieder geval aanpasbaar.. Hoe zie je deze nfb terug in het schema? of is die vraag wat te omvangrijk?

grrobert

Franc
20 mei 2006, 13:40
Pak het schema van een plexi er maar eens bij. Er loopt een verbinding van de output via een weerstand terug naar de input van de fasedraaier.
Dat is je NFB.
De Presence regelt weer hoeveel hoog er terug gaat van het signaal dat terug de loop in gaat.

chocorookie
20 mei 2006, 14:10
@Lennart Je was toch iets aan het bouwen volgens eigen schema/ af. Zag iedergeval dingen op papier hier op het forum

Negative K3 fan
20 mei 2006, 18:45
ik bouw alleen maar van eigen schema, is ook zo saai om wielen overnieuw uit te vinden en ook minder leerzaam

chocorookie
17 juni 2006, 21:26
GVD,GVD,GVD.


het begon vanochtend al, lek in mijn autoradiateur.
Pakeer-bon in Woerden omdat ik dacht dat ik snel ff wat maden kon halen om te kunnen gaan vissen.

Ben net thuisvan het laatste,en dacht: kom laat ik eens ff gaan meten aan de 36-er..............
Dat ff had ik weg moeten laten, had veel te veel trilvingers.
Resultaat: kapotte 3.15-0-3.15V fillament en in m'n broek gezeken. Wat een oplawaai.
Het gekke was nog dat ik aan het chopsticken was om de draaden netjes te krijgen------>trillende handen.
B+ is er nog en ook de 5v rectf. fill. alleen heb nu een 0-0-3.15V.........

Nogmaals, pas op met amps................., gelukkig een goede reminder voor mezelf.....

What's next?

Frits van Mourik
17 juni 2006, 23:41
ik bouw alleen maar van eigen schema, is ook zo saai om wielen overnieuw uit te vinden en ook minder leerzaam

Hey hey hey... +1 !

GrFr

Negative K3 fan
18 juni 2006, 19:12
als je het zo bekijkt heb je gelijk