PDA

View Full Version : Kan ik de nutlock achter de huidige nut plaatsen



Archenemy
15 mei 2006, 17:08
Ik heb hier een strat projectje waarbij ik een floyd rose op de body ga monteren , nu is mijn vraag of ik op de neck gewoon de nutlock achter de huidige nut kan monteren zodat ik niks aan de neck hoef te veranderen
kan dit zomaar of krijg je dan problemen

De hals waar het om gaat ziet er ongeveer zo uit , http://www.grguitars.com/3022m%20hdsk.jpg

Vertel me maar of het kan of niet

gr Tim

G.G.
15 mei 2006, 17:18
Met die methode blijft het behelpen, er is gewoon weinig ruimte tussen nut en eerste stemmechaniek, ook zal je een adapterplaatje moeten maken met een ronding.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Er staat van mij bij zelfbouw een onderwerp voor dummies met betrekking tot het plaatsen van een toplock. Is heel simpel, gewoon vijlen.

Archenemy
15 mei 2006, 17:25
Bij mijn strat hals is er voldoende ruimte tussen de nut en de mechanieken ook na de plaatsing , daarnaast is het voor mij makkelijker een andere nut erachter te plaatsen omdat ik geen frees binnen handbereik heb ,
dat van die ronding maakt ook niets uit aangezien het een vlak stuk of bij mijn hals , maar mijn eigenlijke vraag was of het problemen geeft met de stemming van de gitaar

gr Tim

G.G.
15 mei 2006, 18:01
Bij mijn strat hals is er voldoende ruimte tussen de nut en de mechanieken ook na de plaatsing , daarnaast is het voor mij makkelijker een andere nut erachter te plaatsen omdat ik geen frees binnen handbereik heb ,
dat van die ronding maakt ook niets uit aangezien het een vlak stuk of bij mijn hals , maar mijn eigenlijke vraag was of het problemen geeft met de stemming van de gitaar

gr Tim

Bij die tele hals wordt het krap hoor. Achter de toplock moet ook nog iets dat de snaren naar beneden trekt, anders schieten de tonen omhoog wanneer je de klemmetjes vastdraait, en dan zit je al tegen het stemmechaniek aan en moet de lage E-snaar een haakse bocht maken, niet ideaal.

Of je moet een ander type hals hebben als in de foto, zo eentje met een kop die naar achteren geknikt is, dan wordt het iets eenvoudiger.

fred dons
16 mei 2006, 08:03
bij de eerste kahlers werd de locknut ook achter de kam gezet dus het kan wel,maar ideaal is het niet. De kans is namelijk groot dat hij de snaren in de topkam blijven hangen en mocht je later toch een locknut installeren dan heb je inmiddels 2 lelijke gaten in je headstock
misschien is het gemakkelijker om eerst locking mechanieken ipv een locknut te installeren, dan kun je later altijd nog switchen zonder dan je onnodige operaties aan je hals hebt gemaakt

Noid
17 mei 2006, 00:01
Tsja, het kan wel. De mogelijke nadelen zijn door GG en Fred aangegeven, maar dat blijven hangen is bij te vijlen en die gaten in de headstock ... Ik heb het in ieder geval al jaren zo op een gitaar en ben er wel tevreden mee.