PDA

View Full Version : Shortscale neck op longscale bas?



SBloke
15 mei 2006, 02:20
Met mijn bas heb ik eigenlijk maar één probleem als beginnend technisch death metal bassiste. Het probleem? Mijn relatief vrij kleine handjes zijn net even te klein om bepaalde loopjes toch te halen. Ik kan het wel afwerken met trucage, maar het is mooier (en minder denkwerk) om alles gewoon te kunnen spelen. Daarom ben ik op zoek naar een shortscale neck. Nu heb ik een perfect bij de rest van de band passende bas (warlock-achtig model), en ik vraag mij af of hier een shortscale hals op te maken zou zijn (plus of de B-snaar in shortscale te krijgen is)

MVG iemand die niet sbloke is maar het makkelijker vond om hieronder te posten ipv een account aan te maken;)

SBloke zelf: Zie de post nu pas, maar m'n vriendin heeft toestemming.. *grin* zo vaak zal ze hier niet te vinden zijn.. en voor die paar keer vind ik het wel geoorloofd.. ik hoop jullie ook.

piezo
15 mei 2006, 09:18
Theoretisch kan het maar dan moet er een boel meer verbouwd worden:
Het ijkpunt is dat de 12e fret halverwege de snaarlengte moet zitten (gerekend over de G-snaar). Bij een shortscale moet de 12e fret in centimeters gerekend dus dichter bij de brug dan bij een longscale. Dan moet je dus OF de brug meer naar voren zetten EN/OF de hals moet verder in de body steken, door de uitfrezing langer te maken of de hoogste frets er af te zagen.

Het advies is dus: begin daar maar liever niet aan. Verkoop je huidige bas en koop een shortscale of mediumscale bas.

The Fourth Horsemen
15 mei 2006, 09:29
OF heb geen schrik om creatief te zijn of te denken... mss is het al voldoende om de loopjes gewoon een octaaf hoger te gaan spelen waar de frets dichter bij elkaar liggen ;) . 't Is mss stom om je speelstijl aan te passen aan je bas, maar als je hem/haar zo graag ziet...

Veel succes ermee! :rockon:

Jeanken
15 mei 2006, 10:23
Bestaan er geen conversie nekken zoals Warmoth op een Strat 25.5 ook een zuiver blijvende 24 3/4 hals kan steken?

hardus
16 mei 2006, 20:56
Zoek liever een leuke shortscale bas. Een andere hals erop zetten is, als het al mogelijk is (heeft ie een geschroefde hals?), waarschijnlijk net zo duur. En dan nog de intonatie.
Dat probleem van die B-snaar zie ik niet, neem gewoon een langere dan.

SBloke
18 mei 2006, 12:01
Zoek liever een leuke shortscale bas.


Ik heb nog eens even op internet zitten kijken, maar in de stijl van de BC rich Warlock enzo is eigenlijk bar weinig short scale of medium scale te vinden. Zoizo vindt ik er eigenlijk maar bar weinig aanbod in short en medium...

Saf
1 juni 2006, 22:50
koop een nieuwe syuier bronco kosten niet zo gek veel . heb je alle hardware en dan een plank hout, trek je warlock over op het hout zagen. Uitmeten bij de squier wat de neckpocket is hoe diep breed etc etc. MEet de stand van de brug uit of de snaar lengte meten of wat nog handiger is gewoon van je squier nameten. Nadere electronica erin want voordeathmetal niet geschikt. klaar. Of gewoon op marktplaat en consoten een tweedehands shortscale bas op de kop tikken en boverstaand procede herhalen.

Heb zo ooit een compleet verneukte cq. verzaagde fender musicmaster o pde kop getikt en daar een andeere body o pgezet (stijl bo diddley, rechthoekig)

Of gewoon voor het contrast een squier badtz maru bronco bas kopen.