PDA

View Full Version : Boss GT-8 over Mesa Boogie Mark IV



Mirakels
15 mei 2006, 10:25
Hallo,

Sinds kort speel ik over een Mesa Boogie Mark IV. Heerlijke versterker. Maar aangezien ik eigenlijk wat effecten mis en het liefst alles in 1 wil zit ik te denken om de Boss GT-8 aan te schaffen. Ik lees daar goede verhalen over.

Nu is mijn vraag niet of de Boss goed is en wat de ervaringen zijn. Dat is allemaal wel terug te vinden. Mijn vraag is of het gaat werken icm de Mesa Boogie. Misschien dat iemand daar ervaringen mee heeft.

Hoor het graag van jullie. Alvast bedankt!

qwertyuiop
15 mei 2006, 12:28
je kunt 'm op 2 manieren gebruiken; van voren de input in, ga je dus ook door de preamp van de mesa heen. En je kunt 'm ook in efx-return van de mesa stoppen, dan sla je de preamp van de mesa over en gebruik je alleen de eindtrap (+ speaker uiteraard) Ik heb alleen ervaring met de laatste optie (maar dan met de podxt-live) en die klinkt goed genoeg voor mij; wel je speakersimulatie van je boss uitzetten....

je kunt ook nog alleen de efx van je boss gebruiken; dan moet je 'm gewoon in de hele efx-loop (send + return) van je mesa hangen en je gitaar van voren in de input van je mesa. ik denk eigenlijk dat dat is wat jij bedoelt; dus dat je alleen de efx van je boss gebruikt, of wil je ook de amp-models van je boss gebruiken?

skabouter
15 mei 2006, 12:41
het lijkt me eigenlijk dat hij alleen de FX`s wil gebruiken toch? wie gebruikt er nou digitale preamps als je een MarkIV hebt :)

in dat geval zou ik hem op 2 manieren aan raden aan te sluiten
-gewoon in de FX loop
-4 kabel methode

voordeel van 4 kabel methode is de mogelijkheid de plaatsen van de effecten ten opzichte van de preamp te kunnen bepalen!

ik weet niet of je op dit advies zit te wachten, maar wat je ook kan doen is gewoon een G-major kopen! is evenduur, en focust zich 100% op de FX`s, die naar mijn mening ook nog es beter zijn dan die van Boss. bovendien betaal je bij boss ook 50% voor de preamp`s, die je waarschijnlijk toch nie gebruikt.

Scali
15 mei 2006, 12:50
Je kunt ook voor de Zoom G9.2tt gaan ipv een GT-8 of G-Major.
Voor zover ik weet is dat de enige gitaarprocessor die 24/96-resolutie heeft, en dus meer van de tone van je Mark IV zal overlaten.

skabouter
15 mei 2006, 13:02
dubbeldebubbel

skabouter
15 mei 2006, 13:03
is dat echt zo? zijn de boss en gmajor ook niet 24/96? de convertors van boss wel, dacht ik altijd.........(van GT-6 en hoger)

Mirakels
15 mei 2006, 13:05
He hallo,

Dat zijn goede adviezen. Ik ben inderdaad bang dat ik de preamps niet veel zal gebruiken. De Boogie heeft een lekker geluid van zichzelf en eigenlijk zou ik die basis zoveel mogelijk intact willen laten. Ik heb idd niet voor niets een boogie. Dus in principe gaat het me alleen om de efx.

Over de G-Major zat ik ook al te denken. De prijs is inderdaad ongeveer gelijk, maar komt daar niet ook nog eens een pedaal ofzo bij?

En de Zoom G9.2tt? Hmmm...ik zal eens kijken.

Ik zal eens in die 4 kabel methode duiken. Heb er wel wat over gelezen, maar is me nog niet helemaal duidelijk. Als iemand het me toevallig snel kan uitleggen? :) Ik hoor er in ieder geval goede verhalen over. Maar zal dat dan de meest voor de hand liggende aansluiting zijn?

DarknessAwaits
15 mei 2006, 13:07
Van de Boss website:

AD Conversion
http://www.roland.com/products/en/images/spacer.gif24 bit + AF method*
DA Conversion
http://www.roland.com/products/en/images/spacer.gif24 bit
Sampling Frequency
http://www.roland.com/products/en/images/spacer.gif44.1 kHz

skabouter
15 mei 2006, 13:10
ja, daar heb je gelijk in, bij een Gmajor heb je een pedaal nodig, en kom je toch wat duurder uit ja. maar toch, denk dat je dan een beter klinkende setup hebt. nadeel is alleen wel dat je hem alleen in de loop kan plaatsen, 4 kabel methode is niet mogelijk. ook heeft hij wat minder effecten dan de boss.

4 kabel methode snel uitgelegt:
aansluiting:
-gitaar in boss GT8
- Boss Send naar Amp in
- Amp send (loop) naar boss Return
- boss out naar amp return

wat je hiermee doet is je preamp in de schakelbare loop van je boss zetten, en het geheel (preamp&FX`s) laten uitversterker door je poweramp. die loop kan je in de boss instellen op elke plaats voor/na je andere effecten. oftewel, je kan je amp naar voren/achter verplaatsen in je keten! erg handig, zodat je bijv Wah voor de preamp, en delay na de preamp kan hebben. iets wat niet kan als je hem puur in de loop zou hangen!

Mirakels
15 mei 2006, 15:36
Ik denk dat ik toch voor de Boss ga. De G-Major is ook aantrekkelijk maar daar komen nog kosten bij voor extra pedaal enzo. Ik zit eigenlijk wat budget betreft met die Boss al te hoog. Tja, die Mesa hakt erin hoor 8-) .

Anyway, ik hoop aan het eind van de maand het dingetje in huis te hebben en eens kijken of ik ermee uit de voeten kan. Ik weet nu dat het technisch etc. allemaal mogelijk is en ik denk ook wel dat het een toevoeging zal zijn op het basisgeluid van de Mesa.

Thanx guys!

Scali
15 mei 2006, 15:50
Niet voor de Zoom? Die is ongeveer dezelfde prijs als de GT-8, en heeft ook die loop (ik gebruik ook 4-kabelmethode met m'n G9.2tt en Marshall 6101, en midi-switching).
Ik vond persoonlijk de Boss nergens naar klinken, eerlijk gezegd.

FrankS
15 mei 2006, 15:51
hehe kwil je niet in de war brengen maar ik zou ook voor een losse fx-unit gaan als de G-major of Replifex (heb de G-major gehad en nu de Repli die'k toch wat gezonder voor mn geluid vond, 2de hands voor weinig, 200 ofzo toen). Als pedaal Behringer FCB1010 dr bij, kun je ook wel voor 80-100euro op de kop tikken, stuurt midi uit en je kunt je Mark IV er ook mee schakelen.
Succes iig!

Ah en uit Almelo ook :) Mooi man.

BlackSun
15 mei 2006, 16:32
Niet voor de Zoom? Die is ongeveer dezelfde prijs als de GT-8, en heeft ook die loop (ik gebruik ook 4-kabelmethode met m'n G9.2tt en Marshall 6101, en midi-switching).
Ik vond persoonlijk de Boss nergens naar klinken, eerlijk gezegd.

@SCali: heeft de ZOOM toevallig zo'n dergelijke amp-control voor channels witching zoals de GT8 heeft? (zie mn Schakelellende - topic:P)

qwertyuiop
15 mei 2006, 16:54
Als het inderdaad alleen om de efx gaat, zou ik kijken naar een apparaat wat niet ook nog ampmodels in zich heeft, daar heb je dan toch niks aan. Bestaat er niet een voetpedaal met presets en alleen maar efx? Anders kun je ook nog wat losse pedaaltjes kopen, en ja; schakelellende.....maar wel het geluid van je boogie strak overeind!
ik denk dat je hoe dan ook compromissen moet sluiten als je goed wilt kunnen schakelen en het geluid van je boogie overeind wilt houden.

skabouter
15 mei 2006, 22:25
uiteindelijk vind ik zelf rackapparatuur verreweg beter dan de bestaande floorboards. Gmajor is een topper, en dat is nog maar een middelklasser, it get`s even better (maar is wel wat portomonne-onvriendelijker).

evengoed ben je voor dat geld zeker niet slecht bezig met een Boss GT-8, scheelt idd de aanschaf van een floorboard, en de FX`s zijn prima! mss dat je t later nog wel uitgaat bouwen, verken de markt zou ik zeggen :D

helemaal leuk als je btw een goedkoop 2e handsje kan scoren, scheelt een boel met een nieuwe!

Scali
15 mei 2006, 22:28
@SCali: heeft de ZOOM toevallig zo'n dergelijke amp-control voor channels witching zoals de GT8 heeft? (zie mn Schakelellende - topic:P)

Hij heeft wel midi, maar niet zo'n jack-systeem.

Kris Haex
15 mei 2006, 23:28
Ik heb ook een vraagje over de Boss GT-8. Staan daar kwalitatief standaard goede Distortions op? Want bij de GT-6 moet je ze echt wel van het net halen.

Mirakels
16 mei 2006, 11:11
Tja, what to do? Die G-Major blijft me inderdaad ook maar door mijn hoofd spoken. Damn!

Eens kijken wat er 2e hands te koop is. Heb eigenlijk liever nieuw. Ik lees veel problemen over de G-Major. Uitvallen enzo...

Dus met een pedaal als de Behringer FCB1010 icm de G-Major kan ik de Mesa ook nog schakelen? Das wel belangrijk dat ik de 3 kanalen kan blijven gebruiken van de Mesa.

Ik zag dat de FCB1010 nieuw voor € 189,00 verkocht wordt. Valt op zich nog wel mee. Is dat een goed combi? Major en de FCB1010? En hoe gaat dit precies werken met de Mesa. Aansluitingen, mogelijkheden enzo?

skabouter
16 mei 2006, 12:30
is wel een goeie combinatie ja! kan prima. als je dat doet heb je de optie om via midi 4 dingen te schakelen. de FCB heeft 2 relaisswitches en de Gmajor ook. maar je amp zijn 6 dingen op te schakelen he, dan betekent dat dat je (zonder midiswitcher erbij) niet alles kan schakelen.

aansluiting: gitaar-amp in-amp send-gmajor in-gmajor out- amp in-speaker out-cabinet in.

en dan nog midi: FCB out- Gmajor in
en relais: gmajor switch out- relais mark4 in (2x)
FCB switch out - relais mark4 in (2x)

that`s it, denk ik.........dan zit je erg goed, qua sounds en opties!

Mirakels
16 mei 2006, 15:23
Ok dan. Bedankt!!

Had ik nog een laatste vraag. Hoe gaat het schakelen van de kanalen in zijn werk. Ik zie bij de GT-8 een aparte aansluiting die je kan gebruiken daarvoor. Met een knop aan/uit. Deze sluit dmv een normale jack aan op de GT-8 (amp ctl) en de andere gaat naar de amps channel switching jack van de amp.

Iemand die toevallig weet hoe dit bij een Mesa Boogie Mark IV werkt? Daar is wel een aansluiting voor de channel switching jack maar dit is geen jack. Achterop de amp is een knop mode select. Hier kun je instellen hoe de kanalen gekozen kunnen worden. Handmatig, via de bijhorende footswitch of via EX SW. Dat laatste wil volgens mij zeggen dat je dan de external switching jacks gaat gebruiken? Meest voor de handliggende zal dan de FX-loop zijn?

Kortom; iemand die toevallig weet welke kabel waar in gaat. Ik wil graag goed voorbereid zijn en de manuals geven niet alles prijs.

Of praat ik nou echt poep?

skabouter
16 mei 2006, 16:04
beetje wel :D kom nou, dat wijst zichzelf.

dat channelswitching verhaal weet ik nie zo goed (t instellen), ik heb altijd een MS4 gehad toen ik nog aan switchen met ampswitcher deed, nu heb ik gewoon een 3 kanaals midi-top, die schakelt in 1 keer door met midi. en een midi-FX rack eronder, en alles met 1 controller, ultieme handigheid man :D

maar die Mark heeft gewoon relais uitgangen ofzo, zal wel "Switching out" op staan ofzo. kweenie, ken die mark niet zo goed, moet je nocki vragen, die heeft t vaak gedaan met midiswitcher.

future2future
17 mei 2006, 00:13
Ik heb ook een Mark IV en ik zou er echt geen boss GT bij nemen...neem een goede 19 inch" heb je meer aan

skabouter
17 mei 2006, 00:41
het gras is altijd groener aan de andere kant! maargoed, er was een budget. zo slecht is die boss nog niet, alleen wel jammer dat je er preamps bijkrijgt die niet gebruikt gaan worden............

Mirakels
17 mei 2006, 11:23
@future2future:
heb je ook enige onderbouwing waarom je dat zegt? Geen GT maar een 19"?

future2future
18 mei 2006, 23:35
Ten eerste omdat de Gt features heeft die je nooit gebruikt met je mark 4 zoals amp sims/speaker sims. Ten 2e is die gewoon niet bedoelt om zo bij een (top) amp te gebruiken. Hij zuigt tone van je amp weg. Dit ding is bedoelt om te werken als een soort POD, niet als effect proccesor alleen, daar zijn andere units voor ontworpen

Scali
19 mei 2006, 09:09
Ten eerste omdat de Gt features heeft die je nooit gebruikt met je mark 4 zoals amp sims/speaker sims.

Waarom niet? Ik neem m'n Marshall 6101 meestal ook op via een speakersim. En het is ook best handig om een speakersim te gebruiken als je naar een PA wilt doorlussen.
De ampsims gebruik ik ook vaak. M'n Marshall heeft leuke geluiden, maar het zijn allemaal Marshall-geluiden. Het is leuk om ook eens wat anders te doen.
Verder zitten features die je niet gebruikt ook niet in de weg, en om de prijs hoef je het ook niet te doen.


Ten 2e is die gewoon niet bedoelt om zo bij een (top) amp te gebruiken. Hij zuigt tone van je amp weg. Dit ding is bedoelt om te werken als een soort POD, niet als effect proccesor alleen, daar zijn andere units voor ontworpen

Ben ik het niet mee eens. Als hij niet zo bedoeld was, zouden ze er ook geen loops op hebben gebouwd. De Pod is inderdaad niet bedoeld als effectprocessor, en kan ook niet als zodanig aangesloten worden. Maar de GT-8 is dat wel. Boss is ook niet begonnen met modeling/Pod-achtige praktijken zoals Line6, maar is begonnen met multifx-processors. De distortions waren toen nog niet zo geweldig, dus was het alleen maar beter als je je eigen versterker voor de distortion gebruikte.

Hij zal best tone van je amp wegzuigen, maar welk effect doet dat nou niet?
Vanwege de loop kun je em waarschijnlijk ook echt als een effectprocessor in de fx-loop van je versterker aansluiten. Met mijn Zoom 8080 en G9.2tt kan dat ook. Dan kun je dus de parallele fx-loop van je versterker gebruiken, en een 'puur' gitaargeluid mixen met de effecten, zodat de tonesuck alleen over de effecten zit, en niet over het droge geluid.
Hoeveel tone de GT-8 precies wegzuigt, weet ik niet... maar ik weet wel dat m'n G9.2tt aanzienlijk minder tone wegzuigt dan m'n Lexicon MPX100 19" rack unit. Rack units zijn dus niet per definitie beter dan floorboards.
Je kunt de GT-8 trouwens ook in 19" krijgen... de GT-Pro.

AART
19 mei 2006, 16:21
GEBRUIK NOOIT DE SCHAKELCONTROLS VAN DE G MAJOR MET DE MESA JACKS!!!!!

op boogieboard zijn er meerdere mensen geweest die met een gifrituurde ampschakeling zaten na het met een g-major geschakeld te hebben.
als je je Mark IV met midi wil schakelen moet je een nobels ms 8 oid kopen.

Ik wil je maar even waarschuwen.
Ik heb zelf namelijk ook een Mark IV en wilde dus ook een g-major om die reden, maar dara heb ik na het lezen van die verhalen maar vanaf gezien.

Btw, heb je nog een pre '92 Mark IV met 2 fx loops?

Normal(altijd aan) en switchable(schakelbaar met fs of via midi met zo'n ms 8 )?

Das soms namelijk verrekte handig.

AART
19 mei 2006, 16:31
Midi switchen van Mark IV:

Benodigdheden:

Nobels MS 8 of vergelijkbare switcher.
Behringer FCB 1010 of vergelijkbaar FB.


De Mark IV heeft 6 Ex. Sw. jacks,
Daar staat boven waar elke voor schakelt.

De Nobels heeft 8 uitgangen, daarvan heb je er maar 6 nodig.
van elke uitgang op de mark IV gaat een kabel naar een uitgang op de ms 8.

het beste kan je dat logisch aansluiten door het zo te doen:
1: clean
2: crunch
3: lead
4: eq
5: fx loop
6: Simul Class/Class A


De FCB1010 sluit je aan op de Nobels MS 8.
Met de nobels kan je dan presets programmeren waar je bijvoorbeeld lead + eq tegl;ijk kan laten aangaan als je op een bepaalde knop van de fcb 1010 drukt.

zo kan je bijvoorbeeld:

clean op class a stand onder knop 1 zetten
clean op simul + eq op 2
crunch op class a onder knop 3
crunch op simul onder knop 4
crunch met eq en simul op 5
lead met FX op 6
lead met eq op 7


alles kan je dan combineren(behalve twee kanalen tegelijkertijd, dat gaat niet met een Mark IV).

qwertyuiop
19 mei 2006, 19:27
GEBRUIK NOOIT DE SCHAKELCONTROLS VAN DE G MAJOR MET DE MESA JACKS!!!!!

op boogieboard zijn er meerdere mensen geweest die met een gifrituurde ampschakeling zaten na het met een g-major geschakeld te hebben.
als je je Mark IV met midi wil schakelen moet je een nobels ms 8 oid kopen.

Ik wil je maar even waarschuwen.
Ik heb zelf namelijk ook een Mark IV en wilde dus ook een g-major om die reden, maar dara heb ik na het lezen van die verhalen maar vanaf gezien.


nou, dat lijkt me dan helemaal niets te maken hebben met de G-major of de boogie's; ik heb jarenlang mijn formula-preamp geschakeld via de controls van de G-major. Nooit enig probleem gehad....
en hoe krijg je in godsnaam een gefrituurde schakeling? daar staat toch zo goed als geen stroom op? of vergis ik mij nu sterk?

@topicstarter; als er meerdere verhalen zijn over frituren door g-major schakelingen in combi met mesa-amps, zou ik wel voorzichtig zijn hoor.... maar ik wilde graag even het verhaal in het juiste perspectief zetten. Het zijn vaak net zulke verhalen als mesa-amps die altijd maar stuk zouden gaan; speel al jaren op mesa's en nooit enig probleem gehad!! Dat soort verhalen gaan een eigen leven leiden en voor je het weet is het een wet van meden en perzen. Lijkt me dat dat nergens op slaat.

AART
19 mei 2006, 22:07
nou, dat lijkt me dan helemaal niets te maken hebben met de G-major of de boogie's; ik heb jarenlang mijn formula-preamp geschakeld via de controls van de G-major. Nooit enig probleem gehad....
en hoe krijg je in godsnaam een gefrituurde schakeling? daar staat toch zo goed als geen stroom op? of vergis ik mij nu sterk?




Het gaat ALLEEN om de Mark IV en quad preamp.

die hebben exact dezelfde schakeling voor de ex jacks.

andere mesa's hebben een andere schakeling wara het zonder problemen mee kan.
het probleem schijnt dit te zijn:

De Mark IV heft 6 jacks, de G-Major kan er twee schakelen, echter, wanneer de G-Major geen signaal heeft gestuurd of je zet een patch uit zonder over te schakelen naar een andere, pakt de Mark IV geen kanaal, en als er geen kanaal geselcteerd is schijnt er in die switch iets niet goed te gaan.

Het fijne erachter weet ike chter ook nuiet, maar ik hoorde er meerdere verhalen over en raad je dus aan op te letten, voor je prachtige amp kapot gaat en je 100 euro moet dokken voor ene reparatie(Kostte het vervangen van de kanaalschakeling in mijn vorige Mark IV bij Van Weelden).

Als je het fijne ervan wilt weten en duidelijker wilw eten wat veilig is raad ik je aan te kijken op forum.grailtone.com .

AART
19 mei 2006, 22:15
http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?t=3627

das niet het topic met de fried Mark IV's, maar wel een verhaal van TC waar ze zeggen dat het gevaarlijk kan zijn.

LPplayer
20 mei 2006, 11:14
Ik had gesproken met Jon Simons, Leadgitarist van Intwine
Beide gitaristen van Intwine gebruiken dit pedaal voor al hun effecten. Zeer goede kwaliteit. De gitaarsounds halen ze wel gewoon allemaal uit hun versterker.


Hallo,

Sinds kort speel ik over een Mesa Boogie Mark IV. Heerlijke versterker. Maar aangezien ik eigenlijk wat effecten mis en het liefst alles in 1 wil zit ik te denken om de Boss GT-8 aan te schaffen. Ik lees daar goede verhalen over.

Nu is mijn vraag niet of de Boss goed is en wat de ervaringen zijn. Dat is allemaal wel terug te vinden. Mijn vraag is of het gaat werken icm de Mesa Boogie. Misschien dat iemand daar ervaringen mee heeft.

Hoor het graag van jullie. Alvast bedankt!

qwertyuiop
20 mei 2006, 11:21
Het gaat ALLEEN om de Mark IV en quad preamp.

die hebben exact dezelfde schakeling voor de ex jacks.

andere mesa's hebben een andere schakeling wara het zonder problemen mee kan.


ah, dat had ik niet helemaal begrepen uit het verhaal. Was al bang dat er weer zo'n indianenverhaal de ronde deed zoals; "mesa gaat altijd kapot" , da's namelijk wel zo'n onzinverhaal wat maar de kop blijft opsteken.

thanks voor de uitleg.

AART
20 mei 2006, 12:04
Mesa's gaan alleen kapot als je ze heeeeeel erg mishandelt, zolas met mijn vorige Mark IV was gebeurd, maar die is weer tot leven gekomen na een behandeling van Van Weelden.

En als een mesa er mee ophoud is het bijn a altijd een buisje of vuile/kapotte potmeter ofzo, de belangrijke onderdelen krijg je echt niet kapot.

qwertyuiop
21 mei 2006, 11:42
Mesa's gaan alleen kapot als je ze heeeeeel erg mishandelt, zolas met mijn vorige Mark IV was gebeurd, maar die is weer tot leven gekomen na een behandeling van Van Weelden.

En als een mesa er mee ophoud is het bijn a altijd een buisje of vuile/kapotte potmeter ofzo, de belangrijke onderdelen krijg je echt niet kapot.

daarom vraag ik mij ook al jaren af waarom toch in godsnaam het verhaal gaat dat Mesa's altijd kapot zouden gaan. Wie heeft dat verzonnen en waarom wordt het in stand gehouden?

maar goed, on topic maar weer.

Mr Joe
21 juni 2006, 13:35
ik heb ook een boss gt-8 en ik kan er eerlijk gezegt niet HET geluid uithalen dus ik denk dat ik hem ga verkopen.

de pod xtlive lijkt me leuker

paulusdeBKB
21 juni 2006, 14:58
Daar ga ik weer: ik heb twee favorieten, als het niet te duur moet:
- Rocktron Intellifex of Replifex met floorcontroller samen 2ehands voor 300 e.
- Zoom G9.2tt (kutnaam maar goede effecten, floorboardje ingebouwd), nieuw voor 450?

Pruts tegenwoordig veel met de Zoom en de effecten klinken echt heel goed.