PDA

View Full Version : Dikte hals / toets en halspen diepte.



Minda
15 mei 2006, 13:20
Voor mijn project wil ik eigenlijk een Ibanez achtig halsprofiel gaan maken. Maar ik zit een beetje met de dikte bij de 1e fret.

Dit vind ik op Ibanez.com:
Scale 648mm / 25.5”
Breedte bij kam 22 mm
Breedte bij 22ste fret 56 mm
Dikte bij 1e fret 19,5 mm
Dikte bij 12e fret 21,5 mm
Radius 400 mm (15.75”)

Mijn halspen heeft een kanaal van 13 mm diep nodig, deze heb ik ook gefreesd. De hals is bij zo'n Ibanez 19,5 mm dik op die plek. Ik reken dan 6 mm voor de toets, 13 mm kanaal, nog 0,5 mm vlees over. Da's wat weinig, om het maar voorzichtig te zeggen. Als ik het fretboard maar 4 mm dik maak en de hals totaal 20, dan heb ik ineens 3 mm vlees. Nog steeds niet veel, maar al beter. Maar is die 3 mm genoeg, en is 4 mm ebben stevig genoeg voor een toets? En is de toets overal even dik, of neemt de dikte ook af rechtevenredig met de breedte?

Oh ja, als iemand soortgelijke maten weet van een Stratocaster, graag erbij posten. Misschien ga ik toch meer die richting op als de Ibanez te dun blijkt.

Dank voor input / meedenken,

Van Dattum
15 mei 2006, 19:01
Hoi Minda!

Een halve mm is idd niet veel.... Volgens mij gebruiken ze in die Ibanez racenekken een vrij platte halspen anders haal je dat nooit!
Een standaard (=redelijk slanke) Fender hals is
42 mm breed bij de topkam
56 mm breed bij de body
22 mm dik bij de 1e fret
24 mm dik bij de 12e fret (incl toets)
In pricipe is een toets over de hele lengte even dik. Ik zou de toets niet te dun maken; je moet er ook nog fretslots in zagen.

Succes!

Keesz
15 mei 2006, 20:28
kzou t er zeker niet op gokken, een haal teveel met je rasp en dag nek...kzou em wat dikker maken gewoon, die paar mm...

Mattia
15 mei 2006, 23:23
MINIMAAL 3mm. Liever eerder 3.5mm onder de halspen. Wat voor truss rod heb je? 13mm is veel, zelfs een HotRod (van StewMac), die bekend staat als redelijk diep, is maar 11mm. Er zijn ook dunnere.

Als je de hals een lichte 'V' vorm geeft, of lichte asymmetrie, dan voelt 'ie minder dik aan dan die daadwerkelijk is, zeg maar...m'n eigen halzen zijn meestal op z'n dunst (inclusef toest) rond de 21-22mm dik, misschien 2mm dikker bij de 12de fret.

Minda
16 mei 2006, 06:46
Ik had er zelf één gemaakt, maar dat pakte dus niet goed uit. Gisteren uit bozigheid de boel toch pas gemaakt in de hals, het kanaal is nu op sommige plaatsen 15 mm diep. Ik denk dat ik de hals weg kan gooien. Jammer. of misschien moet ik het kanaal helemaal diep maken en dan de bovenkant van de hals eraf frezen. Eens kijken of dat zou lukken. Maar ik zal eerst eens op zoek gaan naar een hele dunne dubbelwerkende halspen.

Ik vond er één bij Rockinger van 9 diep en 6 breed. Weet iemand nog kleinere (wel dubbelwerkend)?

Mattia
16 mei 2006, 07:52
Denk niet dat je kleiner dan 9mm zal vinden.

Verder, je kan nog een stukkie maple maken die precies in de gleuf past, erinlijmen, weer frezen. Is wat omslachtig, misschien meer werk dan 'gewoon' een nieuwe hals maken, maar het kan wel.

Minda
16 mei 2006, 09:34
Net bij Rockinger besteld. Jammer, had ik zo'n mooie zelf gemaakt... Ik denk dat de hals wel te redden is, maar dan frees ik een geul van 12 mm breed en 15 diep, en daar lijm ik dan een nieuw balkje in. Dan kan ik het nog eens proberen...

Dank voor het advies,

Van Dattum
21 mei 2006, 13:08
Ik heb gisteren bij Vox Humana een Briko truss rod gehaald. Is 8x8 mm. Misschien heb je hier iets aan?