PDA

View Full Version : The hague jazz



Lucky
14 mei 2006, 23:03
Gaat er nog iemand naar deze dappere doorstart van het oude North Sea jazz gevoel?

http://www.thehaguejazz.nl/

Tristan
14 mei 2006, 23:20
Nee, dank je...
Wat een ouwelullen Jazz zeg...
De rest van het programma is dan zogenaamd hip, niet dus...

Lucky
15 mei 2006, 11:51
:)

Nou, er speelt in ieder geval een hip bandje. hahaha.

Mitch
15 mei 2006, 12:51
Rare Groove Orchestra is GEEN ouwelullen jazz !

RGO RULES :rockon:








Zo, dat moest er even uit.

Tristan
16 mei 2006, 00:57
Oh, sorry, dat was allerminst beledigend bedoeld, Rare Groove Orchestra was een van de bandjes die bij het programma stonden die ik niet kende, maar wat er op Jazz gebied komt is voornamelijk ouwe lullen zooi hoor, het meest hippe is dan misschien nog Jesse Van Ruller, een hele goede gitarist, maar nog steeds te veel ouwe lullen muziek voor mij...
Met die hippe bandjes bedoelde ik meer Incognito (technisch een goede band, maar ik vind het muzikaal niet echt interessant), Monique Klemann (dat wijf kan niet zingen, wat doet die op een Jazz festival?), Relax (dat laatste album vind ik echt kut, is eigenlijk ook ouwelullen Jazz/Vaudeville/Dixieland, maar dan zogenaamd hip), DJ Maestro (leuk hoor die Blue Note plaatjes, maar er zijn veel betere DJ's/Producers), Gare Du Nord (die hadden een aantal jaar geleden toch wel wat dingetjes, daarna nooit meer wat van gehoord)
Richard Galliano vind ik erg goed, maar niet dat ik daar een uur naar wil luisteren, hetzelfde geld voor het Rosenberg Trio...
Tsja, het is gewoon niet wat ik ervan gehoopt had...
Ik had gehoopt dat ze Rotterdam even flink te kakken zouden zetten met echte vette Jazz en Jazz/Rock artiesten die vernieuwend bezig zijn, maar ze gaan bij dit nieuwe festival kennelijk toch ook voor de massa...
Ouwe lullen Jazz dus en zogenaamd hippe muziek waar mensen op kunnen dansen, maar dan niet de echt interessante dingen programmeren (Jaga Jazzist, Nils Petter Molvaer etc) en daarmee bedoel ik jouw band dan niet, want die ken ik niet...
Waarschijnlijk is dat wat betreft de hippe dansbare dingen het enige fatsoenlijke en in ieder geval nieuwe wat er tussen staat, wat dat betreft hebben jullie dat goed gedaan... Veel plezier en succes met je gig... :)
Ga jij nog dingen checken daar dan?

future2future
16 mei 2006, 01:15
Ja ben ik het mee eens. Waarom geen echt heftig jazz/fusion festival, met moderne vernieuwende experimentele dingen? dan heb je tenminste echt wat anders dan NSJ, die ook meer en meer de commerciele kant op gaan

Lucky
18 mei 2006, 01:47
Mitch, Thanks !!!

tja. ik weet het ook niet. ik denk dat er met het toch wat beperkte budget een keuze gemaakt moet worden tussen wat radicalere acts met minder bekende naam en de wat bekendere acts die veel publiek trekken.

Het lijkt me voor een booker met smaak moeilijk om die balans te vinden.
ik ga zeker van ruller wel even checken. voor de rest moet ik het programma nog even uitpluizen. na afloop een jamsessie in het bel air...zou nog wel eens leuk kunnen worden.

ik heb er wel zin in! in ieder geval een persoonlijke mijlpaal om op die plek te spelen waar zoveel (wel) grote namen me voor zijn gegaan.

Rewind
19 mei 2006, 10:49
Ik sta als stagehand in het world forum theater/chez ella, donderdag t/m zaterdag. Ik ben zelf niet zo heel erg into jazz, maar hoop dat ik me er toch aardig kan vermaken :)

Lucky, ik zal zien of ik nog even kan komen kijken. Als er nog even wat tijd vrij is kom ik zeker langs, maar ik ben bang dat ik 's middags alle tijd tussen de optredens aan het ombouwen ben. 's avonds dan wellicht nog even.

Bins
19 mei 2006, 11:11
Ik sta als stagehand in het world forum theater/chez ella, donderdag t/m zaterdag. Ik ben zelf niet zo heel erg into jazz, maar hoop dat ik me er toch aardig kan vermaken :)


Ik was vorig jaar op NSJ, met een gratis kaartje... Jazz is ook niet mijn ding, maar het was echt geweldig. Zoveel geweldige muzikanten bij elkaar!

Tristan
19 mei 2006, 14:49
Ik heb even jullie site gecheckt... (RGO)
Jullie hebben goed naar Grant Green (het latere werk) geluisterd zo te horen...
Ken je The Lefties Soul Connection ook, dat vind ik ook een hele vette Nederlandse band en Gravy die zijn ook vet...
Verder vind ik van die nieuwe old school Funk Quantic Soul Orchestra ook te gek en al de platen van Daptone records...

Rewind
24 mei 2006, 19:25
Zo, kom net terug van een dagje opbouwen in het WFCC

Lucky, ik zie dat je in het jangtze staat. Moet je maar even gaan klagen over het licht :D (m'n neef staat daar achter de knoppen :P).

Ik zal zelf werken met:
Jatof Swing Orchestra
Richard Galliano
Incognito
Denise Jannah
Toots Thielemans
en Jesse Ruller trio

is dit een rijtje om naar uit te kijken???

We vroegen ons vandaag touwens af; monique kleeman, is dat nou die lekkere of die andere? De lesbo of de hetero?

(dit is trouwen meteen een bump omdat ik hoop dat jullie allemaal komen kijken :))

Tristan
24 mei 2006, 20:18
Monique Kleeman is volgens mij die langere, de hetero, ik weet het niet zeker trouwens... Ze waren allebei toch niet echt lelijk? Zingen kunnen ze allebei nog steeds niet en volgens mij zijn ze nu behoorlijk uitgedeid, ouwe wijvuh joh...
Het ziet ernaar uit dat jij bij het hoofdpodium staat, ofwel bijna alle headliners staan op jouw lijstje, veel plezier!

Rewind
24 mei 2006, 20:21
ja inderdaad :)

ik heb een paar keer m'n best gedaan onder werktijd en dan krijg je de leukere dingen toegeschoven :)

lucky, is bel air vrije entree?? verwacht eigenlijk wel een crewborrel, maar als dat niet doorgaat kan ik daar miss ook wel even langskomen

guitartub
25 mei 2006, 15:59
Hey Luca,

Jij op The Hague Jazz,
heb wel een kaartje voor beide dagen maar ben zaterdag plotseling verhinderd, JAMMERRR. Ga je mss wel weer ergens anders zien of op de eerstvolgende leerlingenmeeting bij Olaf.
Iig VEEL SUC6.

Bert (die ouwe grijze GRETSCH liefhebber!)

Rewind
25 mei 2006, 16:15
Ik ben net terug uit het wfcc, alles is gereed en we kunnen knallen :)
De kaartverkoop ging langzaam, maar zijn wel al best veel kaarten verkocht voor een nieuw festival.
Ik heb ook de riders binnen, goed dat jullie iig een duidelijke tech rider hebben luca, sommige artiesten laten dit nogwel eens achterwege. Bij jullie staan zelfs de pedalboards erin getekend :)

stukje uit de rider:

Aard van het festival

Een kleinschalig, kwalitatief, jazzfestival, waarin het publiek wordt meegevoerd langs alle bekend zijnde jazz stijlen. Natuurlijk kunnen uitstapjes naar de blues niet uitblijven. Het gebouw leent zich natuurlijk ook voor een muzikaal festival, dit heeft het verleden ons geleerd. Wel zal het in de eerste jaren een klein festival blijven waar speciale optredens geprogrammeerd zullen gaan worden.
De Nederlandse Jazz muzikanten zullen ruimschoots aanwezig zijn.
...
In 1 van de commissiekamers wordt tijdens het festival een workshop georganiseerd met optredende artiesten. Deze workshop zal uitleg geven over blaasinstrumenten. Ook slaginstrumenten en piano's zullen aan bod komen.
...

Thijs G
25 mei 2006, 21:57
Nee, dank je...
Wat een ouwelullen Jazz zeg...
De rest van het programma is dan zogenaamd hip, niet dus...

dude....Rosenberg Trio!!

Lucky
26 mei 2006, 11:02
Gasten, wat leuk!
we hebben er zin in. Ik vind het een geweldig initiatief. Zet maar eens iets op van zo'n schaal from scratch. gaaf hoor. en een stukje rebels.
We hebben vandeweek nog een par nieuwe funky stukken uitgewerkt. hopenlijk komt er wat publiek...dan bouwen we wel een feestje (2x)

sorry, maar mensen die traditionelere vormen van jazz "ouwe lulle" noemen begrijpen m.i. niet zo heel goed waar het om gaat. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar een muziekstijl uit de jaren vijftig of veertig kan een geweldige evaring zijn ...mits het met passie en vuur gespeeld wordt. En daar gaat het om. Maar goed ik begrijp het wel...associatie is a bitch !! :D

@ guitartub: hey ! wat leuk !! thanks en ja, tot snel.

@ rewind: hmmm dat licht zal dus wel bagger zijn :). Artiesten hebben vrij entree in het bel-air, hoorde ik. Anders moet je, geloof ik, kaarten via het bel-air zelf regelen...over een crewborrel weet ik eigenlijk niets.... Ik vermoed dat de sfeer dusdanig informeel zal zijn, dat het wel los zal lopen. Ik ga vanavond in ieder geval even kijken (eerst spelen in het Paardcafe)
leuk, he dat ridertje. product van ondergetekende (vandaar het oog voor pedaaltechnisch detail :) ) en, heb je je al ingelezen over hoe je een Leslie mict? :D

@ Tristan: Dat heb je goed gehoord! inderdaad eind sixties begin seventies hammondjazzfunk is een beetje het startpunt. we maken ook wel uitstapjes naar andere stijlen en het begint (binnen het relatief beperkte genre) toch een een redelijk eigen RGO geluid te krijgen. De opnames op de site zijn alweer ruim een jaar oud. afgelopen weekend hebben we weer opgenomen en in het najaar gaan we een album maken. De Lefties zijn geweldig. check ook The Grey Boy Allstars! heeel erg lekkere pompende stijlvolle souljazz.

Tristan
26 mei 2006, 13:19
Hee Lucky!
Veel plezier en succes met je optreden(s) in ieder geval...
The Grey Boy Allstars ken ik niet, ik ga het zeker checken.
Als ik jou was dan zou ik zeker eens Quantic Soul Orchestra checken en het Daptone records label.... Ik vind het wel leuk die undergroundse nieuwe rage van rauwe Funk muziek en ben ook wel benieuwd naar jullie (nieuwe) dingen.
Spelen jullie nu vooral eigen werk, hebben jullie nieuwe eigen nummers geschreven?
Verder ben ik het ook helemaal met je eens hoor, Jazz, ook oude stijl Jazz, hoeft geen ouwe lullen muziek te zijn, als het maar met ballen gespeeld wordt...
Wat betreft Jazz en de vroege soorten ervan ben ik toch eigenlijk een Hardbop jongen (Coltrane, Miles etc...), dus wat daarvoor zit, de echte Bebop (Parker, Gillespie) en daar weer voor (Armstrong) is gewoon niet mijn smaak...
Ik vind wel dat de (Nederlandse) Jazz muzikanten die ze geprogrammeerd hebben (die ik ken dan) niet echt met ballen spelen, ik ken er wel die met meer ballen spelen, dat is dan ook meer mijn smaak...
@Thijs G: Het Rosenberg Trio, die hebben zeker ballen, een van de beste Gypsy Jazz bands die ik ken, alleen trek ik het maar drie nummers lang...
Na drie nummers vind ik het gewoon saai, het is niet mijn stijl muziek...
Nou, nu hou ik verder op met mijn gezeik... :D Ik wens iedereen die naar het festival gaat, als publiek, of als artiest, veel plezier! :)

Rewind
27 mei 2006, 03:02
Eerste dag is achter de rug :)

Ik heb buiten het world forum theater niet veel gezien, maar het schijnt een erg gezellig festival te zijn. Misschien een paar mensen erbij voor de leuk, maar nu al erg leuk.
Vandaag 4 bands gezien.
Als eerste Jatof Swing Orchestra, wel leuk, lekkere muziek om bij te eten, dat ben ik toen ook maar gaan doen.
Hierna kwam Richard Galliano, èrg frans, dit begon na drie kwartier toch wel erg op m'n zenuwen te werken. Wel goede mandolinespeler erbij. Ik werd er een beetje moe van.
Incognito ga ik zeker weten een cd van kopen :) Dit vond ik echt erg vet. Ik kon de naam niet, maar de nummers wel. Goede muzikanten, aardige lui ook! de andere twee bands waren een beetje knorrig.
Publiek ging ook staan, en zelfs de doeken waarmee ik de zaal op de helft afgezet had werden weggehaald omdat die ruimte ook nodig was voor het publiek. (we hadden het kleiner gemaakt omdat er niet zo veel publiek verwacht werd om heel de zaal te vullen)
De gitarist had ook een erg mooie gitaar bij zich, een les paul model met erg mooie top. Ik gok van een engelse gitaarbouwer, ook vanwege de 2 positie leds, ik kon het merk niet lezen, op de achterkant van de headstock stond een wormpje (volgens mij uit het spel 'worms'.)
Hierna even het podium leeggehaald en toen nog een paar laatste nummers van Relax gezien. Niet zo erg druk daar, denk dat er veel mensen bij boogieboy waren. Relax speelde zoals verwacht.
Bert/guitartub, wat vond jij van het festival??

Ik neem nog een biertje en ga naar bed, morgen weer lange dag.

guitartub
28 mei 2006, 11:35
Hoi Rewind,

Hierbij mijn indrukken van het festival.
Vond het wat lauw op gang komen, niet al te druk, maar na jarenlange ervaringen op het NSJ (te druk, te volle zalen, benauwd kortom veel te veel mensen) vond ik dit een verademing. Heb veel bevriende muzikanten gesproken, oa drummer Taco Gorter die met Triba speelde. Jammer, was net te laat voor hun koncert met de door mij zeer gewaardeerde gitarist Richard Pattisellano. De koncerten die ik wel gezien (of gedeeltelijk) heb:
New Generation Big Band : Super!! doet mijn Big Band hart goed zoveel jonge muzikanten op een hoog niveau bezig te zien. De toekomst in Nederland wat het (BB) orkest werk betreft ziet er goed uit.
Jatof Swing: Je hebt gelijk. Leuk maar niet WOOW of zo. Kun je idd lekker bij eten (of slapen!)
Rosenberg trio: Tja, heb ik al zoveel gezien en gehoord. Minpuntje: Slecht geluid, de Maccaferri-tjes klonken modderig en ongedefinieerd. Dit heb ik weleens beter gehoord.
Richard Gaillano: Hardstikke leuk. Ken deze man ook al wat langer maar verbaas me iedere keer weer over zijn veelzijdigheid. Geluid was ook goed, was jij dat? Duimpje van TUB!
Incognito: Geweldig wat een feest! Hier zijn alleen superlatieven op zijn plaats. Snap best dat de mensen hier niet stil bij konden blijven zitten en heb het hele koncert uitgezeten. De gitaar van die kale deed mij een beetje denken aan HERITAGE, maar ik zal er wel weer helemaal naast zitten. Deed jij het geluid, dit zijn de krenten, en nogmaals een duimpje.
Wat mij betreft volgend jaar WEER!

Hoe was het koncert van LUCA?
GREETZZZ!!!

Lucky
28 mei 2006, 12:19
Wij vonden het geweldig!
leuk enthousiast publiek. ontspannen goede organisatie. Alles zag er netjes uit. heel goed podium en zaalgeluid. erg leuk!
twee optredens gedaan een om half 10 met een nagenoeg volle zaal. was echt erg lekker. Goed gespeeld, publiek meegekregen, goede sfeer en de tweede om 1 uur met een nagenoeg half volle zaal (wat ik nogal stoer vond wetende dat elders in het pand Gare Du Nord, DJ Maestro en Jesse van Ruller stonden om dezelfde tijd) Ook daar lekker gespeeld. Wij zaten muzikaal lekker in de race voor onszelf.
Wij vonden het een groot succes en hopen volgend jaar weer van de partij te mogen zijn.

Rewind
28 mei 2006, 16:27
Het is weer over :)

@guitartub, ik deed niet het geluid, was slechts stagehand. De jongen die wel het geluid deed in de pwa was de eerste dag juist helemaal niet tevreden over het geluid. Om de een of andere reden waren de huis eq's gerecalled.
Ik wil nog even terug komen op Richard galiano. Ik heb niet zo veel aandacht besteed aan dit optreden en vond het dus ook niet heel bijzonder, maar hoorde van de FOH tech dat het wel zeker hele goede muzikanten waren, ook goed speelden met de microfoons enzo, zelfs de violist(normaal altijd een ramp met mic's)
Gister was het bij ons in de zaal rustiger qua muziek.
We begonnen met Denise Jannah hele aardige vrouw, goede stem, mooie muziek.
De zaal zat hierbij ook echt vol, en weer m'n mooi opgehangen doeken wegmoeten halen om de capaciteit van de zaal te vergroten.
Toots Thielemans was voor mij wat zwaar. Ik vond het veel van het zelfde, niet mijn smaak.
Van het Jesse Ruller trio vond ik het leukste nogwel de vriendin van Jesse (kwam pas later achter dat ze z'n vriendin was :P) Voor de rest vond ik het niks, misschien omdat ik al teveel gehoord had. Ongetwijfeld goede gitarist, ook te zien aan de onderscheidingen die hij op dat vlak gekregen heeft, maar de muziek kon me niet zo boeien. Bij Jesse Ruller was de zaal nagenoeg leeg. Hij was hier ook niet blij mee, plus nog eens het feit dat ze 70 minuten beloofd was, en ze na 60 minuten plos van het podium moesten maakte hem zeker niet blij. Ze waren uiterst verontwaardigd.
Ik heb maar een kort stukje van RGO kunnen zien, 1,5 nummer ofzo, maar klonk zeer lekker. Levendiger dan wat bij ons in de zaal stond. Mijn neef vond jullie ook echt geweldig luca :). De zaal stond inderdaad helemaal vol bij jullie eerste optreden. Toch erg leuk!
Ik hoorde daarnaast nog van collega's dat Rooom erg cool was. Ook was een collega erg te spreken over Bill Bakers big band.
Ik heb niet meer in het bell air kunnen komen kijken. Ik ging zelf ook pas om 5 uur weg van het WFCC, we moeste alvast een hoop opruimen en inladen.
De gitaar van incognito was geen herritage. De naam begon met een R en was voor de rest onleesbaar, ik ga er nog naar op zoek.
Wel een tegenvaller: IEDEREEN liep met crewshirts... IEDEREEN, behalve... de tech crew. Zelfs de mensen van kantoor hadden een crewshirt, en wij moesten het doen met ons bourgonje kloffie. Maar als het goed is krijg ik er nog wel een.
Ook had ik last van een zeer slechte stagemanager in de pwa (die nog eens persoonlijk bedankt werd bij de afsluiting ook :S) hij was echt nooit aanwezig, elke keer als er wat beslist moest worden was hij er niet, en als alles dan klaar was kwam hij alleen even langs: gaat goed jongens. en weg was ie weer. Ook liepen hij, en de presentator (die ook steeds te laat was) steeds over het podium. We hadden nog ongeveer 10 meter achter het achterdoek, allemaal vrije ruimte om te lopen, waarom moeten ze dan persee voor het voordoek langs over de buhne om naar de andere kant te komen??? :S
Ook miste ik nog een maaltijd 's avonds om een uur of 12/1, elke dag alleen diner om 7 uur, toch beetje weinig.
Voor de rest kreeg ik de indruk dat het een zeer gezellig festival was, gevarieerd publiek. Toch ook veel jongere mensen gezien, en dat is positief.
Volgend jaar weer in ieder geval. Dan werd het volgens mij 25 en 26 mei.

Groeten!