PDA

View Full Version : Fases



GunMetalBlue
14 mei 2006, 21:47
Ok, dankzij dit forum ben ik al hartstikke veel te weten gekomen over gitaren en dat mag zo door blijven gaan!

Wat ik me nu afvraag is wat de fases van pickups zijn en hoe je die schakelt, of soldeert of *ROOKIE ALERT*. Maar daarvoor heb ik jullie uitleg dus nodig!

Orpheo
14 mei 2006, 22:09
je kan alleen 'uit fase' zetten als je 2 stroombronnen tegelijk aan hebt staan op je gitaar. met andere woorden: 2 spoeltjes.dus concreet:

2 singlecoils
2 humbuckers
1 humbucker

dat kan je uit fase zetten. uit iedere stroombron komt een golfvormig stroompje (niet helemaal accuraat maar ok). wisselstroom dus. normaal zijn ze hetzelfde, zelfde fase (top van golf 1 komt tegelijk met top van golf 2) en dat versterkt het signaal in principe, en bv brom kan je daarmee onderdrukken. zet je de 2 spoelen in serie heb je bv nog meer output, en dan heb je een humbucker. gooi je die 2 spoelen uit fase dan krijg je een bepaald geluid.

je kan een humbucker zelf uit fase zetten, dan krijg je een heel erg sterk singlecoil karakter en zeer significante drop in output. nog sterker dan single.

2 singles of 2 humbuckers uit fase levert wel een lekker funky slagsoundje op maar imo veel minder bruikbaar dan een humbucker uit fase.

hoe je dat moet solderen, zie de site van seymour duncan en vele andere internetsites.

Stitch
14 mei 2006, 22:12
fase is niet zozeer iets van de pickup maar meer het verschijnsel van de mate waarin 2 signalen in de pas met elkaar lopen (in fase) of niet in de pas (uit fase). Kijk even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Fase_%28golf%29
Aangezien een humbucker 2 signalen oppakt kan je allerlei leuke geluiden creeren door te spelen met de mate waarin de signalen in of uit fase staan.

Voor het solderen kan je het best even de seymour duncan site raadplegen.

Stitch
14 mei 2006, 22:13
sjonge orpheo het moet niet gekker worden :)

Orpheo
14 mei 2006, 22:15
sjonge orpheo het moet niet gekker worden :)

t klopt toch wat ik zei? :) ik dacht, ik pas t maar gelijk toe op gitaren :D

GunMetalBlue
14 mei 2006, 22:57
je kan alleen 'uit fase' zetten als je 2 stroombronnen tegelijk aan hebt staan op je gitaar. met andere woorden: 2 spoeltjes.dus concreet:

2 singlecoils
2 humbuckers
1 humbucker

dat kan je uit fase zetten. uit iedere stroombron komt een golfvormig stroompje (niet helemaal accuraat maar ok). wisselstroom dus. normaal zijn ze hetzelfde, zelfde fase (top van golf 1 komt tegelijk met top van golf 2) en dat versterkt het signaal in principe, en bv brom kan je daarmee onderdrukken. zet je de 2 spoelen in serie heb je bv nog meer output, en dan heb je een humbucker. gooi je die 2 spoelen uit fase dan krijg je een bepaald geluid.

je kan een humbucker zelf uit fase zetten, dan krijg je een heel erg sterk singlecoil karakter en zeer significante drop in output. nog sterker dan single.

2 singles of 2 humbuckers uit fase levert wel een lekker funky slagsoundje op maar imo veel minder bruikbaar dan een humbucker uit fase.

hoe je dat moet solderen, zie de site van seymour duncan en vele andere internetsites.

Nu had dit waarschijnlijk heel duidelijk moeten zijn...
MAAR ik snap er niet veel van!
Wat ik begrijp is dat je twee signalen elkaar zo goed als laat opheffen. Klopt dat?


ps,reactie op handtekening Stitch, deze zin is onwaar => de zin is niet waar ==> de zin is niet daar ==> de zin is daar wel ==> dus de zin is ook waar (!)

guitartub
14 mei 2006, 23:05
[QUOTE
ps,reactie op handtekening Stitch, deze zin is onwaar => de zin is niet waar ==> de zin is niet daar ==> de zin is daar wel ==> dus de zin is ook waar (!)[/QUOTE]

Dit is spelen met omkeringen, dat kun je ook met AKKOORDEN doen!

Orpheo
14 mei 2006, 23:42
Nu had dit waarschijnlijk heel duidelijk moeten zijn...
MAAR ik snap er niet veel van!
Wat ik begrijp is dat je twee signalen elkaar zo goed als laat opheffen. Klopt dat?


ps,reactie op handtekening Stitch, deze zin is onwaar => de zin is niet waar ==> de zin is niet daar ==> de zin is daar wel ==> dus de zin is ook waar (!)


nee niet. je hebt 2 golven die in pas of niet in pas lopen. ze versterken elkaar als ze in pas lopen. ik moet even mezelf verbeteren.

in fase van 2 spoelen zorgt NIET voor het cancelen van de brom!!!!! dat is de reverse wound van de andere spoel!! ik vergeet dat verdomme IEDERE keer.

en anders moet je ff wat zoeken over golven en trillingen. tis niet zo lastig.

GunMetalBlue
15 mei 2006, 18:01
nee niet. je hebt 2 golven die in pas of niet in pas lopen. ze versterken elkaar als ze in pas lopen. ik moet even mezelf verbeteren.

in fase van 2 spoelen zorgt NIET voor het cancelen van de brom!!!!! dat is de reverse wound van de andere spoel!! ik vergeet dat verdomme IEDERE keer.

en anders moet je ff wat zoeken over golven en trillingen. tis niet zo lastig.

Dus je je zou dan twee coils tegenover elkaar moeten schakelen

Jack + - - + Jack

??

Orpheo
15 mei 2006, 22:21
Dus je je zou dan twee coils tegenover elkaar moeten schakelen

Jack + - - + Jack

??

ik volg je niet...

om 2 coils van bv een strat, of 2 humbuckers, uit fase te zetten, moeten ze allebei aan staan (stand 2 en 4 van strat of mid van les paul bv) en dan moet de een uit fase zijn. zie de site van seymour duncan. wil je een HUMBUCKER zelf, zichzelf dus, uit fase zetten, dan moet je iets lastigers doen. idem: zie seymour duncans site.

piezo
15 mei 2006, 23:39
en anders moet je ff wat zoeken over golven en trillingen. tis niet zo lastig.Tis niet zo lastig zegt hij, nadat hij aan iedereen verteld heeft dat hij ooit wel eens een klok heeft horen luiden.

Orpheo, je hulpvaardigheid valt te prijzen, maar om iemand iets helder uit te kunnen leggen moet je de materie bij voorkeur wel zelf beheersen. En als je dan na verwarring gesticht te hebben GunMetalBlue vervolgens de raad geeft het zelf maar te gaan opzoeken op het internet ....... *Piezo schudt triest zijn hoofd*


Wat ik begrijp is dat je twee signalen elkaar zo goed als laat opheffen. Klopt dat? Juist, GunMetalBlue, je snapt het nu al stukken beter dan Orpheo. :)
Dat de signalen van de 2 elementen elkaar maar gedeeltelijk uitdoven is omdat in beide toch ongelijke golfvormen worden opgewekt, wat weer voornamelijk komt doordat een snaar op iedere plaats een ander trillingspatroon heeft.
(Of je dit onderwerp nu eigenlijk begon omdat je iets over faseschakelingen wilde weten is me overigens niet duidelijk.)

Het met elkaar uit fase zetten van de beide spoelen van dezelfde humbucker is zinloos. Niet alleen verschillen de opgewekte golfvormen zo weinig van elkaar dat er bijna volledige uitdoving optreedt, je schakelt ook nog eens de bromonderdrukking uit. Dus veel brom, weinig gitaargeluid.
Ik vermoed overigens dat Orpheo eigenlijk een z.g. "parallel schakeling" van de 2 spoelen bedoelt en dat ten onrechte voor een uit-fase schakeling aanziet.

Verder krijg je ook van mij de raad elders op het net een samenhangend verhaal over gitaarschakelingen met hoe en waarom op te zoeken (mij te veel typewerk)

Orpheo
16 mei 2006, 00:20
Het met elkaar uit fase zetten van de beide spoelen van dezelfde humbucker is zinloos. Niet alleen verschillen de opgewekte golfvormen zo weinig van elkaar dat er bijna volledige uitdoving optreedt, je schakelt ook nog eens de bromonderdrukking uit. Dus veel brom, weinig gitaargeluid.
Ik vermoed overigens dat Orpheo eigenlijk een z.g. "parallel schakeling" van de 2 spoelen bedoelt en dat ten onrechte voor een uit-fase schakeling aanziet.



nee, ik weet wat ik bedoel. ik heb t nl zelf zoveel getest toen ik nog die x2n had. ik wilde wel eens weten wat voor effect t allemaal had wat je leest...

ik beheers de stof btw redelijk goed, maar inderdaad; het uitleggen is voor mij altijd redelijk problematisch :P

piezo
16 mei 2006, 00:35
Dan halveer ik de waarde van je strafpunten, zo ben ik dan ook wel weer. :satisfie:

Orpheo
16 mei 2006, 00:36
Dan halveer ik de waarde van je strafpunten, zo ben ik dan ook wel weer. :satisfie:

:rockon: merci! :D

GunMetalBlue
16 mei 2006, 12:27
Dus (, piezo)

Als je twee pickups uit fase wilt schakelen dan moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat als de switch in stand 2 staat (dus de twee single coils neck en mid, ik heb het over een strat) het stroomcircuit als volgt gaat

Jack +mid of neck- -neck of mid+ Jack

wat ik bedoel is dat je de negatieve polen van de coils tegen elkaar aan schakelt en dan de positieve naar de jack laat gaan. (of omgekeerd natuurlijk)
Ik hou natuurlijk geen rekening met waar je de tonepots of volumepots soldeert in mijn zeeeer vereenvoudigd schemaatje hierboven. Mijn logica: je soldeert de ciol omgekeerd => omgekeerde golf tov eerst golf => uit fase

piezo
16 mei 2006, 13:14
Als je twee pickups uit fase wilt schakelen dan moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat als de switch in stand 2 staat (dus de twee single coils neck en mid, ik heb het over een strat) het stroomcircuit als volgt gaat

Jack +mid of neck- -neck of mid+ Jack

wat ik bedoel is dat je de negatieve polen van de coils tegen elkaar aan schakelt en dan de positieve naar de jack laat gaan. (of omgekeerd natuurlijk)
Ik hou natuurlijk geen rekening met waar je de tonepots of volumepots soldeert in mijn zeeeer vereenvoudigd schemaatje hierboven. Mijn logica: je soldeert de ciol omgekeerd => omgekeerde golf tov eerst golf => uit fase
Nee, nu schakel je neck en mid gewoon in serie. Dat kan overigens zowel in als uit fase zijn, maar dat kan ik op basis van de beschikbare gegevens niet bepalen. Bedoel je bijvoorbeeld met "polen" de draadkleuren of de werkelijke elektrische polariteit? En voor het resultaat maakt het dan ook nog uit of je middenelement RW/RP is, dwz in standjes 2 en 4 de brom onderdrukt wordt.

Voor een uit-fase schakeling moet je gewoon de draadjes van 1 element verkeerd om op het circuit aansluiten. Doe je dat met het midden element dan zullen zowel stand 2 als 4 een uit-fase geluid opleveren, doe je dat met het halselement dan zal alleen stand 2 uit-fase klinken. Je kunt er dan nog voor kiezen die omkering permanent te maken of met een DPDT schakelaar (evt push-pull) schakelbaar te maken. Hoe je die kruisschakelaar moet bedraden kun je op de Seymour Duncan site vinden.http://www.seymourduncan.com/support/schematics/phase_reversal_sgl_coils.html

GunMetalBlue
16 mei 2006, 17:47
IK SNAP HET HELEMAAL!!

wat ik bedoel met een element verkeerd om zetten is dus...

Jack + - - + Jack

mag mss niet fysisch juist zijn, maar nu weet ik dat ik gewoon de twee draadjes moet omdraaien

bedankt! (ga ik proberen op m'n ouwe stagg, dat ding zíet er niet meer uit :cooler: )

Alberto
17 mei 2006, 09:44
GunMetalBlue snapt het maar ik nog niet helemaal :D
Ik heb op de site van Seymour Duncan gekeken maar toch begrijp ik niet alles. Je kan 2 singlecoils t.o.v. elkaar in en uit fase schakelen en 2 humbuckers right? En de 2 spoelen in 1 humbucker ook maar dat heeft niet veel zin zegt Piezo right? ;)
Maar eh... Uit fase schakelen gaat alleen als je je gitaar open gooit en begint te solderen dus? Geeft het zo een apart geluid dan?
Het serie en parallel schakelen snap ik ook nog niet goed maar die vragen zal ik jullie even besparen :)

Grrtz...

GunMetalBlue
17 mei 2006, 10:09
albertoooooooooooooooo :seriousf:


het in serie en parallel schakelen van elementen gaat net zo als het in serie of parallel schakelen van lampen hoor (dat kun jij vast wel!), no big deal. Voor het geluid moet je zelf maar even je soldeerbout boven halen :cooler:

Orpheo
17 mei 2006, 10:57
GunMetalBlue snapt het maar ik nog niet helemaal :D
Ik heb op de site van Seymour Duncan gekeken maar toch begrijp ik niet alles. Je kan 2 singlecoils t.o.v. elkaar in en uit fase schakelen en 2 humbuckers right? En de 2 spoelen in 1 humbucker ook maar dat heeft niet veel zin zegt Piezo right? ;)
Maar eh... Uit fase schakelen gaat alleen als je je gitaar open gooit en begint te solderen dus? Geeft het zo een apart geluid dan?
Het serie en parallel schakelen snap ik ook nog niet goed maar die vragen zal ik jullie even besparen :)

Grrtz...

volgens piezo heeft het uit fase zetten van 2 spoelen in 1 humbucker geen zin, volgens mij dus wel. je krijgt er een extreem andere sound door plots. maar soldeer het maar eens, en je merkt t snel genoeg :)

GunMetalBlue
17 mei 2006, 11:00
volgens piezo heeft het uit fase zetten van 2 spoelen in 1 humbucker geen zin, volgens mij dus wel. je krijgt er een extreem andere sound door plots. maar soldeer het maar eens, en je merkt t snel genoeg :)

Wat hij bedoelde was: "Ik vind het resultaat onbruikbaar."

Orpheo
17 mei 2006, 11:08
Wat hij bedoelde was: "Ik vind het resultaat onbruikbaar."

ja snap ik, maar ik zeg net dat dat diskutabel is. wellicht vind iemand anders t wel bruikbaar, dat moet je dus zelf uitzoeken.

GunMetalBlue
17 mei 2006, 14:35
ja snap ik, maar ik zeg net dat dat diskutabel is. wellicht vind iemand anders t wel bruikbaar, dat moet je dus zelf uitzoeken.

Als je een niet zo stevig gebouwd iemand bent: Met vanzelfsprekende opmerkingen te geven irriteer je me alleen maar! (discutabel, is een romanisme, zeg maar gewoon praten)

Als je een wel zo stevig gebouwd iemand bent: Wij begrijpen elkaar!