PDA

View Full Version : Fender Mustang, Jaguar, Jazzmaster



Sora
14 mei 2006, 18:17
Kijk, ik vind dit allemaal ontzettend coole gitaren, maar eigenlijk weet ik er geen bal van :)
Hoe klinken die dingen eigenlijk? Ik weet alleen dat Kurt Cobain op mustangs speelde maar is er iets speciaals aan hun sound ofzo? En waarvoor dienen al die speciale knopjes erop eigenlijk?

Sorry als dit dom overkomt ofzo, maar ik weet dus totaal nix van dit soort gitaren :)

Dude
14 mei 2006, 18:27
http://www.webrocker.de/jaguar/v2/index.php

http://www.jagandjazz.com/jagandjazz/jmaster.html

Kurt speelde trouwens op een Jag-Stang, zoek maar effe op google hoe dat verhaal precies in elkaar zat, t was iig een combi van een jaguar en een mustang.

Zoek zoiezo effe op google naar deze gitaren, is erg veel over te vinden.

Jaguars en mustangs zijn trouwens zogenaamde shortscale gitaren, over het algemeen genomen dus meer geschikt voor slag en minder voor solo, jazzmasters daarintegen hebben een normale lengte en zijn dus wel flexibeler.

FruscianteFan
14 mei 2006, 18:38
http://www.webrocker.de/jaguar/v2/index.php

http://www.jagandjazz.com/jagandjazz/jmaster.html

Kurt speelde trouwens op een Jag-Stang, zoek maar effe op google hoe dat verhaal precies in elkaar zat, t was iig een combi van een jaguar en een mustang.

Zoek zoiezo effe op google naar deze gitaren, is erg veel over te vinden.

Jaguars en mustangs zijn trouwens zogenaamde shortscale gitaren, over het algemeen genomen dus meer geschikt voor slag en minder voor solo, jazzmasters daarintegen hebben een normale lengte en zijn dus wel flexibeler.Ik heb Kurt anders nooit met een Jag-Stang gezien

Dude
14 mei 2006, 19:41
mjah eeuh... wat moet ik daar op zeggen.

Robbert
14 mei 2006, 19:44
Ik heb Kurt anders nooit met een Jag-Stang gezien

E y ? ?

:D

Javaca
14 mei 2006, 19:54
http://www.jag-stang.com/MustangImagesAction/images/kurt2.jpg

Aimé
14 mei 2006, 20:05
Euh das een mustang hé?
Hij heeft naar het schijnt 1 keer met een jagstang opgetreden, tijdens zen euh, "baarmoeder"-tour. Vond hem sucken :)

Sliver
14 mei 2006, 20:42
Listen to the dude!
en verder, als je een jag, mustang of jazzmaster neemt om als Cobain te klinken wens ik je veel succes, die van hem waren helemaal omgebouwd....en veel van de studio-opnames zijn met strats en teles gedaan (saai maar betrouwbaar he). Het schijnt idd dat zijn Fender Jag-Stang nog in de ontwikkelingsfase was toen die stierf en dat de gitaar nog lang niet goedgekeurd was. De versie waar hij op speelde tijdens de In Utero tour had iig betere elementen (Seymour Duncans meen ik dat die altijd gebruikte), dan die op de hedendaagse productiemodellen zitten.

vulvasonic
14 mei 2006, 21:05
Jaguars en mustangs zijn trouwens zogenaamde shortscale gitaren, over het algemeen genomen dus meer geschikt voor slag en minder voor solo, jazzmasters daarintegen hebben een normale lengte en zijn dus wel flexibeler.

Jaguars en Mustangs zijn beide inderdaad shortscale gitaren (kortere mensuur - minder lange hals). De snaren liggen in feite iets losser op de gitaar hierdoor. Dat is op te lossen door dikkere snaren te gebruiken bijvoorbeeld.

De beperking, zoals Dude aangaf, zie ik eigenlijk niet zo. Je kan prima soleren op een gitaar met een korte mensuur.
De mustang werd trouwens gemaakt met twee verschillende mensuurlengtes. De lengte zoals we die ook kennen van de Jaguar en nog een kleinere, speciaal voor de beginnende gitarist met kleine handjes, maar die verkocht voor geen meter en zijn derhalve uitermate zeldzaam.

Beide gitaren zijn lekker, maar de insteek waarmee ze gebouwd zijn zegt ook iets over de 'relatieve' kwaliteit en verschil in kwaliteit tussen de twee modellen.
De Jaguar is gebouwd om de allerbeste gitaar in de wereld te zijn. Leo Fender heeft in zijn eigen optiek nooit meerder modellen gemaakt. Ieder model was een verbetering (in de ogen van ome Leo dan) van zijn laatste ontwerp. De Jaguar was het slagschip van de Fenderreeks. Het beste wat er op de markt te krijgen was. En de duurste gitaar van Fender.
De Mustang moest het gat vullen tussen de studentengitaren van Fender en de serieuze gitaren. Het was dus een studentengitaar met de mogelijkheden van een grote mannengitaar. Mede daarom is de laatste nooit zo succesvol geworden.



Dit voor de geinteresseerden, hahaha.....

Als je wilt scheuren als Kurt heb je eigenlijk sowieso een gitaar met een humbucker nodig. Het model doet er niet toe. Cobain heeft op vele gitaren gespeeld en de Jaguar en de Mustang waren kennelijk zijn favorieten (die heeft ie ieder geval nooit zodanig in elkaar gemept dat ze niet meer te gebruiken waren....), maar het geheim van Cobain's geluid zit niet in de gitaren. En om snel nog even één van je vragen te beantwoorden; Kurt gebruikte de knopjes niet. Hij plakte ze af.

En ja, Kurt Cobain was cool. :D

Vickman
14 mei 2006, 22:07
Cobain heeft tijdens zijn laatste tournee door Europa een paar Jag-Stangs gebruikt. Dit waren proto types en niet echt te vergelijken met de Jag-Stangs die in 1995 en later in 2003 door Fender zijn gemaakt voor de productie. De productie types zijn van een ander houtsoort en hebben standaard elementen.
Ik heb een Jag-Stang waar ik zeer tevreden mee ben. Ik heb er een DiMarzio Megadrive humbucker op laten zetten en hij klinkt als een zonnetje. Hij heeft een dunne hals en is niet zwaar en speelt daarom voor mij perfect. Ook zijn ze niet al te duur als je ze tweede hands nog kan vinden. Ze worden namelijk niet meer gemaakt.
Qua sound maakt het niet uit welke van de gitaren je wilt nemen. Je zou ze toch moeten aanpassen met andere elementen als je als Kurt Cobain wilt klinken. Check onderstaande site anders eens, hier vind je best veel info als je Kurt Cobain fan bent en als hem wilt klinken.

www.kurtsequipment.com

gitarist17
14 mei 2006, 22:10
De Jaguar is gebouwd om de allerbeste gitaar in de wereld te zijn. Leo Fender heeft in zijn eigen optiek nooit meerder modellen gemaakt. Ieder model was een verbetering (in de ogen van ome Leo dan) van zijn laatste ontwerp. De Jaguar was het slagschip van de Fenderreeks. Het beste wat er op de markt te krijgen was. En de duurste gitaar van Fender.
De Mustang moest het gat vullen tussen de studentengitaren van Fender en de serieuze gitaren. Het was dus een studentengitaar met de mogelijkheden van een grote mannengitaar. Mede daarom is de laatste nooit zo succesvol geworden.


waar past in dit rijtje de jazzmaster? ben ik wel benieuwd naar, die vind ik zelf erg mooi

erice

Dude
14 mei 2006, 22:40
En om snel nog even één van je vragen te beantwoorden; Kurt gebruikte de knopjes niet. Hij plakte ze af.




http://www.kurtsequipment.com/pictures/weirdh.jpg

en hell yeah kurt was cool !!

Wabbie
14 mei 2006, 22:41
Volgens mij is de Jaguar een doorontwikkeling vd jazzmaster. Ik heb ooit ook ergens gelezen dat de jaguar is gemaakt om in te spelen om de hele surf-hype, maar hoe betrouwbaar dat is weet ik niet.
Zelf speel ik al jaren op een jazzmaster, ik vind de langere hals en de elementen van de jazzmaster fijner dan die van de Jaguar.

dejohan
15 mei 2006, 12:01
De Jaguar is gebouwd om de allerbeste gitaar in de wereld te zijn. Leo Fender heeft in zijn eigen optiek nooit meerder modellen gemaakt. Ieder model was een verbetering (in de ogen van ome Leo dan) van zijn laatste ontwerp. De Jaguar was het slagschip van de Fenderreeks. Het beste wat er op de markt te krijgen was. En de duurste gitaar van Fender.
De Mustang moest het gat vullen tussen de studentengitaren van Fender en de serieuze gitaren. Het was dus een studentengitaar met de mogelijkheden van een grote mannengitaar. Mede daarom is de laatste nooit zo succesvol geworden.


Ik denk dat jij de jazzmaster en de jaguar dooreen haalt. Het was de JM die het slagschip moest worden, en de jaguar een 'tussenmodel' tussen de studentengitaartjes en de 'grote' gitaren. Daarom is een Jag ook short scale. Ik zie anders geen enkele reden waarom je slagschip shortscale zou moeten zijn.

vulvasonic
15 mei 2006, 12:48
Ik denk dat jij de jazzmaster en de jaguar dooreen haalt. Het was de JM die het slagschip moest worden, en de jaguar een 'tussenmodel' tussen de studentengitaartjes en de 'grote' gitaren. Daarom is een Jag ook short scale. Ik zie anders geen enkele reden waarom je slagschip shortscale zou moeten zijn.

Omdat dat beter bespeelbaar zou zijn. En vergeet niet dat ook Gibson een kortere mensuur heeft dan een doorsnee Fender. Het is niet per definitie slecht om een gitaar te hebben met een kortere mensuur.
De Jaguar is nooit een tussenmodel geweest. Juist niet. Het was de perfectionering van de Jazzmaster (in de ogen van Leo dan). Vandaar de vele schakelingsmogelijkheden en de metalen opstaande randjes rondom de elementen (die zouden het geluid ten goede komen). De Jaguar kwam ook direct NA de Jazzmaster. En dat in de periode dat Fender nog van Fender zelf was.
Dat achteraf blijkt dat meer mensen de Jazzmaster beter vonden doet niets af aan de schoonheid van de Jaguar.

De Mustang is ook nog door Leo ontworpen, maar deed dit in 'opdracht' van CBS.

Sliver
15 mei 2006, 13:06
jaguars zijn gewoon top. punt.

Jay75
15 mei 2006, 13:10
Ik heb zelf een Fender Cyclone gehad, dat is een Mustang body met 3 Jaguar elementen, erg cool ding met van die competition stripes. Rood Deze is bij een inbraak verdwenen helaas. Ik vond 'm wel wat iel klinken en had een Hot Rails in de brug positie zitten. ( als iemand 'm ergens ziet, let me know and kick the fucker's ass!!) de rest van de elementen zijn origineel, dus 1 zwarte en 2 witte hehe!!

Omdat ie niet meer in produktie was heb ik van het verzekeringsgeld een mustang gekocht, met 2 elementjes, maar dit was echter niet mijn ding. Ik vond deze veel te iel klinken, dus binnen een maand weer verkocht.

Nu heb ik een Japanse Jazzmaster, en voor mij is dit het helemaal, ik kan er supervet op scheuren ( zoals ook die incubus gast doet zeg maar ) maar ook lekker op surfen, superclean en toch klinkt ie lekker dik. Heeft meer ballen en klinkt lekker vol. Ik speel in een sixties garage / surf bandje, maar ook in een gewoon poprock bandje en met de instellingen kan ik elke toffe sound krijgen die ik nodig heb.

Ik zou een Jazzmaster terugkopen mocht deze ooit gestolen worden :)

Maar het blijft persoonlijk natuurlijk

Luke-wannabe
15 mei 2006, 13:21
Kurt gebruikte trouwens volgens mij geen jazzmaster.
Maar sowieso wat je ook koopt, gooi een humbucker in de neck positie:D

Wabbie
15 mei 2006, 14:06
Ik heb zelf een Fender Cyclone gehad, dat is een Mustang body met 3 Jaguar elementen, erg cool ding met van die competition stripes. Rood Deze is bij een inbraak verdwenen helaas. Ik vond 'm wel wat iel klinken en had een Hot Rails in de brug positie zitten. ( als iemand 'm ergens ziet, let me know and kick the fucker's ass!!) de rest van de elementen zijn origineel, dus 1 zwarte en 2 witte hehe!!

Omdat ie niet meer in produktie was heb ik van het verzekeringsgeld een mustang gekocht, met 2 elementjes, maar dit was echter niet mijn ding. Ik vond deze veel te iel klinken, dus binnen een maand weer verkocht.

Nu heb ik een Japanse Jazzmaster, en voor mij is dit het helemaal, ik kan er supervet op scheuren ( zoals ook die incubus gast doet zeg maar ) maar ook lekker op surfen, superclean en toch klinkt ie lekker dik. Heeft meer ballen en klinkt lekker vol. Ik speel in een sixties garage / surf bandje, maar ook in een gewoon poprock bandje en met de instellingen kan ik elke toffe sound krijgen die ik nodig heb.

Ik zou een Jazzmaster terugkopen mocht deze ooit gestolen worden :)

Maar het blijft persoonlijk natuurlijk


Heuj, nog een jazzmaster addict:gitarist:. Ik speel zelf ook op een japanner. heerlijke gitaar. Idd lekker dik geluid. Helemaal sinds ik de elementen heb vervangen voor SD's. Heb jij nog de stock elementen erin zitten in je jap?

Bram+
15 mei 2006, 14:54
Over vette Jaguars gesproken:
http://www.fender.com/products/prod_images/basses/0259505515_md.jpg
Hehe dit is echt heel slecht voor mijn bas-gas (Ik moet minderen). Gelukkig dat ie een lelijk fretboard heeft (ik ben ook niet zo dol op rosewood), anders was ik denk ik al op de fiets gesprongen, hehe.

Jay75
15 mei 2006, 15:30
Ik heb er helemaal niks aan gedaan, niks vervangen, ik vind m zo erg lekker klinken, lekker agressief en gaat overal doorheen. Alleen die brug is KUT! Zit erover te denken een mustangbrug erop te gooien maar die zijn 45 euro, veel geld voor zo'n klein stukje gitaar.

Heb nu 0.11 erop gegooid en het schroefdraad beschadigd zodat deze er niet meer uittrillen tijden het rocken ;)

Wabbie
15 mei 2006, 16:12
Ik heb er helemaal niks aan gedaan, niks vervangen, ik vind m zo erg lekker klinken, lekker agressief en gaat overal doorheen. Alleen die brug is KUT! Zit erover te denken een mustangbrug erop te gooien maar die zijn 45 euro, veel geld voor zo'n klein stukje gitaar.

Heb nu 0.11 erop gegooid en het schroefdraad beschadigd zodat deze er niet meer uittrillen tijden het rocken ;)

Ah okee. Ik heb die Japanse elementen na een jaartje vervangen door "echte" jazzmaster elementen. Die elementen die in japanse jazzmasters zitten zijn namelijk smaller en dieper dan de real deal zeg maar. Ik vond het geluid van mijn jazzmaster er erg op vooruitgaan toen ik Seymour Duncans erin had zitten. Mijn gitaar is er behoorlijk wat agressiever door gaan klinken. Niet helemaal een vintage jazzmaster geluid, maar meer een modern opgefokte jazzmaster geluid heb ik idee ;). Ik koop ooit nog wel een echte amerikaan of vintage jazzmaster voor erbij.
Verder kan ik je die mustandbrug erg aanraden. Die is echt vele male beter. Alleen zijn de pootjes smaller dan die vd Jazzmaster brug. Je kunt wat tape om de pootjes van de mustangbrug wikkelen om ervoor te zorgen dat hij beter blijft staan. Ik heb de brug gewoon wat verder naar voren geduwt in de gaatjes en toen geintoneerd. Speelt nu prima. Ik speel overgens wel op 010 op mijn jazzmaster, dan speelt voor mij net iets soepeler dan 011. Sinds de mustangbrug ook niet echt problemen gehad met de beruchte jazzmaster ratel, ook niet met 010's.

Dude
15 mei 2006, 16:40
Ik heb er helemaal niks aan gedaan, niks vervangen, ik vind m zo erg lekker klinken, lekker agressief en gaat overal doorheen. Alleen die brug is KUT! Zit erover te denken een mustangbrug erop te gooien maar die zijn 45 euro, veel geld voor zo'n klein stukje gitaar.

Heb nu 0.11 erop gegooid en het schroefdraad beschadigd zodat deze er niet meer uittrillen tijden het rocken ;)

geloof mij dat die mustang brug een vooruitgang is op je geluid, ik heb hem op zowel mijn 63er jaguar gehad als ook nu op mijn 74/76er jazzmaster en echt... DIK VET VOL zonder die irritante kutratel !!

45 euro en dan zon verbetering vind ik het dubbel en dwars waard !! nu nog de buzzstop, gewoon voor de cool !

Mufftin
15 mei 2006, 16:49
waarvoor zijn nu eigenlijk al die schakelknopjes op die gitaren.

Negative K3 fan
15 mei 2006, 16:56
kurts favoriet was de mustang, zn favorietste model was een een competition mustang, de nek op die gitaar heeft hij laten na maken op de jagstang. Hij was helemaal niet tevreden over jag stangs.

zn favoriete element was de seymour duncan JB, met een stock mustang/jaguar/jazzmaster zul je daarom niet ver komen wat betreft het kurt geluid, wat hij daadwerkelijk in de studio's heeft gebruikt is een raadsel en is waarschijnlijk ook dusdanig gemixt/geproduceerd dat er weinig van over is gebleven.

de schakelknopjes op jaguars en mustangs staan uitgelegd op websites, maar het komt er grotendeels op neer dat je met 1 schakelaar kunt wisselen tussen twee geluidsinstellingen die behoorlijk tweakbaar zijn.

een andere favoriet v an kurt waren univox gitaren, mosrite kopien, omdat ze zo goedkoop waren.

Negative K3 fan
15 mei 2006, 16:58
Omdat dat beter bespeelbaar zou zijn. En vergeet niet dat ook Gibson een kortere mensuur heeft dan een doorsnee Fender. Het is niet per definitie slecht om een gitaar te hebben met een kortere mensuur.
De Jaguar is nooit een tussenmodel geweest. Juist niet. Het was de perfectionering van de Jazzmaster (in de ogen van Leo dan). Vandaar de vele schakelingsmogelijkheden en de metalen opstaande randjes rondom de elementen (die zouden het geluid ten goede komen). De Jaguar kwam ook direct NA de Jazzmaster. En dat in de periode dat Fender nog van Fender zelf was.
Dat achteraf blijkt dat meer mensen de Jazzmaster beter vonden doet niets af aan de schoonheid van de Jaguar.

De Mustang is ook nog door Leo ontworpen, maar deed dit in 'opdracht' van CBS.

de jaguar moest een beetje het fender parade paardje worden, was ook de duurste fender destijds.

Wabbie
15 mei 2006, 17:03
waarvoor zijn nu eigenlijk al die schakelknopjes op die gitaren.

op de jazzmaster:

"boven de elementen"

Lead/rythm circuit switch

Rythm circuit. Bestaat uit alleen het hals element

Rythm volume
Rythm tone

Lead circuit "onder de elementen"

Standaard 3 way switch ( werkt als op een LP)
Lead volume
Lead tone

Bij de Jaguar zitten er nog meer schakel opties op, maar hoe dat pcies in elkaar zit weet ik niet pcies uit mijn hoofd. Moet ik ff opzoeken. Owh, en voor de leukigheid nog ff een plaatje van ee jazzmaster erbij ;)

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/P1000348.jpg

Negative K3 fan
15 mei 2006, 17:09
matching headstocks zijn zo geil :rockon:

Wabbie
15 mei 2006, 17:10
matching headstocks zijn zo geil :rockon:

uhu, een van de redenen waarom ik instant verliefd was op deze jazzmaster ;)

Luke-wannabe
15 mei 2006, 17:49
op de jazzmaster:

"boven de elementen"

Lead/rythm circuit switch

Rythm circuit. Bestaat uit alleen het hals element

Rythm volume
Rythm tone

Lead circuit "onder de elementen"

Standaard 3 way switch ( werkt als op een LP)
Lead volume
Lead tone

Bij de Jaguar zitten er nog meer schakel opties op, maar hoe dat pcies in elkaar zit weet ik niet pcies uit mijn hoofd. Moet ik ff opzoeken. Owh, en voor de leukigheid nog ff een plaatje van ee jazzmaster erbij ;)

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/P1000348.jpg
Op de Jaguar is het bovenste hetzelfde als bij een Jazzmaster, zoals jij net uitlegde dus. Bij de Jaguar heb je dus die 3 onderste schakelaartjes. De 1ste is voor het hals element, 2de voor het brug element en de 3de voor meer hoog.

FruscianteFan
15 mei 2006, 18:44
meer hoog.. of juist minder bass

Pat85
15 mei 2006, 19:34
Ik heb een Jag-Stang, kruising tussen een mustang en jaguar body. Super gitaar:) ben echt verslaafd geworden aan de bespeelbaarheid van de shor-scale neck.
Wat mensen over t algemeen als minpunt aan deze gitaar zien is de mustang bridge, met tremolo gebruik wil het ding nogal eens ontstemmen. Haal de tremolo arm eraf, leg er wat dikkere snaren op, en er is niks aan de hand.

Luke-wannabe
15 mei 2006, 19:39
meer hoog.. of juist minder bass
Voor je oor is dat ongeveer het zelfde :)

zoon van Piet
15 mei 2006, 20:02
maar het is minder bas...

Vintage Mustangs zijn nog redelijk betaalbaar, als je ze vindne kunt. Maar Kurtofielen hebben weinig aan een originele versie en kunne wellicht beter hun hongerige blikken richten op de latere heruitgaven uit het Oosten. want er moeten gaten in gehakt worden voor humbuckers..

Overigens heb ik dat in mijn onbezonnen jaren gedaan - in een L-serie mustang nog wel ( mea culpa!) heb ik de beitel gezet om er een humbucker in te knallen. ik had toen nog nooit van Kurt gehoord en was dus behoorlijk helderziend.
later kocht ik ene jaguar. het grote verschil tussen die twee -behalve de prijs en standing in de fandercatalogus- is dat de mustang dunner klinkt. dara staat tegenover dat ie klein en handig is, terwijl die jag toch best een flinke body heeft..

Aimé
15 mei 2006, 21:52
Post es wat meer jazzmaster-foto's joh :D
Ik heb veleden week wat info gehaald ivm een japanse jazzmaster (zwarte, haaa...) een van dezer weken bestellen :)

stratestic
15 mei 2006, 22:04
Kurt Cobain was linkshandig, welke van de moddelen zijn allemaal linkshandig gemaakt? Mustang/Jaguar/Jazzmaster?

Sliver
16 mei 2006, 00:44
allemaal meen ik

Dude
16 mei 2006, 10:14
Overigens heb ik dat in mijn onbezonnen jaren gedaan - in een L-serie mustang nog wel ( mea culpa!) heb ik de beitel gezet om er een humbucker in te knallen. ik had toen nog nooit van Kurt gehoord en was dus behoorlijk helderziend.



AAAAH !!!

ben je gek !!!! damn man hahaha wat zal de volgende eigenaar balen als die de slagplaat dr een keer afhaalt zeg

Reigor
16 mei 2006, 16:16
Mijn Jazzmaster:
http://img137.imageshack.us/img137/60/p51643267ey.th.gif (http://img137.imageshack.us/my.php?image=p51643267ey.gif)

Sliver
16 mei 2006, 17:15
mooie jazzmaster, is t een MIJ reissue of een wel erg goed bewaarde USA van vroegah?

Reigor
16 mei 2006, 18:00
mooie jazzmaster, is t een MIJ reissue of een wel erg goed bewaarde USA van vroegah?
Reissue, jammergenoeg. Alhoewel deze ook al erg lekker speelt.

Reigor
18 mei 2006, 18:27
Iemand enig idee want ongeveer de standaar afstand is tussen de snaren en de elementen bij een jazzmaster? Ik ben er nog niet helemaal uit...

Joey Handsome
18 mei 2006, 18:50
Ik hoor iedereen over Duncan's als replacement voor jaguar/jazzmaster, toch heb ik vaak gelezen dat die dingen toch niet zo vintage klinken als Seymour Duncan beweert. Zelf ga ik het volgende maand dus bij deze kerel (http://www.curtisnovak.com) proberen, hij heeft ome Leo's elementenwikkelaar nagebouwd en schijnt er leuke resultaten mee te behalen. Ook gooi ik nog een buzzstop op m'n jag (cij) en een andere slagplaat, want die spierwitte (zoals Wabbie ook op z'n jazzmaster heeft) vind ik toch wat cheap staan. Maar erg fijne gitaren zijn het, al ben ik over Mustang's iets minder te spreken, vind ze niet echt lekker spelen en de klank laat ook wat te wensen over. Ze zien er wel cool uit, zeker met die racestrepen.

Wabbie
18 mei 2006, 19:37
Ik hoor iedereen over Duncan's als replacement voor jaguar/jazzmaster, toch heb ik vaak gelezen dat die dingen toch niet zo vintage klinken als Seymour Duncan beweert. Zelf ga ik het volgende maand dus bij deze kerel (http://www.curtisnovak.com) proberen, hij heeft ome Leo's elementenwikkelaar nagebouwd en schijnt er leuke resultaten mee te behalen. Ook gooi ik nog een buzzstop op m'n jag (cij) en een andere slagplaat, want die spierwitte (zoals Wabbie ook op z'n jazzmaster heeft) vind ik toch wat cheap staan. Maar erg fijne gitaren zijn het, al ben ik over Mustang's iets minder te spreken, vind ze niet echt lekker spelen en de klank laat ook wat te wensen over. Ze zien er wel cool uit, zeker met die racestrepen.

Hmm cool. Ben benieuwt hoe die gaan klinken. Ik ben zelf behoorlijk tevreden met de SD's. Maar ik wilde iets meer power in mijn jazzmaster hebben, daarom heb ik gekozen voor de quaterpounders. Dus mijn Jazzmaster zal wel niet helemaal vintage correct klinken, maargoed het is dan ook geen vintage jazzmaster. Die komt er ooit nog wel een keertje bij ;).

Joey Handsome
18 mei 2006, 19:55
Hmm cool. Ben benieuwt hoe die gaan klinken. Ik ben zelf behoorlijk tevreden met de SD's. Maar ik wilde iets meer power in mijn jazzmaster hebben, daarom heb ik gekozen voor de quaterpounders. Dus mijn Jazzmaster zal wel niet helemaal vintage correct klinken, maargoed het is dan ook geen vintage jazzmaster. Die komt er ooit nog wel een keertje bij ;).

Ja, daar heb je ook weer een punt hoor. Als je gewoon lekker stevig een potje rock uit zo'n ding wilt halen, dan zal je met die SD's helemaal niet verkeerd zitten. Zelf wil ik er ook gewoon nog een jag bij hebben dan kan je lekker expirimenteren. Eerst ga ik zelf maar voor de vintage toon, dat past ook wel bij de muziek die ik maak (geen harde rock, ook al ben ik er niet vies van).
Ik ben trouwens echt superbenieuwd naar die Buzzstop dingen, ik zag in een oud clipje van The Cure uit begin jaren tachtig dat Robert Smith er ook een, maar dan zelfgemaakt op z'n Jazzmaster had zitten. Gitaargeluid van The Cure vind ik erg mooi trouwens op hun oude platen (Boys Don't Cry/Seventeen Seconds).

Negative K3 fan
19 mei 2006, 12:35
Ze zien er wel cool uit, zeker met die racestrepen.

jaa die competition stripes zijn echt heel koel, hebben mij geinspireerd voor mn custom gitaar:
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/shamray45.jpg

Sliver
19 mei 2006, 13:35
Hoe staat het eigenlijk met je custombuild gitaar? Nieuwe picca's?

Negative K3 fan
19 mei 2006, 16:31
laatste verwachting is dat ie morgen af is, pics zijn er nog steeds niet :(

Wabbie
19 mei 2006, 17:06
Ja, daar heb je ook weer een punt hoor. Als je gewoon lekker stevig een potje rock uit zo'n ding wilt halen, dan zal je met die SD's helemaal niet verkeerd zitten. Zelf wil ik er ook gewoon nog een jag bij hebben dan kan je lekker expirimenteren. Eerst ga ik zelf maar voor de vintage toon, dat past ook wel bij de muziek die ik maak (geen harde rock, ook al ben ik er niet vies van).
Ik ben trouwens echt superbenieuwd naar die Buzzstop dingen, ik zag in een oud clipje van The Cure uit begin jaren tachtig dat Robert Smith er ook een, maar dan zelfgemaakt op z'n Jazzmaster had zitten. Gitaargeluid van The Cure vind ik erg mooi trouwens op hun oude platen (Boys Don't Cry/Seventeen Seconds).

Die buzzstop zou voor meer sustain zorgen heb ik gehoord. En het rammelen van de snaren tegenhouden. Persoonlijk hou ik het bij de mustangbrug. Mijn Jazzmaster sustaint nu prima, bijna net zoveel als de LP van onze andere gitarist. Voor de rest rammelt mijn Jazzmaster ook amper meer, dus ik vind het wel goed zo.

Joey Handsome
19 mei 2006, 19:09
jaa die competition stripes zijn echt heel koel, hebben mij geinspireerd voor mn custom gitaar:
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/shamray45.jpg

damn, dat ziet er heel gelikt uit, mooie classic look zeg :rockon:

Negative K3 fan
19 mei 2006, 19:53
thx, ben zelf ook erg tevreden met hoe dat is uitgevallen.

Luke-wannabe
20 mei 2006, 20:56
Issie al af??

Orpheo
20 mei 2006, 21:05
Issie al af??

nog lang niet. die nek en body zitten nog niet eens aan elkaar! en dat terwijl gitaren van dudes die NA lennart kwamen, al klaar zijn, en soms al bij de eigenaar liggen.

Bobbel
21 mei 2006, 15:49
Kurt speelde op die japanse Fenders omdat hij het 't geld niet waard vond om een duurdere te kopen en deze gitaren waren er ook voor weinig geld links handig...

Zijn favoriete Fender was de Jaguar, maar speelde meer op Mustangs (vraag me niet waarom)... en toen wilde hij iets wat beide gitaren hadden dus werd het de Jag-Stang (super fijne gitaar)...

Dirk W
21 mei 2006, 16:27
Kurt speelde op die japanse Fenders omdat hij het 't geld niet waard vond om een duurdere te kopen en deze gitaren waren er ook voor weinig geld links handig...

Een goede reden voor zijn zuinigheid was de korte levensverwachting van zijn gitaren.

alex2
23 mei 2006, 16:54
omdat ik nergens wat over de jaguar hh kan vinden
heeft iemand hier een jaguar hh?
wat vinden jullie van die gitaar?
hoe klinkt ie?
Is dit een goede gitaar voor grunge bands zoals nirvana,alice in chains,soundgarden?

Joey Handsome
23 mei 2006, 19:19
omdat ik nergens wat over de jaguar hh kan vinden
heeft iemand hier een jaguar hh?
wat vinden jullie van die gitaar?
hoe klinkt ie?
Is dit een goede gitaar voor grunge bands zoals nirvana,alice in chains,soundgarden?

Ik heb hem niet, ik heb een gewone CIJ Jaguar, maar ik denk dat je hem voor Nirvana best kunt gebruiken, misschien nog even wat betere humbuckers d'r in, maar dan zul je wel goed zitten. AIC en Soundgaren hebben weer een hele andere sound, daarom zul je met 1 gitaar een genre als grunge niet kunnen benaderen, daar is die stroming gewoon te breed voor. Kim Thayil van Soundgarden speelt op een SG kloon en Jerry Cantrell van AIC op een of andere strat over het algemeen. Wat je nodig hebt is in ieder geval een gitaar met humbuckers.