PDA

View Full Version : Nieuwe oude amp: Yamaha G100 212 II



d'oh
14 mei 2006, 18:00
donderdag een bezoekje gedaan aan de big one samen met een vriend, we kwamen om een nieuwe elektrische gitaar te halen voor hem, en gingen weg zonder gitaar. Maar met een versterker gereserveerd.

Volgende dag in de auto gestapt en naar zwolle gecrosst.
Het gaat om een yamaha G100 212 II. Een 100 watt transistorcombo met een heerlijk geluid van clean tot licht scheurend. Er zitten twee yamaha 12'' inch speakers in met een vermogen van 60 watt RMS per speaker. (hoe het dan een 100 watt versterker kan zijn geen idee!) De versterker komt denk ik uit de jaren tachtig.

Even wat specificaties:
Clean channel met de volgende controls:
volume control (pushpullpot 'fat' en 'volume')
treble control (pushpullpot 'bright' en 'treble')
middle control
bass control

Overdrive channel met de volgende controls:
Gain control (pushpullpot 'fat' en 'gain')
Master volume control
Treble control (pushpullpot 'bright' en 'treble')
middle control
bass control
Door middel van de Treble control uitgetrokken, dus bright control zeg maar, kan je instellen of je meer overdrive of distrortion wil.

Parametric EQ met:
Level control
Q control
Frequency control

Reverb:
geweldige reverb, van lichtjes sprankelend hoog toevoegen, tot een soort van echo. De 'reverbkast' is ongeveer 42 cm lang, dus daar zullen wel aardig lange veren in zitten, neem ik aan.

De versterker heeft een high en low input, de channel is te schakelen via een footswitch net als de reverb.

Ben er echt tevreden mee, hij klinkt gewoon erg lekker en kan keihard. Er zit een lekker rockgeluid in, maar ook blues en jazz is geen probleem. Voor metal is deze amp helemaal niks.
Ook mijn bescheiden effectjes klinken er lekker op, vooral de fuzz komt er hier goed op uit.
Ik moet hem nog wel even schoonmaken want hij behoorlijk stoffig en de vorige eigenaar heeft wat ducktape op de zijkant geplakt. En twee knopjes zijn niet origineel, een fenderlike knopje zit er op en een is knopje is het grijze plaatje vanaf.
Maar goed, hier wat foto's:
http://img66.imageshack.us/img66/629/versterkervoor7ph.jpg

http://img474.imageshack.us/img474/252/versterkerachter7hy.jpg

http://img474.imageshack.us/img474/3239/speaker4ug.jpg

Mitch
14 mei 2006, 18:06
Ja die ken ik, zijn zeker geen verkeerde transistor versterkers. Zeker een modern multi-bakkie als een GT6 of 8 of POD klinken hier prima mee. Goede aanwinst, erg betrouwbaar !

BLOK182
14 mei 2006, 19:53
Congrats! Zoiets zoek ik nog voor in mijn studentenband, lekker cheap, degelijk, hard, en uit te breiden met vanalles en nogwat (van pedaaltjes tot multi-knommel).

johantipker
15 mei 2006, 10:22
Is nixmee! Vaak op gespeeld.... vintage yamaha.... Mike stern had er vroeger 2!

Squier4ever
15 mei 2006, 12:28
mijn leraar noemt die dingen altijd yamahahahahahahaha :D

d'oh
15 mei 2006, 16:55
mijn leraar noemt die dingen altijd yamahahahahahahaha :D

ik noemde die dingen altijd jan drama, maar als je ze hoort dan zeg je dat echt niet meer

Wabbie
15 mei 2006, 17:08
Heuj zo'n bakbeest had ik vroeger ook. Kan me nog herinneren dat dat ding loodzwaar was. Zat voor de rest wel een leuk geluidje in, maar niet helemaal mijn ding. Ik heb hem toen met winst verkocht en een nieuwe marshall gekocht. Misschien nog maar eens kijken of ik er weer eentje kan vinden. Zat wel leuk clean geluidje in meende ik me te herinneren ;). Gevalletje Jeugdcentiment dus ;)

PeeVee
15 mei 2006, 18:06
Prima versterker, gefeliciteerd! Klinkt uitstekend en zeer veelzijdig. Inderdaad wel zwaar voor zover ik me kan herinneren maar prima bak. VEEL beter dan b.v. JC120 die zo geroemd werd/wordt om z'n mooie clean. Er zijn buizenamps die nog niet in de schaduw kunnen staan van deze klassieker, zuinig op zijn!

Squier4ever
15 mei 2006, 18:45
ik noemde die dingen altijd jan drama, maar als je ze hoort dan zeg je dat echt niet meer

nou als tie net zo klinkt als mijn eerste amp, ook een yamahahahaha dan tog wel.... ::D

Drummer Albert
15 juni 2006, 15:45
Hallo.

Zoekend op internet kwam jouw ingezonden stuk tegen, Nu ben ik op zoek naar schema's van deze versterker, om evt. de buizen die hier in zitten te vervangen. Tot nu toe is het me niet gelukt hierover iets te vinden. Daarom deze oproep. Heb jij misschien een schema of weet je waar ik dit vandaan kan halen.
In afwachting op antwoord:
Groetjes ALBERT (drummer@planet.nl)

Dirk_Hendrik
15 juni 2006, 16:15
Wat wil je precies Albert? Er zitten geen buizen in dat ding.

If it ain't brioken, don't fix it

d'oh
15 juni 2006, 18:51
haha er zitten inderdaad geen buizen in zoals Dirk_Hendrik al zegt:seriousf:

Drummer Albert
15 juni 2006, 19:42
Beste mensen....... ben ik even op een dwaalspoor gezet door een bevriend bassman. Hij had deze versterker op de kop getikt en door het gewicht en ouderdom ging hij er vanuit dat er buizen in zaten.
In iedergeval bedankt voor de reactie. Nu nog wel even op zoek naar het schema, altijd makelijk.
Groetjes ALBERT

matto
22 juni 2006, 16:12
Ik heb dezelfde versterker maar dan met 4 x 10" speakers.
Misschien maar weer eens gaan gebruiken, staat al jaren werkeloos te wachen.

Neals
23 juni 2006, 16:35
Deze versterkers gebruikte ik om een The Hives/The Briefs/Dean Dirg achtig geluidje te krijgen in combinatie met een Telecaster.

Erg leuke bakjes zijn het.

matto
23 juni 2006, 21:24
Op een DVD (4.99 euro bij de Formido) zag ik dat de slag gitarist van de Ventures ook op een Yamaha combo van hetzelfde type speelt.

hadv
24 juni 2006, 00:16
heb het 'bas-broertje' gehad (115B)
perfect geluid, ik gebruikte um voor m'n Roland VG-8
had het combo zonder speaker gekocht, 2e hands Black Widow er in: ongelooflijk goed

houwen dat ding

overigens je vraag hoe kan hij 100 watt zijn met 2 60 watt speakers snap ik niet
de versterker is 100 watt, de speakers 120 watt
kan niet foutgaan (nouja.....)

Plop
17 januari 2007, 11:45
Dag.. Heeft iemand er nog 1 ongebruikt staan?.. (Yamaha G100-212 II) Wat is een fatsoenlijke prijs voor deze versterker?..

Rockguitar
17 januari 2007, 15:42
heb er hier 1 te koop staan, maar volgensmij heb je me al gemaild hierover vanochtend....