PDA

View Full Version : morgen op school een buizenmic lesje met vooral Neumanns!



amon
15 mei 2006, 17:21
een stereo pair M50's, NM3, en mischien nog wat meer van Puck.

Aanvankelijk zou hij maar 2 mics ofzo meenemen met openbaar vervoer, maar toen hij zei dat wanneer hij een lift van iemand zou krijgen hij meer mee kon nemen, keek iedereen naar de jongen die als enige altijd met de auto komt en was dat zo geregeld. Morgen dus een lading (zeldzame) Neumann (buizen) mics uittesten op een oudklasgenoot van ons die echt supergoed akoustisch gitaar/zang doet, dus dat wordt wel leuk. Ik zal wel wat resultaten posten!


edit: scroll wat naar beneden voor de resultaten.

De Beer
15 mei 2006, 18:33
Puck!...SAE dus?

Een klasgenoot van me heeft toen nog wat vintage neumann's van hem overgenomen. U67's geloof ik

Han S
15 mei 2006, 19:08
Puck Leek? Doe hem de groeten van me, vooral de M50 is heel interessant, wordt helaas al jaren niet meer gemaakt.

amon
16 mei 2006, 18:48
Zozozozozozo, dat was oorstrelend.

Het maakt ook niet uit waar je ze neerzet, het klinkt allemaal.

Eerst hadden we een M50 een metertje of anderhalf voor de gitaar gezet en een telefunken u47 voor de zang, 25/20cm van de mond en dat klonk meteen perfect.

Daarna nog wat nummers gedaan met een Schoeps microfoontje (type is me ontgaan, M222, kan dat?) iets dichter bij de klankkast dan de M50 en die M50 weggehaald. 1 zo'n klein microfoontje en zooooooon geweldig geluid, echt :o

Ik ga nu even hier thuis op mn computertje die nummers mixen en dan kan ik ze hier vanavond nog posten. Mixen is geen probleem meer, Puck had zn eigen reverb meegenomen en die is ook meteen opgenomen, alleen even pan/level....

Dridon
16 mei 2006, 19:20
Cool! ben benieuwd!

amon
16 mei 2006, 21:49
Hier is het dan:

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=4DDA619017417278

Dridon
16 mei 2006, 23:13
Groot :o ! maargoed ben m aan het downloaden :)

Rewind
16 mei 2006, 23:22
Klinkt inderdaad zeker goed

Ik vind de versie van Evelin met de schoep beter klinken dan met de M50 eigenlijk.

amon
17 mei 2006, 00:52
jep, ik ook... Onder het opnemen klonken ze allebei gewoon perfect, maar toen ik vanavond thuis even kon a/b-en ging mijn voorkeur ook meteen uit naar die schoeps! Hoewel de M50 wel veel mooier de ruimte weergeeft.

Ik heb trouwens geen filters/eq/dynamics/etc toegepast, alleen wat van die reverb van puck erbij en that's it.
Wat overigens gewoon een 'goedkope' spring reverb was.

amon
17 mei 2006, 00:53
Groot :o ! maargoed ben m aan het downloaden :)

Tja, ik had ook mp3 van kunnen maken, maar dan hadden we net zo goed met een behringer mic op kunnen nemen.... :chicken:

Han S
17 mei 2006, 01:09
jep, ik ook... Onder het opnemen klonken ze allebei gewoon perfect, maar toen ik vanavond thuis even kon a/b-en ging mijn voorkeur ook meteen uit naar die schoeps! Hoewel de M50 wel veel mooier de ruimte weergeeft.

Ik heb trouwens geen filters/eq/dynamics/etc toegepast, alleen wat van die reverb van puck erbij en that's it.
Wat overigens gewoon een 'goedkope' spring reverb was.

De M50 is dan ook een omni, een rondomgevoelige microfoon dus, maar het bizondere van de M50 is dat naarmate de frequentie hoger wordt, hij richtinggevoeliger wordt. En dat zal Puck zeker hebben genoemd.

Ik neem aan dat de Schoeps een uni is.

amon
17 mei 2006, 18:22
Jep, dat heeft hij inderdaad vertelt. Toch mooi dat zo'n ding van een halve eeuw geleden gewoon nog altijd 1 van de meest gewilde mics is.

Ik heb nog even op school overnieuw wat mixen gemaakt, klinken vast beter, thuis even a/b-en met mijn snelle qbase mixjes...

Han S
17 mei 2006, 18:30
De M50 is nog altijd de meest populaire microfoon voor in een Decca Tree bij orkestopnamen. De opvolger is de M150, maar die wordt niet zo gewaardeerd.

amon
17 mei 2006, 22:51
Ja, precies.

Dat vind ik toch vreemd. Ik bedoel, kunnen we tegenwoordig met de techniek en alles die we nu hebben dan niet eens een mic ontwikkelen die de m50 kan overtreffen? Of is dat het hem nou juist, de techniek die zich ermee wil bemoeien...? Natuurlijk, het gaat om die vintage onderdeeltjes, maar je zou toch zeggen dat je die ook moet kunnen overtreffen.
Want het lijkt mij niet dat die M50 bekend is om zijn status (natuurlijk ook wel wat), maar meer om zijn sound en breed inzetbare gebied. Ik vind het toch raar.....

Han S
18 mei 2006, 00:26
De M50 is een klein membraan omni met unieke eigenschappen zoals je weet, het membraan is van ik dacht aluminium. Waarschijnlijk zit er ook een buisje in wat niet meer wordt gemaakt en een trafo die ook niet meer wordt gemaakt.

De U47 is net zo'n geval, een mic met een K7 kapsel met een membraan van PVC en iedereen weet hoe PVC detorieert. Daarbij zit er een trafo in en de VF14 buis, welke niet meer wordt gemaakt en zeer zeldzaam is geworden. En je moet ook nog een geschikt exemplaar zien te vinden want geen twee buizen klinken gelijk.

Daarbij komt ook nog dat U47's verschillend klinken. Dat maakt het moeilijk om een echt goede U47 te vinden, veel van die dingen is aan geklooid waardoor ze niet meer origineel zijn.

Moeilijk hoor, die vintage mics, maar ze kunnen waanzinnig goed klinken en ik begrijp niet waarom dat zelfs niet geëvenaard kan worden, laat staan verbeterd.

imlikeajungle
18 mei 2006, 09:35
Ik vond het destijds ook een leuke les, we hebben er toen die Chinese SE Electronics naast gegooid en dat was wel effe oogjes open :)

Doe trouwens effe de groeten aan Jesse (supi/leraar) van Bregje, vind ie vast leuk :D

bert k
18 mei 2006, 10:12
Moeilijk hoor, die vintage mics, maar ze kunnen waanzinnig goed klinken en ik begrijp niet waarom dat zelfs niet geëvenaard kan worden, laat staan verbeterd.
Inderdaad, dat is de vraag. Sterker nog, als die dingen zo goed zijn, waarom worden ze dan niet meer gemaakt?

skanky
18 mei 2006, 10:25
Neem als voorbeeld de U67, die worden nog steeds gemaakt. Maar toch klinken de vintage 67's anders dan de hedendaagse versie. Dat komt waarschijnlijk doordat sommige onderdelen simpelweg niet meer gemaakt worden. Ik zeg niet dat de vintage 67's beter klinken, maar ze klinken gewoon anders ( meer mijn smaak iig :D )

Han S
18 mei 2006, 10:39
Er stond laatst een U47 op Ebay, uit 1953 en nauwelijks gebruikt, met de originele verpakking. Ging weg voor $16.400 en dan moet je bedenken dat hij nieuw iets van $270 heeft gekost.

En Bert, ze kunnen die dingen nieuw niet meer maken. Er is geen fabrikant bereid om de VF14 te gaan fabriceren voor dat handjevol exemplaren waar vraag naar is.

bert k
18 mei 2006, 11:43
Niet voor die prijzen, nee. Maar de Chinezen hebben toch een flinke bom onder de markt van grootmembraancondensators gelegd, ze hebben bewezen dat het allemaal veel goedkoper kon. Dat is een andere kwaliteit, dat snap ik wel, maar ik heb het idee dat tenten als Neumann de prijs jarenlang kunstmatig hoog hebben gehouden.

Han S
18 mei 2006, 12:46
Daar heb je dan weer gelijk in Bert, ik heb een M149 en die kost tegen de €5000 tegenwoordig. Daar zit als buisje de JAN6111 is, een militair buisje met een listprijs van $6.75.

Toen de mic na een paar jaar gekke geluiden ging maken ben ik er mee naar Sennheiser gegaan, waar ze er een nieuw buisje in hebben gezet. Dat zit op een klein printje met nog wat condensatortjes en weerstandjes en één transistortje.

De rekening was fl 947.-, eigenlijk te gek voor woorden want daar koop je twee Chinese buizenmics voor die bijna net zo goed klinken als die Neumann.

Dat houden ze niet lang meer vol, de KM184 bijvoorbeeld, klinkt een stuk beter dan al die chinese penseel micjes, maar het prijsverschil is gewoon veel te groot.

Overigens is een Schoeps, een DPA of een Sanken ook niet echt goedkoop hoor. En die klank hebben de chinezen nog niet weten te evenaren. Een Sanken CU31/32 heeft een titanium membraan van 1 micron, doe dat maar eens na. Een behoorlijk onbekend merk, maar ik heb er wel mee gewerkt en was verrast over hoe dat klinkt.