PDA

View Full Version : Advies linkshandige elektrische beginnersgitaar gevraagd



SpaceMonkey
15 mei 2006, 19:25
Hoi,

Ik wil graag beginnen met gitaarspelen en wil dus ook een elektrische gitaar aanschaffen.
Alleen (nu komt het) heb ik een klein "probleem" ik ben linkshandig :stop: :P
De gitaar zelf mag maximaal 300 euro kosten. Nu heb ik al samen met iemand anders gezocht naar een gitaar die mij wel wat lijkt:

- Squier Standard Strat L.H. € 239,00 (http://www.tonika.nl/shop/Default2.asp?groep=Gitaar&subgroep=Elektrische+Gitaar&subsubgroep=Fender%2FSquier&aanduiding=Elektrische%20gitaren%20-%20Fender%20en%20Squier)
- Elektrische gitaar RICHWOOD Stratocater model € 198,00 (http://www.mainmusic.nl/mainmusic.asp?shopprodukt=4135)

Alleen ik heb dus absoluut geen verstand van gitaren en zou graag wat meningen willen horen van meer mensen.
Het soort muziek wat ik wil leren spelen is rock (ala: Red Hot Chilli Peppers, Hendrix).

Alvast bedankt :)

Luke-wannabe
15 mei 2006, 19:35
Dan zijn de gitaren die je zelf aangeeft hartstikke goed! Frusciante speelt ook heel veel op Strats en Hendrix speelde daar ook bijna alleen maar op, dus!
Ik heb zelf ook zon squier, en ik speel er naast mn Fender en oude Ibanez nog graag op! dus als je het geld hebt, neem de squier!

nielsduursma
15 mei 2006, 19:45
Hoi,

Ik wil graag beginnen met gitaarspelen en wil dus ook een elektrische gitaar aanschaffen.
Alleen (nu komt het) heb ik een klein "probleem" ik ben linkshandig

ho!! wait a sec.!! luister, ik schrijf, tenniste, kip, computer linkshandig. maar heb het gewoon rechtshandig geleerd. link lag mij echt niet dat gekloot de hele tijd, er zat geen voruitgang in mijn spel. mischien moet je maar is gewoon een rechtshandige pakken en kijken of het klikt. je weet maar nooit en het scheelt je een hoop geld en moeite.

je weet maar nooit.

CG_JOE
15 mei 2006, 21:16
Luister maar niet naar mensen die rechtshandig aanbevelen. Die gasten spelen zelf ook rechtshandig en kunnen er met hun verstand niet bij dat je ook linkshandig goed gitaar zou kunnen spelen.

Kijk ook eens naar een Ibanez uit de RG serie.

een 370dxl kost 375 euri, en dat is echt een mooie axe

http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=467&COLOR=CL01

jumbofrets zijn wel wennen, maar dit is wel een vreed en cheap metalgitaartje

woutB
15 mei 2006, 21:27
Space Monkey check je PM.

Wormaap
15 mei 2006, 21:32
Als je nog niet eerder gitaar hebt gespeeld, dan begin gewoon rechtshandig. In het begin gaat het allemaal wennen zijn, en allemaal klote gaan. Het enige verschil is dan dat rechtshandige gitaren goedkoper en makkelijker te vinden zijn.
Advies om rechtshandig te gaan spelen is dus niet bedoeld om te zeggen dat linkshandig niet goed te spelen is, maar puur uit praktisch oogpunt.
Als je al gitaarervaring hebt is het natuurlijk wat anders.

woutB
15 mei 2006, 21:54
Ben ik niet met je eens.

Dat verschilt per persoon. Voor mij was het geen optie ik leek wel een spast.

CG_JOE
15 mei 2006, 22:05
Als je linkshandig bent heb je gewoon meer controle in je linkerhand, en dit heb je gewoon nodig voor je pickhand.

Natuurlijk zijn linkshandige gitaren moeilijker te vinden. Maar ze zijn er wel, en veel duurder zijn ze niet. Elke bekende gitaar is te vinden: les pauls, jacksons, strats...

dus speel gewoon links

Reigor
15 mei 2006, 22:09
Ik zou gewoon bij de gitaarboer even proberen wat je het beste ligt, rechts of links. Wij kunnen natuurlijk wel allemaal gaan roepen met welke hand je moet spelen, maar uit eindelijk moet je gewoon kiezen wat jij het lekkerste vind.

nielsduursma
15 mei 2006, 22:34
Als je linkshandig bent heb je gewoon meer controle in je linkerhand, en dit heb je gewoon nodig voor je pickhand.

Natuurlijk zijn linkshandige gitaren moeilijker te vinden. Maar ze zijn er wel, en veel duurder zijn ze niet. Elke bekende gitaar is te vinden: les pauls, jacksons, strats...

dus speel gewoon links
je praat een beetje onzin, dat bleek ook al uit je eerste post.

zoals ik al zij, ik ben met echt alles links, gooien, trappen, computeren. maar ik kon linkhandig gewoon niet spelen. toen om te proberen een rechtshandige gitaar vastgepakt en dat klikte gewoon.

CG_JOE
15 mei 2006, 23:31
Je zegt dat het een hoop moeite en geld scheelt. En dat zijn echt die twee eeuwige domme "redenen" die altijd worden genoemd als argumenten om rechts te spelen.

SpaceMonkey
16 mei 2006, 19:19
Bedankt voor alle reacties :)

Ik ben vandaag met 2 klasgenoten naar de gitaarboer geweest en heb zowel een linkshandig- als een rechtshandig gitaar uitgeprobeert. Wat ik eigenlijk niet verwacht had was dat een rechtshandige gitaar mij (voor mijn gevoel) iets beter ligt. Ik ben verder met alles wel links (behalve computeren en voetbal).

En ik vond de Squier ook erg mooi. Het wordt dus heel waarschijnlijk een rechtshandige squier.

Erg bedankt voor de snelle reacties enzo :)
Ik houd als ik een gitaar heb gekocht (waarschijnlijk deze week nog wel) dit forum zeker in de gaten om wat meer op te steken. :rockon:

nielsduursma
16 mei 2006, 19:25
Bedankt voor alle reacties :)

Ik ben vandaag met 2 klasgenoten naar de gitaarboer geweest en heb zowel een linkshandig- als een rechtshandig gitaar uitgeprobeert. Wat ik eigenlijk niet verwacht had was dat een rechtshandige gitaar mij (voor mijn gevoel) iets beter ligt. Ik ben verder met alles wel links (behalve computeren en voetbal).

En ik vond de Squier ook erg mooi. Het wordt dus heel waarschijnlijk een rechtshandige squier.

Erg bedankt voor de snelle reacties enzo :)
Ik houd als ik een gitaar heb gekocht (waarschijnlijk deze week nog wel) dit forum zeker in de gaten om wat meer op te steken. :rockon:

kijk dat bedoel ik nou, zo ging het bij mij ook. en je gaat dus definitief voor de squier?

SpaceMonkey
16 mei 2006, 19:35
kijk dat bedoel ik nou, zo ging het bij mij ook. en je gaat dus definitief voor de squier?

yep, bijna zeker, ik ga nog wel even rondkijken enzo, maar ik vond de squier erg mooi. :)

woutB
16 mei 2006, 23:03
Je computert en voetbalt met rechts en de rest doe je met links? Computeren bedoel je daarmee alleen de muis bedienen?

Ik vind jou dan meer 2 handig/benig dan dat je links bent. mazzelaar :)

Ik doe dus echt alles links.

SpaceMonkey
17 mei 2006, 09:31
Je computert en voetbalt met rechts en de rest doe je met links? Computeren bedoel je daarmee alleen de muis bedienen?

Ik vind jou dan meer 2 handig/benig dan dat je links bent. mazzelaar :)

Ik doe dus echt alles links.

Computeren bedoel ik inderdaad de muis bedienen en toetsenbord natuurlijk met 2 handen :P

Man
23 mei 2006, 13:36
ik ben linkshandig, speel linkshandig en baal dat ik niet rechtshandig heb leren spelen.. je kan haast geen gitaren uitproberen en ook haast geen kopen.

harrie-beton
23 mei 2006, 15:22
Er is meer dan alleen links of rechthandig.

Even beroepsmatig:
Er zijn ook mensen links én rechtshandig, ambidexter noemen we dat.

Ongeveer 15% van de mensen zijn links dominant. Dat betekent dat je beter links gitaar kunt leren spelen. Mannen zijn 3 keer zo vaak links dominant dan vrouwen.

Een gitaar pakken en voelen wat beter bevalt is het beste om een gitaar te kopen. Al die andere redenen zijn onderschikt vind ik.


Bekende linkse gitaristen: Pascal van Blof, Jimi Hendrix, Bloodline.

Links dominant en goed rechts spelen: Steve Morse, Harrie Saksioni

SpaceMonkey
26 mei 2006, 13:59
Ik heb vandaag een rechtshandige squier gekocht met versterker en de hele mikmak :)

Gear:
squier bullet (sunburst zie beneden :))
roland microcube versterker

http://www.21frets.com/images/bullet/body001.jpg

heh, wou ik gewoon even kwijt :hippie: