PDA

View Full Version : nieuwe baffle voor vibrolux



manny
14 mei 2006, 21:46
Ik wil mijn spaanplaat baffle vervangen voor een multiplex baffle.
heeft iemand hier ervaring mee .
mijn bedoeling is om de spaanplaat baffle eruit te zagen en aan weerskanten een strook te laten zitten om de nieuwe baffle daar weer op te schroeven.
het probleem is dan alleen dat de grille te ver naar voren komt.
hulp gevraagd !!

nicoverduin
14 mei 2006, 21:53
Ik zou hem er helemaal uitzagen en een paar nieuwe latten erin op de juiste diepte. Latten effe zwartspuiten en klaar

RF
14 mei 2006, 22:59
Ik wil mijn spaanplaat baffle vervangen voor een multiplex baffle.
heeft iemand hier ervaring mee .
mijn bedoeling is om de spaanplaat baffle eruit te zagen en aan weerskanten een strook te laten zitten om de nieuwe baffle daar weer op te schroeven.
het probleem is dan alleen dat de grille te ver naar voren komt.
hulp gevraagd !!

hi, de oplossing is een speakerbord van 12 mm dik nemen en het doek (de grillcloth) daar op spannen. (wel een rand van latjes monteren om kletteren te voorkomen) Dus je hebt geen 'voorzetbord' met klitteband meer, maar alleen een speakerbord met daarop het doek.

Verder ben ik het met Nico eens, ik zou ook al het spaanplaat verwijderen, nieuwe latten plaatsen en het speakerbord vastschroeven. wel iets meer werk, maar die spaanplaten borden willen nog wel eens vrij los in de kast zitten.

in deze thread staat ook het een en ander:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=66301

succes, grrobert

Mr.Jay
14 mei 2006, 23:11
hi, de oplossing is een speakerbord van 12 mm dik nemen en het doek (de grillcloth) daar op spannen.

Ik heb het in die thread inderdaad al zo duidelijk mogelijk omschreven.
De plek waar nu jouw baffle zit is exact de plek waar bij een Blackface het latwerk zit waar de "nieuwe" baffle opgeschroefd wordt, dus je zit vooraan precies hetzelfde. Een Vibroluxrev. klinkt naar mijn mening het mooist en levendigst met een 9 mm. baffle (=Tweed-era dikte ).
Zelfs een TweedTwin heeft 9 mm.

JaY

manny
15 mei 2006, 22:30
OK. bedankt voor de reakties .
volgende probleem is alleen : hoe krijg ik het speaker doek netjes van de grille en hoe krijg ik het weer strak op de nieuwe baffle. en wat is het verschil in klank tussen 9 en 12 mm plaat ? of is dat een nuance-verschil.

Mr.Jay
15 mei 2006, 22:47
OK. bedankt voor de reakties .
volgende probleem is alleen : hoe krijg ik het speaker doek netjes van de grille en hoe krijg ik het weer strak op de nieuwe baffle. en wat is het verschil in klank tussen 9 en 12 mm plaat ? of is dat een nuance-verschil.

9 mm zal levendiger klinken, het is een essentiëel onderdeel van de tweed-sound b.v.
Alle nieten eruit wippen, en om de nieuwe ( die exact hetzelfde formaat is ) nieten en spannen. Je hebt het voordeel dat de randen scherp gevouwen zijn reeds.
Zet het eerst op 2 hoeken vast en trek het dan iets strak en stap voor stap vastnieten. Lang niet zo moeilijk dan nieuw cloth.

JaY

RF
15 mei 2006, 23:37
Ik heb het in die thread inderdaad al zo duidelijk mogelijk omschreven.
De plek waar nu jouw baffle zit is exact de plek waar bij een Blackface het latwerk zit waar de "nieuwe" baffle opgeschroefd wordt, dus je zit vooraan precies hetzelfde. Een Vibroluxrev. klinkt naar mijn mening het mooist en levendigst met een 9 mm. baffle (=Tweed-era dikte ).
Zelfs een TweedTwin heeft 9 mm.

JaY

Ja, nu krijg ik zin om eens met 9mm te expirimenteren.. ik heb 12 op mijn VR, vind ik al te gek klinken, echt benieuwd naar het verschil met 9.. :) haha zo blijf je aan de gang (gelukkig)

grrobert

manny
17 mei 2006, 11:18
OK........... heb inmiddels de oude baffle eruit gezaagd en eerst aan weerskanten een stuk laten zitten om te zien of het goed vast zit ( en dat zit het dus want er is geen beweging in te krijgen ) . aan de onderkant heb ik nu ook nog een strook zitten , moet die er ook uit en alleen 2 nieuwe latten monteren aan de zijkanten of moet aan de onderkant ook een nieuwe lat.

Wat betreft de dikte van de baffle : ik speel veel rock?blues, is dan 9 mm niet wat dun om al het laag wat in bedwang te houden of valt dat mee.

Mr.Jay
17 mei 2006, 17:37
OK........... heb inmiddels de oude baffle eruit gezaagd en eerst aan weerskanten een stuk laten zitten om te zien of het goed vast zit ( en dat zit het dus want er is geen beweging in te krijgen ) . aan de onderkant heb ik nu ook nog een strook zitten , moet die er ook uit en alleen 2 nieuwe latten monteren aan de zijkanten of moet aan de onderkant ook een nieuwe lat.
Wat betreft de dikte van de baffle : ik speel veel rock?blues, is dan 9 mm niet wat dun om al het laag wat in bedwang te houden of valt dat mee.

Een echte blackface baffle hangt alleen aan de zijkanten vast ( floating baffle ). Ik zou 9 mm nemen, gaten erin en speakers, en dan proberen. Ikbedoel anders maak je daarna toch een 2e, wat kost nou een stukkie berkenmultiplex voor een VR......Dan keuze maken en afwerken.

JaY

Al
18 mei 2006, 17:47
OK........... heb inmiddels de oude baffle eruit gezaagd en eerst aan weerskanten een stuk laten zitten om te zien of het goed vast zit ( en dat zit het dus want er is geen beweging in te krijgen ) . aan de onderkant heb ik nu ook nog een strook zitten , moet die er ook uit en alleen 2 nieuwe latten monteren aan de zijkanten of moet aan de onderkant ook een nieuwe lat.

Wat betreft de dikte van de baffle : ik speel veel rock?blues, is dan 9 mm niet wat dun om al het laag wat in bedwang te houden of valt dat mee.

Als je broekspijpen moeten wapperen kan 9mm krap zijn maar dat is dan ook zo wat betreft het type amp. Ik denk dat het dus meevalt alhoewel ik niet weet wat je precies speelt. 9mm is responsief en levendig, voor mij zijn dat voor mensen die verfijnd spelen een pre.

Al

manny
18 mei 2006, 21:59
ik ga idd beide diktes maar proberen, en dan het afwerken later als ik mijn keus gemaakt heb. heb nu aan 1 kant de "lat" verwijderd , maar wat een pokkewerk is dat zeg want het stuk spaanplaat zat er behoorlijk vast in met nieten. morgen de andere kant er maar uit prutsen.
keep you posted !