PDA

View Full Version : bias 6g6-B



RF
14 mei 2006, 23:25
hi, ik heb een biaspotje in de 6G6-B ingebouwd omdat de spanning met verschillende setjes buizen wel erg veel verschilde van elkaar. nu zit ik even met de juiste bias omdat er bij ons een nogal lage spanning uit de muur komt, namelijk 218v.
hierdoor is de spanning in de step-down trafo ook lager, enz.. ik heb de powertrafo gechecked, Ptrafo in rust (standby off) geeft 411 (op diodes), met stroom op de buizen meet ik 400 op het rooster. Nu had ik 17,5 (6L6-70%) gedeeld door 400 = 43.. leek me wat aan de hoge kant + ik wil hem wat lager instellen voor als ik hem ergens anders inplug met 230v uit de muur..

de bias waarde meet ik trouwens met de 1 ohm weerstand methode, ik heb hem nu op 32 mA voor de zekerheid..

enige suggesties voor het afstellen?

grrobert

Negative K3 fan
14 mei 2006, 23:30
als de netspanning omhoog gaat, dan gaat de anode spanning omhoog, maar dan gaat ook de negatieve voorspanning mee omlaag (negatiever) toch??

Mr.Jay
15 mei 2006, 07:38
hi, ik heb een biaspotje in de 6G6-B ingebouwd omdat de spanning met verschillende setjes buizen wel erg veel verschilde van elkaar. nu zit ik even met de juiste bias omdat er bij ons een nogal lage spanning uit de muur komt, namelijk 218v.
hierdoor is de spanning in de step-down trafo ook lager, enz.. ik heb de powertrafo gechecked, Ptrafo in rust (standby off) geeft 411 (op diodes), met stroom op de buizen meet ik 400 op het rooster. Nu had ik 17,5 (6L6-70%) gedeeld door 400 = 43.. leek me wat aan de hoge kant + ik wil hem wat lager instellen voor als ik hem ergens anders inplug met 230v uit de muur..
de bias waarde meet ik trouwens met de 1 ohm weerstand methode, ik heb hem nu op 32 mA voor de zekerheid..
enige suggesties voor het afstellen?
grrobert

Probeer een cheapo tweedehands Variac te scoren, die gaan meestal tot zo'n 270V AC. Ik gebruik de mijne puur voor het afstellen van mijn amps, zodat ik altijd een afsteling maak met 230CAC.
Soms neem ik em ook mee als er een optreden op een buitengebeuren/festival is b.v. waar ze op een agregaat draaien.
Zal niet de 1e keer zijn dat er dan véél te lage spanningen aanwezig zijn ( en de Hammond 1 toon lager zit ........). Heb nog es een periode lang ter plekke bij-gebiased ( meting en potje achterop de amp ), maar daar ben ik weer vanaf gelukkig.

JaY

Al
15 mei 2006, 11:58
als de netspanning omhoog gaat, dan gaat de anode spanning omhoog, maar dan gaat ook de negatieve voorspanning mee omlaag (negatiever) toch??

klopt, maar dat gebeurt niet evenredig zodat je instelling toch verandert.

Al

Al
15 mei 2006, 12:02
hi, ik heb een biaspotje in de 6G6-B ingebouwd omdat de spanning met verschillende setjes buizen wel erg veel verschilde van elkaar. nu zit ik even met de juiste bias omdat er bij ons een nogal lage spanning uit de muur komt, namelijk 218v.
hierdoor is de spanning in de step-down trafo ook lager, enz.. ik heb de powertrafo gechecked, Ptrafo in rust (standby off) geeft 411 (op diodes), met stroom op de buizen meet ik 400 op het rooster. Nu had ik 17,5 (6L6-70%) gedeeld door 400 = 43.. leek me wat aan de hoge kant + ik wil hem wat lager instellen voor als ik hem ergens anders inplug met 230v uit de muur..

de bias waarde meet ik trouwens met de 1 ohm weerstand methode, ik heb hem nu op 32 mA voor de zekerheid..

enige suggesties voor het afstellen?

grrobert

32mA is bij de spanningen die je noemt een veilige instelling voor het geval dat je muurspanning stijgt. Je krijgt vast wel de kans om hem op 230 te meten een keer. Dan weet je het. Er zit nog wel wat ruimte in om iets heter te gaan verwacht ik.

Al