PDA

View Full Version : Elementkeuzeschakelaar 'lekt'.



ruezzz
15 mei 2006, 12:39
Heb net een nieuwe Epiphone Korina Explorer gekocht.
Prima gitaar, speelt perfect, ik kan er kwalitatief geen minpuntje aan ontdekken of het moet het volgende zijn:

Ik heb er twee Gibson Burstbuckers ingezet en het volgende valt me op:
Als het neck-element geselecteerd is, en je draait daarvan het volume dicht hoor je zacht nog het bridge-element, en vice versa. Pas als je het volume van het niet geselecteerde element ook dicht draait is het stil.

Dit betekent dus dat als je bijvoorbeeld neck-element selecteerd er altijd zachtjes het bridge-element doorheen hoort.

Ik heb bij mijn weten alles gewoon zo gesoldeerd als het was. Behalve vanwege een korte draad heb ik de aarde van een element op de pot van de andere gesoldeerd, maar de pots staan sowieso met elkaar verbonden (aarde) dus dat zou geen flikker uit moeten maken.

How come? Schakelaar lekt?

hadv
15 mei 2006, 21:32
even structureel uittesten door de pu's ombeurten los te halen van de switch & dan eerst eens luisteren.
probleem kan ook in een 'lekje' op een andere plek zitten waardoor er toch signaal van de pot naar de jack gaat.

als het signaal, zoals jij zegt, alleen maar heel zacht doorkomt dan kan idd de schakelaar ook de boosdoener zijn. ook hier even structureel uittesten door nix aan te sluiten en met een multimeter de schakelaar door te meten.

shielding op een andere pot mag idd nix uitmaken.

ruezzz
21 mei 2006, 12:52
Nog bedankt, had deze post gemist.
Ik moet deze week toch nog even naar mijn techneut om een pedaal op te halen. Ik denk dat ik hem er even naar laat kijken.

Overigens, heb de Epi gister voor het eerst naar een gig meegehad.
Het ding klinkt zeker net zo goed als mijn (bijna 4x zo dure) Gibson Les Paul...
(Uitwisselen van stockpickups naar 2e hands Burstbuckers meegerekend)

no 1 hops
21 mei 2006, 13:35
altijd 1 centrale aarde gebruiken

jan jansen
21 mei 2006, 14:25
altijd 1 centrale aarde gebruiken

idd anders ontstaat er een aardlus,oftwel meer kans op brom of HF storing.

jan

:speed: :speed: :speed: :speed:

Rewind
21 mei 2006, 14:53
ik heb het zelfde probleem, maar dan met een killswitch :( Ik vermoed dat dit komt opdat ik de schakelaar ook geaard heb op de centrale aarde. Zou hier de lek kunnen zitten?

no 1 hops
21 mei 2006, 15:39
ik heb het zelfde probleem, maar dan met een killswitch :( Ik vermoed dat dit komt opdat ik de schakelaar ook geaard heb op de centrale aarde. Zou hier de lek kunnen zitten?
schakelaar van de killswitch moet juist het signaal naar de aarde linken.
dus tussen de lead out en de jack komt een schakelaar die of de lead doorlaat, of via een draadje aan de andere pool naar de aarde lijd.
had hetzelfde probleem.