PDA

View Full Version : nog een 18W: AC15



beus
14 mei 2006, 23:21
hallo,

de eerste helft van mijn bouwsel: een variant op een AC15, een kastje moet nog maar dit is alvast leuk.
geciteerd uit verschillende VOX-en (er zijn er meer die zo iets maken): kanaal 1 is met een EF86 buis en een 6 standen tone knop, kanaal 2 het topboost kanaal van een AC30 met volume treble en bas, dan nog bias tremolo, een cut regelaar en een master volume achterop.

Aart

http://img487.imageshack.us/img487/4192/cafb0061tg.jpg
http://img208.imageshack.us/img208/637/xafb0050pp.jpg
http://img224.imageshack.us/img224/2909/xafb0085kh.jpg

Negative K3 fan
14 mei 2006, 23:34
de zoveelste 15/18/20 watter :D Heel erg koel, strak bedraad! wat voor OT heb je gebruikt??

Squier4ever
15 mei 2006, 15:15
mooie bak, heb je clips?

ik heb een 15 watter van Madamp, wel british natuurlijk....
zo lekker het clean kanaal opendraaien, vanaf volume op 12.00 uur begint ie heerlijk te oversturen, op 15 uur klinkt ie als een plexi.....

bert k
15 mei 2006, 17:15
de zoveelste 15/18/20 watter :D Heel erg koel, strak bedraad! wat voor OT heb je gebruikt??
De naam '18 Watt' is natuurlijk niet zozeer een vermogensaanduiding, maar een typenaam van Marshall. Dit is een Vox variatie. Maar het is waar, alles met twee keer EL84 zal rond de 18 watt leveren.

Negative K3 fan
15 mei 2006, 17:28
dat bedoel ik....

waar ik nu trouwens mee in mn maag zit of een trafo upgrade het geld waard zal zijn :mad: in mijne zit nu een ordinaire hammond 125e......

beus
15 mei 2006, 18:35
hallo,

de OT is er een van Mercury Magnetics. wel duur - maarja, anders blijf je daar aan twijfelen bij elke tweak om het geluid te verbeteren. ook omdat dit de meest authentieke OT zou zijn. de rest van de componenten (in het signaal pad) zit ook dicht bij het orgineel; nos wima koppelcaps, mustards voor de rest en er komt tzt een grijze vox speaker uit '65 in.

ik heb geen clips want mijn telefoon maakt aardige foto's maar het geluid is niet om over naar huis te bellen. maar voorlopig klinkt ie erg lekker (over een AC30 kast), herkenbaar VOX, vooral zo'n EF86 kanaal heeft voldoende gain.

Aart

JoostBaksteen
15 mei 2006, 19:06
de OT is er een van Mercury Magnetics.

Dat zijn geen halve maatregelen! Mooi man.

Erg strak bedraad ook.

Ik zie sowieso alleen maar top of the line onderdelen, mustards, cc :) Als dit niet als een klok klinkt, dan weet ik het niet meer.

bert k
15 mei 2006, 20:46
dat bedoel ik....

waar ik nu trouwens mee in mn maag zit of een trafo upgrade het geld waard zal zijn :mad: in mijne zit nu een ordinaire hammond 125e......
Speur jij de advertenties op marktplaats wel eens af? Staan toch wel veel trafo's. (rubriek audio/buizenversterkers)

Negative K3 fan
15 mei 2006, 22:58
blijkbaar niet :D hoeduur is trouwens zo een mercury magnetics versie??

Negative K3 fan
15 mei 2006, 23:08
gevonden: veeeeel te duur :|

beus
15 oktober 2006, 23:52
even een oud topic omhoog maar na wat timmeren en tolexen (en veel zweet) is het dit geworden:

Aart

http://img525.imageshack.us/img525/502/qqimg0092li9.jpg

http://img525.imageshack.us/img525/2734/qqimg0093xx0.jpg

http://img224.imageshack.us/img224/118/qqimg0094xy0.jpg

Tristan
16 oktober 2006, 00:34
Wow, mooi hoor, het lijkt wel zo'n nieuw JMI ding...
Ik denk en hoop wel dat deze beter klinkt...

SimonS
16 oktober 2006, 08:48
ooeeh classy!

jacky
16 oktober 2006, 09:04
Fantastisch ik vond de binnen kant al erg netjes maar de kast slaat werkelijk alles HEEL ERG MOOI.

Negative K3 fan
16 oktober 2006, 16:11
nu heeft die mooie binnenkant een bijpassend uiterlijk gekregen, echt heel strak werk!!! :hippie:

fullorder
16 oktober 2006, 17:02
Hubba hubba hot mama!

Ik sta er altijd weer van te kijken wat een schitterende kunstwerkjes gepresenteerd worden door m'n collega forum-leden. Dit is er zeker 1 van, bravo!

Mr.Jay
16 oktober 2006, 17:31
Niet anders verwacht !!! Super netjes.

JaY

interessander
16 oktober 2006, 20:24
Erg mooi!, ik zou hem puur om het uiterlijk al in de woonkamer zetten.

Mafkees
17 oktober 2006, 12:04
Lekker handig ook met het mastervolume op de achterkant van het chassis:hippie:

Franc
17 oktober 2006, 13:01
Lekker handig ook met het mastervolume op de achterkant van het chassis:hippie:

Kniesoor ;)

Erg netjes hoor! ZIet er goed uit. Wat ik me afvraag bij die Vox-achtige kassies:
Waar zit de naad van de bekleding nou? De goldstring loopt helemaal rond en het tolex lijkt dat ook te doen, maar waar zit de naad (of zijn er meer?)

beus
17 oktober 2006, 18:45
hallo

@ Tristan: hij zal inderdaad wel heeeel erg op een JMI AC15 lijken want het tolex komt daar vandaan. ik heb nog nooit een JMI gezien of gehoord, het geluid viel nog niet mee begreep ik? die van mij klinkt in iedergeval erg goed (vind ik dan als objectieve luisteraar ;) ) mooie aangename toon en voelt heel soepel.

@Franc: de naad van de bekleding zit aan de onderkant. het is 1 stuk, de goldstring loopt ook rond en zit er voor alleen voor de sier in en is niet fuctioneel.

Aart

Tristan
17 oktober 2006, 19:25
Ach nee, dat was meer een licht cynisch geintje hoor...
Die JMI's zijn zeker geen slechte amps, alleen een beetje duur en ik vond ze het door mij verwachte Vox karakter missen...
In plaats van de bekende en verwachte Vox belletjes had de JMI een soort Mesa/Boogie achtige geslotenheid, een heel andere amp dus, maar dan wel met het prijskaartje van een Matchless of een Bad Cat, you get the picture...

Erg mooi gedaan trouwens, je amp ziet er heel erg mooi uit, precies zoals de JMI AC15 1x12 combo die ik een keer heb getest...
Is die van jou dan een JMI kloon? (het was absoluut niet mijn bedoeling je te beledigen in dat geval, ik kan soms een beetje idioot uit hoek komen)
Het lijkt er bij nader inzien in ieder geval wel op dat je de maten van de JMI AC15 1x12 combo hebt overgenomen, klopt dat?

Erg mooi bakkie!
Erg mooi...

beus
17 oktober 2006, 23:16
niks beledigd hoor! :)
zowel die JMI als die van mij zijn copieen van de VOX AC15 van rond '59. daarom lijken ze zo exact op elkaar. alleen de JMI is een exacte copy ook kwa bouw en schema. ik heb het vibrato kanaal weggelaten en vervangen door een AC30 topboost kanaal. matchless en badcat hebben allebei modellen met de zelfde opbouw (EF86 kanaal + topboost kanaal en EL84's), allemaal geinspireerd op de zelfde AC15 dus.

wel opvallend dat de JMI zo gesloten klinkt, terwijl zo'n EF86 buis zo'n mooie volle toon heeft. bij een VOX-achtige verwacht je inderdaad toch belletjes en sjingeltjes in het hoog.

Aart

Tristan
18 oktober 2006, 00:36
Gelukkig maar... :)
Ik geloof dus eigenlijk het verhaal van JMI niet, dat die amp echt een exacte kopie is van een oude AC15, omdat deze naar mijn idee echt behoorlijk gesloten klonk...
Die EF86 geeft inderdaad wel een wat voller en minder sprankelend geluid in mijn ervaring, maar meestal heeft het dan toch nog wel de Vox belletjes, de JMI had dit naar mijn idee echter helemaal niet, dat vond ik ook heel erg vreemd...
De JMI AC15 die ik testte had echter wel een Greenback speaker meen ik...

Mooie layout, inderdaad een beetje Bad Cat of Matchless achtig met dat topboost en EF86 kanaal...