PDA

View Full Version : Trussrod Fender Strat Japan '95



Kim Wilson
15 mei 2006, 16:06
Een kleine vraag hierover: is deze dubbelwerkend, toevallig? Want als ik hem losdraai, kom ik weer tegen een weerstand, die ik bij mijn Epi LP nooit had. M.a.w., ik draai hem los en daarna moet ik er weer kracht op zetten. Klopt dat?

Kim Wilson
16 mei 2006, 11:14
Iemand? :nervous:

nopster
16 mei 2006, 19:42
Voorlopig niet. 8-)

hardus
16 mei 2006, 20:07
Misschien kan ie dan niet verder los. Je kunt niet eindeloos losser draaien lijkt me.

Nickname
16 mei 2006, 20:35
Het kan goed zijn dat ie dubbelwerkend is.. lijkt het iig wel op ja :)

Kim Wilson
17 mei 2006, 07:51
Nou, dan ga ik toch maar voorzichtig proberen de hals wat holler te zetten. Ik wou dat niet zonder meer doen, straks heb ik de boel er los in liggen. Maar nu ik weet dat het mogelijk is, ga ik het proberen.

Thanx!! 8)

no 1 hops
17 mei 2006, 11:34
misschien begrijp ik de uitdrukking dubbel werkend niet maar lijkt mij dan logisch dat je na een soort dode punt (waar die dus niks doet) weer met kracht op spanning moet worden gezet.
zit er geen rommel op de schroefdraad (als je die kan zien)

Kim Wilson
17 mei 2006, 11:48
misschien begrijp ik de uitdrukking dubbel werkend niet maar lijkt mij dan logisch dat je na een soort dode punt (waar die dus niks doet) weer met kracht op spanning moet worden gezet.
zit er geen rommel op de schroefdraad (als je die kan zien)
Nee, dat kan ik zo niet zien.

Maar over dat dubbelwerkend, mijn Epiphone moest ik gewoon losdraaien om een hollere hals te krijgen. De hals was dus van nature hol, en werd rechtgetrokken door de trussrod. Maar het klopt dus dat ik voor een holle hals hem weer op spanning moet zetten? Bij die Epi was het dus het ontspannen van de hals...

Beetje duidelijk zo? :)

no 1 hops
17 mei 2006, 13:01
normaal is het zo dat als je relief, dus net niet vlakke hals wilt hebben je de halspen iets los moet draaien.
lefty loosy righty thighty.
dus staat er spanning op de hals pen en draai je hem los dan zal de trekkracht van de snaren hem relief geven.
maar doe dit altijd, vast of los, met losgedraaide snaren.
span de snaren weer op en dan kan het wel eens een dag duren voordat het effect merkbaar word.
kun je trouwens niet op de fendersite of zo meer te weten komen wat er in die hals zit?

Tupelo
17 mei 2006, 14:13
Dan doe ik het altijd fout. :)
Ik doe het graag met spanning op de snaren & heb de indruk dat het effect binnen 10 minuten merkbaar is en niet veel meer uitwerkt hierna..

Toepolev
23 juli 2007, 12:06
Hallo, misschien wat laat m'n reactie, maar op de Fender-site vindt je onder service uitleg over je trussrod. Ze hebben namelijk 2 soorten. De ene is zoals bij je EPI, als ze los is,is ze los en komt alleen losser.
Het andere model noemen ze BI-FLEX TRUSSROD. Met deze kan je dus de twee richtingen uit werken. Hier geldt ook rechts is vaster en links losser. Bij het losser draaien duwt de rod dus de hals naar voren. Dus bij het draaien voel je inderdaad een dood punt en dan weer tegenkracht.
Veel succes met instellen. :cooler:

G.G.
23 juli 2007, 14:40
Losser zetten doe ik altijd met spanning op de snaren, strakker zonder spanning op de snaren.

Als je hem strakker wilt zetten (neck rechter maken) en je hebt spanning op de snaren staan, Dan moet je dus de halspen aandraaien, TEGEN de kracht van de snaren, EN OOK nog eens het hout een beetje buigen.

Niet zo lekker voor de pen en schroefdraad.