PDA

View Full Version : Dave Baksh uit SUM 41



Philippe
14 mei 2006, 18:02
Van Blabbermouth.net:

Guitarist Quits SUM 41 To Form 'Classic Metal' Band
- May 12, 2006
MTV.com is reporting that guitarist Dave "Brownsound" Baksh has left Canadian pop-punk band SUM 41 in order to focus his creative energies on his new metal band called BROWN BRIGADE. According to Upper Management, the company that represents Baksh, BROWN BRIGADE will have more of a "classic metal" feel to it. Baksh is currently working on songs and auditioning singers for the band.



Goed nieuws!
Dave Baksh is echt wel een onderschatte gitarist. Dus goed voor hem dat ie uit die kutband is gestapt. :cooler:

savecracker85
14 mei 2006, 18:06
die kutband
wat dat betreft ben ik het met je eens :satisfie:

Reel Big Fish
14 mei 2006, 18:30
Inderdaad goed nieuws dit. Ik voelde het al aankomen eigenlijk :)

Wouter J
15 mei 2006, 13:54
Sum 41 was aleen maar de moeite van het luisteren waard OMDAT Dave Baksh er in zat, hij was degene die Eddie Van Halen achtige rifjes weer cool maakte.

Deze live opname van "Pain for pleasure" laat zien hoe goed Dave Baksh is. (http://www.youtube.com/watch?v=0lzUI5q-uGI)

X-Ray
23 mei 2006, 17:03
Jammer, ik had ze graag een keer live gezien (i.t.t. tot veel anderen hier denk ik ;) ), maar vooral vanwege Dave Baksh z'n werk natuurlijk. Hij is zeker onderschat, en ik ben zeer benieuwd wat 'ie allemaal gaat produceren. Hij heeft me in ieder geval veel inspiratie gegeven voor m'n eigen nummers / riffjes :)

bat
23 mei 2006, 19:08
Sum 41 was aleen maar de moeite van het luisteren waard OMDAT Dave Baksh er in zat, hij was degene die Eddie Van Halen achtige rifjes weer cool maakte.

Deze live opname van "Pain for pleasure" laat zien hoe goed Dave Baksh is. (http://www.youtube.com/watch?v=0lzUI5q-uGI)
Eddie van Halen achtige riffjes? Ben je mal. Iron Maiden achtige rifjes. Pain for Pleasure ís gewoon Iron Maiden.

En die video vind ik persoonlijk niks bijzonders, op de plaat heb ik hem veel leukere dingen horen doen.

Basseytje
26 mei 2006, 19:45
gij kent egt niet lusiteren he...

op t einde bij de outro dan speeld hij eruption van eddie

pfff de kennis van de ppl tegenwoordig, denk eerst ff na voor je iets zegt :satisfie:

bat
26 mei 2006, 21:08
gij kent egt niet lusiteren he...

op t einde bij de outro dan speeld hij eruption van eddie

pfff de kennis van de ppl tegenwoordig, denk eerst ff na voor je iets zegt :satisfie:
Ik denk heel goed na voordat ik iets zeg.

Het feit dat ik er niet uit kon halen dat hij eruption van Van Halen speelt (notabene de beltoon van m'n GSM en ja, ik word regelmatig gebeld) zegt volgens mij al voldoende. Het is een vrij slechte opname, die hem gewoon geen recht doet.

Voor het overige speelt meneer eerder Iron Maiden achtige riffjes dan Van Halen werk (en daar had ik het dus over, niet over dat ene clipje). Heb 2 CD's van de heren in de kast staan dus meen ook daar met kennis van zaken over te kunnen spreken.

WICKED
26 mei 2006, 22:34
slechte vibrato, hij is echt niet zo super goedhoor, slordig techniek, gewoon niks bijzonders..

Basseytje
28 mei 2006, 11:32
owkj sorry. we bekeken t dan van 2 verschillende kanten en ik gaf te snel een reactie op jouw antwoord zonder zelf ook ff na te denken

gerrekat
28 mei 2006, 12:28
Sum 41 was aleen maar de moeite van het luisteren waard OMDAT Dave Baksh er in zat, hij was degene die Eddie Van Halen achtige rifjes weer cool maakte.

Deze live opname van "Pain for pleasure" laat zien hoe goed Dave Baksh is. (http://www.youtube.com/watch?v=0lzUI5q-uGI)

en wat is daar dan zo bijzonder aan, hij is nauwelijks beter dan ik......

Philippe
28 mei 2006, 13:22
Zoals al eerder gezegd doet dat filmpje hem geen goed. Ik weet nou zo snel niet een voorbeeld, maar hij kan véél beter dan dat.

Scali
28 mei 2006, 13:39
Dan vraag ik me altijd af waarom ie dat dan niet doet?
Als je echt goed bent, dan speel je op je mindere dagen toch nog steeds de sterren van de hemel? Misschien dat je op goede dagen net dat beetje extra hebt, maar toch.
Wat dat betreft vind ik die 'studio'-gitaristen als Andy Timmons, Steve Lukather, Gabriele Fersini etc echt geweldig. Die kun je om 4 uur 's nachts wakker maken, en dan improviseren ze nog een geniale solo over een nummer dat ze verder niet kennen. Die gasten zijn gewoon een bron van muzikaliteit. Je hoeft ze maar in te pluggen en de muziek vloeit eruit, altijd en overal.

Wouter J
28 mei 2006, 14:15
Dan vraag ik me altijd af waarom ie dat dan niet doet?
Als je echt goed bent, dan speel je op je mindere dagen toch nog steeds de sterren van de hemel? Misschien dat je op goede dagen net dat beetje extra hebt, maar toch.
Wat dat betreft vind ik die 'studio'-gitaristen als Andy Timmons, Steve Lukather, Gabriele Fersini etc echt geweldig. Die kun je om 4 uur 's nachts wakker maken, en dan improviseren ze nog een geniale solo over een nummer dat ze verder niet kennen. Die gasten zijn gewoon een bron van muzikaliteit. Je hoeft ze maar in te pluggen en de muziek vloeit eruit, altijd en overal.

Het antwoord hier is "Muzikale ordening" de gitaristen van Slipknot kunnen ook shredden als de pest maar de muziek van Slipknot leent zich niet voor een Frank Gambale achtige solo.

Mike Tremonti van Creed, hetzelfde verhaal, de muziek van Creed leende zich niet voor solos en de andere bandleden wilden ook niet dat hij ze zou spelen. Het is commercieel onverantwoord.

Hetzelfde met Sum41 die muziek leent zich ook niet voor een lekkere two hand tapping sweep picked solo terwijl op de Total guitar Instrucutie DVD van dave Baksh wel duidelijk word dat hij die stijl tot in zijn vingers beheerst. Dat is ook de reden waarom Baksh vertrokken is, het werd hem niet toegestaan om zijn spieren te strekken en te laten horen wat hij kan.

Scali
28 mei 2006, 14:19
Het antwoord hier is "Muzikale ordening" de gitaristen van Slipknot kunnen ook shredden als de pest maar de muziek van Slipknot leent zich niet voor een Frank Gambale achtige solo.

Dat bedoel ik niet.
Het gaat er mij niet om *wat* hij speelt, het gaat er mij om *hoe* hij het speelt, en dat is niet bijzonder netjes of vloeiend.
Ik snap ook wel dat je niet altijd een Frank Gambale-solo in een nummer kwijt kan (dat is ook absoluut niet wat de door mij genoemde gitaristen doen, maar misschien ben je niet bekend met hun werk. Die gitaristen munten juist uit in precies datgene brengen wat een nummer nodig heeft, of dat nou een lekkere smerige rock-solo is, of misschien alleen wat ingetogen funk-accentjes hier en daar).
Je kunt zeggen wat je wilt van Slipknot, maar volgens mij spelen die gasten live wel behoorlijk strak, voor zover ik ze live heb gezien. Gewoon professioneel dus.

WICKED
28 mei 2006, 19:15
Het antwoord hier is "Muzikale ordening" de gitaristen van Slipknot kunnen ook shredden als de pest maar de muziek van Slipknot leent zich niet voor een Frank Gambale achtige solo.

Mike Tremonti van Creed, hetzelfde verhaal, de muziek van Creed leende zich niet voor solos en de andere bandleden wilden ook niet dat hij ze zou spelen. Het is commercieel onverantwoord.

Hetzelfde met Sum41 die muziek leent zich ook niet voor een lekkere two hand tapping sweep picked solo terwijl op de Total guitar Instrucutie DVD van dave Baksh wel duidelijk word dat hij die stijl tot in zijn vingers beheerst. Dat is ook de reden waarom Baksh vertrokken is, het werd hem niet toegestaan om zijn spieren te strekken en te laten horen wat hij kan.

hmm na 1 zon filmpje kan je eigenlijk al gelijk zien hoe hij echt speelt, hij heeft gewoon een lelijke kirk hammett vibrato (ik vind dat dat al het niveau van een gitarist groot bepaald), kan misschien met een paar taps en hammerons snel spelen maar meer bijzonders is het niet, dat moet je gelijk kunnen zien toch?

ik bedoel kijk naar jason becker, daar is hij gewoon duizend keer niks bij, die man had zo ontzettend veel controle over zijn gitaar, al die sweeppicking dingen zo clean als wat, en muzikaal gezien was hij gewoon geniaal. mja als jullie naar die commerciele nepgitaristen willen luisteren oke:(.
geintje

MusicManMaestro
28 mei 2006, 20:06
He, er is maar één commerciele nepgitarist en dat is deze :http://youtube.com/watch?v=1UQ_ZhC-1CU&search=fred%20shred


:D

WICKED
28 mei 2006, 20:58
He, er is maar één commerciele nepgitarist en dat is deze :http://youtube.com/watch?v=1UQ_ZhC-1CU&search=fred%20shred


:D
hahahahhaha wat erg:d

jointje
1 juni 2006, 16:39
dave is een gitarist van redelijk niveau denk ik
hij speelt idd geen led zeppelin-achtige solo's maar zijn solo van "the hell song" vind ik toch behoorlijk kunnen!
ik denk ook dat hij niet tot zijn recht kwam in sum.
als je kijkt naar hun laatste album "chuck" en de solo van bv "the bitter end" : dat zijn toch andere solos dan in het album "all killer no filler" met bv solo(tjes) van , 'fat lip', etc..