PDA

View Full Version : deukje in gitaar laten herstellen



bentium
14 mei 2006, 19:07
ik heb zonet een ongelukje gehad met mn nieuwe iceman giger en er is een deuk in gekomen

nu zou ik deze willen laten herstellen (angst dat lak zou gaan afbrokkelen)

waar kan ik dit laten doen?


http://users.skynet.be/fa004760/DSC00157.JPG
http://users.skynet.be/fa004760/DSC00156.JPG

MichaelSS
14 mei 2006, 19:14
Is het alleen de lak of is er ook hout uit ?

MichaelSS
14 mei 2006, 19:15
ah een deuk.

Denk niet dat je dat kan laten oplossen. het enigste wat ze zouden kunnen doen is plamuuren, maar op zo'n kleine oppervlakte ...

Ik weet het niet.

AART
14 mei 2006, 19:17
ze kunnen er wel degelijk wat aan doen, maar tenzij er bladdergevaar is zou ik het niet laten repareren, kan best eens 75 euro of nog wel meer gaan kosten.

Javaca
14 mei 2006, 19:32
De solutie:
Superlijm...
Er in doen, drogen en schuren...

MichaelSS
14 mei 2006, 19:37
De solutie:
Superlijm...
Er in doen, drogen en schuren...

Ja maar dit is enkel om het gat te dichten. De kuiste kleur krijg je niet, of je moet met commandant gaan lopen wrijfen tot dat je een ons weegt, maar je hebt wel wat beters te doen denk ik.

Michael AE
14 mei 2006, 19:55
Zo'n minuscuul deukje laten repareren? Zonde van je geld. Bovendien, deuken geven een gitaar karakter. Hij zal er iig niet minder om gaan klinken, dus wat maakt het uit?

Herman
14 mei 2006, 19:58
Aah kut voor je, ik heb er ook al veelteveel...allemaal alten zitte, zou ik met deze denk ik ook doen, aangezien hij niet heel groot is...
MAAR

Wat ik ooit eens gehoord heb, is dat je sommige deukjes eruit kunt strijken...en dat was dan bij gelakte of juist ongelakte gitaren...dat weet ik niet meer,
Plus dat ik dit alleen eens gehoord heb, het hoeft dus niet waar te zijn...

Robbert
14 mei 2006, 19:59
Zo'n minuscuul deukje laten repareren? Zonde van je geld. Bovendien, deuken geven een gitaar karakter. Hij zal er iig niet minder om gaan klinken, dus wat maakt het uit?

Prefereer ik toch een karakterloze gitaar :seriousf:

Jeanken
14 mei 2006, 20:01
Uitstrijken lukt soms met ongelakte gitaren, maar daar heeft hij dus niet veel aan.

Als het deukje zelf niet stoort maar ke gewoon schrik hebt voor verder bladeren zou ik inderdaad een beetje lijm of transparante lak laten inlopen en schuren, wil je het echt onzichtbaar herstellen.. veel geluk dan..

grayfink
14 mei 2006, 20:05
Ik heb slecht nieuws trouwens: Bij normaal gebruik zullen er nog meer deukjes en krasjes in en op komen.....

bentium
14 mei 2006, 20:09
Ik heb slecht nieuws trouwens: Bij normaal gebruik zullen er nog meer deukjes en krasjes in en op komen.....dat weet ik ook wel

het is me gewoon, ik heb deze nog maar 4 maand (ibanez iceman giger) en die koste me net iets te veel om zomaar na 4 maand al zo beschadigd te zijn

mn andere iceman (3j oud) is al meer bij de oudere klasse aangeslote :d

Anders Destium
14 mei 2006, 20:11
Je kunt hem inderdaad met superlijm opvullen (niet teveel). Dan valt de deuk niet meer op. Alleen van dichtbij zie je dan nog dat hij ooit beschadigd is geweest. Goedkoop en doeltreffend ;)

Nickname
14 mei 2006, 20:32
Die tip met superlijm is wel een goeie.. alleen oppassen dat je de bestaande omringende lak niet wegschuurt (lees afplakken met plakband)

GunMetalBlue
14 mei 2006, 20:35
Met superlijm
Het lijkt mij toch linke business. Laat het maar gewoon zo, want afplakken en schuren, de kans dat je het erger maakt is gigagroot. Ik heb op m'n net nieuwe Fender strat ook een minideukje aan de onderkant van de hals, ter hoogte van de topkam. Hij speelt nog even lekker hoor!

vulvasonic
14 mei 2006, 20:44
Doe het nou maar gewoon niet.

Goedkope oplossingen voor dit soort deukjes zijn er niet. Wat je er ook aan doet, je zult het altijd blijven zien (vanwege de specifieke lak). Je maakt het alleen maar lelijker.
Geloof me, de verschrikking van het opgelopen deukje is iets waar je overheen groeit.

bentium
14 mei 2006, 22:04
ik ga de tip van de superlijm gebruike, zo gaat de verf mogelijk niet afbrokkelen

Orpheo
14 mei 2006, 22:47
ik ga de tip van de superlijm gebruike, zo gaat de verf mogelijk niet afbrokkelen

doe t gewoon niet kerel. de kans dat t mis gaat is groter dan dat de verf gaan brokkelen, en al zou t brokkelen?? boeie. op mijn LP is de lak van de hals bijna helemaal weg, en zit ik te miepen? alsof je gitaar opeens onder je handen weg gaat rotten ofzo.

Anders Destium
14 mei 2006, 23:07
Hoe kan het nou mis gaan? Wat je vooral niet moet doen is teveel lijm gebruiken, behalve dat heb je weinig risico. Je gebruikt voor de zekerheid een wattenstaafje of een luciferhoutje en je dicht het gat.

Orpheo
14 mei 2006, 23:12
Hoe kan het nou mis gaan? Wat je vooral niet moet doen is teveel lijm gebruiken, behalve dat heb je weinig risico. Je gebruikt voor de zekerheid een wattenstaafje of een luciferhoutje en je dicht het gat.

als je er alleen de lijm indruppelt ok. maar tis ook nog eens zo'n glitterlak.. ik zou t niet doen in ieder geval.

woutB
15 mei 2006, 00:11
Droogt superlijm helemaal transparant op?

Ik heb het pas met een beetje epoxy gedaan vermengd met een beetje houtschaafsel op een stukje sunburst. (wel een Squire, anders had ik het niet gedurft) Das best wel redelijk gelukt.

Mattia
15 mei 2006, 07:38
Superlijm droogt in principe goed transparant op, ja.

Ik zou er persoonlijk niets aan doen. Het wordt er niet beter van, maakt verder niks uit, laat nou maar. Hoort erbij.

Basseytje
15 mei 2006, 09:37
gewone hobby lijm doet het ook gewoon goed en droogt ook transpirant op maar het kan zijn dat je alles aan je handen krijgt of een sliertje lijm valt op je gitar en dat is natuurlijk doodzonde.

imlikeajungle
15 mei 2006, 09:43
doe t gewoon niet kerel. de kans dat t mis gaat is groter dan dat de verf gaan brokkelen, en al zou t brokkelen?? boeie. op mijn LP is de lak van de hals bijna helemaal weg, en zit ik te miepen? alsof je gitaar opeens onder je handen weg gaat rotten ofzo.

Heeft de TS gevraagd om dit soort brutale opmerkingen? Tss tss tss.


@bentium: ben vergeten vanwaar je bent, maar als je het echt pro wil laten doen, Caerts in Leuven heeft een erg goede luthier. Heeft voor mij ooit een serieuze schaafwonde zo goed als onzichtbaar opgelapt!

Orpheo
15 mei 2006, 09:53
Heeft de TS gevraagd om dit soort brutale opmerkingen? Tss tss tss.



:chicken: oeps...

Aron Maiden
15 mei 2006, 13:35
kijk maar uit, het is zon klein deukje,

je maakt het alleen maar erger als je met lijm en schuurpapier bezig gaat,
dan maak je ergends anders weer een krasje..
ik snap best als je niet van krassen houd dat het dan kut is als je een kras op je gitaar hebt.. maar je kunt er beter niets aan doen, het is gewoon een teken van gebruik! pas maar op je maakt het alleen maar erger

schizo910
15 mei 2006, 14:25
Ik zou er ook niets aan doen. En als je bang bent dat de lak gaat barsten of loslaten zou ik die gewoon in de gaten houden en als het idd lijkt te gebeuren zou ik geen lijm gebruiken maar blanke nagellak. Dat is iets minder stijf en makkelijker aan te brengen.
Verder zou ik noooooit superlijm in combi met een wattenstaafje gebruiken. Iemand gaf die tip hier, geen zin om terg te scrollen wie het zei. Maar als je dat doet heb je kans dat er alleen maar stof en resten van het wattenstaafje achterblijven gezien de supersnelle droogtijd van zulk soort lijmen...

Wimvdb
15 mei 2006, 15:45
http://www.burningrain.net/dougaldrich/img/guitar/99r.jpg
Zo hoort het !